Linux boot niet verder...Kernel Panic:VFS:unable to mount...

Pagina: 1
Acties:

• Dracster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Hi All,

Ik heb de nieuwste kernel 2.6.0-test9 gecompileert onder Suse 9.0
Nu boot ie gewoon op en detect mijn serail ata controller van SiliconImage 3112.
Het probleem is nu dat ik deze melding krijg bij het mounten van mijn harddisk

Kernel Panic:VFS:unable to mount root FS on hdc5

Nu is dit de partitie waar de vorige versie ook van boote dus ik zie het probleem niet helemaal.
Ik heb de file systemen ext2 en ext3 ingebakken in mijn kernel en mijn partities zijn gewoon ext3.
Nu was er onder ext2 en ext3 nog een extra optie voor Secure header ofzoiets in make xconfig.
Zijn deze ook nodig of is er iets anders mis ?

Greetzz Dracster

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27
Wordt je ata controller wel gesupport?

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kan ook ff kijken of er niks vreemds in je fstab staat.......

Wat heb je allemaal trouwens al geprobeerd? Je kunt met een startbare cd (Knoppix) booten en dan naar je conig files kijken.

Suc6

• Dracster
Het eerste probleem waar ik tegen aan botse is dat ik de GRUB entry van de oude kernel over had genomen en daar stond vga=0x317 splash=silent desktop showopts achter en dat vondt de nieuwe kernel niet zo geweldig start dan gewoon niet.
Nu heeft dat waarschijnlijk gewoon te maken met dat ik de vga driver niet geinstalleert heb maar alleen maar de nvidia driver.
Weet nog niet wat de commando's zijn om die driver aan te spreken van het boot commando.
Ik ga nu eerst een nieuwe kernel maken met die secure optie voor bijde ext2 en ext3.
Ik kan nl. nog gewoon booten vanaf de oude kernel dus het lijkt me niet dat het aan de fstab ligt maar ik zal er voor de zekerheid even in gaan kijken.

Greetz Dracster

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Volgens mij (gokje hoor) heeft dat sata device een ander major en minor number dan je /dev/hdc...

Ik denk dat je in die richting moet zoeken.

Verwijderd

Heb je een kernel update gedaan?
Ik had dit probleem namelijk gister ook, als je lilo hebt moet je bij de boot opties, expliciet
initrd=/boot/initrd.img zetten (initrd.img versie moet overeenkomen met je kernel versie)

• Dracster
Ik heb een hele nieuwe kernel gemaakt en ik gebruik geen initrd omdat ik alles al in de kernel heb gecompileerd.
Het is een BzImage dus heb geen last van een limiet
Wat ik gister ook gevonden had is dat er mensen waren die in plaats van hd.. sd.. hadden.
Ik heb dit ook geprobeerd in de boot opties maar geen suc6.
Als ie trouwens de Siliconimage driver laad zie ik dat ie er hdc van maakt dus het lijkt me niet dat ik sda moet gebruiken.
Wat wel weer een plus puntje is dat er in kernel 2.6.0-test9 wel 100% support zit voor de siliconimage 3112 controller wat bij de oudere kernel niet zo was.

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-10-2025

WarPuppy

Electronic Technology

Same kind of shit hiero:
VFS: Unable to mount root on 03:01

Misschien dat ik je wat kan helpen, en jij mij...

Verwijderd

kickje, ik heb dit probleem weer.
Eerst standaard Debian install gedaan, vervolgens nieuwe kernel gebuild,
dpkg -i kernel.deb gedaan, lilo uitgevoert, en weer krijg ik deze melding.
M'n eigen (halve met initrd) oplossing is nu niet van toepassing.

Via google, kom ik eigenlijk ook op die initrd uit, maar de standaard install heeft deze niet.

Heeft iemand voor mij de oplossing?
Pagina: 1