Toon posts:

(redhat 9)hoe instaleer je een programa

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb redhat geinstaleerd. maar weet niet hoe ik iets instaleer, en waar ik t weer kan terugvinden. echt makkelijk is t niet dat linux
heb msn programma voor linux gedownload, is een rpm programma geopend, hij zegt dat ie geinstaleerd is maar weet niet waar

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 09:45 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:38

Robtimus

me Robtimus no like you

man rpm

Maar ff een heel handig commando:
code:
1
rpm -ql <naam>
Bv rpm -ql mozilla

Dit geeft een lijst van alle geinstalleerde bestanden en directories van die package. Je kan het ook zien van een nog niet geinstalleerde RPM file met rpm -qlp bladiebla.rpm

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Cruz
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-10-2025
Twee opties om te kijken waar een programma staat (die ik gebruik iig):
code:
1
2
updatedb
locate programmanaam

code:
1
which programmanaam

Daarnaast staan programma's vaak in /usr/local/. Succes ;)

Verwijderd

Topicstarter
gaat gewoon format c: worden windoes is veel gebruiksvriendelijker

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 10:19 ]

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
Ga naar http://www.ximian.com en download daar Red Carpet (volledige webinstall, dus geen gezeur met RPMs).
Red Carpet is een soort RPM manager, ongeveer wat Add/Remove Programs is voor Windows is Red Carpet voor Linux. Werkt heel gemakkelijk zeker voor beginners in Linux zoal jij (en ik).

Red Carpet hier: http://www.ximian.com/products/redcarpet/download.html

[ Voor 12% gewijzigd door Schmoove op 12-11-2003 10:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke thanks

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ga alsjeblieft format c: doen ja.. als je commando's net zo in gaat typen als topictitels zal nooit iets lukken.

[ Voor 54% gewijzigd door RvdH op 12-11-2003 10:38 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Fijn, 4 manieren om te kijken waar het staat, daar heeft onze dave29 nog niets aan natuurlijk (alhoewel ze alle 4 prima werken).
Ten eerste, welk msn programma is het precies? Staat heb niet gewoon ergens in je Gnome/KDE menu?

En ik merk nu dat deze info een beetje mist in de faq: in Linux staan bstanden niet per programma bij elkaar (bv. c:\program files\msn ofzo), maar per type. Dus alle bibliotheeken staan bij elkaar in 1 directory (bv. /usr/share/lib) , alle icoontjes in een andere (bv. /usr/share/pixmaps), en de executables weer in een andere (bv. /usr/bin). Om nu bij te houden welke bestand bij welk programma hoort zijn de pakket-managers gemaakt, zoals dus RPM en DEB. Het is dus heel erg aan te raden nooit zomaar bestanden te gaan verwijderen, maar liever het pakket waar ze bijhoren.

Het antwoord op 'waar staat msn' is dus lastig te geven, omdat het over allerlei mappen verspreid staat.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 09:43:
ik heb redhat geinstaleerd. maar weet niet hoe ik iets instaleer, en waar ik t weer kan terugvinden. echt makkelijk is t niet dat linux
heb msn programma voor linux gedownload, is een rpm programma geopend, hij zegt dat ie geinstaleerd is maar weet niet waar
Wel als je de documentatie leest. Begin eens bij de NOS FAQ: hoe installeer ik programma's onder Linux.

Bovendien kun je waarschijnlijk gewoon via de installer van je distributie dat MSN progje installeren, dan is de kans zelfs groot dat het gewoon in het Gnome of KDE menu komt. Zo niet dan kun je het opstarten door de naam van het programma in te tikken op de commandline.

Anyway, ik ga dit topic sluiten omdat dit wel echt een kwestie is van de handleiding en de FAQ lezen.

Gezien je huidige topichistory (je opent alleen eigen topics en helpt nooit anderen) verdien je het IMHO op dit moment niet zo hard om geholpen te worden, aangezien je:

a. anderen ook niet helpt,
b. niet erg veel moeite lijkt te doet voor je een vraag stelt
c. domweg de handleiding(en) en FAQ's niet leest.

Als je graag op GoT komt, probeer daar dan wat meer om te denken a.u.b. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.