Ik ben van plan om een nieuwe digitale camera aan te schaffen, maar ik zou bij god niet weten welke.
Ik ben bijvoorbeeld niet van plan om enkele duizenden euro's neer te leggen voor een cam, het is en blijft een hobby
Echter, op het moment heb ik 2 camera's
Een oude Sony Mavica, en een Samsung Digimax 240.
Over beide ben ik niet echt tevreden.
De Samsung vooral, de kwaliteit van de foto's is wel OK. maar je kan er vrijwel niets mee
- Handmatig scherpstellen is b.v. niet mogelijk, dus b.v. door een hek heen fotograferen, dan stelt dat ding ALTIJD scherp op de tralies. Hij pakt altijd het dichts bij zijnde object, waar het zich ook in de lens bevind.
(een foto vanuit een skilift, dan is me broek mooi scherp, en de rest een wazige vlek, even als voorbeeld)
- Nacht, of zelfs avond foto's is een regel rechte RAMP. Altijd veel te donker, zij het niet totaal zwart
- Actiefoto's kan je vergeten door een niet in te stellen sluitertijd, en een lag van pakweg 1,5 seconde
- Macrofoto's is 80 foto's maken, waarbij er dan 1 enig sinds redelijk te noemen valt.
Het enige wat hij wél goed doet, naar mijn mening, is portretten & lucht foto's. Rode oogjes zijn miniem, mooi scherp, natuurlijk.
(enkele foto's heb ik hieronder geplaatst)
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe camera die dit allemaal GOED kan.
Waarbij ik netjes alles ZELF kan instellen.
Zoals ik sommige foto's op GoT voorbij zie komen, is gewoon ernstig _/-o_ ten opzichte van wat ik nu maak. En daar BAAL ik van.
Mijn eisen kort overzichtelijk:
- Mogelijkheid tot plaatsen van aparte flitser (vooral voor portretten / personen)
- Zelf sluitertijd bepalen
- Geen LAG! (klikken, en dat pas 1,5 seconde later de foto zelf gemaakt wordt)
- Goed in het maken van foto's op donkere plaatsen
Ik had mijn ook b.v. laten vallen op de Canon EOS 300D, maar denk dat dit een beetje (financiele) overkill is. . . .

Waardeloos. Veel te donker, Camera had niet door dat het witte hoedje niet het onderwerp van de foto was ofzo

Vrij erg bewogen, gewoon zonde!

Dit is in de zomer om 20.00 uur gemaakt, om te janken zo donker

Beest zat stil, toestel stond stil, en nog zo onscherp als ik weet niet wat!
(afstand 16CM, niet ingezoomed)

En deze vind ik juist weer helemaal top!
Even ter duidelijkheid: Dit zijn zo'n beetje de beste foto's in verschillende situaties. In totaal heb ik voor deze plaatjes zo'n kleine 1000 foto's gemaakt, en dan zijn dit de 'beste'
Ik hoop dat iedereen nu zo'n beetje een indruk heeft waarom ik een andere camera wil
Ik ben bijvoorbeeld niet van plan om enkele duizenden euro's neer te leggen voor een cam, het is en blijft een hobby
Echter, op het moment heb ik 2 camera's
Een oude Sony Mavica, en een Samsung Digimax 240.
Over beide ben ik niet echt tevreden.
De Samsung vooral, de kwaliteit van de foto's is wel OK. maar je kan er vrijwel niets mee
- Handmatig scherpstellen is b.v. niet mogelijk, dus b.v. door een hek heen fotograferen, dan stelt dat ding ALTIJD scherp op de tralies. Hij pakt altijd het dichts bij zijnde object, waar het zich ook in de lens bevind.
(een foto vanuit een skilift, dan is me broek mooi scherp, en de rest een wazige vlek, even als voorbeeld)
- Nacht, of zelfs avond foto's is een regel rechte RAMP. Altijd veel te donker, zij het niet totaal zwart
- Actiefoto's kan je vergeten door een niet in te stellen sluitertijd, en een lag van pakweg 1,5 seconde
- Macrofoto's is 80 foto's maken, waarbij er dan 1 enig sinds redelijk te noemen valt.
Het enige wat hij wél goed doet, naar mijn mening, is portretten & lucht foto's. Rode oogjes zijn miniem, mooi scherp, natuurlijk.
(enkele foto's heb ik hieronder geplaatst)
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe camera die dit allemaal GOED kan.
Waarbij ik netjes alles ZELF kan instellen.
Zoals ik sommige foto's op GoT voorbij zie komen, is gewoon ernstig _/-o_ ten opzichte van wat ik nu maak. En daar BAAL ik van.
Mijn eisen kort overzichtelijk:
- Mogelijkheid tot plaatsen van aparte flitser (vooral voor portretten / personen)
- Zelf sluitertijd bepalen
- Geen LAG! (klikken, en dat pas 1,5 seconde later de foto zelf gemaakt wordt)
- Goed in het maken van foto's op donkere plaatsen
Ik had mijn ook b.v. laten vallen op de Canon EOS 300D, maar denk dat dit een beetje (financiele) overkill is. . . .

Waardeloos. Veel te donker, Camera had niet door dat het witte hoedje niet het onderwerp van de foto was ofzo

Vrij erg bewogen, gewoon zonde!

Dit is in de zomer om 20.00 uur gemaakt, om te janken zo donker

Beest zat stil, toestel stond stil, en nog zo onscherp als ik weet niet wat!
(afstand 16CM, niet ingezoomed)

En deze vind ik juist weer helemaal top!
Even ter duidelijkheid: Dit zijn zo'n beetje de beste foto's in verschillende situaties. In totaal heb ik voor deze plaatjes zo'n kleine 1000 foto's gemaakt, en dan zijn dit de 'beste'
Ik hoop dat iedereen nu zo'n beetje een indruk heeft waarom ik een andere camera wil
edit:
plaatjes klikbaar gemaakt voor 1600*1200 versies
plaatjes klikbaar gemaakt voor 1600*1200 versies
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 10:45 . Reden: clickable images ]