"Internetoorlog op 't platteland"

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024
Het Utrechts Nieuwsblad kwam onlangs met een stukje over draadloos internet in de buitengebieden.

Ik doe journalistiek aan de Hogeschool van Utrecht, en schrijf naar aanleiding hiervan een wat uitgebreider artikeltje. Vond 't wel een interessant dingetje. Vooral hoe KPN ze op de hielen schijnt te zitten.

Bedrijfjes die worden genoemd zijn "Wireless4u, XSConnect, TDis, Introweb en IT’s Logic". Iemand die ervaring heeft met een van deze bedrijven?

Zijn er hier mensen die in het buitengebied wonen en snakken naar een dergelijke service?
Of leest iemand dit misschien zelfs via z'n dorpse WiFi verbinding? En? Werkt 't een beetje?
---

Op persoonlijke noot (ook om er niet een vraag antwoord topic van te maken: Het lijkt mij nogal prijzig niet? Ik zag ergens aansluitkosten van 300 euro voorbij komen. Dat is nogal wat.

[ Voor 24% gewijzigd door looskuh op 12-11-2003 12:59 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Met het WIFI bouw je niets anders dan alleen de infrastructuur. En hier in Leiden lijkt die infrastructuur aardig op poten te zijn voor wat ik lees.

Nu alleen nog een (betaalde) gateway naar i-net.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• looskuh
Klopt, maar hier verzorgt de provider ook meteen het 'lijntje' naar de buitenwereld. Ik weet nog niet op welke manier, maar daar kom ik morgen snel genoeg achter.

Verwijderd

Laatst was er op TV een reportage over het 'ontsluiten' van het Noorden. Het ging over een aantal mensen die zo'n bedrijfje runden. Ze peilen de animo in een dorp en besluiten aan de hand daarvan én aan de hand van metingen of en hoe ze de verbinding gaan aanleggen. Eén man had zelfs een meters lange tweedehands zendmast gekocht bij Markplaats, tot groot ongenoegen van zijn vrouw :D.

Leuk onderwerp lijkt me.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 01:47 ]

• looskuh
Haha das wel lache ja :). Weet je misschien nog bij welk programma dit was?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bij ons in het dorp is sinds twee weken een wifi systeem beschikbaar. ADSL was nog lang niet in het zicht, vandaar.

Het werkt met een centrale satelliet backbone. Deze ontvanger stuurt het signaal naar een centrale WIFI mast die met point-to-point verbindingen het hele dorp voorziet van internet. Het is dus niet zo dat je met je laptop overal in het dorp verbinding hebt (je eigen antenne moet worden uitgericht op de centrale antenne)

De snelheid is 1Mb/s met een 256Kb upload. 2Gb dataverkeer per maand.

In principe werkt het systeem heel goed zijn de eerste ervaringen, je hebt natuurlijk te maken met de latency van satelliet internet maar downloaden gaat prima. Ik was in het begin behoorlijk sceptisch maar tot zo ver gaat het boven verwachting!

De installatiekosten zijn inderdaad 300 EUR, dat is zeker aan de hoge kant. Per maand betaal je echter 25 EUR, dat is wel een heel redelijk bedrag.

Er zijn nog wel een aantal "vervelende dingen", je hebt 1 extern IP adres en dingen als VPN verbindingen zijn niet mogelijk. Poorten voor kazaa etc staan allemaal dicht. Dit zijn zaken waar nog naar gekeken moet worden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 19:30

EXX

EXtended eXchange

Vandaag stond er een bericht in de lokale krant over hoe deze WiFi bedrijfjes het leven zuur wordt gemaakt door KPN.

Eerst geeft KPN aan dat er geen ADSL komt, of er moeten minimaal iets van IIRC 325 klanten zijn. Die zijn er dan niet (te dun bevolkt). Dan komen de WiFi bedrijfjes en proberen voet aan de grond te krijgen en zie daar, plots komt KPN en maakt de centrale direkt ADSL geschikt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Wezzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09-2025
Ik ken een vergelijkbaar systeem waar ik vandaan kom, Aalten. In de buurtschappen wordt Internet via WIFI ook aangeboden. Ik hoorde van verschillende personen er nog redelijk veel storingen zijn. Veelal had het wat te maken met een beperkt aantal zenders. Daarnaast waren de opzet kosten vrij hoog. Waar je vooral rekening mee moet houden is de continuïteit van zo'n bedrijfje. Van KPN en UPC kun je namelijk een enige zekerheid wel zeggen dat ze blijven bestaan of worden overgenomen. Het tegendeel is de vraag bij de kleinere ondernemingen.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

OE! Internetoorlog :9
Ik zit hier in het dorp in een werkgroepje, samen met 7 anderen. We zijn ongeveer een half jaar bezig geweest met het zoeken van een leuke aanbieder. Het kan op meerdere manieren, je kunt als dorp een stichting opzetten maar je kunt ook een commerciële aanbieder vragen.

Wij heben gekozen voor een commerciële aanbieder, Introweb. Hiermee een paar leuke afspraken gemaakt, en inmiddels zijn er zo'n 170 aanmeldingen! Introweb is druk bezig met de mastlokatie en vergunningen, waarschijnlijk kunnen we dit jaar nog online!

XSConnect ken ik ook. Die zit hier twee dorpen verderop. Toen wij bekend maakten dat wij als werkgroep vonden dat Introweb een goede keuze was, kregen we een paar dagen later door het hele dorp een foldertje van XSConnect in de bus. Oorlog dus ;)

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:56

slaay

Natuurbeleven.com

wireless4all = www.wireless4u.nl

Daarnaast heb je ook nog bb4you = www.bb4you.nl

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

Bij ons in het dorp(HALLE) in de achterhoek in Gelderland is ook sprake van een toekomstig(volgend jaar januari) draadloos netwerk, dit zal dan door www.skystorm.nl aangeboden worden. Dit is dan de enige breedbandige internetmogelijkheid hier in de buurt omdat ADSL hier nog lang niet beschikbaar zal zijn, vanwege de kleine markt die ervoor is :'( . Het draadloze netwerk zal volgens mij alleen te duur worden voor de snelheid die je ervoor krijgt O-) , maargoed waarom zouden ze ook goedkoper, ze hebben toch geen concurrentie.... :r

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 10:32

Zym0tiC

^_^

Ik ken iemand die in Mariahoop een WiFi verbinding heeft, is trouwens in Limburg.
Het was nog een pilot test dus alles was nog in een testfase maar hij haalde down gem. 300-400kB/s en up 200-300kB/s.
Alleen viel regelmatig de verbinding weg.

Ik weet alleen niet welke aanbieder hij heeft. Omdat het nog een pilot was betaalde hij 0 euro's :D

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Verwijderd

Bij ons kwam ook wireless beschikbaar, maar KPN was hen net voor door gelijktijdig (echt razendsnel) ADSL te realiseren.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 11:22:
Bij ons kwam ook wireless beschikbaar, maar KPN was hen net voor door gelijktijdig (echt razendsnel) ADSL te realiseren.
Jups, dit is de "tactiek" van de KPN.
Ik hoop niet dat dit ons overkomt misschien stiekem wel een beetje, ik verwacht het niet omdat we nu al die 170 aanmeldingen hebben. Dit zijn ondertekende contracten voor een duur van 2 jaar >:)

• looskuh
Dankjewel alvast allemaal. Erg nuttige reacties.

Ik zou graag hier en daar een quote weg willen pikken. Maar daar heb ik wel een naam voor nodig. Daar mail ik wel over.

P_de_B: Je hebt geen Emailadres in je profiel. Kan ik je misschien toch op enige manier bereiken? Het stuk is in principe niet voor externe publicatie bedoeld, alhoewel ik het waarschijnlijk wel in deze topic neer zal planten als het af is.

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-05 15:08

Pimmuz

Roar

Looskuh www.breedbandrossum.nl.nu (ff goed doorspitten zie je vanzelf het begin 2002 december)

Is ook z'n iniatief maar verdrongen door KPN

Ik zelf heb toen maar voor adsl gekozen...

KPN speelt het gewoon smerig

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Ik loop op dit moment stage bij Bridge4u, in Nieuw Balinge. Deze provider leverd draadloos internet aan de gebieden waar geen ADSL is. In Geesbrug, Nieuw Balinge en Ulrum (110 km verder op) draaid het systeem nu.

Dit is de site: www.bridge4u.nl

Mocht je nog vragen hebben dan kan je me altijd een e-mail sturen.

Vorige week maandag is er een team van ComputerTotaal met ons meegeweest om opnames te maken voor op de DVD die bij het blad geleverd wordt.

P_de_B is waarschijnlijk een klant van Bridge4u. Zelf heb ik ook een aktiesite opgericht om draadloos naar mijn woonplaats te krijgen, op dit moment staan er 2 accesspoints te draaien in het dorp. Voor meer informatie www.ruinenwilookdraadloos.tk

Ook KPN wil in december in Ruinen ADSL aanleggen, maar als alles goed loopt met installeren dan hebben we eind november draadloos, dus mooi voor KPN aan _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 13-11-2003 11:07 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
P_de_B: Je hebt geen Emailadres in je profiel. Kan ik je misschien toch op enige manier bereiken? Het stuk is in principe niet voor externe publicatie bedoeld, alhoewel ik het waarschijnlijk wel in deze topic neer zal planten als het af is.
check je mail

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Falcon
  • Laatst online: 18-05 16:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoe zit het in Leeuwarden?.. volgens mij niks serieus meer...

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 15:32

Roy

Hobbies?

Het dorp waar ik woon (de Lutte) heeft sinds de zomer de mogelijkheid om via www.tweecom.nl (en dat is dan dacht ik SkyAcces) een breedbandverbinding te nemen. De aansluitkosten zijn wel hoog dacht ik >200euro, maar dan is de prijs per maand nog niet zo heel erg hoog geloof ik. De mas staat vlak bij ons huis, ik ben nog bezig mijn vader aan het overhalen, maar hij wil wachten op ADSL dacht ik. Ik zal wel even navragen of ik iemand ken die het in gebruik heeft.

Inderdaad...

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 12:23

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik woon dus in een klein gehucht, kabel is wel aanwezig maar mag bij ons gedeelte niet aangesloten worden(woonboten). WiFi is mogelijk, maar de aansluitkosten zijn van zo'n hoogte dat dit gewoon niet te doen is.....

En dan nog niet over abonnementskosten gesproken te hebben ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-05 15:08

Pimmuz

Roar

Katirzan en waar is dat, en hoe hoog zijn die kosten provider naam etc... onderbouw ff inplaats van dat je ff door de gang gilt

Verwijderd

Tja in Lemmer hebben we wel breedband maar wij wouden gewoon wireless 54MBit voor filesharing, maar volgens mij is het niks waard, aangezien de AP een shared medium cq. hub is.
Dus als de buurman lekker 5 MB/s download en jij komt erbij dan word het 2,5 MB/s en zie ik het nut er niet echt in.
Dan heb ik het nog maar over 2 man op 1 AP.
Voor dorpen zoals jullie die geen internet hebben is het natuurlijk een enorme uitkomst aangezien er niet echt veel data overgepompt word.
Pagina: 1