Toon posts:

File servertje bouwen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort wil ik op mijn nieuwe internetverbinding een fileservertje connecten. Deze zal 24/7 draaien.

Wat ik zeker wil is een usb2.0 en een firewire aansluiting!

Voor de rest wil ik het niet te duur maken. Er zal een harddisk in komen van 120 GB.

Nu zit ik met een paar vragen.

- Wat voor cpu kan ik het best gebruiken, amd of pentium? Is het overkill als ik een amd 2800+ erin zet. Kan ik bv ook een duron 1400 gebruiken?

- Hoeveel geheugen heb ik nodig?

Ik wil geen overbodige spullen kopen als ik maar goed en zonder problemen 24/7 kan downen en uppen via internet.

Lijst:

- Behuizing
- Moederboord
- Processor
- Geheugen
- Hardeschijf
- Diskette station
- Videokaart (onboard ook optie? )
- CDrom speler
- Geluidkaart onboard

Kan iemand een goede/leuke configuratie noemen?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Voor usb2.0 heb je een redelijk nieuwe moederbord nodig. of een insteek kaartje.

Afhankelijk van je budget zou je een asusp4 kunnen nemen met een celeron porcessor.

Zag pas geleden ergens een aus bordje met onboard lan vga en sound voor 50 euro.

Heb hem in pricewatch zien staan voor 60 euro
http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4bgl-vm/overview.htm

[ Voor 19% gewijzigd door raymonvdm op 11-11-2003 20:50 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
fileserver....gewoon een ouwe compaq ergens vandaan rippen (markplaats?) voor 30 euro:
- Celeron266 of zo
- 256mb geheugen erop
- 120gb HD erin
- win2k erop

:) Heb ik ook. Zit vaak al USB op en als je echt USB2.0 wil steek je er een controllertje in.

En dan via het netwerk remote controllen.

Kosten: 150 euro totaal

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 11-11-2003 20:49 ]

Verwijderd

Ik gebruik een P3 450 als fileserver en zelfs die is nog overkill :-)
Het zal voornamelijk aan je HD's gaan liggen..
Voor files te serven heb je 'theoretisch' gezien al geen heavy vidcard nodig dus onboard is goed..

Behuizing.. tsja.. Hoeveel HD's wil je erin proppen? Diskettestattion.. Kan je niet alles over het netwerk draaien? Dan bespaar je weer een FDD..

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Nou, ik heb dit laatst ook gebouwd en wat ik nu heb ben ik zeer tevreden mee.

- Behuizing: A-open H300A (ja Flex atx)
- Moederbord: Intel La Crosse met intel 865 chipset
- Processor: Intel Celeron 2000mhz
- Geheugen: 1x 256mb pc 2700 dane elec
- Hardeschijf: Maxtor 80 gig 8mb
- Diskette station: Geen, niet meer nodig
- Videokaart (onboard ook optie? ): onboard
- CDrom speler: A-open 16x dvd, voor een prikkie gekocht
- Geluidkaart onboard: onboard

En dit bevalt goed en draait heel stabiel, pc staat nu ong 21 dagen aan zonder down te zijn geweest.

Firewire, inbouwkaartje dan maar. Alleen waarvoor wil je dit gebruiken. Op het bordje zit dan web USB 2.0 HS

BTW dit koste mijn 325 euro, maar ik had de schijf al liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Compusmurf op 11-11-2003 20:52 ]

http://Compusmurf.xs4all.nl

• tweakduke
  • Laatst online: 17:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat ook een tip is om gewoon een pci ide kaartje erin te doen met raid dan al of niet.

Met zo'n kaartje kun je gewoon een snelle en grote hd in een wat oudere pc doen en draait een celeron 333 met gemak een fileserver met 160gb :)

Tweakers Discord

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 20:40:
Binnenkort wil ik op mijn nieuwe internetverbinding een fileservertje connecten. Deze zal 24/7 draaien.

Wat ik zeker wil is een usb2.0 en een firewire aansluiting!

Voor de rest wil ik het niet te duur maken. Er zal een harddisk in komen van 120 GB.

Nu zit ik met een paar vragen.

- Wat voor cpu kan ik het best gebruiken, amd of pentium? Is het overkill als ik een amd 2800+ erin zet. Kan ik bv ook een duron 1400 gebruiken?

- Hoeveel geheugen heb ik nodig?

Ik wil geen overbodige spullen kopen als ik maar goed en zonder problemen 24/7 kan downen en uppen via internet.

Lijst:

- Behuizing
- Moederboord
- Processor
- Geheugen
- Hardeschijf
- Diskette station
- Videokaart (onboard ook optie? )
- CDrom speler
- Geluidkaart onboard

Kan iemand een goede/leuke configuratie noemen?
Een goedkoop Nforce 2 bordje, een Duron/XP op redelijke snelheid (2000+), 512 Mb DDR, en Ati Radeon 7000 videokaartje, netwerkkaart (losse of wellicht onboard nic), flinke HDD, floppy is eigenlijk overbodig, cdrom-speler (evt brandertje van Lite-on), sound on-board. USB 2.0 en Firewire middels een insteekkaart. Dit bakje kan wel wat je wilt en niet vergeten de boel goed af te schermen met een vuurmuur en anti-virus programmatuur.
Prijzen vindt je wel in de pricewatch.

PS
Onze huis- tuin- en keukenservers zijn:
- Dual P2-350 met 512 MB SDRAM op een Asus P2B-D, 7 GB OS en 20 GB data gebied. OS = SuSe linux. Bakje doet ssh,http,email voor de familie.
- P3-650 met 1024 MB SDRAM op een Asus P3B-F, 6 GB OS en 4x80 + 2x 60 GB data gebied. OS = SuSe linux. Bakje doet ftp,samba (windows sharing), home-dir van de gebruiker.
Beide machines worden remote beheerd via ssh (command-line).

[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 11-11-2003 20:59 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• raymonvdm
Vraag en aanbod staan soms ook best leuke dingen in.

Mischien is een msi barebone wat ? leuk voor in een donker hoekje en te gebruiken als radio / cd speler

Verwijderd

Via Mini-ITX bordje?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom raadt iedereen hem zulke dikke specs aan? Hij wil een fileserver draaien, geen database server voor tweakers.net

Een Pentium 1 met een PCI insteekkaartje voor USB2 en Firewire is toch voldoende?

• IceStorm
  • Laatst online: 09:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Wat wil je er mee doen (en in dit geval, vooral in welke mate ;)). Het is overkill om er een 2ghz proc in te zetten als je alleen je eMule aan de gang wil houden en je mp3'tjes wil beluisteren via netwerk.

Ik heb zelf voor bovengenoemde een PII 400 in de meterkast staan en dat ding doet echt helemaal niks de hele dag door ;)
Is gewoon een oude Compaq, nieuwe schijf in gepropt, extra NIC er in en draaien maar. Ik beheer hem gewoon remote vanaf mijn eigen pc, gaat prima.
Kosten, € 100,- voor de pc en € 50,- voor een extra schijf (extra netwerkkaart had ik nog liggen ;)).
Ben je imho klaar.

USB 2 + Firewire kan maar is het niet gewoon veel makkelijker om daar je eigen pc voor te gebruiken (aannemende dat het daar wel op zit ;))?. En anders extra kaartje kopen, klaar.

[ Voor 15% gewijzigd door IceStorm op 11-11-2003 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie's!

Zo te zien hoef je dus niet al te veel geld neer te leggen. Dat kan ik beter gebruiken voor mijn gamemachine :*)

Zijn er nog schijven (naast scsi) die goed en stabiel draaien. Ik heb zelf maxtors en ben er erg tevreden over.

Ik wil usb 2 en firewire hebben ivm me externe hardeschijf.

De server zal niks anders doen dan files up en downloaden via internet (FTP).

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 21:07 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 20:40:
Duron 1400 is een enorme overkill. Je moet meer aan een Pentium I 166
ofzo denken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik draai hier een P200mmx (was een 166mmx, maar vond 2 200s dus geupgrade) met 128MB edo en daaraan een 40GB hdd. werkt goed zat.
Dus ik zou gewoon een oude P1 zoeken en deze gebruiken (ga desnoods gokken op dion_bs bakkie :P (zie sign))

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op 11 november 2003 @ 21:07:
[...]

Duron 1400 is een enorme overkill. Je moet meer aan een Pentium I 166
ofzo denken.
Oke, dat is dus duidelijk. Maakt de keus een stuk overzichtelijker. Goedkoop mobo en cputje, wat geheugen en klaar?

Dan nog wel een goede hardeschijf. Is het beter om bv 1 160GB schijf erin te zetten of 2 x 80 GB in RAID? Heeft dat nog enig nut?

Verwijderd

Ik zou ook niet een zware bak als servertje gebruiken, die dingen van tegenwoordig zuipen stroom, en voor een bak die 24/7 aanstaat is dat niet zo handig. Gewoon ouwe bak met linux erop is voldoende :)

Volgens mij is een Maxtor schijf nemen niet zo slim, weet niet precies hoe het nu zit, maar je hoorde vroeger nog wel eens dat die niet goed bestand waren om 24/7 aan te staan.

• IceStorm
  • Laatst online: 09:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:10:
Oke, dat is dus duidelijk. Maakt de keus een stuk overzichtelijker. Goedkoop mobo en cputje, wat geheugen en klaar?
Yep, probeer gewoon ergens iets goedkoops op de kop te tikken, 2de hands kan prima. Het hoeft alleen maar te werken.
Geen idee welk OS je wilt hanteren maar dat is het enige wat je aan 'specs' nodig hebt.
Dan nog wel een goede hardeschijf. Is het beter om bv 1 160GB schijf erin te zetten of 2 x 80 GB in RAID? Heeft dat nog enig nut?
RAID0 heb je sowieso niet nodig, ik verwacht niet dat je internetverbinding je HD-snelheid gaat overschrijden, RAID1 lijkt me alleen nuttig als je 'gehecht' bent aan je data.
Ik heb zelf geen RAID, er staat toch geen belangrijke data op of hooguit als backup. Als dat verloren gaat, pech gehad.
Ik zou dan ook gewoon voor 1 schijf gaan maar dat is eigen keus.

Oh, in mijn eigen bak hangen een 10 gb Maxtor en een 40 gb Maxtor en die draaien nu bijna 200 dagen 24/7.

[ Voor 7% gewijzigd door IceStorm op 11-11-2003 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik heb een ouder moederboordje, wat zijn dan de opties om alsnog usb2 en firewire te krijgen. Zijn daar pci kaartjes voor te koop?

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Iets meer power dan een P166 mag wel, het loopt wel, maar win2k wordt er niet echt soepel van, ook niet met 256mb of meer intern. Uit ervaring kan ik zeggen dat een Cel266 oid (Heb nu Cel333) gewoon net even wat lekkerder loopt, zeker als je via netwerk remote gaat bedienen.
Voordeel van zo'n ouwe Compaq Deskpro is dat die ook nog eens passief gekoeld zijn: lekker stil :z
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:18:
Stel ik heb een ouder moederboordje, wat zijn dan de opties om alsnog usb2 en firewire te krijgen. Zijn daar pci kaartjes voor te koop?
Dat antwoord is al diverse malen gegeven, wel effe je eigen topic goed lezen he? :X

[ Voor 47% gewijzigd door Stefke op 11-11-2003 21:23 ]

• raymonvdm
IK heb een PIII 650 / 512mb 1*20 2*80gb en voor mij is dat genoeg.

Kan eventueel 2 * 250 GB in :-) draaid win2k / mail / ftp / web /en nog een bosje zooi

Zoek dus voor een Piii 650 bij vraag en aanbod enzo.

Chech specs in m`n sig

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 11-11-2003 21:34 ]

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:18:
Dat is nog maar een paar keer gezegd in dit topic. ;)

Als je een relatief veilige server wilt hebben (voor als je er later iets meer mee wilt doen) dan zou je lekker met een maximale snelheid van 500Mhz kunnen werken. Meer dan 500Mhz is veelal overkill maar als je met veel minder gaat zitten dan kan dat problemen opleveren als je in de toekomst de fileserver ook nog voor iets anders wilt gaan inzetten (file+webserver).

Ik had voorheen een fileserver die bestond uit een oud Gigabyte moederbord + Cyrix M-II 233 processor + 256MB PC133. Dat was meer dan voldoende en ik kon er alles mee doen. :)
Het duurde bij mij niet lang voordat ik er ook een webserver van had gemaakt en toen werd het teveel voor het beestje. Na de installatie van Apache+PHP+MySQL ging het nog wel maar toen ik phpBB probeerde te draaien ging het toch mis. De Cyrix vond dit niet zo fijn en ben ik gaan kijken naar een vervanger. Ik heb later een Asus ATX moederbord gekocht met daarop een AMD K6-2 550 processor en met de 256MB uit de oude server werkte dat prima. Het forum draaide perfect en ik had geen problemen meer. :)

Zowiezo zou ik niet sneller willen gaan omdat een snellere server ook een hoger engergieverbruik kent met de daarbijbehorende warmte-ontwikkeling. Dat zorgt er weer voor dat de server niet meer zo stil zal zijn en dat kan een groot nadeel zijn.

Inmiddels heb ik een iets ruimere server met 512MB + XP2100+ en een RAID-configuratie. Ik werk ook met de pc dus over het algemeen wordt deze redelijk benut, de server die ik nu heb gaat binnenkort weg want ik vind het zonde dat deze server voor het grootste gedeelte uit zijn neus staat te eten, dan ga ik liever terug naar mijn K6-2 550 want daar heb ik meer aan.

Je moet een beetje de overweging maken met wat je ermee wilt doen en wat je in de toekomst ermee wilt. Ik zou niet te krap gaan qua specificaties maar ook niet te ruim. Het kost stroom, maakt geluid en dat zijn de grootste nadelen voor een server in huis (tenzij je een leuke meterkast hebt of kruipruimte).

Krankzinnige muziek vind je hier.

• GlowMouse
  • Niet online
stefijn schreef op 11 november 2003 @ 21:21:
Iets meer power dan een P166 mag wel, het loopt wel, maar win2k wordt er niet echt soepel van, ook niet met 256mb of meer intern. Uit ervaring kan ik zeggen dat een Cel266 oid (Heb nu Cel333) gewoon net even wat lekkerder loopt, zeker als je via netwerk remote gaat bedienen.
Voordeel van zo'n ouwe Compaq Deskpro is dat die ook nog eens passief gekoeld zijn: lekker stil :z

[...]

Dat antwoord is al diverse malen gegeven, wel effe je eigen topic goed lezen he? :X
En als hij er nu FreeBSD op zet? Dan draait het prima.

• raymonvdm
Mischien een P4 2.4 of hoger met 2gb geheugen in een 1u kast en raid 0 disken.

100mbit aan internet bij trueserver kan hij gelijk games hosten.

Maar om te beginnen zou ik zoeken naar een 2e hands pc`tje met een 500mhz intel proc of hoger. (intel voor stroom en warmte)

http://www.tweakers.net/aanbod/117314 het is een begin _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 11-11-2003 21:37 ]

• bazs2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

FreeBSD is leuk maar niet voor iemand die niets van UNIX weet. Het kan zijn dat hij wel ervaring heeft met dit OS maar als je het niet kent dan wordt het knap lastig om dit in één keer aan de praat te krijgen. Met een normale installatie moet het lukken maar zodra je meer wilt en je weet niet hoe dan gaat er veel tijd en frustraties in zitten om het voor elkaar te krijgen. In dat geval is het leuk om eers een BSD-bak in elkaar te zetten om lekker mee te spelen voordat je er een fileserver van maakt die misschien aan het internet hangt, uit veiligheidsoverwegingen is het raadzaam om te weten hoe je een BSD-bak dicht moet timmeren. :)
Hmm, dat is de eerste keer dat ik een normale prijs zie voor zo'n systeem. Er zijn mensen die hier €300,- voor durfen te vragen. :X

[ Voor 20% gewijzigd door bazs2000 op 11-11-2003 21:42 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

• lameeuw
  • Laatst online: 20-05 21:52

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Gebruik voor een fileserver al een tijdje (lees: 3 jaar 24/7, 1 x down wegens extra HDD) een K6-2/366 en dat gaat als een zonnetje :D Een proc tussen de 300 en 400 is ZAT, gooi er wat geheugen in, een lownoise voeding, een beetje HDD en je bent er al. VGA heb je niet overdreven nodig, een 2 Mb PCI ding is al zat en anders een 4 Mb AGP dingetje. OS moet je zelf weten, ik gebruik al jaren Linux, maar als je liever Windows hebt kies dan een versie vanaf W2k Pro.

edit:

oftopic
Mocht je wat zoeken laat maar weten, mail is in profile, heb nog wel wat staan :p
/oftopic

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:05:
Bedankt voor de snelle reactie's!

Zo te zien hoef je dus niet al te veel geld neer te leggen. Dat kan ik beter gebruiken voor mijn gamemachine :*)

Zijn er nog schijven (naast scsi) die goed en stabiel draaien. Ik heb zelf maxtors en ben er erg tevreden over.

Ik wil usb 2 en firewire hebben ivm me externe hardeschijf.

De server zal niks anders doen dan files up en downloaden via internet (FTP).
Als de files via internet lopen (zal een stuk langzamer zijn dan 100 mbps lan) dan maakt het nog minder uit wat voor hardware je gebruikt. Denk dat de internetpijp zelfs bij een 486 nog de bottleneck zal zijn ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Als server heb ik hier een PIII450 op een Asus P3B-F bordje draaien.
Zit nu nog in totaal 40Gb aan opslag ruimte in, en 320Mb geheugen.
Het is een file/ftp/web server, draaiend op W2k pro.
Gezien me netwerk structuur, 3 aparte netwerk segmenten, benader ik me files nog via ftp.
Wanneer ik tijd/zin heb, zal ik dit gaan veranderen, en Microsoft netwerk installeren icm een switch.

Gezien ik me server remote overneem voor het downloaden van euhmmm grote bestanden, was een redelijk snelle pc wenselijk.
T'sja, over kosten kan ik heel kort wezen: geen kosten.

And The Only One

• GlowMouse
  • Niet online
Diamon schreef op 11 november 2003 @ 21:56:
Als server heb ik hier een PIII450 op een Asus P3B-F bordje draaien.
Zit nu nog in totaal 40Gb aan opslag ruimte in, en 320Mb geheugen.
Het is een file/ftp/web server, draaiend op W2k pro.
Gezien me netwerk structuur, 3 aparte netwerk segmenten, benader ik me files nog via ftp.
Wanneer ik tijd/zin heb, zal ik dit gaan veranderen, en Microsoft netwerk installeren icm een switch.

Gezien ik me server remote overneem voor het downloaden van euhmmm grote bestanden, was een redelijk snelle pc wenselijk.
T'sja, over kosten kan ik heel kort wezen: geen kosten.
Een 486 of pentium zou dat ook kunnen. Telnetd, screen en wget zijn de keywords.

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 15:18

japaveh

Jield BV

Let wel op dat bij de oudere moederborden niet direct een 120 GB HD geplaatst kunnen worden. De bios moet dan geupgrade worden maar dat is niet altijd mogelijk. Een oplossing kan een goedkope PCI insteekkaart zijn waar een extra bios opgezet is. Met linux kan het ook omzeild worden maar dat vraagt al wat meer inspanning

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

Verwijderd

Ik heb zelf dit systeempje draaien als File Server:

Mainboard: ASUS A7V Socket A 5p ATX AGP Pro 200Mhz FSB U-DMA100 7 USB
CPU: AMD Athlon Thunderbird 1GHz SocketA 128Kb L1 256Kb L2
Cooler: Coolermaster to 1.2GHz Socket A cooler
RAM: 1024 MB SDRAM 133Mhz 168pins
HDD1: Maxtor DiamondMAX+ 40.9Gb U-DMA100 7200rpm
Videocard: ASUS V7100 Combo Deluxe
Networkcard: Realtek Ethernet RTL8039(AS) PCI 100 Mbit Bus Adapter UTP
Mouse: Logitech Pilot mouse PS/2
Keyboard: Cherry keyboard
FDD1: 1,44MB Sony
CD-ROM: A-open 52x speed
Tower: Midi Tower

Beheer ik netjes met DameWare.
M'n oude File Server heb ik omgebouwd tot Domain Controller:

Mainboard: VIA Chipset, UDMA 66, Audio On Board
CPU: Intel Pentium III 700Mhz
Cooler: Standard Cooler
RAM: 256 MB SDRAM 100Mhz
HDD1: Seagate UDMA 66 10GB
FDD1: Mitsumi 1,44MB
FDD2: Sony 1,44MB
CD-ROM: A-open 48x speed
CR-RW: Hewlett Packard 8100i 4x2x24
Soundcard: Onboard soundcard.
Videocard: Matrox G400 16MB AGP
Networkcard 1: Realtek Ethernet RTL8039(AS) PCI 100 Mbit Bus Adapter UTP
Mouse: Standard 3 button mouse
Keyboard: Standard keyboard
Tower: Midi tower

Draait allemaal als een trein hoor.
Goed het is ook maar voor een FTP servertje + kleine intranet site voor thuis wat mee te klooien en d'r staan wat files op van de rest van de familie. Maar draait prima & snel!
Deed 't trouwens op die oude ook, maar die werd te klein, dus zelf toen maar een nieuw systeem gekocht en mijn oude omgedoopt tot FS.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Kijk eens op deze site : http://www.holland4sale.n...Webpages/12_Computers.htm

Hier staan 2e hands en nieuwe systeempjes voor volgens mij niet al te veel geld.
Bijvoorbeeld een P!!! 600Mhz systeem prima om een servertje te maken lijkt mij.

Zelf heb ik tijden een servertje met de volgende spec. thuis gehad :

Proc. : P200MMX
Mem. : 256 MB SDRAM PC100
VGA : Diamond Stealth 3D 2000 serie 4MB
Mobo : Asus TX97-L (ondersteunt geen grote schijven)
ATA : Promise Fastrak ATA100
HDD : 2x 40GB Maxtor @7200rpm (stripe set)
NIC : 3COM 905C 10/100
CDrom : 40x Aopen
CDRW : HP 8100i 4x2x24x

Voeding 230 Watt
Chenbro Big Tower

Hier heb ik tijden Windows NT 4 server op gedraaid, wat prima ging.
Op een gegeven moment heb ik Windows 2000 Server geinstalleerd, maar dit ging toch erg wat minder. Nu kon ik voor niet al te veel geld een Gigabyte Athlon MP moederbord krijgen incl. 2 Athlon MP 2000+ processoren en aangezien computers een beetje een erg grote hobby van mij is ben ik mijn servertje nu een beetje aan het verbouwen.

Gigabyte MP moederbord
2 x Athlon MP 2000+
2 x 512MB PC2100 ecc reg. Dane-Elec DDR-RAM
1 x Promise Fastrak ATA100 Raid controller.
1 x Promise ATA133 Raid controller (onboard)
4 x 40 GB Maxtor @7200rpm
1 x Club 3D Radeon 9700 Pro 128MB
sound onboard (voorlopig)
LG DVD-speler
HP 8100i CDRW 4x2x24x

400 Watt Zalman voeding
Chenbro Big Tower

Hier maak ik gewoon een projectje van incl. casemodding ;)
Maar hier ga ik dus o.a. Dual boot Windows 2000 server en Windows XP Pro op draaien. Onder Windows 2000 Server wil ik gebruik gaan maken van VMware om o.a. Novell 5.1 server, Windows 2003 server en Windows NT 4 server te gaan draaien. Windows XP ga ik uiterraad gebruiken om ook een keer een spelletje te spelen.

Voor experimenteer doeleinden :) .... beetje overkill maar ja iedereen z'n hobby :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 11-11-2003 22:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Ik draai al zo lang stabiel met mijn p 133 met 16 MB,

FreeSCO erop. Aleen USB en Firewire worden dan een probleem ;)

Een updatime van 2 jaar met een 10 jaar oude schijf.... van seagate geloof ik.

correctie IBM denk.. bestond seagate toen eigenlijk wel?? :S

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 23:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 23:01:
Ik draai al zo lang stabiel met mijn p 133 met 16 MB,

FreeSCO erop. Aleen USB en Firewire worden dan een probleem ;)

Een updatime van 2 jaar met een 10 jaar oude schijf.... van seagate geloof ik.

correctie IBM denk.. bestond seagate toen eigenlijk wel?? :S
Seagate bestaat al behoorlijk lang ja... Ik had in 1995 al een HD (1GB) van Seagate, ik kan me niet voorstellen dat Seagate van niks op 1 komt met HD's (was destijds al een van de betere fabrikaten).

Ik gebruikte een paar jaar terug een 486-DX4-133 met 32MB/FDD/2xNIC als server (ja dus, geen HD!) om de inet verbinding permanent te delen. Later 1 HD van 1 GB (niet die Seagate) erbij gezet en dat werd dan eventjes een fileservertje. werkte niet onaardig. Is dus eigenlijk genoeg als je niet teveel plannen op korte termijn hebt.

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:11:
Ik zou ook niet een zware bak als servertje gebruiken, die dingen van tegenwoordig zuipen stroom, en voor een bak die 24/7 aanstaat is dat niet zo handig. Gewoon ouwe bak met linux erop is voldoende :)

Volgens mij is een Maxtor schijf nemen niet zo slim, weet niet precies hoe het nu zit, maar je hoorde vroeger nog wel eens dat die niet goed bestand waren om 24/7 aan te staan.
Uhm ik heb hier een bak staan met een 20Gb 5200rpm Maxtor, die al enkele JAREN 24/7 doet zonder problemen! IK heb ook nog een 80Gb 7200rpm Maxtor die 24/7 doet zonder problemen. Niks dan lof over Maxtor :)

Die-hard Brexiteer

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:12
bazs2000 schreef op 11 november 2003 @ 21:40:
Hmm, dat is de eerste keer dat ik een normale prijs zie voor zo'n systeem. Er zijn mensen die hier €300,- voor durfen te vragen. :X
En vaak krijgen ze dat er ook nog voor... dus zo gek ik die prijs niet :9 :P

(laatst nog een p1-200 verkocht voor 170 euro :P )

Lekker!

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Maar niet als je voor een goedkoop servertje in de markt bent. $3000 is nogal wat ;)

Wel leuke info mbt harde waren

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Mijn File/HTTP/FTP server bestaat uit:

Asus A7V133
Duron 850
384Mb SDram pc100
3x10Gb WD
Lownoise 300W PSU

Ben nu bezig met een nieuwe server die als File/HTTP/FTP/Domain/Active Dir/Backup server gaat dienen.

Specs tot nu toe:

Epox M762A Dual plank
1x amd athlon 1Ghz
geen regged ecc Ddr mem (ben zoekende ;) )
Seagate 6.4Gb (komt nog wat in hoop ik)
350W Maxpower voeding.

Ik denk dat jij zelf het beste wegkomt met een P3tje van 667+mhz

Verwijderd

Wel een leuk artikel maar om een fileserver van $3200 nu een budget server te noemen , dat ding van kun zou bij een mkb bedrijf nog overkill zijn.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 13:25
Als dat ding gewoon bij je thuis gaat staan en alleen maar @internet snelheid dingen hoeft te doen, kun je het ook al makkelijk af met een 486 en 16 mb ram.

Ik heb zelf een 133Mhz Cyrix met 48 mb ram (ik kon gratis aan 32 mb ram komen :) ) die zo'n 3.5 Megabyte/s haalt. En die bak heeft ook nog dingen draaien zoals een database server, een http server (met php etc.) smb, ntp, dhcp, ssh, telnet, proxy, bridging, een programmatje dat alle connecties controleerd etc. etc. etc. Hij staat nog voor een groot gedeelte uit zn neus te eten.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:42

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb sinds 'n paar maand ook een server (24/7):

CPU: Pentium III 750
RAM: 512 MB
HDD: 120 GB + 80 GB Maxtor
Videokaart: Matrox G400 Dualhead
DVD-ROM: Toshiba SD-M1402
DVD-brander: NEC 1300A :*)

Verder zit er een webcam aan (Philips ToUCam Pro) en gebruik ik 'm als fileserver, FTP-Server, webserver (alleen intern), MySQL / PHP, DivX films op de TV kijken, MP3-speler op m'n Home-Cinema en DVD-copy-station :P

Oh ja dit alles draait op Windows XP Professional SP1

[ Voor 9% gewijzigd door CAP-Team op 12-11-2003 14:14 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Rhy
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

sja het wordt nu een opsomming van wie wat heeft ... maar mijn fileserver (& andere pc's) staan hierzo: http://mygear.ece-it.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

stefijn schreef op 11 november 2003 @ 21:21:
een Celeron 266 is zowat trager dan een P166MMX als is het alleen maar omdat die krengen geen cache hebben.
zou persoonlijk liever voor een 200mmx gaan dan voor een celeron 266.

• raymonvdm
File / ftp / Print / DHCP server

http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=294

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 14-11-2003 00:47 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:32

Meneer aard

Porsche rulez!

Ik heb hiero ook een file sever (word ook webserver) met de volgende onderdelen:

-Aopen Ax6b+ P!! 350 hele megahertzen
-Geheugen 512 sr-ram
- 2x 120 gb hdd`s
-1x cd-rom en 1x burner
- Simpel zelf gemaakt kastje.

Ding is echt zeer stil, ik heb gewoon een leeg 5.25 inch rak ingebouwd en daarbij wat touwtjes in gespannen, hdd erin vast geknoopt en heb helemaal geen last van trillingen.

Er staat gewoon windows server 2003 op.

@ Terw_Dan: Je kunt een cellie beter overclocken dan een 200 mmx.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Pagina: 1