[VBS]Ram geheugen zoeken en posten

Pagina: 1
Acties:

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:47
Bij het verspreiden van nieuwe pc's binnen het bedrijf is er iets misgegaan. Ipv 512 mb RAM heeft één pc 1024 mb RAM, nu wil ik weten welke.

Dit lijkt mij het snelst gaan via een opstart vbs script(WIN2000) domein.

Mijn euvel ligt bij het volgende: Ik krijg geen naslagwerk gevonden voor .vbs scripts, wat ik vind bij Google is of over VB6(ed) of over asp visual basic.

Ik heb dus 3 vragen:
Hoe zouden jullie bovenstaand probleem aanpakken?

Waar kan ik naslagwerk vinden over .vbs script?

Wat is de functie om te achterhalen hoeveel RAM geheugen er in een pc zit?

• Kix@$$
  • Laatst online: 15:33
google :)

En om te achterhalen hoeveel ram er in zit moet je even kijken naar de WMI functies van Windows. Staat ook duidelijk uitgelegd in MSDN :)

[ Voor 22% gewijzigd door Kix@$$ op 12-11-2003 09:47 ]

• Cai
ik heb op http://msdn.microsoft.com...scripting_api_for_wmi.asp gekeken, maar ik kan het niet vinden.

Ik heb dus 2 methoden nodig, één om de groote van het geheugen te achterhalen, 2 om de gebruikersnaam te achterhalen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Met b.v. SMS server of Dameware Utilities kunnen Pc's remote worden uitgelezen op hard- en software om zo gegevens van je netwerk te kunnen verzamelen. Ik weet zo niet of er er kleinere pakketten zijn die dit ook kunnen.

Alleen snap ik niet dat er bij het uitrollen van nieuwe hardware niet gedocumenteerd wordt, waar je wat heen zet. Ik neem aan dat je spontaan op een bon een systeem bent tegen gekomen met te veel geheugen. Vaak staan de serie-nummers van de systemen ook op de bon.

Als je bij het uitrollen van nieuwe hardware een database gaat opzetten met b.v. de volgende gegevens : Serie-nummer Pc en bijbehorende monitor, type nummers en hardware specificaties eventueel OS en standaard software. Dan kun je de Pc's misschien nog een eigen nummering meegeven. Zo kun je precies noteren waar je wat heen zet.

In iedergeval succes met zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 12-11-2003 11:29 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Cai
Alles word netjes gedocumenteerd, maar om de één of andere vage reden missen we 256 mb, alles nagelopen niet gevonden. Hij moet dus in het pand zijn. Ik kan via mn MMC alle computers handmatig nalopen, maar een opstartscript scheelt een hoop tijd, plus weer wat kennis rijker als het me lukt :D.

• Cai
VBScript:
1
2
3
4
5
On Error Resume Next
For Each obj in GetObject("WinMgmts:").ExecQuery _
("SELECT * FROM Win32_NTLogEvent WHERE _ LogFile='Application'",,48)
    count  = count + 1
Next

Hiermee haal ik volgens mij de data op, maar waar word het "in" gezet zodat ik de data kan uitlezen.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Staat gewoon op technet.. en wel hier: http://www.microsoft.com/...olumns/profwin/pw0802.asp
Lijkt me vrij simpel nu.. Als je uitleg wilt.. hoor ik het wel..

• Cai
[quote]henkleerssen schreef op 12 november 2003 @ 12:03:
De oplossing[quote]
Als ik jullie toch niet had

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Cai schreef op 12 november 2003 @ 11:32:
[...]

Alles word netjes gedocumenteerd, maar om de één of andere vage reden missen we 256 mb, alles nagelopen niet gevonden. Hij moet dus in het pand zijn. Ik kan via mn MMC alle computers handmatig nalopen, maar een opstartscript scheelt een hoop tijd, plus weer wat kennis rijker als het me lukt :D.
Oke sorry, is duidelijk :) ... Ik kom alleen in mijn werk zovaak bedrijven tegen die niets documenteren. Ach ik was weer met de bekende kam bezig :z

Maar nee, ik zou je verder niet kunnen helpen, helaas ben ik niet erg bekend met het maken van scripts.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Cai
Voor het archief:

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
For Each os in GetObject("winmgmts:").InstancesOf("Win32_OperatingSystem")
if ((os.TotalVisibleMemorySize<510000)or(os.TotalVisibleMemorySize>530000)) then

Add2Log "incorrect->;Naam=;"&os.CSName&";Geheugengrootte="&os.TotalVisibleMemorySize& ";Datum="&now
else
    Add2Log "correct->;Naam=;"&os.CSName&";Geheugengrootte="&os.TotalVisibleMemorySize& ";Datum="&now
end if

Next
Sub Add2Log (txt) ' txt is the text we send into the subroutine
     ' Declare the log file name
     Const Myfile = "\\unc path\" ' Log file name
     ' Open it for Append
     Const ForAppending = 8 ' Append mode
     ' Declare the FileSystemObject and File variables
Dim fso, file
     ' Create a new FileSystemObject object 
     Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
     ' Open the file and force creation, if it doesn't exist already
     Set file = fso.OpenTextFile(MyFile, ForAppending, TRUE)
     file.WriteLine (txt) ' append log
     ' Clean up
     Set file = Nothing
End Sub
Pagina: 1