Toon posts:

Full duplex??

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik zien of mijn netwerkkaart wel op full duplex staat (onder windows en linux)??? En hoe kan ik de netwerkkaarten op Full zetten als dat nog niet het geval is??

Ik heb in een van mijn PC's een 3com en daar zitten windows drivers bij en een klein programma'tje waar ik wel kan kiezen voor Full of Half, maar voor al mijn andere kaarten gaat dit niet op :( Hoe kan ik die instellingen veranderen (nogmaals, onder Linux en windows).

Want volgens mij staat alles (of in ieder geval 1 kaart) op half duplex.

PS: ik heb een cat 5 kabel *D en alle kaarten zij 10/100 dus dat moet geen probleem zijn

PS2: En haal je ook echt 100MB als alles goed staat?? Want nu doe ik er een +/- half uur over als ik een 700MB van de server naar de client wil halen.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je zet de kaarten in FDX vanuit de driver-configuratie. Als het daar niet in zit, bestaat de kans dat de kaart het niet kan. Denk er ook aan dat voor de meeste thuis-gebruikers FDX niet echt veel uitmaakt, omdat je maximale snelheid een kant op nog steeds 100 MBit/s is. Met name voor servers is het interessant, omdat je dan beide kanten tegelijk 100 Mbit/s doet, terwijl het met HDX voor beide kanten samen 100 Mbit/s wordt, en dan nog door een toenemend aantal collisions de effectieve bruikbaarheid hard daalt (en tegen de 75 % belasting naar 0 % begint af te zakken).
Je haalt nooit de volle 100 Mbit/s, omdat er altijd nog protocol omheen zit (Ethernet + IP/Netbeui + overstuur-programma), 55-65 Mbit/s is heel mooi.
Aangenomen dat je 56 Mbit/s doet, dan is dat dus 7 MByte/s, ofwel 100 s voor 700 Mbyte = minder dan 2 minuten. Zet eerst maar eens je FDX-kaart ook in HDX, en kijkt of het opschiet, want HDX versus FDX kan je effectieve overdracht naar < 1 Mbit/s doen dalen (op mijn werk nog zien gebeuren, zooitje flut-installateurs, we hadden gezegd dat de switch hard stond ingesteld op FDX).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

ff voor de duidelijkheid, er zijn maar 2 situaties waarin je full duplex kunt draaien !!

A. je hebt maar 2 machines, en je linkt ze direct met een cross cable.

B. je hangt je machines allemaal aan een eigen poort van een SWITCH (dus geen hus of switching hub)

in alle andere situaties kun je geen full duplex draaien..

IP Rocks

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

ik heb dus ook dit kleine probleem ik zet die kaarten op full duplex (3com 3c595) maar ik zie niet op mijn switch dat ie full duplex doet. Bij een ibm kaartje (etherjet) zie ik het wel

Click hier niet

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Hmm sommige switchesenkaarten vinden elkaar niet lief, b.v. de overbekende 3Com 3c509? met Cisco..

Gewoon ff forceren in je switch...

IP Rocks

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Zit er geen ledje op je NIC?

Bij een beetje Realtek (TP-Link bijv) zit er een ledje dat dat aangeeft.

• reapher

reapher

Z POWER

nope.

forceren? volgens mij kan ik me switch niet forceren!

Click hier niet

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien gewoon even testen, als je alles 100Mbit Full duplex hebt ingesteld en alles werkt naar behoren gewoon tegelijkertijd een bestand van bv. 700MB (divx-jes is erg geschikt) tegelijker tijd heen en terug sturen.
Overigens houd er rekening mee dat je switch het misschien wel aankan in de in van, begrijpen wat ie binnenkrijgt, maar niet meer verwerken. Switchen hebben intern een bandbreedte en daar 'moet' je niet overheen gaan...

Verwijderd

dat 'probleem' heb ik ook, ik heb een 3com switch en ik heb een 3c900 combo kaartje in een oude pentium 166 hangen, nou heb ik via DOS die NIC op utp-only en full duplex gezet, ook in windows dit ff aangepast, maar op m'n switch gaat alleen lampje van link branden, niet het lampje van full duplex! die switch vind het dan schijnbaar geen full duplex!
bij 10/100 mbit NIC's daar zegt die switch meteen dat het full duplex is! dus die lampjes werken gewoon!

• reapher

reapher

Z POWER

ok dat ga ik zo proberen.

nou ja intern geen probleem das 1.6 gbit

het is ook zo dat de nieuwe 3com's 905 het dus ook inderdaad doet op FD

Click hier niet

Verwijderd

Is het een autosensing switch?? Zo ja, dan zou het moeten kunnen werken, zo nee, dan moet je ff de poortinstellingen veranderen.

• reapher

reapher

Z POWER

het is zo'n n-way ding das toch autoswitching

Click hier niet

• witchdoc
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op donderdag 07 december 2000 13:07 schreef reapher het volgende:
nope.

forceren? volgens mij kan ik me switch niet forceren!
forceren.. managen bedoel je? :)
Bij een managed switch kan je instellen full/half duplex, 10/100/autosensing, ...

• witchdoc
Op donderdag 07 december 2000 18:34 schreef reapher het volgende:
het is zo'n n-way ding das toch autoswitching
N-way is inderdaad autosensing en die dingen. Is trouwens niet altijd iets goed! De standaard van dat autosensing gedoe lijkt nogal brak te zijn waardoor 2 van die 10/100 autodingen vaak niet overeenkomen om op 100 te gaan runnen en dus (vaak!) op 10 Mbps blijven steken al heb je dus wel 2 shiny new 10/100 kaarten met bijhorende switch/hub

• reapher

reapher

Z POWER

nou ja ik denk niet dat ik een managed switch heb! die hebben toch altijd een ip?

anyway kan het ook zijn dat dat autosensing brak is, niet met 10/100 dat doet ie perfect maar met full duplex zelfs als ik dat hardwarematig op de nics instell

Click hier niet

• witchdoc
Op vrijdag 08 december 2000 11:25 schreef reapher het volgende:
nou ja ik denk niet dat ik een managed switch heb! die hebben toch altijd een ip?

anyway kan het ook zijn dat dat autosensing brak is, niet met 10/100 dat doet ie perfect maar met full duplex zelfs als ik dat hardwarematig op de nics instell
managed is inderdaad met ip

• reapher

reapher

Z POWER

ja ok hij is niet managed maar waarom doet ie dan geen full bij mij?

Click hier niet

• witchdoc
geen flauw idee, sorry, veel theorie, weinig tot niks praktijk hier :(

Verwijderd

Auto sense werkt dus zeer vaak niet bij de 3C595.
Oorzaak de 3C595 heeft twee auto sense mechanisme een standaard en eentje overgehouden van de BICC overname door 3Com.
Op de switch, poort forceren op Full Duplex moet werken. Beide Auto Sense geeft problemen als de switch een te korte auto sense time heeft.

Onder NT kan je bij je Event viewer zien of de kaart full duplex draait.

• reapher

reapher

Z POWER

tja ik kan hem dus niet forceren op de switch!

nou dan maar half duplex en ooit een 905 kaartje. is het niet mogenlijk om de boel op te peppen naar een kleinere tijd op de 3com

Click hier niet

Pagina: 1