Toon posts:

Digitale Camera, Meningen gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe digitale camera aan te schaffen, maar ik zou bij god niet weten welke.

Ik ben bijvoorbeeld niet van plan om enkele duizenden euro's neer te leggen voor een cam, het is en blijft een hobby :)

Echter, op het moment heb ik 2 camera's
Een oude Sony Mavica, en een Samsung Digimax 240.

Over beide ben ik niet echt tevreden.
De Samsung vooral, de kwaliteit van de foto's is wel OK. maar je kan er vrijwel niets mee :(
- Handmatig scherpstellen is b.v. niet mogelijk, dus b.v. door een hek heen fotograferen, dan stelt dat ding ALTIJD scherp op de tralies. Hij pakt altijd het dichts bij zijnde object, waar het zich ook in de lens bevind.
(een foto vanuit een skilift, dan is me broek mooi scherp, en de rest een wazige vlek, even als voorbeeld)

- Nacht, of zelfs avond foto's is een regel rechte RAMP. Altijd veel te donker, zij het niet totaal zwart

- Actiefoto's kan je vergeten door een niet in te stellen sluitertijd, en een lag van pakweg 1,5 seconde

- Macrofoto's is 80 foto's maken, waarbij er dan 1 enig sinds redelijk te noemen valt.

Het enige wat hij wél goed doet, naar mijn mening, is portretten & lucht foto's. Rode oogjes zijn miniem, mooi scherp, natuurlijk.

(enkele foto's heb ik hieronder geplaatst)

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe camera die dit allemaal GOED kan.
Waarbij ik netjes alles ZELF kan instellen.
Zoals ik sommige foto's op GoT voorbij zie komen, is gewoon ernstig _/-o_ ten opzichte van wat ik nu maak. En daar BAAL ik van.

Mijn eisen kort overzichtelijk:
- Mogelijkheid tot plaatsen van aparte flitser (vooral voor portretten / personen)
- Zelf sluitertijd bepalen
- Geen LAG! (klikken, en dat pas 1,5 seconde later de foto zelf gemaakt wordt)
- Goed in het maken van foto's op donkere plaatsen

Ik had mijn ook b.v. laten vallen op de Canon EOS 300D, maar denk dat dit een beetje (financiele) overkill is. . . .

Afbeeldingslocatie: http://ffl.nl.eu.org/images/images/large/890075.jpg
Waardeloos. Veel te donker, Camera had niet door dat het witte hoedje niet het onderwerp van de foto was ofzo :)

Afbeeldingslocatie: http://ffl.nl.eu.org/images/images/large/100338.jpg
Vrij erg bewogen, gewoon zonde!

Afbeeldingslocatie: http://ffl.nl.eu.org/images/images/large/242817.jpg
Dit is in de zomer om 20.00 uur gemaakt, om te janken zo donker :'(

Afbeeldingslocatie: http://ffl.nl.eu.org/images/images/large/786957.jpg
Beest zat stil, toestel stond stil, en nog zo onscherp als ik weet niet wat!
(afstand 16CM, niet ingezoomed)

Afbeeldingslocatie: http://ffl.nl.eu.org/images/images/large/538683.jpg
En deze vind ik juist weer helemaal top!

Even ter duidelijkheid: Dit zijn zo'n beetje de beste foto's in verschillende situaties. In totaal heb ik voor deze plaatjes zo'n kleine 1000 foto's gemaakt, en dan zijn dit de 'beste'

Ik hoop dat iedereen nu zo'n beetje een indruk heeft waarom ik een andere camera wil :)

edit:
plaatjes klikbaar gemaakt voor 1600*1200 versies

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 10:45 . Reden: clickable images ]

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:17
Ik moet eerlijk zeggen dat ook die laatste totaal niet mooi is, op alle foto's die ik zie is aardig wat ruis te bekennen, om over scherpte niet eens te spreken.

Bezoek eens sites als
http://www.dpreview.com
http://www.stevesdigicams.com

Verwijderd

Topicstarter
RaZoRhEaD schreef op 12 november 2003 @ 10:55:
Ik moet eerlijk zeggen dat ook die laatste totaal niet mooi is, op alle foto's die ik zie is aardig wat ruis te bekennen, om over scherpte niet eens te spreken.

Bezoek eens sites als
http://www.dpreview.com
http://www.stevesdigicams.com
Jah, vooral dpreview vond ik een interesante site, zei het niet dat ik er totaal geen verstand van heb, ik wil het 'al doende leren' maar om dan er meteen 1000 euro tegenaan te kletsen vind ik ook weer zo iets :)
(dprieview geeft als advies de Minota Digimage A1)

Daarom opende ik dus dit topic, gewoon puur om jullie meningen en ervaringen aan te horen . . . .

Zoals je zelf ook al zei. De kwaliteit is nogal waardeloos te noemen, dus dat moet gewoon beter kunnen. . . .
Mijn -algemene- vraag is dus vooral (als halfe leek zijnde) waarmee :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 11:21 ]

Verwijderd

Canon A60, 70, 80?

Ik heb wel gezien dit hier ontzettend scherpe foto's uitkomen voor een redelijk budget. Ik ben zelf geen foto-kenner, maar ik kan wel zien dat die camera wel ontzettend goede, mooie foto's maakt.

Verwijderd

Misschien kan je zelf niet fotograferen :)

Nee just kidding. De Canon G serie blijft natuurlijk erg goed. G3 en G5, waarbij de G3 financieel gezien een stuk aantrekkelijker is. Daarmee kan je niet fout gaan.

• Revodrone
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41
Wat is geen financiele overkill?

De Canon A-serie is leuk voor een redelijke prijs. Je kan lekker veel handmatig instellen, maar ook automatisch is die erg goed.
Als je net ff wat meer wilt gaan doen is de G-serie nog veel leuker, maar die zijn natuurlijk wel weer een stukje duurder.

Op een dag.......ben je het allemaal vergeten

Verwijderd

Topicstarter
Revodrone schreef op 12 november 2003 @ 11:44:
Wat is geen financiele overkill?
[...]
800+ euro vind ik toch al errug duur worden :)

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 12:01:
[...]

Ik heb zelf de G3 voor 750 euri incl 3 CF kaartjes (32,128 en 256) en een draagtas (moet je altijd los bijkopen :/). Ik las echter vanmorgen dat de G3 schijnbaar slecht/niet te krijgen is alhoewel het een heel goeie camera is (heb zelf nog niet eens alles ontdekt wattie kan enzo). Je kan anders denk ik beter voor de A80 gaan van Canon, die maakt zoals hierboven ook werd gezegd ook erg mooie plaatjes. Je kan er alleen veel minder op instellen ivm de Canon G3. (De G5 is meteen al zo duur, maar je kan eens een blik in de pricewatch werpen; met die camera kan je wel een hele tijd vooruit!).

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-12-2025

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 12:01:
[...]

voor 373 euro heb je een Canon A80, lijkt me een prima camera voor jou...

als je meer wil instellen en een (iets) betere beeldkwaliteit wil, zou je de G3 kunnen nemen (569 euro)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Die voorbeelden die je hier geeft hebben volgens mij meer te maken met jouw fotografische kwaliteiten dan met de camera.
Vooral op die foto met de sprinkhaan kan je zien dat de scherpte op het hek ligt, dus dat houdt in dat de minimale focusafstand verder is dan 16cm.
Je kan dan wel de camera de schuld geven, maar je zou ook iets verder weg kunnen gaan staan.
Probeer je eerst eens te verdiepen in de grondbeginselen van het fotograferen, anders maakt het niet uit hoe duur je camera is; je foto's mislukken dan alsnog.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik hoor je praten over handmatig scherpstellen, maar verwacht daar aub niet teveel van zolang je geen DSLR koop hoor. Goedkopere consumentencamera's hebben een waardeloze handmatige focus, op het TFT'tje kun je totaal niet zien of het scherp is en daarom zou ik aan die functie niet teveel waarde hechten.

Verdiep je liever in hoe een camera focust. Zeker een camera waar je een focuspunt kunt aanwijzen gaat niet de fout in bij een hek of zet jouw broek scherp op de foto: zet je focuspunt gewoon mooi midden op het scherm (als dat instelbaar is dus) en gebruik prefocus als het punt wat je scherp wil hebben niet midden op je foto terecht komt: dus eerst scherpstellen op dat punt, ontspannerknop ingedrukt houden en dan je compositie bepalen, oftewel het onderwerp wat scherp moet zijn verplaatsen naar waar jij het op de foto wil (uiteraard door je camera te draaien ;)).

Ik denk dat dat al een hoop op zou lossen, want volgens mij zou je met mijn D30 ook nog niet zomaar scherpe foto's maken hoor ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Het is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht om direct te zeggen dat het aan de fotograaf ligt.
Een toestel met wat meer mogelijkheden heeft vaak ook meer mogelijkheden om dingen op te vangen.
Maar ook andere dingen.
Een simpel toestel kan je bijvoorbeeld niet focusen en dan een ander object kiezen om af te drukken.
Zo zijn er veel meer dingen die een compact camera niet kan. Dit staat dus los van de fotograaf. Als de autofocus op >16cm ligt moet je het met de hand overnemen!

Dit zijn ook redenen dat ik voor een slr heb gekozen (analoog maar toch).

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 12:08:
Die voorbeelden die je hier geeft hebben volgens mij meer te maken met jouw fotografische kwaliteiten dan met de camera.
Vooral op die foto met de sprinkhaan kan je zien dat de scherpte op het hek ligt, dus dat houdt in dat de minimale focusafstand verder is dan 16cm.
Je kan dan wel de camera de schuld geven, maar je zou ook iets verder weg kunnen gaan staan.
Probeer je eerst eens te verdiepen in de grondbeginselen van het fotograferen, anders maakt het niet uit hoe duur je camera is; je foto's mislukken dan alsnog.
in de macro mode een focus van > 16CM??
Lijkt mij persoonlijk erg sterk!
Denk eerder dat de cam gewoon niet door had waarop ik dat ding probeer scherp te stellen. . . .

Een camera waarbij ik dat zelf kan bepalen lijkt me daar een stuk beter voor. . . .

Ik heb veel met een oude spiegel reflex camera gewerkt, en daarbij kon je qua scherpstellen voldoende regelen door simpelweg een schroef in de lens.

Ik heb het niet zo op al die automatische dingen, laat mij het lekker zelf bepalen ;)

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De Sony DSC-V1 is dat misschien wat? Toch compact en redelijk wat instellingen. Zowel handmatig als automatisch. vanaf 600 euro.

(kan ik meteen horen wat men hiervan vindt als vervanger voor mijn P7 :P )

Verwijderd

Misschien nog een alternatief in de (buurt van de) prijsklasse van de Canon A60, A70 en A80 is de Minolta Dímage S414.
Over dat toestel heb ik ook al veel positieve ervaringen gelezen, en ik ben zelf van plan om hem te gaan kopen.
In mijn geval is de keuze beperkt, omdat ik niet al mijn CF kaartjes weg wil pleuren en nieuwe SD kaartjes zou moeten kopen.
En ik geloof dat de Canons een aparte oplaadbare batterij nodig hebben, terwijl andere camera's genoegen nemen met gewoon 2 of 4 AA'tjes.
Dat zijn natuurlijk ook dingen die je in je overweging mee zou moeten nemen.

Welke camera's heb je zelf in gedachten?

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26

xdc

ik denk dat je het beste kan beginnen met een fuji s602 zoom

deze is op dit moment redelijk goedkoop verkrijgbaar

-525,- euro in de pricewatch

VOlgens je eisen
- Mogelijkheid tot plaatsen van aparte flitser (vooral voor portretten / personen)
ja
ja
ja
mwah , volgens sommigen niet goed

maar voor het geld , Binnen 800,- euro de beste keuze denk ik

slimmehotspot.nl

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

xdc schreef op 12 november 2003 @ 22:06:
ik denk dat je het beste kan beginnen met een fuji s602 zoom

deze is op dit moment redelijk goedkoop verkrijgbaar

-525,- euro in de pricewatch

VOlgens je eisen
ja
ja
ja
mwah , volgens sommigen niet goed

maar voor het geld , Binnen 800,- euro de beste keuze denk ik
voordelen:
- AA batterijen
- vervangbare lenzen

nadelen:
- 3 megapixel limiet
- groter worden ze niet gemaakt

En verder: lag heeft bijna geen enkele beetje goede camera uberhaupt niet. Wat je dan merkt is de tijd die het duurt tussen het maken van de camera en het opslaan op de geheugenkaart. En dat is dan weer verbonden aan het type geheugenkaart. Mijn Canon G3 werkt met CF kaartjes en dat werkt vind ik zelf snel genoeg (ik hoef niet high-speed foto's te schieten).

Verwijderd

py.mosjuh schreef op 12 november 2003 @ 22:16:
[...]

voordelen:
- AA batterijen
- vervangbare lenzen <---

nadelen:
- 3 megapixel limiet

En verder: lag heeft bijna geen enkele beetje goede camera uberhaupt niet. Wat je dan merkt is de tijd die het duurt tussen het maken van de camera en het opslaan op de geheugenkaart. En dat is dan weer verbonden aan het type geheugenkaart. Mijn Canon G3 werkt met CF kaartjes en dat werkt vind ik zelf snel genoeg (ik hoef niet high-speed foto's te schieten).
Ik neem aan dat je met 'vervangbare lenzen' de voorzet filtertjes bedoelt?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
py.mosjuh schreef op 12 november 2003 @ 22:16:
[...]

voordelen:
- AA batterijen
Dat is een voordeel en een nadeel: AA batterijen (NiMH) lopen leeg op den duur, Li-Ion accu's zijn lichter en hebben meer energie en houden hun energie een half jaar of langer vast :)
- vervangbare lenzen
Ik denk dat je je vergist, de lens is niet vervangbaar, er zijn alleen wel 0,72x en 1,85x groothoek/teleconverters op te schroeven waarmee je het bereik uit kunt breiden.
nadelen:
- 3 megapixel limiet
Ja, dat blijft een apart verhaal, de resolutie (hoeveelheid detail) komt toch meer overeen met een 4MP cam. En de foto's zijn uiteindelijk 6MP.
In z'n segment zijn de anderen even groot hoor :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

Grrrrrene schreef op 13 november 2003 @ 00:18:
Ik denk dat je je vergist, de lens is niet vervangbaar, er zijn alleen wel 0,72x en 1,85x groothoek/teleconverters op te schroeven waarmee je het bereik uit kunt breiden.
dat bedoelde ik ook ;) (tis geen spiegelreflex tenslotte)

[ Voor 6% gewijzigd door py.mosjuh op 13-11-2003 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grappig, dat ik dit zo hoor :)
Ik heb wat meer info over de 602Zoom opgezocht, en het klinkt me allemaal inderdaad goed in de oren . . .

3MegaPixels lijkt mij genoeg om mooie plaatjes te schietten (wat is 't standaard foto formaat, 10*13 ofzo toch?) Moet genoeg zijn. . .

En door een of andere spannende techniek is het welis waar een 3MP maar met het resultaat die meer op een 4MP gaat lijken. . .

Wat ik ook veel in topics lees is dat de kleuren van de Canon G3 'mooier' zijn, maar er wordt niet uitgelegd waarom . . . Wat zou er mis zijn met de kleuren van de 602Z ? Lijkt me meer een kwestie van smaak/mening/instellingen ?

Nog even een vraagje over de acc bij deze camera:
Bestaat er een -goede- draagtas met riemclip, of is de camera daar echt -veel- te groot voor, en heb je meer een heuptas effect nodig??

offtopic:
(dit aangezien ik 'm mee wil nemen op vakantie naar Egypte, mits ik de financien optijd rond heb (ff oude cam en oude hardware verkopen moet voldoende zijn))

• py.mosjuh

py.mosjuh

fikkert.net

bij de cameraboer heb je allerlei tasjes voor fototoestellen.. lijkt me stug als er daar geen bij zit die je nieuwe cam kan huisvesten

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:26

xdc

Nog even een vraagje over de acc bij deze camera:
Bestaat er een -goede- draagtas met riemclip, of is de camera daar echt -veel- te groot voor, en heb je meer een heuptas effect nodig??

offtopic:
(dit aangezien ik 'm mee wil nemen op vakantie naar Egypte, mits ik de financien optijd rond heb (ff oude cam en oude hardware verkopen moet voldoende zijn))
draagtasjes was bij bij de goedkoopste in de pricewatch 27 euro..
dan heb je een originele fuji draagtas.. kleine compacte.. waarin hij net past
Dus geen plek voor extra media en of batteries.

mbt de kleuren van de canon g3 , moet je gewoon even de fotos van dprevieuw naast elkaar leggen en kijken wat je zelf mooier vindt.

[ Voor 13% gewijzigd door xdc op 13-11-2003 16:06 ]

slimmehotspot.nl

Verwijderd

Als je een beetje geld hebt zou ik voor een Nikon gaan, dat is echt op en top dat merk, ik heb zelf een coolpix 880 en daar kan ik al zoveel instellen....dat houd je niet voor mogelijk, sluitertijd diafragma, daar heb ik de mooiste foto's mee geschoten toen ik op vakantie was in Noorwegen.

Verwijderd

Quote:
Als je een beetje geld hebt zou ik voor een Nikon gaan, dat is echt op en top dat merk, ik heb zelf een coolpix 880 en daar kan ik al zoveel instellen....dat houd je niet voor mogelijk, sluitertijd diafragma, daar heb ik de mooiste foto's mee geschoten toen ik op vakantie was in Noorwegen.

Op de goedkopere nieuwe Nikons kan je weinig tot niets instellen.......
Pagina: 1