kapotte pixels bij aankoop TFT

Pagina: 1
Acties:

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik ben dus op zoek naar een TFT. Maar ik wil dus absoluut niet een TFT hebben waar ook maar 1 (sub-)pixel van kapot is. Via het internet heb ik dus verschillende winkel benaderd met het verzoek de TFT werkend te zien, voordat ik deze koop. Het blijkt dat geen enkele winkel met dit verzoek akkoord gaat, meestal met een verwijzing naar de garantievoorwaarden van de fabrikant. Maar ik koop niet van een fabrikant, ik koop van een leverancier.

Blijkbaar moet ik dat ding eerst kopen, thuis testen, en als er een kapotte pixel inzit dit weer terug sturen, gebruik makend van de wet 'kopen op afstand'. Kost dus tijd, moeite en geld.

Daarom mijn vraag: zijn er nog veel TFT's die geleverd worden met kapotte (sub-)pixels. Mijn voorkeur ging uit naar een Hyundai Q17. Worden deze wel eens geleverd met slechte pixels?

• tazcarpteam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2025

tazcarpteam

zuipuh en schreeuwe(H.Teeuwen)

Net een IIyama prolite E431-s aangeschaft en geen defecte pixels.Hoor over het algemeen weinig slecht nieuws betreffende dit.Heb hem gekocht bij PC-vergelijk met pixelgarantie.Om 14.30 ur via de site besteld(voorwaarde) was op voorraad .Dus gelijk naar Capelle ad IJssel gereden en monitor afgehaald. :9

Mijn Specs

Verwijderd

Alle TFT schermen maken kans op kapotte (sub) pixels.

Veel winkels hebben een omruilgarantie als je binnen een paar dagen tot een week ofzo kapotte pixels hebt. Verschilt per winkel.

Er zijn winkels waar je toch even mag kijken, gewoon doorzoeken. Kijk anders eens op het gamen/TFT topic. Inmiddels deel 8 alweer geloof ik.

Ben je echt een vechter dan kan je helemaal niet stuk, lees hier maar eens:

nieuws: Winkels verplicht LCD's met dode pixels om te ruilen

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:19
Het enige wat ik je kan vertellen is dat wij op ons werk 12 Dell PC's hebben met dus 12 TFT schermen, waarvan er geen één ook maar één dode pixel heeft.

Toch best knap al zeg ik het zelf.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-08 20:46

boesOne

meuh

Beuh.. belachelijk dat geen enkele winkel even het scherm wil laten zien :?
Djeez.. je mag toch wel ff het produkt zien dat je koopt..

Ik zou niks gokken, verder zoeken.. Als er een kapotte pixel is dan krijg je namelijk toch geen nieuwe .. :|

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb alweer een tijd geleden (een maand of 8 ) met enkele panelfabrikanten gecorrespondeerd. LG-Philips en Samsung gaven allebei aan dat ongeveer 90% van de standaardpartijen 12,1 inch, 1024x768 panels geen enkele pixelfout had.Ik denk dat de kans dus niet al te groot is.

Ook is het zo dat als je niet naar de garantievoorwaarden vraagt, je misschien niet te horen krijgt dat je dode pixels zou moeten accepteren. Dan is het ook niet redelijk dat dat je dat zou moeten, omdat verreweg de meeste schermen zulke defecten niet hebben. Er is ook ooit uitspraak van een geschillencommissie geweest (is vast ook te vonden op GoT of via de Frontpage, zoekwoorden volgens mij dixons, en misschien blomont of klippen op de link van ThaJAXx). Je staat dan vrij sterk.

Ik heb uiteindelijk ook zonder al te veel last een nieuwe laptop gekregen.

Anders gewoon in een goede winkel kopen die je laat kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 12-11-2003 13:08 ]

Verwijderd

-boesOne- schreef op 12 november 2003 @ 12:58:
Beuh.. belachelijk dat geen enkele winkel even het scherm wil laten zien :?
Djeez.. je mag toch wel ff het produkt zien dat je koopt..

Ik zou niks gokken, verder zoeken.. Als er een kapotte pixel is dan krijg je namelijk toch geen nieuwe .. :|
Ehmmm... stel, de leverancier trekt doos open, zet aan, hey een pixel... hup terug de doos in. Volgende: zelfde verhaal. Kortom leverancier zit met stapel opengemaakte dozen. En wie koopt die dan nog? Juist, niemand....

Die normen zijn er nou eenmaal, hele grote kans op 1 pixel. Wil je een pixelvrije norm dan betaal je ook veel dikker voor die monitoren, maar die worden meestal alleen in ziekenhuizen gebruikt of dergelijke instellingen waar er absoluut geen 1 in mag zitten. Dus men wilt goedkoop tft, tja kans op pixel helaas.

Wat er wel gaat komen, en misschien is dat wel belachelijk, maar als jij perse dat scherm wilt zien, dat je er iets voor moet betalen zodat je een pixelvrije kan uitkiezen. Dat heb ik wel is gezien in een winkel.

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 09:53
Mijn samsung scherm is ook gewoon door de leverancier gecontroleerd op dode pixels, sommige winkels leveren zelfs dode pixel garantie voor een paar tientjes extra. Vind het niet meer dan normaal dat wanneer je 550+ euro uitgeeft voor een scherm je zeker weet dat hij 100% in orde is.

Verwijderd

Ik heb in de computer Idee gelezen dat er fabrikanten zijn die pas garantie geven bij 12 pixels

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
hoe meet je dode pixels eigenlijk? dat is toch gewoon een kwestie van naar je scherm kijken en tellen??

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk trouwens dat als klanten een beetje meer op dode pixels letten, zich dit uiteindelijk via de handel op de fabrikanten zal uitwerken. Tegenwoordig is er natuurlijk wel een klein tekortje aan panels, maar een beetje kritische houding ten opzichte van de waren die je koopt, is uiteindelijk goed voor alle consumenten. De fabrikanten willen ook hun troep(tot op zekere hoogte) meestal wel verkopen namelijk.

Ook als je ziet hoe weinig panels tegenwoordig nog dode pixels hebben...

@Wekkel:

het gaat er natuurlijk niet om dat je van een TFT mag verwachten wat je van een CRT mag verwachten. Elk product moet aan de eisen voldoen (die je van dat bepaalde product mag verwachten)

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 12-11-2003 13:50 ]

• BizonKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-03-2025
Waslijn schreef op 12 november 2003 @ 13:14:
Mijn samsung scherm is ook gewoon door de leverancier gecontroleerd op dode pixels, sommige winkels leveren zelfs dode pixel garantie voor een paar tientjes extra. Vind het niet meer dan normaal dat wanneer je 550+ euro uitgeeft voor een scherm je zeker weet dat hij 100% in orde is.
Krijg je dan onmiddellijk een ander als ze één pixel vinden of hangt dat af van de policy van de fabrikant, die bijvoorbeeld zegt dat er 2 pixels moeten kapot zijn?
Ik kan nu op mijn bestelde tft ook die garantie krijgen, maar 30 euro is toch veel vind ik!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Van de winkelier mag je een goed product verwachten. Als TFT als vervanging van de CRT monitor (100% goede pixels) geldt, mag je van een TFT ook 100% verwachten. Dan zal de winkelier dus iets moeten vervangen of herstellen bij een aangetroffen dode pixel na aankoop.

Fabrieksgarantie is iets anders, dat is alleen maar een (contractueel) kadootje van de fabrikant. Als die 12 pixels als norm stelt, hoef je bij hem dus niet aan te kloppen voor een garantie afhandeling.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 14:54

Garyu

WW

BizonKid schreef op 12 november 2003 @ 13:41:
[...]

Krijg je dan onmiddellijk een ander als ze één pixel vinden of hangt dat af van de policy van de fabrikant, die bijvoorbeeld zegt dat er 2 pixels moeten kapot zijn?
Ik kan nu op mijn bestelde tft ook die garantie krijgen, maar 30 euro is toch veel vind ik!
Het hele idee van die pixelgarantie is dat de leverancier checkt dat er géén dooie pixels zijn. ZeroDeadPixel-garantie wordt dat soms ook wel genoemd. Het zijn dan niet de policies van de fabrikanten meer, je koopt een extra garantie.

Maar dan nog, een winkel moet een scherm met één dode pixel al terugnemen, no matter what de fabrikant voor een policy heeft. Zie ook nieuws: Winkels verplicht LCD's met dode pixels om te ruilen hiervoor. Dus ZeroDeadPixel-garantie is eigenlijk gewoon een paar tientjes voor niks opsturen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Garyu schreef op 12 november 2003 @ 13:48:
[...]

Het hele idee van die pixelgarantie is dat de leverancier checkt dat er géén dooie pixels zijn. ZeroDeadPixel-garantie wordt dat soms ook wel genoemd. Het zijn dan niet de policies van de fabrikanten meer, je koopt een extra garantie.
Meestal is dit waar, maar zeker niet altijd! Bij Iiyama (ik heb het hier over Iiyama Nederland, te Nieuwe Meer) kun je als dealer een pixelgarantie vragen (kost iets van € 50,-), en dan zoekt Iiyama _zelf_ een scherm voor je uit zonder dode (sub)pixels.

Voor de originele poster is dit wellicht de oplossing; voor een paar tientjes meer een gegarandeerd goed scherm.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:25
Wekkel schreef op 12 november 2003 @ 13:46:
Van de winkelier mag je een goed product verwachten. Als TFT als vervanging van de CRT monitor (100% goede pixels) geldt, mag je van een TFT ook 100% verwachten. Dan zal de winkelier dus iets moeten vervangen of herstellen bij een aangetroffen dode pixel na aankoop.

Fabrieksgarantie is iets anders, dat is alleen maar een (contractueel) kadootje van de fabrikant. Als die 12 pixels als norm stelt, hoef je bij hem dus niet aan te kloppen voor een garantie afhandeling.
Een goed product is ook, als er een dode pixel op je hoekje zit. Het is heel duur om al je schermen uit je fabriek zonder dooie pixels te verkopen, aan winkels. Want dan moet je bijvoorbeeld 1/3 van weggooien, vanwege ergens een dooie pixel.

Waarom mag je niet je monitor in de winkel bekijken :? Omdat als jij hem opent, het de winkel geld kost. Stel je voor er zit een dooie pixel rechts onder, jij denkt van nee ik wil die monitor neit. Maar de doos is wel open geweest, en de monitor is "gebruikt". Oftewel de winkelier kan nooit zeggen, deze monitor is nog nieuw.

• bankrupcy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-12-2025
Termi schreef op 12 november 2003 @ 15:34:
[...]

Een goed product is ook, als er een dode pixel op je hoekje zit. Het is heel duur om al je schermen uit je fabriek zonder dooie pixels te verkopen, aan winkels. Want dan moet je bijvoorbeeld 1/3 van weggooien, vanwege ergens een dooie pixel.

Waarom mag je niet je monitor in de winkel bekijken :? Omdat als jij hem opent, het de winkel geld kost. Stel je voor er zit een dooie pixel rechts onder, jij denkt van nee ik wil die monitor neit. Maar de doos is wel open geweest, en de monitor is "gebruikt". Oftewel de winkelier kan nooit zeggen, deze monitor is nog nieuw.
Een goed product heeft NIET een dode pixel. Dat het duur is om alle slechte schermen weg te gooien is niet mijn probleem. Dat is een productieprobleem van de fabrikant. Een chip waarop 1 transistor niet goed werkt is ook een slecht product.

Als ik een doos wil openen in de winkel, is dat omdat ik wil weten wat ik koop. Als in de doos een TFT zit met een krasje, of dode pixel, dan zie ik dat niet. Maar ik heb (juridisch) GEEN recht op teruggave van mijn geld.

Bij een normaal verlopende koop, bekijk je eerst het showmodel, en de specs. Mocht een exemplaar willen kopen, dan kan je vragen een doos te openen om je ervan te vergewissen dat er een werkend, en kwalitatief goed exemplaar inzit. Je gaat dan toch echt niet alsnog terugkrabbelen.

Verwijderd

Wat voor scherm heb jij in vredesnaam?
Meastro1983 schreef op 12 november 2003 @ 13:31:
hoe meet je dode pixels eigenlijk? dat is toch gewoon een kwestie van naar je scherm kijken en tellen??

Verwijderd

ik heb dus gisteren twee 431 s gehaald van ilyama waarvan er dus 1 een dode sub pixel had.
geen garantie dus maar ik heb wat kunnen regelen.
het is netjes opgelost.

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:17:
Wat voor scherm heb jij in vredesnaam?

Lol, ik heb een Nokia 500 XA (tft). Het was zomaar een vraag hoor. Ik heb trouwens 1 dode pixel... exact in het midden van mijn scherm!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 18:50:
ik heb dus gisteren twee 431 s gehaald van ilyama waarvan er dus 1 een dode sub pixel had.
geen garantie dus maar ik heb wat kunnen regelen.
het is netjes opgelost.
Dat mag ik hopen ja! Iiyama hanteert namelijk de regel dat als je binnen 8 dagen na aankoop meldt dat je scherm een dode pixel heeft en je daar niet tevreden mee bent, je zonder omhaal een nieuwe krijgt.

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
misschien goed nieuws voor je ( zal wel reclame zijn, forgive me) maar bij ons gaat geen tft de deur uit voor wij zelf hebben gezien dat er geen pixels in zitten, en je mag ook altijd zelf checken. Zit er een pixel in, bestellen we gewoon een ander voor je. Als je hier iets aan hebt kun je me contacten, email in profiel....
Pagina: 1