Toon posts:

[exchange2000] default mailroute

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik beheer een mailserver (exchange 2k) die het mxrecord heeft voor een domain (domain.nl). dit is de frontend server (tenminste standaard editie exchange dus geen echte frontend) en via vpn zijn hier een stuk of 8 andere mailservers gekoppeld. het ontvangen van mail gaat prima en ook interne mail werkt prima.

echter bij een aantal externe maildomainen kunnen de verschillende lokaties niet mailen en krijgen ze een "5.7.1 access denied" terug.
Waarschijnlijk doordat de ontvangende partij een reverse lookup doet. De verschillende lokaties mailen dus direct naar de externe mailservers...

een telnet naar port 25 vanuit de centrale server gaf een bij mail from: test@domain.nl dus gewoon een "sender ok" en een telnet vanaf alle andere lokaties een "access denied".

mijn vraag: is het mogelijk (en hoe?) om een default mailroute op te zetten naar de centrale server om zodoende de reverse lookup te laten lukken en dan met name of dit mogelijk is met de standaard editie van exchange...

ik ben natuurlijk aan het googlen :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
zoek eens op routing groups in de Exchange help!

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
paulhekje schreef op 12 november 2003 @ 12:20:
zoek eens op routing groups in de Exchange help!
routing groups is het toverwoord :)

daar kun je routing group connectors tussen zetten met costs etc.

zo kun je alle "routes" bepalen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• geurtd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 16:47

geurtd

www.geurt.com

Als alle andere "vestigingen" hun mail rechtstreeks naar internet sturen zou je volgens mij meerdere mx records met een hogere score kunnen aanmaken.
Echter nadeel is dan (of misschien wel voordeel) dat de andere locaties dus ook mail gaan ontvangen op het moment dat de centrale server even niet bereikbaar is.
Dit is echter een brainstorm, heb dit (nog) niet uitgeprobeerd

Voor de andere die gereageerd hebben.
Routing groups gebruik je binnen je eigen organisatie en zouden in dit geval alleen zinvol zijn als je alle uitgaande mail routeer naar de centrale server en deze het dus naar internet laten sturen.

Sorry niet goed gelezen, dat laatste wilde je juist.
Ja dan kan je met routing groups en routing group connectors de routes bepalen.
Ik denk dat nu alles in 1 routing group zit, je kunt er dan per locatie 1 maken en deze via een routing group connector laten praten met je centrale routing group, voorwaarde is wel dat je of de kosten van de aanwezige smtp connector naar internet omhoog doet of deze helemaal weghaald.

[ Voor 53% gewijzigd door geurtd op 12-11-2003 12:34 ]

Life is like a box of chocolates, you never know wich one will kill you

Verwijderd

Topicstarter
erg leuk allemaal maar:

1. er is al een stmp connector naar de centrale server (maar werkt dus alleen voor interne mail).
2. er is geen stmp internet connector.

vandaar dat ik denk dat gedrag door de standaard editie komt. met de enterprise editie kan dit idd zo geregeld worden.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
geurtd schreef op 12 november 2003 @ 12:26:
Als alle andere "vestigingen" hun mail rechtstreeks naar internet sturen zou je volgens mij meerdere mx records met een hogere score kunnen aanmaken.
Echter nadeel is dan (of misschien wel voordeel) dat de andere locaties dus ook mail gaan ontvangen op het moment dat de centrale server even niet bereikbaar is.
Dit is echter een brainstorm, heb dit (nog) niet uitgeprobeerd
dit zie je toch echt niet goed. mail naar buiten versturen heeft NIX met mx-records te maken.
Je kunt op de virtual smtp server instellen of dat moet , dit staat los van mx-records

als jij een mx record aanmaakt met een hogere "score", dan zal hij die pas benaderen als de lagere score's niet bereikbaar zijn.
Ik weet niet wat jij hiermee wil bereiken, maar dit heeft niks met de vraag/het probleem van TS te maken.

routing groups = en blijft het toverwoord :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Topicstarter
mwa misschien wel. als voor een lokatie een mx record bestaat gaat de reverse lookup van de ontvangende mailserver waarschijnlijk wel goed. en dat zou het probleem dus oplossen. maar dat was inderdaad m'n vraag niet... :)

echter ik kan me voorstellen dat er andere problemen ontstaan mocht de centrale server tijdelijk niet te bereiken zijn (al is het alleen maar dat mails van 10+mb geen uitzondering zijn en sommige lokaties nog op isdn zitten).

net nog even nagekeken. er zijn gewoon keurig routing groups aangemaakt per lokatie, de connector heeft een cost van 1. nergens een internet connector te vinden...

edit: ok gevonden... smart host was het woord.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 14:14 ]

Pagina: 1