Nee maar dat wisselt binnen een bureau ook erg van mens tot mens. Zo moet je vaak intern ook richting account je concept reviewen. Sommige account mensen zijn standaard ja-knikkers zowel richting jou als richting klant. Maar je hebt ze ook die erg goede en kritische vragen kunnen stellen.
Hehe, soms?

Het valt nu wel mee. Ik gebruik het nu alleen online om iemand een beetje te porren of IRL als een vorm van humor. In ieder geval niet meer als het om serieus werk gaat. Kritiek is toch wel een goede leermeester, ook al ben je het er niet altijd mee eens.
Cynisch ben ik ook wel regelmatig hoor.. kan ook helpen dingen te relativeren. Zolang het maar geen echte eigenschap van je wordt. En zolang je respect hebt van je collega's (moet je een beetje verdienen) dan zit je op het niveau dat je het gewend bent om alles tegen elkaar te zeggen. Met samen kritisch naar iets kunnen kijken kom je uiteindelijk tot een beter resultaat. Tis ook allemaal teamwork.
RèLF schreef op 13 november 2003 @ 23:11:
Maar, als je dan eenmaal aan het werk bent, wordt dat toch wel anders (ligt er natuurlijk aan waar je gaat werken). Als dtp-er kun je namelijk ook goede ideeen hebben. Alleen moet je die dan wel kenbaar maken.
Met als gevolg dat ik voortaan ook direct betrokken wordt bij de conceptontwikkeling. Ik ben absoluut een n00b met markers en die spullen, maar ik heb wel dingen in mijn hoofd waarvan gebruik gemaakt mag worden.
En dat wordt gewaardeerd

Herkenbaar. Is ook erg belangrijk. En daarom ook wel prettig als je niet met Art Directors te maken hebt die denken dat ze God zijn. En wat je zegt klopt ook.. er zijn ook legio DTP-ers die het allemaal wel prima vinden. En ook die het niet prima vinden maar denken dat iemand ze wel om een mening vraagt. Dat laatste werkt niet zo. Heb je de ruimte op je werk niet je te bewijzen dan moet je het op een andere manier doen.
En wat voor elke functie binnen een bureau handig is, flexibel zijn. Willen meedenken. Ik kan soms behoorlijk fel zijn richting accountmensen die me dingen briefen die ze 1 op 1 van de klant echo-en maar waar geen zak van klopt. Maar als je bij de inboedel hoort nemen ze wel wat van je aan als je er wat van zegt.
Creatie werkt bij ons onder een erg strakke planning en dan moet je door meedenken een eind kunnen komen. Wanneer een paar mensen in de schakel niet lekker hun werk doen wordt het later op het project steeds lastiger een deadline te halen.
Ow..
Nelis.. misschien even leuk om de normale routing te weten vanaf de klant tot resultaat.. kan bij andere bureau's wat anders zijn maar bij ons is het in principe als volgt:
1)
Klant belt de verantwoordelijke van account met opdracht. Het wisselt per accountgroep maar bij ons zijn er 3 functies max. Account Executive, Account Manager en Account Director (in volgorde van belangrijkheid, minst betaalde eerst)
2)
Account maakt een IO (interne opdracht) daarop staat wie wat moet doen per afdeling gerangschikt, inclusief eventuele creatieve briefing . Ook bijvoorbeeld de wens om een begroting vooraf. Deze IO komt vervolgens terecht bij Traffic.
3)
Traffic (afdeling/persoon verantwoordelijk voor interne routing en begrotingen) overlegt met produktie (inkoop drukwerk/beeldbewerking etc) wat kosten worden en deze gaan retour account en worden geaccodeerd door klant.
4)
Traffic plant de mensen intern in en produktie zorgt voor eventuele inkoop drukwerk etc.
5)
Account gaat met creatie om tafel om creatieve briefing toe te lichten en wensen van klant kenbaar te maken
6)
Creatie gaat aan de slag adhv de gemaakte planning en reviewt met account hetgeen wat gemaakt is.
7)
Eventueel worden nu visualizers ingeschakeld om het nog wat verder uit te werken. Maar ligt helemaal aan het concept. Wanneer iedereen blij is moeten er meestal de avond voor presentatie de nodige schetsen (kunnen ookal klad-opgemaakt zijn) op foam geplakt worden
8 )
Account geeft een presentatie bij de klant. Klant is natuurlijk hartstikke blij en geeft alles accoord (dat laatste is wat optimistisch)
9)
Traffic plant vervolgens studio in voor verdere uitwerking. Is het nog niet gebeurd dan worden ook drukkers vaak ingelicht cq externen ingekocht.
10)
Studio werkt het concept in overleg met creatie uit tot een eindresultaat wat geschikt is voor drukwerk. Eventueel nog een fotoshoot, inkoop stockmateriaal of illustrators.
11)
Klant krijgt PDF voor accoord (tekst) en daarna of een digitale proef of bij fullcolor 1/1 dagblad bijvoorbeel drukproef
12)
Boel wordt gedrukt of staat in de krant etc.
Dit is ongeveer standaard. Opties als correctierondes etc zitten hier soms nog tussen. Afgezien van het uiteindelijke product wijzigen sommige punten maar dit is wel ongeveer het minste. En dan te bedenken dat er soms dingen in 2-3 dagen geregeld moeten worden.. het gaat om teamwork en efficient werken. Het komt ook wel voor dat er 's ochtends gebeld wordt en er 's middags print van advertentie verstuurd moeten worden. Maar dan gaat het om dingen waar geen creatie meer aan te pas komt.
Termijnen zijn soms erg kort. Zeker wanneer er allerlei dingen bij komen als commercials opnemen, dus stemmen regelen afmixen, uitzendkopieen maken etc. rechten afkopen... Het is vooral veel planning. Wordt daarom nooit Traffic binnen een bureau

Hoewel, onze huidige is een toppertje
ps. kan zijn dat ik nog wat kleinere dingen vergeten ben, maar was even voor het globale.