[reclame] wie doet wat

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk dat OzBoz me hierbij kan helpen, maar anderen mogen ook natuurlijk :+ Ik ben me namelijk aan het oriënteren op de banenmarkt binnen de reclamesector maar ik kan nou niet echt wijs worden uit al die titels. Art director, creative director, copywriter?

Ik zou zelf het liefst de conceptuele kant op gaan, en dan wel de consumentenreclame in (business to business trekt me al een stuk minder). Ik ben beter in het verzinnen van ideeën dan in het uitwerken ervan. Daarnaast vind ik het ook leuker. Liever niet de hele dag achter Photoshop zitten dus.

Ik vraag me alleen af welke skills er van zo'n iemand worden verwacht. Ik denk op WO-niveau, heb mijn VWO diploma, doe nu een multimediaopleiding op HBO niveau en hierna een communicatieopleiding op WO niveau (tenminste, als dat een beetje aansluit bij wat ik zoek, iemand?). Communicatief ben ik ook wel redelijk sterk. Of, laten we het zo zeggen :P, sterker ten opzichte van mijn andere eigenschappen.

Maar dan de programma's, de uitwerking. A ik ben er niet sterk in (ik zie wel wat wel en niet mooi is maar ik kan het zelf niet zo uitwerken) en B ik vind het niet leuk. Tenminste, niet leuk genoeg om me fulltime mee bezig te houden. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit toch verlangt wordt van zo'n iemand. Moet hij kunnen schetsen (lukt nog wel), tekenen (dat niet), omgaan met Photoshop, Illustrator, Indesign, verstand hebben van druktechnieken, kleurgebruik, enz en in welke mate?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:50

BaRF

bijna kerst

Wat ik heb gezien in What Women Want hoef je alleen maar vrouwen gedachten te kunnen lezen en dan ben je binnen :Y)

Heh nee serieus, ik weet eigenlijk niet of je zo meteen al kunt beginnen op die manier. Volgens mij zou dat creative director zijn (in elk geval niet copywriter ;)) en het is toch wel mooi meegenomen als je teken/schets skills hebt, en ik denk ook dat als je de software (goed) kent, je de mensen 'onder je' beter en makkelijker kunt dirigeren :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 23:05
Als je niet kunt visualiseren in welke zin dan ook wordt het toch een beetje lastig lijkt me. Als je de kant van het concepten meer aanspreekt is misschien iets in de advies richting wat meer aan de orde.

Vind 't lastig om te zeggen maar als de echte grafische kant van het verhaal je niets tot weinig doet lijkt 't me aardig moeilijk een baan te zoeken en zul je jezelf echt heel erg moeten gaan bewijzen wil je als concepter/adviseur aan de gang willen.

Is misschien het projectmanagen binnen een reclame-orgranisatie niets?
Heb je wel de leiding&overzicht binnen een project, en je delegeert 't echte werk. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Willem op 12-11-2003 08:37 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Hi Nelis, ik zal kijken of ik vandaag effe een beetje een reply in elkaar kan gooien. Overigens wisselt het per bureau nogal welke functies er zijn. Voor deze regio zijn wij vrij groot. Terwijl we in vergelijking tot bureau's in Adam weer klein zijn, die laatste zijn vaak ook (gedeeltelijk) in buitenlandse handen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:05
Ik zal proberen het even kort uit te leggen. Dit is overigens hoe het bij de meeste grote bureau's gaat, bij kleinere kan het nogal eens een beetje afwijken.

Meestal wordt er gewerkt in teams (2 pers) bestaande uit een copy-writer en een art-director die samen de concepten ontwikkelen. Waarbij het in de concept fase niet zo heel veel uit maakt wie van de twee je bent. ik heb regelmatig meegemaakt dat een art-director de 'slagzin' (=heading) bedacht en de copywriter met een leuk beeld aan kwam zetten, terwijl dit volgens het 'functieprofiel' eigenlijk andersom zou moeten zijn.

Samen ontwikkel je dus een (maar vaak meerdere) concepten voor een (bv.) advertentie en werk je deze uit in schets vorm. Dit wordt (meestel) gedaan door de art-director en afhankelijk van zijn voorkeur/de bureauvoorkeur gebeurt dit dmv schetsen op papier of mbv de computer.

De creative director is eigenlijk niks meer of minder dan een art-director of copy-writer die de creatieve leiding heeft binnen het bedrijf. zie het maar als een financieel directeur maar dan over het creatieve deel en niet over het financiele :)

Samen met de creative director en de account manager (die doet het klantcontact) wordt bepaald welke concepten er aan de klant worden voorgetsteld. De presentatie vindt plaats en er wordt door de klant een concept gekozen (helaas maar al te vaak dat dat je zelf het slechtste vond.. :X .)

Dan komt de uitwerkfase. De copywriter gaat de definitieve tekst schrijven en de art-director gaat op zoek naar de geschikte plaatjes of laat deze door een fotograaf/iilustrator die hij uitzoekt maken. (of filmer/regisseur etc. voor commercials). De uitwerking van het geheel tot het eindproduct wordt vervolgens gedaan door een DTP'er (studio) en steeds onder supervisie van de art-director (nu weet je ook waar die naam vandaan komt), uiteraard nog steeds onder super-supervisie van de creative director (en de klant....).

* beetle71 denkt: "hopelijk is dit een beetje duidelijk en anders hoor ik het wel"

• OzBoz

OzBoz

Kan me eigenlijk helemaal aansluiten bij beetle71. Lekker makkelijk. Wat betreft opleidingen. Dat wisselt per Art Director nogal. Sommigen hebben geen opleiding en sommigen hebben iets van kunstacademie. Concepten verzinnen is niet echt te leren. Moet ook in je zitten.

Die communicatieopleiding voegt naar mijn idee niet echt wat toe als je richting de art-kant wilt. Bij ons kunnen de art directors ook niet echt tekenen (niet mooi in elk geval), maar dat hoeft in de regel ook niet. Moet er wat gepresenteerd worden dan komt er wel een freelance visualizer aanzetten die ff een leuke schets maakt in een paar minuten, dat is een vak apart.

Een groot pré is naar mijn idee wel een art director die handig is met software. Alleen maar viltstiftgeneuzel is leuk, maar alles kost daardoor een stuk meer tijd. Hier maken zijn vaak de presenteerbare dingen die ff op foam geplakt worden. Uitwerking gebeurd later gewoon in de studio.

Verder is er bij ons op het bureau ook nog iemand verantwoordelijk voor de strategie. Dat is meer iets waar je een WO opleiding voor nodig zou hebben. Dat is dus meer het voorwerk. Dus de positionering van een merk, doelgroepen, kenmerken etc etc. En aan de hand daarvan een duidelijk verhaal hebben voor een goede briefing. Weinig creatief, veel meer onderzoek.

Maar wat betreft het werk van een Art Director, dat is vooral leuke dingen verzinnen en dan alle beperkingen die je bij een klant hebt wel meenemen in je concept. Dat kan budget zijn maar ook dingen als de soul of the brand etc. Logisch misschien, maar die beperkingen maken het juist soms lastig met wat leuks te komen. Daarnaast moet iedereen en ook een Art Director tegen de nodige werkdruk kunnen, maar dat is een kenmerk van het vak.

Verder zie verhaal beetle71. Overigens is de afdeling creatie over het algemeen de gezelligste binnen een bureau ;)

• Fluxie
  • Laatst online: 16-08 17:19
Ik werk zelf bij zo'n klein bedrijf en ben daar de art director. Het gaat er inderdaad wel wat anders aan toe.
Het eerste contact met de klant wordt bij ons door een andere afdeling gedaan, maar vanaf dat moment doe ik (of mijn collega) het contact bij de klant. Er is bij ons ook geen creative director, de enige persoon hoger dan mij is de persoon die mij mn zakje loon geeft aan het einde van de maand. Zolang we af en toe wat werk laten zien bemoeit die zich er verder niet mee.

Wat betreft de werkzaamheden scheelt er verder niet zoveel met wat beetle71 zei, mijn collega en ik zorgen dat er binnen de gestelde datum een aantal concepten liggen die dan door de klant beoordeelt worden. nadien wordt er een uiteindelijk ontwerp gemaakt die na goedkeuring wordt uitgewerkt door de krabbelaars. (Afdeling creatie, zoals ozboz dat noemt)

Ik ben zelf van mening dat het erg handig is als je een beetje kan tekenen als art director zijnde, maar dat gebruik ik vooral als ik bij een klant een ideetje uitwerk of aanpassingen doe.

Probeer tijdens deze opleiding 1 van je stages bij een reclame-advies buro te lopen, dan weet je meteen wat het inhoudt en of het wat voor je is. Communicatie studie lijkt me zelf ook weinig nut hebben, maar als je het hebt kan het geen kwaad. Het is altijd leuk als mensen kunnen communiceren :)

Art is not a mirror held up to reality, but a hammer with which to shape it

• dellai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 14:16
bij ons heb je ook nog een creative concept director. Dit is eigenlijk diegene die het concept ontwikkeld en vervolgens ook moet verdedigen tegenover account en creative director.

als het dan goedgekeurd wordt gaat het naar art en copy, die de eerste schetsen maken en eventueel het concept nog een beetje aanpassen.

Egg ?

Verwijderd

even een andere vraag over de reclame wereld:
ik wil na mijn havo opleiding graag ook een opleiding doen die me toegang geeft tot een functie als 'art-director' of in ieder geval wat grafisch.. welke opleidingen zouden hiervoor passen?

• Willem
@Kage: Hierover zijn genoeg topics te vinden.

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:26:
even een andere vraag over de reclame wereld:
ik wil na mijn havo opleiding graag ook een opleiding doen die me toegang geeft tot een functie als 'art-director' of in ieder geval wat grafisch.. welke opleidingen zouden hiervoor passen?
Kunstacademie bv hoewel je een niet te vage opleiding moet hebben. Tenminste, in de praktijk vragen je klanten vaak niet om vage dingen. Willem de Koningh in Rotterdam is volgens mij bv wel een goede opleiding. Maar er zijn legio opleidingen die wel zouden kunnen. Hou er wel rekening mee dat er weinig mensen als Art Director beginnen. Soms is dat als junior vormgever, junior Art Director etc. Al linkt dat ook wel weer aan het formaat van het bureau waar je werkzaam bent. Bij ons is Art Director een leuk betalende baan en worden er voor een uurtje art ook idem tarieven gevraagd. Maar wat bij het ene bureau een Art Director is kan bij het andere een Junior Vormgever zijn. Het blijft een vrij beroep ;)

• beetle71
Een van de opleidingen is de richting 'advertising' aan de kunstacademie in Rotterdam, waar je wordt opgeleid tot art-director. Er zijn er vast nog wel meer, maar mijn ervaring (bij een groot bureau in A'dam en een kleiner bureau in Delft) is dat de Art-directors van alles en nog wat gedaan hebben, en dat varrieert werkelijk van econoom tot autospuiter..... maar meestal geen gerichte opleiding....

Wil je als art-director aan de slag dan is het aller belangrijkst dat je een goede en originele portfolio hebt. Het hoeft niet allemaal gelikt en gephotoshoped te zijn, maar vooral goede concepten zijn belangrijk. (en als het er goed uit ziet is dat natuurlijk mooi meegenomen)

Ik heb zelf (gelukkig) nog nooit een sollicitatiebrief geschreven en als ik op een bureau was om mijn portfolio te laten zien heeft er nooit iemand naar mijn diploma's gevraagd (ik heb ze overigens wel).

Zorg dat je portfolio er goed uitziet, zoek eens uit bij welke bureau's je graag zou willen werken en probeer een afspraak te krijgen met de creatief directeur en laat hem zien/ overtuig hem van wat je kunt. Vacatures zijn spaarzaam (eigenlijk geen), maar voor goede art-directors/talent is er toch nog wel hier en daar een plekje.

edit:

Ozboz was me voor mbt ABK rotterdam...
@Ozboz: heb jij die opleiding ook gedaan en zo ja welk jaar klaar?

[ Voor 7% gewijzigd door beetle71 op 12-11-2003 17:44 ]

• Willem
Omdat Oz me een zeikert vindt doe ik ook nog even wat nuttige input n.a.v. vraag van Kage: http://www.junioracademie.com ;) :P

• OzBoz

OzBoz

beetle71 schreef op 12 november 2003 @ 17:42:
Vacatures zijn spaarzaam (eigenlijk geen), maar voor goede art-directors/talent is er toch nog wel hier en daar een plekje.

edit:

Ozboz was me voor mbt ABK rotterdam...
@Ozboz: heb jij die opleiding ook gedaan en zo ja welk jaar klaar?
Opleiding? *proest* ik was autospuiter ;) Nee ik heb MTS Technische Informatica gedaan en niet afgemaakt. Van school geplukt door lithograaf. Toen van de lithograaf geplukt door reclamebureau. Daar begonnen in de studio met vooral beeldbewerking. Maar zit hier tegenwoordig als digi-director (ze verzinnen ze ter plekke hier) en dat is eigenlijk art director voor de nieuwe media. Hier tenminste. Het wordt wel tijd voor een codeklop slaaf naast me. Tekst krijg ik gewoon van copy. Zit hier overigens nu 6.5 jaar alweer.

Overigens hebben wij echt heel lang een vacature voor AD gehad en het duurde erg lang voordat die ingevuld was. Kwaliteit is ook wel zeldzaam volgens mij.

We zijn nu nog op zoek naar een soort van junior-team. Dus een frisse art en frisse copy die de overige teams kunnen ontlasten. Maar dat is ook wel even zoeken.

• beetle71
Overigens hebben wij echt heel lang een vacature voor AD gehad en het duurde erg lang voordat die ingevuld was. Kwaliteit is ook wel zeldzaam volgens mij.

We zijn nu nog op zoek naar een soort van junior-team. Dus een frisse art en frisse copy die de overige teams kunnen ontlasten. Maar dat is ook wel even zoeken.
Aan ozboz' profiel te zien is dat een reclamebureau in het oosten van het land, waar de situatie inderdaad een beetje anders is.

De meeste art-directors willen (en zitten dan werkeloos..) naar Amsterdam en een groot bureau, dus in het westen/randstad is het aantal vacatures wat minder :)

• Oefening
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties. Het begint me al wat duidelijker te worden. Ik snap alleen nog niet goed waar het werk van een art director op houdt en dat van een "krabbelaar" begint. Werkt zo'n art director ook mee aan het uiteindelijke product/bestand of levert hij gewoon zijn uitgewerkte schetsjes bij de DTP'er in. En hoe uitgebreidt zijn die uitgewerkte schetsjes?

Zo'n junior team lijkt me trouwens erg leuk. Hopen dat dat begrip over een paar jaar nog steeds bestaat :P

[ Voor 4% gewijzigd door Oefening op 12-11-2003 18:04 ]

• beetle71
Ik snap alleen nog niet goed waar het werk van een art director op houdt en dat van een "krabbelaar" begint. Werkt zo'n art director ook mee aan het uiteindelijke product/bestand of levert hij gewoon zijn uitgewerkte schetsjes bij de DTP'er in. En hoe uitgebreidt zijn die uitgewerkte schetsjes?
Waar het een ophoud en het ander begint is een beetje afhankelik van het bureau. Bij het bureau in a'dam waar ik zat, maakte ik een snelle schets, was ik aanwezig bij de fotograaf tijdens de fotosessie, en bij de beeldbewerking (Dus steeds als 'dirigent') en hield ik een oogje in het zeil als de DTP'er zijn werk deed.

In Delft was dat al iets anders. Daar deed ik regelmatig zelf het DTP werk en soms zelfs ook de fotografie.

Dat alles is dus een beetje afhankelijk van het bureau, en het budget van de klant.

• OzBoz

OzBoz

beetle71 schreef op 12 november 2003 @ 18:17:
[...]

Waar het een ophoud en het ander begint is een beetje afhankelik van het bureau. Bij het bureau in a'dam waar ik zat, maakte ik een snelle schets, was ik aanwezig bij de fotograaf tijdens de fotosessie, en bij de beeldbewerking (Dus steeds als 'dirigent') en hield ik een oogje in het zeil als de DTP'er zijn werk deed.
Zo werkt het hier inderdaad ook. Hoewel 1 van onze AD's ook aardig kan Photoshoppen etc wat ook wel weer handig is. Niet dat dat in het drukwerk komt te zitten, maar sommige dingen zijn lastig mondeling toe te lichten wanneer je bijvoorbeeld een bepaalde sfeer in een beeld wilt hebben. Ook beter voor de workflow.
beetle71 schreef op 12 november 2003 @ 17:53:
[...]
Aan ozboz' profiel te zien is dat een reclamebureau in het oosten van het land, waar de situatie inderdaad een beetje anders is.

De meeste art-directors willen (en zitten dan werkeloos..) naar Amsterdam en een groot bureau, dus in het westen/randstad is het aantal vacatures wat minder :)
Jups.. moet ook zeggen dat we hier niet zitten te wachten op de mentaliteit van een gemiddelde Amsterdamse AD. Gemiddeld, uitzonderingen daargelaten. Voor mensen met een ego zo groot als twee containers is hier niet echt ruimte. Zitten hier met zo'n 28 man en das een hechte club. Moet een beetje passen. Onze tarieven zijn wat dat betreft wel weer vrij Amsterdams.

Moet trouwens zeggen dat we hier wel voor een korte periode een Amsterdamse AD hebben gehad die de reistijd (valt ok reuze mee als je alle files daar gewend bent) er voor over had en het hier ook echt naar dur zin had.
Nelis schreef op 12 november 2003 @ 18:03:
Zo'n junior team lijkt me trouwens erg leuk. Hopen dat dat begrip over een paar jaar nog steeds bestaat :P
Je weet het niet.. maar lijkt mij wel leuk. Sowieso leuk wat jongere mensen in het pand (wordt al oud) merk ik ook aan stagiaires.

• Fluxie
Zoals Beetle71 net al beschreef houdt het na het goedkeuren van het ontwerp niet op, ik blijf zelf aanspreekpunt voor het bedrijf en hou in de gaten of de krabbelaars het ontwerp goed uitwerken. De tijd die ik dan nog aan deze klant besteed is echter veel minder als in de concept-ontwerp fase.

Qua opleiding heb ik destijds grafimedia gevolgt, dat is een hbo opleiding op het grafisch lyceum. Ik heb daar zeker wel wat kennis opgedaan die momenteel nuttig zijn tijdens het werk, maar het is geen opleiding die ervoor bedoelt is om de reclame in te gaan.

Het begint eenzijdig te worden, maar ook met wat Beetle71 zegt over het portfolio ben ik het helemaal eens, dat ik destijds deze baan gekregen heb (ik ben dan wel begonnen als vormgever, maar dat terzijde) omdat mijn portfolio goed gevuld en veelzijdig was. Hij is helaas niet meer online te bewonderen.

• Dark Blue
  • Laatst online: 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

offtopic:
Ik wil het topic niet kapen, maar ik heb toch wel even een vraag adhv dit topic. Na 1 jaar aanmodderen bij een kunstacademie na een afwijzing, een verhuizing en daarna wederom een afwijzing bij een andere kunstacademie, vond ik het allemaal wel best en heb ik zowel kunstacademie als de hbo opleidingen als 'multi media new design development en interaction' maar links laten liggen en ben begonnen aan een mbo opleiding dtp. En dat terwijl ik vwo heb, je zult me voor gek uitmaken. Na een aantal weken heb ik nu gemerkt hoe laag het niveau ligt en ja, het is jammer dat ik straks met een mbo, niet een hbo diploma zit. Maar hier doe ik wel precies wat ik wil, ontwerpen, zetten en niet alle zijtakken als webdesign, flash, audio editting, niks geen presentaties of ict die om de hoek komt kijken. Ik merk, dat ik veel prettiger werk als de lat voor mij te laag wordt gelegd en ik dan iets veel mooiers neerzet dan dat ik onder druk van het 'hbo' stempeltje had kunnen opbrengen.

Nu mijn vraag: jullie als medewerkers van zo'n (reclame)bureau, wordt er erg veel op opleidingsniveau gelet, zowel bij sollicitatie en samenwerking daarna, of meer op wat iemand persoonlijk in zijn mars heeft? Hebben jullie daar zo ervaring mee? Zou je aan je collega's kunnen merken wie wat gedaan heeft en kun je adh daarvan zien of de één soms gemotiveerder is dan de ander?

Word je er echt op aangekeken als je maar 'die mbo'er met die dtpcursus van 2 jaar' bent of juist 'de hbo'er met de multimedia new technology interactive design?'

Overigens ben ik over die multimedia opleidingen erg sarcastisch, maar ik vind het belachelijk dat je je als hbo'er niet direct alleen op grafische vormgeving mag richten (buiten kunstacademie) maar je dan gelijk weer van alle markten thuis moet zijn voordat je je kunt specialiseren. Dat is het hele eieren eten...

Fluxie: in welke stad heb jij dat gedaan? Ik ben het nog niet tegengekomen bij een grafisch Lyceum... ah, ik lees, Rotterdam; ken ik dus wel maar lag buiten mn bereik. Ik weet genoeg maar even terug naar de vraag hierboven --^ , anyone?

[ Voor 12% gewijzigd door Dark Blue op 12-11-2003 19:06 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De reclame heeft mij ook altijd al aangetrokken. Toen ik van het VWO kwam stond ik dan ook voor een moeilijke keuze. Enerzijds trok de kunstacademie wel maar aan de andere kant ben ik ook weer niet echt super kunstzinnig ingesteld. Ik heb toen gekozen voor de opleiding grafimediatechnologie aan de hogeschool rotterdam. Dit is best een technische opleiding dus je leert goed omgaan met photoshop, quark of indesign enz.... terwijl je ook wel de mogelijkheid hebt om je creative skills verder te ontwikkelen. Alhoewel de opleiding niet direct is gericht op art director of een vergelijkbare functie zie ik dat toch wel als mijn doel. Ik heb dan ook een stage weten te regelen bij een heel leuk reclame bureau in r'dam zodat ik alvast de eerste stapjes in de reclamewereld kan zetten. Ik ben dus wel blij om te lezen dat je niet een specifieke opleiding nodig hebt om art director te worden.

• Fluxie
Dark Blue schreef op 12 november 2003 @ 19:02:

Nu mijn vraag: jullie als medewerkers van zo'n (reclame)bureau, wordt er erg veel op opleidingsniveau gelet, zowel bij sollicitatie en samenwerking daarna, of meer op wat iemand persoonlijk in zijn mars heeft? Hebben jullie daar zo ervaring mee? Zou je aan je collega's kunnen merken wie wat gedaan heeft en kun je adh daarvan zien of de één soms gemotiveerder is dan de ander?
Bij het solliciteren is het niet echt van belang, het kan je altijd helpen als je een grafische opleiding gevolgt hebt, maar het is geen bezwaar als je dit niet hebt. Zoals al eerder gezegd wordt er veel gelet op de portfolio (hieruit valt vooral je creativiteit te herleiden) en verder word er ook veel gelet op je sociale vaardigheden, aangezien je veel met andere afdelingen en met klanten overleg pleegt.
Word je er echt op aangekeken als je maar 'die mbo'er met die dtpcursus van 2 jaar' bent of juist 'de hbo'er met de multimedia new technology interactive design?
Naar mijn idee is dit bij geen enkel bedrijf het geval, iedereen is gewoon je collega en iedereen heeft zijn eigen taken binnen het bedrijf. Uitzonderingen daargelaten, maar volgens mij is dit niet echt iets waar je je zorgen over hoeft te maken.
Fluxie: in welke stad heb jij dat gedaan? Ik ben het nog niet tegengekomen bij een grafisch Lyceum... ah, ik lees, Rotterdam; ken ik dus wel maar lag buiten mn bereik. Ik weet genoeg maar even terug naar de vraag hierboven --^ , anyone?
Inderdaad roterdam, ik heb dezelfde grafimedia opleiding gedaan als waar bertus hierboven het over had.

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Ik wil het topic niet kapen, maar ik heb toch wel even een vraag adhv dit topic. Na 1 jaar aanmodderen bij een kunstacademie na een afwijzing, een verhuizing en daarna wederom een afwijzing bij een andere kunstacademie, vond ik het allemaal wel best en heb ik zowel kunstacademie als de hbo opleidingen als 'multi media new design development en interaction' maar links laten liggen en ben begonnen aan een mbo opleiding dtp. En dat terwijl ik vwo heb, je zult me voor gek uitmaken.
Ik heb exact hetzelfde gedaan. Eerst wat jaartjes VWO en HAVO, daarna afgewezen worden op de kunstacademie en toen gekozen voor MBO grafische vormgeving. Dus zo gek is dat niet :P
Na een aantal weken heb ik nu gemerkt hoe laag het niveau ligt en ja, het is jammer dat ik straks met een mbo, niet een hbo diploma zit. Maar hier doe ik wel precies wat ik wil, ontwerpen, zetten en niet alle zijtakken als webdesign, flash, audio editting, niks geen presentaties of ict die om de hoek komt kijken. Ik merk, dat ik veel prettiger werk als de lat voor mij te laag wordt gelegd en ik dan iets veel mooiers neerzet dan dat ik onder druk van het 'hbo' stempeltje had kunnen opbrengen.
Helemaal mee eens! Door het "lagere" niveau van vakken als Nederlands, Engels, Natuurkunde en die shit kun je je meer richten op de creatieve vakken. Verder vond ik het erg prettig dat je niet kunstzinnig, maar erg doelgericht wordt opgeleid. Je leert het hele traject, van conceptfase tot het drukken. Enne, voor die zijtakken als webdesign, flash etc. etc. zijn er genoeg goede avondcursussen te volgen.

Bijdeweg: een mbo-diploma boeit echt niet. Je moet ergens zien binnen te komen, dan pas kun je jezelf echt bewijzen.

[ Voor 5% gewijzigd door RèLF op 12-11-2003 21:15 ]

Obviously you're not a golfer

• OzBoz

OzBoz

Fluxie schreef op 12 november 2003 @ 18:58:
Qua opleiding heb ik destijds grafimedia gevolgt, dat is een hbo opleiding op het grafisch lyceum.
Sla me als ik het mis heb, maar elk grafisch lyceum wat ik tot nu toe ken is MBO(+). En dan heb ik het nog niet over het niveau van een dergelijke opleiding zelf. Zo heb ik vandaag aan een derde jaars van het grafisch lyceum het verschil tussen een PMS en FC uitgelegd en dur laten kennismaken met het fenomeen 'raster' ;).

Ik ben sowieso van mening dat het onderwijs wat dat betreft ver onder de maat is. Basisdingen die in een paar dagen te leren zijn en op een paar A4's samen te vatten zijn krijgt men schijnbaar niet. En niet dat een artdirector hoeft te weten hoe een digitale kleurenpers werkt, maar wat van standaard druktechniek weten kan geen kwaad.
Hebben jullie daar zo ervaring mee? Zou je aan je collega's kunnen merken wie wat gedaan heeft en kun je adh daarvan zien of de één soms gemotiveerder is dan de ander?

Word je er echt op aangekeken als je maar 'die mbo'er met die dtpcursus van 2 jaar' bent of juist 'de hbo'er met de multimedia new technology interactive design?'
Nog even mijn mening. Ik denk dat je karakter belangrijker is. Zeker op een vrij groot reclamebureau. Zo kan het goed zijn dat de bral-bral-HBO-er binnen een half jaar overspannen in de ziektewet zit en een MBO-er de dingen prima kan relativeren en zich minder snel gek laat maken. Volgens mij had nog niemand het daar over gehad maar het moet je wel liggen. Je moet in een organisatie passen maar het reclamevak ensich is niet echt gezond. Ligt je dat en weet je de hoofd en de bijzaken tijdens je werk goed te scheiden dan kun je er een ontzettend leuk vak in hebben. Maar zie ook legio mensen ongelukkig op hun plek zitten en of de ziektewet in gaan danwel ontslag nemen.

Een goede map is het belangrijkste en als je iets creatiefs wilt doen moet je dat bij een sollicitatie ook een beetje uitstralen. Daarbij moet je zeker overkomen. Je moet tenslotte ook je concepten kunnen verdedigen, zowel intern als soms extern. Maar daar kan een assertiviteitstraining wel bij helpen. Tis geen vak voor echte softies naar mijn idee.. dat geldt ook voor accountfuncties binnen een bureau.

Verder heeft RèLF een goed punt, ergens binnen zien te komen is het lastigste. Zeker in deze tijden waar het bij de veel bureau's erg slecht gaat. En wanneer je ooit stage gaat lopen doe dat dan bij een bureau wat niet al te klein is zodat je kan zien hoe het qua workflow op een echt bureau werkt.

• RèLF
OzBoz schreef op 12 november 2003 @ 21:38:
[...]
Sla me als ik het mis heb, maar elk grafisch lyceum wat ik tot nu toe ken is MBO(+).
Yep, Grafisch Lyceum is MBO+ niveau.
En dan heb ik het nog niet over het niveau van een dergelijke opleiding zelf. Zo heb ik vandaag aan een derde jaars van het grafisch lyceum het verschil tussen een PMS en FC uitgelegd en dur laten kennismaken met het fenomeen 'raster' ;).
Da's inderdaad multi-triest :'(
Ik ben sowieso van mening dat het onderwijs wat dat betreft ver onder de maat is. Basisdingen die in een paar dagen te leren zijn en op een paar A4's samen te vatten zijn krijgt men schijnbaar niet. En niet dat een artdirector hoeft te weten hoe een digitale kleurenpers werkt, maar wat van standaard druktechniek weten kan geen kwaad.
Daar heb je zeker een punt OzBoz!
Ik denk echter dat het niet alleen aan het onderwijs ligt, maar ook aan de leerling zelf. Veel mensen kiezen zo'n opleiding puur voor het creatieve en vergeten even dat er ook een technische kant aan zit.
Ze krijgen het wel maar het is niet boeiend, dus weer snel vergeten.... totdat ze op stage gaan en gigantisch op hun moel gaan.

• OzBoz

OzBoz

RèLF schreef op 12 november 2003 @ 22:20:
Da's inderdaad multi-triest :'(
[...]
Daar heb je zeker een punt OzBoz!
Ik denk echter dat het niet alleen aan het onderwijs ligt, maar ook aan de leerling zelf. Veel mensen kiezen zo'n opleiding puur voor het creatieve en vergeten even dat er ook een technische kant aan zit.
Ze krijgen het wel maar het is niet boeiend, dus weer snel vergeten.... totdat ze op stage gaan en gigantisch op hun moel gaan.
Ik moet het wel even nuanceren, bedoel, stage doe je om dingen te leren en ze is wat dat betreft ook erg gemotiveerd. Bovendien gewoon een lief en bescheiden meisje. Wat dat betreft heb ik zelf ook liever iemand die weet dat hij/zij het niet weet dan iemand die denkt het te weten maar het niet weet. Volg je me nog ;).

Maar bv vandaag ook, overvul op een document. Omdat anders een drukker wel heel exact moet snijden. Dat soort dingetjes. Maar ik vind het ook leuk mensen dingen uit te leggen. Vandaag wel druk mee geweest want klant wilde logo in kleur van presentatie. Maar daar was weer geen lekkere PMS bij te vinden (we hebben nog steeds geen PMS printer). Dan ook nog een logo waar door de vorm lastig overvul aan gezet kon worden. Al met al hoop uitleggen. Maar als ik dan maar het gevoel heb dat ik dur wat heb kunnen leren. Maakt mijn dag ook weer wat nuttiger.

En van haar verwacht ik niet dat ze alles weet. Aan de andere kant zijn er werknemers (vooral account) die nog steeds niet weten hoe het werkt, heb ik persoonlijk veel meer moeite mee.

En wat betreft docenten, sja, ik denk dat het ook tegenvalt. Toen ik een opleiding moest kiezen was er alleen Grafische MTS in Utrecht waar ze net de eerste paar mac's hadden staan. Je hebt nu veel meer keuze.. maar toch.. soms heb ik het idee dat veel leraren leraar zijn geworden omdat ze het vak ze zelf niet lag. Of de stress of het tempo. Ik weet het niet. Misschien moet ik ooit maar eens een dagje in de week gastdocent spelen ofzo.. merk dat iemand iets kunnen leren voor jezelf ook motiverend kan werken.

Nelis, sorry voor het slightly offtopic..

• RèLF
OzBoz schreef op 12 november 2003 @ 23:11:
[...]
Ik moet het wel even nuanceren, bedoel, stage doe je om dingen te leren en ze is wat dat betreft ook erg gemotiveerd. Bovendien gewoon een lief en bescheiden meisje. Wat dat betreft heb ik zelf ook liever iemand die weet dat hij/zij het niet weet dan iemand die denkt het te weten maar het niet weet. Volg je me nog ;).
Inderdaad was mijn opmerking daarover niet echt genuanceerd :9 Je hebt gelijk: stage is om te leren en als iemand eerlijk zegt dat hij/zij niet weet wat het is, dan is uitleggen/laten zien wel de beste manier om ervoor te zorgen dat hij/zij het ook nooit meer vergeet.
Maar bv vandaag ook, overvul op een document. Omdat anders een drukker wel heel exact moet snijden. Dat soort dingetjes. Maar ik vind het ook leuk mensen dingen uit te leggen. Vandaag wel druk mee geweest want klant wilde logo in kleur van presentatie. Maar daar was weer geen lekkere PMS bij te vinden (we hebben nog steeds geen PMS printer). Dan ook nog een logo waar door de vorm lastig overvul aan gezet kon worden. Al met al hoop uitleggen. Maar als ik dan maar het gevoel heb dat ik dur wat heb kunnen leren. Maakt mijn dag ook weer wat nuttiger. En van haar verwacht ik niet dat ze alles weet. [...]
Yep, dat zijn echt van die "praktijk-zaken" en ik vind het echt tof dat je dat je stagaire bijbrengt. Ikzelf heb compleet de verkeerde stages gehad, met als gevolg dat ik daar pas veel later voor op mijn vingers werd getikt. Ook wel leerzaam, maar het kost alleen meteen een berg euros 8)
En wat betreft docenten, sja, ik denk dat het ook tegenvalt. Toen ik een opleiding moest kiezen was er alleen Grafische MTS in Utrecht waar ze net de eerste paar mac's hadden staan. Je hebt nu veel meer keuze.. maar toch.. soms heb ik het idee dat veel leraren leraar zijn geworden omdat ze het vak ze zelf niet lag. Of de stress of het tempo. Ik weet het niet. Misschien moet ik ooit maar eens een dagje in de week gastdocent spelen ofzo.. merk dat iemand iets kunnen leren voor jezelf ook motiverend kan werken.
Gelukkig heb ik die ervaring qua leraren niet. Ik heb les gehad van ras-vakidioten en dat heeft me ook voor een groot deel gevormd daarin. Echter, door de recente technologische ontwikkelingen denk ik dat je als full time docent al snel achter de feiten aanhobbeld. En da's natuurlijk geen goede zaak.
Sorry voor het nog verder offtopic gaan van het hele verhaal...

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 18:56

alienfruit

the alien you never expected

Ik volg ook een opleiding aan een Grafisch Lyceum maar dan de opleiding multimedia vormgever, en ik moet zeggen dat ik in het eerste jaar toch twee semesters lang druk techniek heb gehad, op basis dingen van het drukken, offset, drukken, kleuren, overvul e.d. Niet dat ik nu vaak gebruik, maar het is toch handig en leuk om te weten. Moet wel bekennen dat ik het vak Druktechniek vreselijk vond toen, maar dat lag vooral aan de oersaaie leraar :)

• dellai
het kan heel raar gaan binnen de reclame wereld. Ik zelf heb in eerste instantie een opleiding gedaan op mts niveau op het grafisch lyceum in utrecht, daarna ben ik werkzaam geweest bij een grote rotatie drukkerij in dezelfde plaats als drukker. Hier heb ik drie jaar gewerkt in 3 ploegendienst. Ze hadden daar SGI's staan alwaar ook gig3dgo op geinstalleerd stond (dit was een van de eerdere profi 3d paketten in nederland). Hier heb ik nachtelang aan gezeten, aangezien bij rotatiedrukken de regel is als de papierbaan niet breekt zit je al voor 50% goed, de rest is vooral kwaliteits kontrole.

Na 3 jaar was ik het zat om in de nachtdienst te werken, plus dat ik door de drukkers een beetje belachelijk gemaakt werd aangezien ik veel met computers werkte, hoewel ze het wel mooi vonden wat ik ermee maakte.

Ik had ondertussen ook al een flinke portofolio opgebouwd en zelfs een filmpje van 1 minuut in elkaar geflanst. Ik hoorde dat de HKU een opleiding ging opzetten in hilversum richting BMT (beeld en media technologie). Hier heb ik me voor ingeschreven en ik werd toegelaten.

Vreselijke opleiding waarin je in eerste instantie met kleipoppetjes moest werken en een amiga om er stills van maken. In het laatste jaar moest je aangeven waarin je je master wilde gaan doen. Een leraar waar ik het goed mee kon vinden tipte me over een bedrijf in israel die hem benaderd hadden voor een functie aldaar. Ik ben toen naar israel vertrokken en heb daar de tijd van mijn leven gehad. Daar waren ze pas echt ver met die technologie. Ik werkte daar in een team met ongelooflijke wizzards als enige europeaan. ik werd verantwoordelijk voor de concepten en uitwerking van reclame in live sportevenementen.

Toen ik na twee jaar terug in nederland kwam (israel doet nogal moeilijk over niet van joodse afkomst te zijn en aldaar te werken) ben ik gaan werken bij een groot omroepbedrijf. Hier kon ik niet echt bevrediging vinden en ben me gaan verdiepen in internet. Ik kwam er al snel achter dat dit hetgeen was waar ik verder in wilde gaan en heb toen meegeholpen om een internet afdeling voor een nieuwsomroep op te zetten. Hierna ben ik gaan werken voor een search engine.

Ik werd gevraagd om voor een groot bureau in amsterdam te gaan werken. Ik werd aangenomen als concept ontwikkelaar en heb 3 en een half zeer drukke jaren gehad en veel nieuwe dingen geleerd.

Uiteindelijk zijn er maar 2 dingen belangrijk in de reclame wereld en dat is doorzettings vermogen en een flinke dosis creativiteit. Jezelf kunnen verkopen tegenover je collega's en tegenover de klant is waarschijnlijk ook de reden dat er zoveel brallers rondlopen in die wereld. Trek je hier niks van aan en blijf orgineel in denken en doen dan kan je heel ver komen denk ik.

Egg ?

• Willem
alienfruit:
Ik volg ook een opleiding aan een Grafisch Lyceum maar dan de opleiding multimedia vormgever...
Heb 4 jaar terug ook die opleiding gedaan en was het na een half jaar zat. Ook op het GLR, en als er 1 schoon een (@*&# organisatie heeft, is die het.

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:43
Al die GL's zijn om te janken, nou hebben wij wel dingen als druktechniek gekregen, maar qua webdesign (wat ik dus doe) werken ze nog met de 1994 standaarden :r

rm -rf ~/.signature

• Fluxie
OzBoz schreef op 12 november 2003 @ 21:38:

Sla me als ik het mis heb, maar elk grafisch lyceum wat ik tot nu toe ken is MBO(+).
Nou ok, misschien ben ik wat onduidelijk geweest. grafimedia is een opleiding van zowel het grafisch lyceum als de hogeschool rotterdam. De vakgerichte vakken worden op het GL gegeven en de verdere vakken op de HR. (misschien dat je het zo begrijpt, in principe is het GL inderdaad alleen MBO+)

Edit: Vorig jaar heb ik ook een stagaire onder mijn hoede mogen hebben en het viel me op hoe snel ze het werk onder de knie had. Binnen enkele weken had ze het meerendeel van de werkzaamheden wel onder de knie.
Helaas is het voor deze periode niet gelukt een stagaire te krijgen, maar ondertussen ben ik al in gesprek met een school om vanaf februari weer een binnen te halen.

[ Voor 29% gewijzigd door Fluxie op 13-11-2003 10:18 ]

• OzBoz

OzBoz

Fluxie schreef op 13 november 2003 @ 10:03:
[...]
Edit: Vorig jaar heb ik ook een stagaire onder mijn hoede mogen hebben en het viel me op hoe snel ze het werk onder de knie had. Binnen enkele weken had ze het meerendeel van de werkzaamheden wel onder de knie.
Helaas is het voor deze periode niet gelukt een stagaire te krijgen, maar ondertussen ben ik al in gesprek met een school om vanaf februari weer een binnen te halen.
Das de jeugd he, lekker flexibel met leren. Nu ben ik er ook wel van overtuigd dat je in de praktijk het vak pas echt kan leren. En tis ook wel leuk als een ze na wat photoshop uitleg oid zeggen dat ze in half uur meer leren dan in een maand school. Hier hebben we ook niet altijd stagiair(e)s maar behalve dat het tijd kost kunnen ze in korte tijd ook daadwerkelijk dingen maken. Bovendien is het voor hun leuk om te zien dat de dingen die hun gemaakt hebben daadwerkelijk gedrukt worden of zoals vorige stagiaire een illustratie van haar een beurswand vult.

• Fluxie
OzBoz schreef op 13 november 2003 @ 10:26:
Das de jeugd he, lekker flexibel met leren. Nu ben ik er ook wel van overtuigd dat je in de praktijk het vak pas echt kan leren. En tis ook wel leuk als een ze na wat photoshop uitleg oid zeggen dat ze in half uur meer leren dan in een maand school. Hier hebben we ook niet altijd stagiair(e)s maar behalve dat het tijd kost kunnen ze in korte tijd ook daadwerkelijk dingen maken. Bovendien is het voor hun leuk om te zien dat de dingen die hun gemaakt hebben daadwerkelijk gedrukt worden of zoals vorige stagiaire een illustratie van haar een beurswand vult.
Het meeste profijt haal ik nog uit de nieuwe ideeen die ze inbrengen, je haalt erg veel inspiratie uit 'de jeugd' en daarmee vang je de extra tijd die je aan ze besteed toch aardig af.
dellai schreef op 13 november 2003 @ 09:23:Uiteindelijk zijn er maar 2 dingen belangrijk in de reclame wereld en dat is doorzettings vermogen en een flinke dosis creativiteit. Jezelf kunnen verkopen tegenover je collega's en tegenover de klant is waarschijnlijk ook de reden dat er zoveel brallers rondlopen in die wereld. Trek je hier niks van aan en blijf orgineel in denken en doen dan kan je heel ver komen denk ik.
Ik wil er toch nog even bij vermelden dat je ook zeer stressbestendig moet zijn. De werkdruk hier is erg hoog en als je creativiteit je dan ineens in de steek laat kan je flink wat vertraging oplopen. Overwerk is hier ook heel normaal, gemiddeld werk ik toch wel zo'n 5 tot 10 uur per week over.

• Tobiaz
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Dit heeft opzich niet zo veel met het onderwerp te maken, maar waar zit je op school TS? Ik doe namelijk ook een multimedia opleiding , in leeuwarden dan.

Ben een echte freshman en het is tot nu best cool allemaal, al heb ik in het 1e project qua vormgeving nog niet echt wat geleerd. (omdat ik het al weet)

Dellai heeft de opleiding gedaan die ik dus links heb laten liggen, met kleipoppetjes werken leek me he-le-maal niets. Maarjah hij heeft het wel gemaakt zo te horen, dus het ligt vooral aan je zelf dan

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• dellai
Tobiaz schreef op 13 november 2003 @ 10:56:
Dellai heeft de opleiding gedaan die ik dus links heb laten liggen, met kleipoppetjes werken leek me he-le-maal niets. Maarjah hij heeft het wel gemaakt zo te horen, dus het ligt vooral aan je zelf dan
Nou dat valt erg mee hoor :-). Zit nu vooral thuis om een nieuwe baan te scoren, hahaha. En geloof me dat valt niet mee heden ten dage!

Egg ?

• BertusG
  • Niet online
En ik heb voor m'n opleiding Grafmediatechnologie 5 maanden voor een stageplaats moeten zoeken 8)7 Zijn we elkaar toch ergens misgelopen ;).

• Fluxie
BertusG schreef op 13 november 2003 @ 14:19:
En ik heb voor m'n opleiding Grafmediatechnologie 5 maanden voor een stageplaats moeten zoeken 8)7 Zijn we elkaar toch ergens misgelopen ;).
Dat valt te bezien, we kwamen er pas enkele weken geleden achter dat we (vanwege een door hun onbekende reden) uit het systeem daar waren gehaald. Wij waren bij het GLR daarom niet bekend als stagebedrijf. Verder zal je ons ook niet zo snel vinden, we doen al een tijd niet meer aan self-advertising aangezien we al moeite hebben de huidige klanten bij te houden.

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
offtopic:
ik heb ook een vraagje :9:
over 1.7 jaar (ong :P) hoop ik van Havo af te zijn (vwo tot vorig jaar :S). Ik wil ook iets in de reclame richting gaan doen (wrs), en zit te kijken naar de HBO-opleiding CMD hier in Breda aan de St. Joost. heeft iemand hier ervaring mee? Ik had gehoord dat Nozzman ook op de st. joost zat met niet zulke geweldige ervaringen :)..
maar begrijp ik het nou goed dat in die wereld je portfolio uitermate belangrijk is tegenover je studie?

alvast bedankt :)

• OzBoz

OzBoz

flashin schreef op 13 november 2003 @ 17:13:
offtopic:
maar begrijp ik het nou goed dat in die wereld je portfolio uitermate belangrijk is tegenover je studie?

alvast bedankt :)
In die wereld wel. Tenminste naar mijn idee. Naast dingen als werkervaring. Maar probleem is vooral dat je in het wereldje moet terechtkomen. Dat valt (zeker in de huidige tijd) niet mee. Het kan dan enorm schelen als je al ergens stage hebt gelopen. Overigens is dat sowieso wel erg goed.. of ga gewoon een dagje bij een bureau kijken (stage is beter). Want zoals ik en Fluxie al eerder zeiden, het vak reclame is niet voor iedereen geschikt. Om echt oud te worden zijn er gezondere vakken. Maar naast een reclamebureau zijn er binnen het grafische en marketing wereldje legio dingen die leuk zijn om te doen.

Als ik bijvoorbeeld kijk naar wat freelance visualizers die hier regelmatig over de vloer komen. Verdienen goud geld en doen het werk wat ze leuk vinden.

• Oefening
  • Niet online
Lol, dat maakt niet uit. Ik vind het wel interessant om te lezen.
Maar probleem is vooral dat je in het wereldje moet terechtkomen.
Inderdaad. Zonder werk krijg je geen ervaring en zonder ervaring krijg je geen werk :-/

• OzBoz

OzBoz

Nelis schreef op 13 november 2003 @ 18:53:
[...]

Inderdaad. Zonder werk krijg je geen ervaring en zonder ervaring krijg je geen werk :-/
Voordeel bij dit werk is dat je ook enorm veel in school/eigen tijd kan doen. Verzin zelf eens hoe je bv de nieuwe schoenen van Nike aan de man zou kunnen brengen of hoe je bijvoorbeeld kan zorgen voor hogere respons op de zoveelste domme DM-campagne die door de brievenbus valt :)

• Oefening
  • Niet online
OzBoz schreef op 13 november 2003 @ 19:07:
[...]

Voordeel bij dit werk is dat je ook enorm veel in school/eigen tijd kan doen. Verzin zelf eens hoe je bv de nieuwe schoenen van Nike aan de man zou kunnen brengen of hoe je bijvoorbeeld kan zorgen voor hogere respons op de zoveelste domme DM-campagne die door de brievenbus valt :)
Dat doe ik al :) Ik verzin regelmatig briefings waar ik concepten op uit denk, om te oefenen en omdat ik het leuk vind. Maar ik word dus niet uitgelachen als ik met dat soort dingen in mijn portfolio aan kom zetten? :P Ik bedoel, het zijn geen echte opdrachten after all :)

• Fluxie
Volgens mij is er al een aantal keer verteld dat alles wat er in je portfolio staat dat getuigd van creativiteit en veelzijdigheid je alleen maar goed doen.

Trouwens, als een bedrijf me tijdens de sollicitatie zou uitlachen zou ik er al niet meer willen werken hoor.

• Oefening
  • Niet online
Hehe, zo letterlijk was het niet bedoeld hoor (vandaar de " :P " ;)). Het mas meer een indirecte vraag of ze dat soort dingen kunnen waarderen. Maar uit je antwoord kan ik opmaken dat dat inderdaad zo is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Oefening op 13-11-2003 19:59 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nelis schreef op 13 november 2003 @ 19:17:
[...]

Dat doe ik al :) Ik verzin regelmatig briefings waar ik concepten op uit denk, om te oefenen en omdat ik het leuk vind. Maar ik word dus niet uitgelachen als ik met dat soort dingen in mijn portfolio aan kom zetten? :P Ik bedoel, het zijn geen echte opdrachten after all :)
Met die ideeën liep ik ook al rond hoor! Ik maak nu simpele dingen maar ik droom dus van de echte grote billboards, met hippe reclames waarin je niet altijd iets clichés hoeft te maken maar meer iets kunstigs wat een frisse kijk op het product / onderwerp heeft en waarin je een beetje gekte kwijt kunt. Wie weet is dat ooit voor mij weggelegd, wie weet.
Maar krijg ik dan zoiets dan is het wel leuk om een keer geoefend te hebben. En zoals OzBoz zegt, verzin zelf eens een Nike reclame, stop hem in je portfolio en bekijk de ogen van je toekomstige werkgevers als zij dat ding zien. Is het goed, dan zullen ze zeggen 'goh heb jij daar ideeën voor geleverd? (lol wat grappig) - is het 3x niks dan zullen ze zeggen 'ah en dit heb je zelf geprobeerd in elkaar te zetten?' . Zo verwacht ik het. Ik moet eigenlijk veel creatiever zijn, maar daar ben ik te druk voor, ik heb te weinig discipline om de werkdruk omlaag te brengen en mn vrije tijd op te vullen met 'verplichte creatieve uurtjes' voor mn portfolio.

Ze hebben mij aan de opleiding ook gezegd, jee je komt van het vwo, waarom doe je nu DTP en ga je niet in de 3e Grafisch Vormgeven doen, dat is toch veel hoger gegrepen, veel uitdagender voor jou, en ga zo maar door. Maar ik hou me er maar van weg... ik weet dat ik op een dag zal falen onder de druk, want wie in het topic noemt de werkdruk nou níet hoog in dit vak?
Ik doe liever het uitvoerend werk, zien hoe iets van markerkrabbels tot een echte uitwerking komt 8) dan dat ik dagenlang mn hersens pijnig over nieuwe concepten omdat ik weet dat ik daarvoor betaald word.

Natuurlijk zou ik het ook mooi vinden om eens te kunnen zeggen 'hey dat heb ik bedacht!' ipv. 'dat heb ik uitgewerkt!' maar ik denk, om maar weer even op het hele doel van het topic terug te komen, dat als je creatief genoeg bent je ook als uitwerker wel eens met een geniaal idee kan komen.

Ik weet niet of mijn prestatiedrang nou zo uitzonderlijk hoog is maar ik kan niet wachten tot de dag dat ik mijn eerste regionale of landelijke reclame-opdracht goed afgeleverd heb (ook al staat mn naam er natuurlijk niet onder), dat lijkt me gewoon géwéldig... dát is gewoon mijn drijfveer *D

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz

OzBoz

Nelis schreef op 13 november 2003 @ 19:17:
[...]

Nee dat boeit echt niet. Kijk leuke plaatjes maken is 1. Maar als je ook nog tijdens het showen een goed verhaal hebt waarom je dingen op een bepaalde manier hebt gedaan maak je indruk. Toont meteen dat je je concepten kan motiveren/onderbouwen.

Nog wel wat speciaal voor jou Nelis ;) jij kan soms nogal aanvallend uit de hoek komen (op GoT) als iemand wat vervelends zegt of kritisch is. Dan wordt je zelf ook erg cynisch. Nu weet ik niet hoe het tegenwoordig is.. maar voor je bij een reclamebureau gaat werken zorg dan wel voor wat eelt op de ziel.. bij grote amsterdamse bureau's voor kevlar ;)

ik hou je in de gaten

[ Voor 3% gewijzigd door OzBoz op 13-11-2003 22:19 ]

• Oefening
  • Niet online
OzBoz schreef op 13 november 2003 @ 22:18:
[...]

Nee dat boeit echt niet. Kijk leuke plaatjes maken is 1. Maar als je ook nog tijdens het showen een goed verhaal hebt waarom je dingen op een bepaalde manier hebt gedaan maak je indruk. Toont meteen dat je je concepten kan motiveren/onderbouwen.
Ok mooi :) Dat onderbouwen lukt me denk ik wel. Ik heb er op school in ieder geval niet veel moeite mee (gehad), hoewel daar niet iedereen even kritisch is.
Nog wel wat speciaal voor jou Nelis ;) jij kan soms nogal aanvallend uit de hoek komen (op GoT) als iemand wat vervelends zegt of kritisch is. Dan wordt je zelf ook erg cynisch. Nu weet ik niet hoe het tegenwoordig is.. maar voor je bij een reclamebureau gaat werken zorg dan wel voor wat eelt op de ziel.. bij grote amsterdamse bureau's voor kevlar ;)
Hehe, soms? :P Het valt nu wel mee. Ik gebruik het nu alleen online om iemand een beetje te porren of IRL als een vorm van humor. In ieder geval niet meer als het om serieus werk gaat. Kritiek is toch wel een goede leermeester, ook al ben je het er niet altijd mee eens.
ik hou je in de gaten
Ok dan :)

• RèLF
Dark Blue schreef op 13 november 2003 @ 21:42:
[...]
Ik doe liever het uitvoerend werk, zien hoe iets van markerkrabbels tot een echte uitwerking komt 8) dan dat ik dagenlang mn hersens pijnig over nieuwe concepten omdat ik weet dat ik daarvoor betaald word.

Natuurlijk zou ik het ook mooi vinden om eens te kunnen zeggen 'hey dat heb ik bedacht!' ipv. 'dat heb ik uitgewerkt!' maar ik denk, om maar weer even op het hele doel van het topic terug te komen, dat als je creatief genoeg bent je ook als uitwerker wel eens met een geniaal idee kan komen.
Weet je, dat dacht ik ook: laat mij maar lekker het uitvoerende werk doen, en laat die andere lui maar concepten verzinnen. Ik zorg dat ik mn werk goed doe, en that's it (appeltje-Q).

Maar, als je dan eenmaal aan het werk bent, wordt dat toch wel anders (ligt er natuurlijk aan waar je gaat werken). Als dtp-er kun je namelijk ook goede ideeen hebben. Alleen moet je die dan wel kenbaar maken.

Met als gevolg dat ik voortaan ook direct betrokken wordt bij de conceptontwikkeling. Ik ben absoluut een n00b met markers en die spullen, maar ik heb wel dingen in mijn hoofd waarvan gebruik gemaakt mag worden.

En dat wordt gewaardeerd :P

• OzBoz

OzBoz

Nelis schreef op 13 november 2003 @ 22:38:
[...]

Ok mooi :) Dat onderbouwen lukt me denk ik wel. Ik heb er op school in ieder geval niet veel moeite mee (gehad), hoewel daar niet iedereen even kritisch is.
Nee maar dat wisselt binnen een bureau ook erg van mens tot mens. Zo moet je vaak intern ook richting account je concept reviewen. Sommige account mensen zijn standaard ja-knikkers zowel richting jou als richting klant. Maar je hebt ze ook die erg goede en kritische vragen kunnen stellen.
Hehe, soms? :P Het valt nu wel mee. Ik gebruik het nu alleen online om iemand een beetje te porren of IRL als een vorm van humor. In ieder geval niet meer als het om serieus werk gaat. Kritiek is toch wel een goede leermeester, ook al ben je het er niet altijd mee eens.
Cynisch ben ik ook wel regelmatig hoor.. kan ook helpen dingen te relativeren. Zolang het maar geen echte eigenschap van je wordt. En zolang je respect hebt van je collega's (moet je een beetje verdienen) dan zit je op het niveau dat je het gewend bent om alles tegen elkaar te zeggen. Met samen kritisch naar iets kunnen kijken kom je uiteindelijk tot een beter resultaat. Tis ook allemaal teamwork.
RèLF schreef op 13 november 2003 @ 23:11:

Maar, als je dan eenmaal aan het werk bent, wordt dat toch wel anders (ligt er natuurlijk aan waar je gaat werken). Als dtp-er kun je namelijk ook goede ideeen hebben. Alleen moet je die dan wel kenbaar maken.

Met als gevolg dat ik voortaan ook direct betrokken wordt bij de conceptontwikkeling. Ik ben absoluut een n00b met markers en die spullen, maar ik heb wel dingen in mijn hoofd waarvan gebruik gemaakt mag worden.

En dat wordt gewaardeerd :P
Herkenbaar. Is ook erg belangrijk. En daarom ook wel prettig als je niet met Art Directors te maken hebt die denken dat ze God zijn. En wat je zegt klopt ook.. er zijn ook legio DTP-ers die het allemaal wel prima vinden. En ook die het niet prima vinden maar denken dat iemand ze wel om een mening vraagt. Dat laatste werkt niet zo. Heb je de ruimte op je werk niet je te bewijzen dan moet je het op een andere manier doen.

En wat voor elke functie binnen een bureau handig is, flexibel zijn. Willen meedenken. Ik kan soms behoorlijk fel zijn richting accountmensen die me dingen briefen die ze 1 op 1 van de klant echo-en maar waar geen zak van klopt. Maar als je bij de inboedel hoort nemen ze wel wat van je aan als je er wat van zegt.

Creatie werkt bij ons onder een erg strakke planning en dan moet je door meedenken een eind kunnen komen. Wanneer een paar mensen in de schakel niet lekker hun werk doen wordt het later op het project steeds lastiger een deadline te halen.

Ow.. Nelis.. misschien even leuk om de normale routing te weten vanaf de klant tot resultaat.. kan bij andere bureau's wat anders zijn maar bij ons is het in principe als volgt:

1)
Klant belt de verantwoordelijke van account met opdracht. Het wisselt per accountgroep maar bij ons zijn er 3 functies max. Account Executive, Account Manager en Account Director (in volgorde van belangrijkheid, minst betaalde eerst)
2)
Account maakt een IO (interne opdracht) daarop staat wie wat moet doen per afdeling gerangschikt, inclusief eventuele creatieve briefing . Ook bijvoorbeeld de wens om een begroting vooraf. Deze IO komt vervolgens terecht bij Traffic.
3)
Traffic (afdeling/persoon verantwoordelijk voor interne routing en begrotingen) overlegt met produktie (inkoop drukwerk/beeldbewerking etc) wat kosten worden en deze gaan retour account en worden geaccodeerd door klant.
4)
Traffic plant de mensen intern in en produktie zorgt voor eventuele inkoop drukwerk etc.
5)
Account gaat met creatie om tafel om creatieve briefing toe te lichten en wensen van klant kenbaar te maken
6)
Creatie gaat aan de slag adhv de gemaakte planning en reviewt met account hetgeen wat gemaakt is.
7)
Eventueel worden nu visualizers ingeschakeld om het nog wat verder uit te werken. Maar ligt helemaal aan het concept. Wanneer iedereen blij is moeten er meestal de avond voor presentatie de nodige schetsen (kunnen ookal klad-opgemaakt zijn) op foam geplakt worden
8 )
Account geeft een presentatie bij de klant. Klant is natuurlijk hartstikke blij en geeft alles accoord (dat laatste is wat optimistisch)
9)
Traffic plant vervolgens studio in voor verdere uitwerking. Is het nog niet gebeurd dan worden ook drukkers vaak ingelicht cq externen ingekocht.
10)
Studio werkt het concept in overleg met creatie uit tot een eindresultaat wat geschikt is voor drukwerk. Eventueel nog een fotoshoot, inkoop stockmateriaal of illustrators.
11)
Klant krijgt PDF voor accoord (tekst) en daarna of een digitale proef of bij fullcolor 1/1 dagblad bijvoorbeel drukproef
12)
Boel wordt gedrukt of staat in de krant etc.

Dit is ongeveer standaard. Opties als correctierondes etc zitten hier soms nog tussen. Afgezien van het uiteindelijke product wijzigen sommige punten maar dit is wel ongeveer het minste. En dan te bedenken dat er soms dingen in 2-3 dagen geregeld moeten worden.. het gaat om teamwork en efficient werken. Het komt ook wel voor dat er 's ochtends gebeld wordt en er 's middags print van advertentie verstuurd moeten worden. Maar dan gaat het om dingen waar geen creatie meer aan te pas komt.

Termijnen zijn soms erg kort. Zeker wanneer er allerlei dingen bij komen als commercials opnemen, dus stemmen regelen afmixen, uitzendkopieen maken etc. rechten afkopen... Het is vooral veel planning. Wordt daarom nooit Traffic binnen een bureau ;) Hoewel, onze huidige is een toppertje :)

ps. kan zijn dat ik nog wat kleinere dingen vergeten ben, maar was even voor het globale.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

OzBoz schreef op 13 november 2003 @ 23:55:
...
ps. kan zijn dat ik nog wat kleinere dingen vergeten ben, maar was even voor het globale.
De vraag is vast, wat moet je ermee, maar ik vind het wel interessant om te lezen! Heel erg eigenlijk, zo weet ik hoe het in een uitgebreid bedrijf er aan toe kan gaan.
Het hele leger aan mennekes dat jij inhuurt namelijk zijn bij ons samengevoegd tot de drie-eenheid ik (uitvoerend) en mijn collega's M. (plannend, controle) en K. (contact, controle). :Y)

Overigens... weet je zeker dat je mij niet overgeslagen hebt met 'fel uit de hoek komen?' Als ik nog niet af en toe ongewenst een bitchy imago tevoorschijn tover, weet ik het niet meer... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 14-11-2003 00:33 ]

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op 14 november 2003 @ 00:32:
[...]
De vraag is vast, wat moet je ermee, maar ik vind het wel interessant om te lezen! Heel erg eigenlijk, zo weet ik hoe het in een uitgebreid bedrijf er aan toe kan gaan.
Het hele leger aan mennekes dat jij inhuurt namelijk zijn bij ons samengevoegd tot de drie-eenheid ik (uitvoerend) en mijn collega's M. (plannend, controle) en K. (contact, controle). :Y)
Zoveel wordt er bij ons niet ingehuurd. Zeker niet omdat al die freelancers nogal geld kosten en er met veel klanten fee's voor een jaar worden getekend. Externe kosten is dan minder bureau-inkomen. Bij ons is de studio in jan 2002 verkocht en dus eigenlijk extern, maar gezien de geschiedenis en de plek (zitten gewoon bij ons in het pand) is er nog wel sprake van een band.

En sja, wat moet je ermee.. was even om aan te geven dat er niet alleen creatie is binnen een bureau maar dat je het ook met veel anderen moet doen.
Overigens... weet je zeker dat je mij niet overgeslagen hebt met 'fel uit de hoek komen?' Als ik nog niet af en toe ongewenst een bitchy imago tevoorschijn tover, weet ik het niet meer... 8)7
Moet je niet teveel credits geven, had je al gehad:
[...]
Wat dat betreft heb ik zelf ook liever iemand die weet dat hij/zij het niet weet dan iemand die denkt het te weten maar het niet weet. Volg je me nog ;).
Sja.. sorry maar dat was uitlokking :P ;)

• BertusG
  • Niet online
@OzBoz: ik vind het echt geweldig hoe jij de moeite neemt om een aantal zaken uit te leggen. Omdat ik binnenkort m'n stage start bij een reclame bureau had ik best wel redelijk veel vragen maar in een paar dagen tijd heb ik al veel antwoorden gekregen via dit topic. Ook vind ik het toch wel fijn om te lezen dat ondanks mijn opleiding grafimediatechnologie die redelijk technisch is er genoeg mogelijkheden zijn om de wat meer creatieve kant op te gaan. Dan moet wel in je zitten maar daar maak ik me geen zorgen over.

Wel kan ik beamen, wat hier ook eerder te sprake is geweest, dat de kwaliteit van de grafische opleidingen schrijnend is. Ik neem als voorbeeld mijn opleiding, die loopt van programmeren in java tot het ontwerpen in illustrator. De opleiding is zo gigantisch breed dat je nauwelijks de tijd krijgt om je echt ergens in te verdiepen. Gelukkig is er nog de stage waar ik een heleboel praktijk ervaring kan opdoen en niet te vergeten m'n portfolio flink kan bijvullen. Een beetje zorgen maak ik me wel om het feit dat er toch een heleboel zaken zijn die ik niet weet en voor me gevoel wel moet weten om optimaal te kunnen functioneren op m'n stage. Maar goed de stage is natuurlijk ook om dingen te leren dus ik mag verwachten dat ik het begin wel een paar foutjes mag maken... O-)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

OzBoz schreef op 14 november 2003 @ 00:41:
Sja.. sorry maar dat was uitlokking :P ;)
offtopic:
het was zeker uitlokking hoor, en ik hoor het liever van jou als mijn meerdere dan van mensen die denken mij te kennen maar dat in feite niet doen...

Back on the track! Sorry alsnog voor het verstoren van het topic. Ik vind het nu wel heel breed geworden, maar zeker niet saai of doelloos. Ik blijf dit topic volgen zolang het open is!

• Fluxie
Even ter vergelijking tussen een groot en een klein kantoor. Mijn collega en ik zijn dus zelf voor alles verantwoordelijk. Op het initiële contact en het werk in de studio na horen al de genoemde punten tot mijn werkzaamheden.
Visualisers worden bij ons zeer zelden gebruikt, voornamelijk omdat ik zelf wel aardig kan tekenen en dat toch wel wat geld bespaard.

De taakomschrijving van een art director is nogal breed, maar ik neem aan dat je zo wel een goed beeld heb gekregen van ozboz, mezelf en nog wat anderen.

Ik denk dat je mij niet zo snel bij een groter bedrijf zal zien werken, aangezien het contact met de klanten mij erg aanspreekt. Ik ben in de laatste paar maanden tweemaal gevraagd door een ander concurrerend bedrijf voor hen te komen werken en beide keren heb ik dit aanbod afgewezen. Er zijn dus zeker nog wel banen te vinden in deze branche.

Volgens mij is je vraag zo wel aardig beantwoord.

• Oefening
  • Niet online
OzBoz schreef op 13 november 2003 @ 23:55:
Ow.. Nelis.. misschien even leuk om de normale routing te weten vanaf de klant tot resultaat..
Ja, wel handig om te weten inderdaad :). Maar de kosten (stap 3) worden al berekend nog voordat creatie eraan te pas komt (stap 6)? Of zijn dat alleen de vaste kosten (materiaal) en een schatting van de variabele kosten (uurlonen x uren)?

En zou je wat preciezer kunnen uitleggen hoe zo'n interne opdracht en creatieve briefing eruit ziet? Wat er allemaal in staat bijvoorbeeld (doelgroep en dergelijke neem ik aan, of zijn jullie daar ook wel eens vrij in?).

Oh, en is de art director ook aanwezig bij de presentatie aan en overleg met de klant of is dat geheel voorbehouden aan de accountant?

[ Voor 10% gewijzigd door Oefening op 14-11-2003 23:07 ]

• OzBoz

OzBoz

BertusG schreef op 14 november 2003 @ 00:41:
@OzBoz: ik vind het echt geweldig hoe jij de moeite neemt om een aantal zaken uit te leggen.
Graag gedaan :)
Nelis schreef op 14 november 2003 @ 23:05:
[...]

Ja, wel handig om te weten inderdaad :). Maar de kosten (stap 3) worden al berekend nog voordat creatie eraan te pas komt (stap 6)? Of zijn dat alleen de vaste kosten (materiaal) en een schatting van de variabele kosten (uurlonen x uren)?
In principe tekent het klant voor een begroting en dat zijn dus alle kosten incl. materiaal/uurloon etc. Materiaal is niet echt van toepassing well buiten uiteindelijk drukwerk etc om. Maar aan iedereen bij ons hangt een uurtarief. En bij sommige mensen meerdere tarieven. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om concepturen en uitwerkuren, in mijn geval. Voordat er ook maar iemand met een project bezig gaat zijn alle kosten dus op papier gezet. Sommige kosten worden later bijbegroot als de klant extra wensen heeft etc. Maar zeker creatie gaat niet aan het werk voordat er een begroting rond is.

Dat heeft een beetje te maken met het uurtarief. Het blijft toch uurtje-factuurtje zeg maar. Al zijn er bij ons ook klanten waarmee we fee-afspraken hebben en dat betekend gewoon dat aan het begin van het jaar een schatting over het hele jaar en daarmee een prijs wordt afgesproken. Daarvoor wordt dan alles wat binnen de fee valt gedaan. Aan het eind van elk jaar worden dergelijke afspraken geevalueerd met de klant en afspraken voor het komende jaar gemaakt.
En zou je wat preciezer kunnen uitleggen hoe zo'n interne opdracht en creatieve briefing eruit ziet? Wat er allemaal in staat bijvoorbeeld (doelgroep en dergelijke neem ik aan, of zijn jullie daar ook wel eens vrij in?).

Oh, en is de art director ook aanwezig bij de presentatie aan en overleg met de klant of is dat geheel voorbehouden aan de accountant?
Interne opdracht en creatieve briefing zal ik volgende week even doen als ik er wat bij de hand heb. In principe heeft elke campagne in welke media dan ook een doel en daarmee dus ook een doelgroep etc. Daarom is het ook wel belangrijk dat je weet hoe een klant/product in elkaar steekt en hoe je het aan gaat pakken.

Bij ons zijn de art director/copywriter bij normale presentaties niet aanwezig. Dat heeft enkele redenen. Die uren kunnen ook productief zijn en creatieven zijn de duurste mensen binnen een bureau buiten directie. Creatieve mensen hebben een andere manier van omgaan met mensen, vaak makkelijker. Wij hebben echter klanten waar je zonder pak (creatieven moeten niet in een pak) niet naar binnen mag en klanten met een zekere houding die weinig tolereren. En dan is er nog het punt dat als je met twee mensen van account (accountants zijn die van de cijfertjes) en nog twee creatieven tegen bijvoorbeeld een klant zit die maar met zijn tweeen zijn. Dat kan vervelend overkomen, zeker wanneer je ook nog een creatief hebt die door het vuur gaat voor zijn/haar eigen concept.

Het wordt anders als er bv voor een halfjaar bij een klant een brainstorm belegd wordt. Dan zit creatie er wel bij.

Zelf zit ik in vergelijking tot de art/copy nog wel vaak bij de klant. Dat heeft vooral als reden dat het dan meestal om nieuwe media gaat waar account dan weer weinig vanaf weet. Dan ga ik dus mee als backup maar uiteindelijk komt het er op neer dat ik het woord moet doen. Tis mijn hobby niet echt, bij de klant zitten.. maar moet zeggen dat het altijd prima gaat. Was laatst bij een klant en die zei ineens "hmm.. oscar, ik moet het even zeggen.. als ik zo naar je kijk.. voor iemand die sites maakt ben je eigenlijk best normaal" en dat vink wel grappig.

En sommige klanten zijn gewoon heel erg moeilijk, of traditioneel. Toen ik 4 jaar geleden voor het eerst bij een groot automerk binnen liep was de eerste opmerking "goh, jij hebt lang haar, jij werkt hier niet". En toen ik er een paar weken geleden weer was en iemand een hand gaf die ik niet meer herkende maar ook 4 jaar geleden zag was het "maar jij had toch lang haar?". Het voordeel van mij is dat ik nieuwe media doe en wat dat betreft wel weet waar ik het over hebt. Dan krijg je bij een klant wel respect. Art/Copy moeten het vaak hebben van de motivatie, breng je die een beetje slecht dan wordt het een vaag blabla verhaal.

Maar kortom, meestal is het account die iets presenteert. En creatie en account zijn nogal verschillend. Zo worden mensen van de accountafdeling door creatie al snel gezien als een stel ja-knikkers. Ik heb daar nog ergens een schitterend filmpje over wat alle vooroordelen richting account even benadrukt. Zal ik even opsnorren volgende week.

Pagina: 1