[2K] PC's op laten starten d.m.v. CD-Rom

Pagina: 1
Acties:

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Voordat jullie meteen denken wat een n00b dat hij zo'n vraag stelt ik bedoel dus niet booten vanaf cd-rom als in bijv. setup starten vanaf de windows 2000 / xp cd-rom (hoef je in de bios maar even booten vanaf cd-rom aan te zetten dat weet ik wel hoor ;))

Het is moeilijk uit te leggen wat ik precies bedoel maar ik zal het even in de praktijk duidelijk maken;
Er is hier een groot netwerk van ongv. 60 pc's.
Dit zijn openbare pc's waar elk uur andere mensen opzitten.
De pc's draaien windows 2000 en hoewel een hoop opties zijn uitgeschakeld blijf ik het probleem houden dat er dingen aan de systemen veranderd / vernield worden.
Daarom wil ik graag het volgende systeem: 's morgens start ik de pc op met een cd-rom. Deze cd-rom zorgt ervoor dat er een soort van gestripte versie van windows 2000 op de pc's komt te staan.
Gebruikers kunnen in principe alles vernielen wat ze willen want morgen start ik de pc's weer op met de cd-rom en alles is vanouds. Norton ghost is geen optie (been there, done that). Wat ik eigenlijk wil is gewoon een soort van windows 2000 draaien vanaf cd-rom (voor zover dat mogelijk is?)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Je zou eens naar Knoppix kunnen kijken. Voor de rest zal je uit de search het verhaal van de bootable windows (98) moeten diepen. Misschien staan de scan's uit de C't nog wel ergens online in zo'n topic.

Verwijderd

Kun je niet iedereen een linux live cd geven? Zoals knoppix of SuSe Live Eval? Dan kunnen ze alles doen wat ze maar willen en kunnen ze niets verkloten. Ze kunnen hun office applicaties draaien, mailen, internetten etc. En het is gratis :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zou je misschien kunnen toelichten waarom een geautomatiseerde ghost geen oplossing is?

Je zou eventueel eens naar WindowsXP Embedded kunnen kijken (of varianten daarop), deze draaien in principe vanuit ROM (op thin clients bijvoorbeeld), en gebruiken een RAMdrive voor bv. temp files en dergelijke. Ik weet echter niet ofdat deze versie los te koop is, of ofdat deze alleen voor OEM's zijn.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Wekkel schreef op 12 november 2003 @ 11:58:
Je zou eens naar Knoppix kunnen kijken. Voor de rest zal je uit de search het verhaal van de bootable windows (98) moeten diepen. Misschien staan de scan's uit de C't nog wel ergens online in zo'n topic.
knoppix idd goed idee, zij het niet dat linux door 'de hogere machten' wordt verboden... we zitten helaas vast aan ms
verder is win98 ook geen optie daar wij tig licenties hebben voor win2000
en de search... daar wordt ik niet veel wijzer van :+

iemand misschien die hier ervaring mee heeft?
zat evt. zelf te overwegen in hoeverre het mogelijk was om gewoon windows te installeren (vervolgens te branden op cd-rom en te laten booten)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

Nakebod

Nope.

Denk niet dat knoppix een echte oplossing voor het probleem zal zijn.
Maar ik zou eens kijken naar een Reborn of een JuztReboot (Of JustReboot) pci kaartje.
Weet niet de precieze werking, maar met die kaart in iedere pc, installeer je op iedere pc Win2000, en door die Reborn of JuztReboot kaart, hoef je alleen te booten en pc is weer zoals ie na install was.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
elevator schreef op 12 november 2003 @ 12:01:
Zou je misschien kunnen toelichten waarom een geautomatiseerde ghost geen oplossing is?

Je zou eventueel eens naar WindowsXP Embedded kunnen kijken (of varianten daarop), deze draaien in principe vanuit ROM (op thin clients bijvoorbeeld), en gebruiken een RAMdrive voor bv. temp files en dergelijke. Ik weet echter niet ofdat deze versie los te koop is, of ofdat deze alleen voor OEM's zijn.
zoals ik in de vorige post zei het moet dus absoluut win2k zijn (daar zijn hier licenties voor) verder weet ik niet precies hoe het zit (ik zoek het alleen uit voor de systeembeheerder) maar dat norton ghost loopt vast met netwerkgedoe. Het originele plan was om automatisch 's nachts alle pc's te laten ghosten ofzo, maar om de een of andere reden werkt dat niet helemaal en moeten alle pc's alsnog handmatig gefixed worden.
Vandaar dus dat plan met die cd...

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Nakebod schreef op 12 november 2003 @ 12:01:
Denk niet dat knoppix een echte oplossing voor het probleem zal zijn.
Maar ik zou eens kijken naar een Reborn of een JuztReboot (Of JustReboot) pci kaartje.
Weet niet de precieze werking, maar met die kaart in iedere pc, installeer je op iedere pc Win2000, en door die Reborn of JuztReboot kaart, hoef je alleen te booten en pc is weer zoals ie na install was.
weet niet of het wel zo'n goed plan is om pci-kaartjes in een dell pc te douwen? :+

[alles hier = dell :)]

• tauri
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 15:01

tauri

Wie dit leest is gek :P

Je hebt hier ook software voor
dat gebruikte ze bij ons op school ook
weet alleen de naam niet...
maar het was gewoon zo als je reboote dan was de pc weer als vanouds

edit: gevonden
het heet Deep Freeze
en dit is de site http://www.deepfreezeusa.com/

[ Voor 23% gewijzigd door tauri op 12-11-2003 12:15 . Reden: typo ]

D3 Witch docter

Verwijderd

tauri schreef op 12 november 2003 @ 12:13:
Je hebt hier ook software voor
dat gebruikte ze bij ons op school ook
weet alleen de naam niet...
maar het was gewoon zo als je reboote dan was de pc weer als vanouds

edit: gevonden
het heet Deep Freeze
en dit is de site http://www.deepfreezeusa.com/
Dat is een superprogramma waar verschillende wedstrijden voor zijn om het te kraken wat na mijn weten nog niet gelukt is. De gebruiker kan slopen wat hij wil, opnieuw opstarten en hij is weer zoals hij was. Heb ik bij mijn broertje en die is er niet blij mee, ikke wel 8) _/-\o_ !

En natuurlijk alles zoveel dichtgooien wat goed te doen is met win2K, dus dan kan je bijna alles al uitsluiten dat ze wat vernielen, ik bedoel: je moet toch wle inloggen op die pc's? Of is het gewoonn normale installatie, want dat is vragen om problemen natuurlijk. Dus een user profiel aanmaken en precies erin verwerken wat hij wel en niet mag en dan los je het probleem voor het grootste gedeelte al op natuurlijk. Net zoals mijn vorige school, heb je niks op je bureaublad, ga je naar IE en druk je in C: En hopsakee je hebt toegang tot bijna alles.... Je hebt dus dicht & DICHT B)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 12:24 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 12:19:
[...]

Dat is een superprogramma waar verschillende wedstrijden voor zijn om het te kraken wat na mijn weten nog niet gelukt is. De gebruiker kan slopen wat hij wil, opnieuw opstarten en hij is weer zoals hij was. Heb ik bij mijn broertje en die is er niet blij mee, ikke wel 8) _/-\o_ !

En natuurlijk alles zoveel dichtgooien wat goed te doen is met win2K, dus dan kan je bijna alles al uitsluiten dat ze wat vernielen, ik bedoel: je moet toch wle inloggen op die pc's? Of is het gewoonn normale installatie, want dat is vragen om problemen natuurlijk. Dus een user profiel aanmaken en precies erin verwerken wat hij wel en niet mag en dan los je het probleem voor het grootste gedeelte al op natuurlijk. Net zoals mijn vorige school, heb je niks op je bureaublad, ga je naar IE en druk je in C: En hopsakee je hebt toegang tot bijna alles.... Je hebt dus dicht & DICHT B)
ja het is natuurlijk al zoveel mogelijk dichtgegooid maar ja win2k beveiligt niet alles en er zijn natuurlijk altijd wizkids die het een dan wel niet het ander moeten mollen en alteren enzo...

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:15
Waarom zou je het laten slopen? Als je gewoon de pcs goed beveiligd hoort er niemand in te komen...

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
cls schreef op 12 november 2003 @ 13:28:
Waarom zou je het laten slopen? Als je gewoon de pcs goed beveiligd hoort er niemand in te komen...
ja maar er moeten persé programmas draaien die kunnen schrijven naar het register dus dat betekent dat het register niet beveiligd kan / mag zijn. dus users kunnen dingen mollen in o.a. het register

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het lijkt mij beter om deze situatie op te lossen door de pc's een eigen of gedeelde gebruikersnaam te geven, deze een lokaal profiel geven, dit d.m.v een login/logoutscript (bijvoorbeeld met KIX) verwijderen.

Verder kan je met Group Policy ook heel veel dicht timmeren. Tenminste, als de machines in een domein zitten.

Met een login/logout script zou je ook de schrijfrechten van de account kunnen wijzigen.

[ Voor 18% gewijzigd door sanfranjake op 12-11-2003 17:15 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
Gebruik dan voor 50 tientjes (euro's) per pc een Hard-XP kaart. Lekker niet hoeven restoren en toch geen gezeik met pc's waaraan gekloot wordt.
Ze kunnen zelfs de HD formatteren als ze willen. Restart en het is weer zoals je ingesteld had (binnen een seconde)

Verwijderd

Het is zeker geen goed idee om van die PCI kaartjes te kopen die na reboot weer je oude PC tevoorschijn toveren? Kost wel wat voor 60 PCs's...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:19:
Het is zeker geen goed idee om van die PCI kaartjes te kopen die na reboot weer je oude PC tevoorschijn toveren? Kost wel wat voor 60 PCs's...
500 euro * 60 PC's

denk niet dat ie er 30.000 euro voor over heeft :p

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
goeie tijd voor een kick

Veel mensen hebben als idee, zo'n netwerkkaartje, dat gaat echter niet lukken, we hebben het hier over dell pc's he

Verwijderd

Wat is er eigenlijk zo bezonder aan een dell pc?

Je kunt toch ook eerst 1 kaartje uitproberen? En als het dan bevalt, precies werkt zoals je graag wilt, kun je overwegen om de overige 59 te kopen. Misschien kun je ook nog korting regelen bij zo'n groot aantal.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 11:44:
Wat is er eigenlijk zo bezonder aan een dell pc?

Je kunt toch ook eerst 1 kaartje uitproberen? En als het dan bevalt, precies werkt zoals je graag wilt, kun je overwegen om de overige 59 te kopen. Misschien kun je ook nog korting regelen bij zo'n groot aantal.
wat er zo bijzonder is aan zo'n dell pc is dat als je er dus 60 koopt en in alle 60 zelf een netwerkkaart gaat zetten (je mag zo'n ding eigenlijk al niet opengschroeven meen ik) maar goed.
Als die dell mensen hier komen voor onderhoud enzo dan denk ik dat het snel afgelopen is met de garantie...

Verwijderd

Wat een onzin. Dus als je het geheugen wilt uitbreiden, 2de schijf wilt plaatsen, ofzo dan vervalt je garantie? Waar staat dat dan?

Heb je die computers gehuurd ofzo?

In ieder geval een reden om eens naar een andere leverancier te zoeken lijkt mij dan :)

• mabarto
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:27:
[...]

500 euro * 60 PC's

denk niet dat ie er 30.000 euro voor over heeft :p
Correctie. Tis 50 euro p/st niet 500

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 12:02:
Wat een onzin. Dus als je het geheugen wilt uitbreiden, 2de schijf wilt plaatsen, ofzo dan vervalt je garantie? Waar staat dat dan?

Heb je die computers gehuurd ofzo?

In ieder geval een reden om eens naar een andere leverancier te zoeken lijkt mij dan :)
als je dat wil dan moet je contact opnemen met dell...
je kunt dus neit zelf goedkoop geheugen gaan kopen en dat erin gaan zetten dat mag niet
(zeker geen ervaring met dell jij?)
verder is het natuurlijk ver boven het budget zo'n 50 euro per kaart

• mabarto
McLatey schreef op 13 november 2003 @ 12:33:
[...]

als je dat wil dan moet je contact opnemen met dell...
je kunt dus neit zelf goedkoop geheugen gaan kopen en dat erin gaan zetten dat mag niet
(zeker geen ervaring met dell jij?)
verder is het natuurlijk ver boven het budget zo'n 50 euro per kaart
Wat je duur vindt. Ik neem aan dat jij meer geld kost als je elke keer een pc moet recoveren.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
barto018 schreef op 13 november 2003 @ 12:41:
[...]

Wat je duur vindt. Ik neem aan dat jij meer geld kost als je elke keer een pc moet recoveren.
ik hoef dat niet, dat doet de systeembeheerder ik ben slechts zijn 'hulpje' maarre...
ik ben dus gewoon op zoek naar een softwarematige oplossing, dus als we daar op voort kunnen borduren?

Verwijderd

Nee, ik heb geen ervaring met dell pc's.
Maar als het echt waar is wat jij hier beweerd, dan zal ik NOOIT een dell pc kopen of iemand anders adviseren dat wel te doen.

Softwarematige oplossing is reeds genoemd in dit topic: Deep Freeze.
Anders kom je toch weer op Ghost, Drive Image of aanverwante tools.

Succes,

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2003 @ 13:01:
Nee, ik heb geen ervaring met dell pc's.
Maar als het echt waar is wat jij hier beweerd, dan zal ik NOOIT een dell pc kopen of iemand anders adviseren dat wel te doen.

Softwarematige oplossing is reeds genoemd in dit topic: Deep Freeze.
Anders kom je toch weer op Ghost, Drive Image of aanverwante tools.

Succes,
nog heel even over dat dell
het is inderdaad dom om een dell te kopen als jij als thuisgebruikertje beetje rondsurft. Echter als je een bedrijf / school hebt...
De hardware van dell is van goede kwaliteit.
De kasten en alles zien er robuust en mooi uit (dus is ook beetje eyecatching)
en verder werken ze met service contracten als je die dus afsluit en je hebt problemen dan komen de mensen van dell binnen 24 uur zorgen dat je pc weer helemaal werkt! Daarom is het wél een goede oplossing voor bijv. bedrijven en geen goede oplossing voor de thuisgebruiker

[zo heb je weer iets bijgeleerd :P ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Wat ik eigenlijk wil is gewoon een soort van windows 2000 draaien vanaf cd-rom (voor zover dat mogelijk is?)
nog even een quote uit de topicstart, iemand daar misschien iets over te melden?

Pagina: 1