[Slackware 9.1] mysql.so niet gevonden

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07-2025
Dag mensen,

Ik heb hier een probleempje met mysql/phpMyAdmin.
In de search en op internet kon ik geen passende oplossing vinden voor dit probleem.

Ik heb mysql (4) geinstalleerd (via de packages) en php en apache. Nu werkt php en apache goed, mysql "lijkt" ook goed te gaan behalve phpMyAdmin.

Ik krijg hier steeds de foutmelding:
code:
1
2
kan de MySQL extensie niet laden,
controleer de PHP configuratie

En in de php configuratie (/etc/apache/php.ini) staan gewoon de opties:

code:
1
2
extension_dir = "/usr/lib/php/extensions/"
extension=mysql.so

Ik start mysql op met :
/usr/share/mysql/mysql.server start

Dit gaat allemaal goed kan mysql benaderen etc..

In de phpinfo() zie ik ook de --with-mysql=shared,/usr' optie voor de configuratie.
Het bestand mysql.so bestaat ook in de bovenstaande dir en is leesbaar voor iedereen.

Wat kan ik nu nog meer over het hoofd hebben gezien?

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Verwijderd

Never mind.. Beter lezen...

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 10:24 . Reden: beter lezen.. ]

• Justin_Time
never mind reageerde iets te snel

[ Voor 86% gewijzigd door Justin_Time op 12-11-2003 10:25 ]

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik moet zeggen dat ik dit heel vreemd vind, zelf draai ik 9.1 met de meegeleverde apache,php en mysql en dat werkt (na het aanmaken van een mysql db) out-of-the-box. Ik zou het probleem dus in eerste instantie zoeken bij de config van phpMyAdmin, en je kunt kijken of je wel gewoon buiten phpMyAdmin om iets met mysql kunt spelen uit php, of dat je ook daar errors krijgt

offtopic:
Brrrrr, lelijke nederlandse error codes, Brrrrr

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

werkt mysql_connect("localhost","root","pw"); wel?

• Justin_Time
Wanneer ik met root/passwd via de console inlog werkt alles naar behoren... ik kan gewoon me tabellen etc.. uitvragen.

Ik krijg van PHP geen foutmelding op een mysql_connect maar ook geen output... dus dat werkt niet.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Krijg je errors als je apache opstart, eventueel ook 'direct' de httpd binary gebruiken om te voorkomen dat errors door opstartscripts onderdrukt worden.
Ik had al vaker soortgelijke problemen met zowel mysql als postgresql, het waren in beide gevallen de versies van mysql.so cq. pgsql.so die niet klopten, dat werd ook door apache tijdens het starten aangegeven. Ik draai trouwens debian, dus mogelijk zit ik er dik naast. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door sebas op 12-11-2003 16:03 . Reden: typo's ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Justin_Time
sebas schreef op 12 november 2003 @ 16:02:
Krijg je errors als je apache opstart, eventueel ook 'direct' de httpd binary gebruiken om te voorkomen dat errors door opstartscripts onderdrukt worden.
Ik had al vaker soortgelijke problemen met zowel mysql als postgresql, het waren in beide gevallen de versies van mysql.so cq. pgsql.so die niet klopten, dat werd ook door apache tijdens het starten aangegeven. Ik draai trouwens debian, dus mogelijk zit ik er dik naast. ;)
De binary zelf gaat ook goed..
code:
1
2
3
4
5
root@jtserver:/etc/rc.d#  /usr/sbin/apachectl start
[Wed Nov 12 16:41:57 2003] [warn] module mod_php4.c is already added, skipping
[Wed Nov 12 16:41:57 2003] [warn] module mod_ssl.c is already added, skipping
/usr/sbin/apachectl start: httpd started
root@jtserver:/etc/rc.d#

• Justin_Time
hmm in me logs staan welke gekke dingen...

log:
code:
1
2
3
PHP Warning:  Unknown(): Unable to load dynamic library '/usr/lib/php/extensions/mysql.so' - libmysqlclient.so.10: cannot open shared object file: No such file or directory in Unknown on line 0

[Wed Nov 12 15:43:35 2003] [error] PHP Fatal error:  Call to undefined function:  mysql_connect() in /home/apache/htdocs/test.php on line 11

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Lijkt me toch een vrij duidelijke melding : Je mist libmysql, of je hebt de verkeerde versie.

• Justin_Time
igmar schreef op 12 november 2003 @ 17:33:
Lijkt me toch een vrij duidelijke melding : Je mist libmysql, of je hebt de verkeerde versie.
Ik vind er anders niets duidelijks aan...
Zoals ik al zei staat mysql.so al gewoon op de juiste plek maar deze foutmelding beweert van niet... En ik neem aan dat dit de library is waar we het over hebben.

Ik kan in de filelist van de distributie ook geen package vinden die ook maar het woord sql in zich heeft. Dus ik denk ook niet dat het een dependency probleem is...

En dit is een nieuwe installatie (gister gedaan) alles komt van de originele cd vandaan. Ik denk dus dat het ook niet aan een versieprobleem kan liggen....

Maar wat wel?

ps:
libmysqlclient.so staat in /usr/lib

[ Voor 3% gewijzigd door Justin_Time op 12-11-2003 17:46 ]

• Justin_Time
heej hij vraagt om libmysqlclient.so.10 maar ik heb alleen maar libmysqlclient.so.12 en libmysqlclient.so

Weet iemand hoe dit kan? En bij welke package de .10 wordt meegeleverd?

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Staat /usr/lib ook in /etc/ld.so.conf? en ldconfig gerunned? Zomaar een idee...

• Justin_Time
/usr/lib staat niet in de ld.so.conf nee... snap eigenlijk niet waarom dat standaard niet zo is...

heb hem erbij gezet ldconfig gedraaid apache opnieuw opgestart zonder resultaat... wel logisch ook als hij naar so.10 zoekt terwijl die er niet is...

[ Voor 44% gewijzigd door Justin_Time op 12-11-2003 17:55 ]

Verwijderd

Doe eens het volgende:
code:
1
2
ln -s libmysqlclient.so libmysqlclient.so.10
ldconfig -v | grep mysqlclient

In de output zou je nu libmysqlclient.so.10 moeten zien, en zou apache ook gewoon weer moeten gaan werken.

• Justin_Time
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:54:
Doe eens het volgende:
code:
1
2
ln -s libmysqlclient.so libmysqlclient.so.10
ldconfig -v | grep mysqlclient

In de output zou je nu libmysqlclient.so.10 moeten zien, en zou apache ook gewoon weer moeten gaan werken.
Je bent een schat! ;)

Maar kan het geen kwaad dan dat je de versie .so linkt als .10?

Verwijderd

In principe kan het geen kwaad, mits de library van dezelfde major versie is als diegene waar apache tegen gelinkt is. Bv:

Als je apache gecompiled hebt met mysql-3.x.x, en je hebt mysql-3.x.x geinstalled, dan kun je 99 van de 100 keer met een symlink je probs fixen. Is apache nou gelinkt met mysql-3.x.x en heb je mysql-4.x.x geinstalled, gaat het niet werken (en vice versa.)

• Justin_Time
hmm volgens mij was dat linken niet helemaal goed... ik krijg ineens "onverklaarbare" signal Segmentation...

code:
1
2
[Wed Nov 12 18:06:17 2003] [error] PHP Notice:  Undefined variable:  menu in /home/apache/htdocs/index.php on line 4
[Wed Nov 12 18:06:18 2003] [notice] child pid 10806 exit signal Segmentation fault (11)

En dit is gewoon een "case" document die iets moet includen hier gaat ie al dus niet verder :(

Komt dat doordat het een verkeerde versie die is gelinkt?

• Justin_Time
Volgens mij heb ik gewoon een verkeerd package gedownload of er is iets mis gegaan tijdens het updaten maar iig heb de packages php/mod_ssl/apache er allemaal afgehaald. (backup configs) daarna de laatste opnieuw geinstalleerd en het werkt nu als een roosje!

Dus iig bedankt.

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 23:35
Justin_Time schreef op 12 november 2003 @ 18:44:
Volgens mij heb ik gewoon een verkeerd package gedownload of er is iets mis gegaan tijdens het updaten maar iig heb de packages php/mod_ssl/apache er allemaal afgehaald. (backup configs) daarna de laatste opnieuw geinstalleerd en het werkt nu als een roosje!

Dus iig bedankt.
Waarom hou je het niet bij de standaard mysql en apache server die op de slackware 9.1 installatie zit. Die werken wel goed, heb hem zelf ook draaien.

• Justin_Time
kokkel schreef op 12 november 2003 @ 21:14:
[...]

Waarom hou je het niet bij de standaard mysql en apache server die op de slackware 9.1 installatie zit. Die werken wel goed, heb hem zelf ook draaien.
Omdat er voor apache en mod_ssl al updates beschikbaar zijn i.v.m. bugs.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Justin_Time schreef op 12 november 2003 @ 21:29:
[...]

Omdat er voor apache en mod_ssl al updates beschikbaar zijn i.v.m. bugs.
Owkee, en heb je als zodanig zelf dingen lopen compileren, of ergens vandaan gehaald, of gewoon "netjes" uit de Slackware-current tree gehaald. Als je dat laatste doet wertkt het gegarandeerd, en patirck is bloedje snel als het om security patches gaat...

• Justin_Time
Ik heb zelf niets lopen compileren. En het werkt nu allemaal perfect hoor. Waarschijnlijk was ik half aan het slapen en heb ik een package uit de verkeerde tree gehaald (php voor 9.0 ofzo).

iig het werkt nu :)

Pagina: 1