[SQL] seizoentijden

Pagina: 1
Acties:

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-08 20:03

Knutselsmurf

LED's make things better

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te pielen op een query die een seizoentijdenranglijst moet opleveren. Het gaat hier om schaatstijden (Is eigenlijk niet van belang, maar kan het geheel iets zichtbaarder maken :) )
De tabel met tijden heeft de volgende velden:

ID
persoon
baan
datum
tijd

persoon en baan zijn verwijzingen naar de tabellen met personen en banen. van het veld 'datum' wordt met een BETWEEN gekeken of het betreffende record wel in het juiste seizoen valt.

Als ik verwijzingen naar de personen en banen-tabellen, alsmede de seizoenselectie even weglaat, kan ik met onderstaande query de beste seizoentijd van persoon x opvragen:
SQL:
1
select min(tijd) from tijden where persoon=x

En met onderstaande query alle tijden in een bepaald seizoen:
SQL:
1
select persoon,tijd from tijden order by tijd

Het combineren van die twee wil mij echter niet lukken. Bijkomend probleem is, dat ik met MySQL 3 werk, zodat ik geen gebruik van subqueries kan maken.

Vraag is natuurkijk of datgene wat ik wil uberhaupt wel mogenlijk is zonder subqueries. Als dat namelijk niet het geval is, hoef ik niet verder met SQL te werken, maar moet PHP de laatste stap doen.

- This line is intentionally left blank -

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 20:44

BetuweKees

Flipje uit Tiel

offtopic:
kijk, da's nou humor.. zit je beetje in P&G rond te bladeren, zie je ineens zo'n berichtje staan.. je gaat me toch niet vertellen dat jullie met Skeuvel ook een tijden database aan het aanleggen zijn? we zijn hier in amsterdam namelijk precies met hetzelfde bezig :)
kijken wie hem ut eerste af heeft ;)

me hoofd is een beetje brak, maar is GROUP BY geen idee?

offtopic:
mag ik dan meteen van de gelegenheid gebruik maken, dat de SKITS link op jullie site nog niet aangepast is? ;)

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Knutselsmurf

Knutselsmurf

LED's make things better

Topicstarter
BetuweKees schreef op 11 november 2003 @ 23:55:
offtopic:
kijk, da's nou humor.. zit je beetje in P&G rond te bladeren, zie je ineens zo'n berichtje staan.. je gaat me toch niet vertellen dat jullie met Skeuvel ook een tijden database aan het aanleggen zijn? we zijn hier in amsterdam namelijk precies met hetzelfde bezig :)
kijken wie hem ut eerste af heeft ;)

me hoofd is een beetje brak, maar is GROUP BY geen idee?

offtopic:
mag ik dan meteen van de gelegenheid gebruik maken, dat de SKITS link op jullie site nog niet aangepast is? ;)
Ik neem aan dat je in de tweede query een GROUP BY bedoelt? De enige GROUP BY die ik kan verzinnen is GROUP BY persoon, maar die levert per persoon alleen maar het eerste record op, en niet de snelste tijd :)
offtopic:
als jullie ook met een database bezig zijn, is het misschien handig om contact te houden. Dan hoef je het wiel niet tweemaal uit te vinden. Mijn gegevens staan wel in mn profiel.

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

en op deze manier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SELECT 
    persoon, 
    MIN(tijd) 
FROM 
    tijden 
GROUP BY
    persoon 
ORDER BY
    tijd

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

• Knutselsmurf

Knutselsmurf

LED's make things better

Topicstarter
BetuweKees schreef op 12 november 2003 @ 00:19:
en op deze manier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
SELECT 
    persoon, 
    MIN(tijd) 
FROM 
    tijden 
GROUP BY
    persoon 
ORDER BY
    tijd
Dan krijgen alle personen netjes de snelste tijd die in de database te vinden is.

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

dat bedoel ik :)

• Knutselsmurf

Knutselsmurf

LED's make things better

Topicstarter
Dan bedoel je dat verkeerd :) Als Jantje en Pietje in de database staan, en Jantje een snelste seizoentijd heeft van 39.00 en Pietje van 40.00 Dan zullen ze met bovenstaande query allebei een tijd toegewezen krijgen van 39.00
offtopic:
Als er geen andere mensen zijn die hier reageren, is het misschien beter om even via ICQ/MSN/mail verder te gaan. Het wordt zo een beetje een slowchat :)

[ Voor 21% gewijzigd door Knutselsmurf op 12-11-2003 00:52 ]

• BetuweKees

BetuweKees

Flipje uit Tiel

dat volg ik niet..
direkt nadat ik die query stuurde heb ik em nl uitgeprobeerd op mijn database hier (ook mySQL 3.23) en werkt perfect..
ik zal je wel een mailtje doen met de volledige query die ik voor pr lijst ga gebruiken, wellicht dat je daar iets aan hebt..

• Knutselsmurf

Knutselsmurf

LED's make things better

Topicstarter
Om de Search even volledig te houden, de oplossing van BetuweKees bleek idd te werken.

Verwijderd

En hoe zag de query er dan uit?
Pagina: 1