Toon posts:

Netwerk probleem pc met win98 en win xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie :

1 router (e tech), 1 pc met win xp en 1 pc (dual boot ) met zowel win xp als ook win98

Allebei de pc's kunnen op internet.(chello)

Wanneer ik nu de win xp pc draai en de andere pc ook met win xp opstart komen deze allebei in mijn netwerk en kan ik bestanden delen.

Als ik de win xp pc draai en de andere pc op win 98 komt deze win98 pc wel in mijn netwerk alleen als ik met de winxp pc naar deze pc toegaat krijg ik de volgende foutmelding:

u hebt mogelijk niet de juiste machtiging voor deze netwerkbron.neem contact op met de behherde van de server als u wilt weten of u toegangmachtigingen hebt.

kan het netwerk pad niet vinden.

Als ik bij het icoontje van de win 98 pc op eigenschappen klik krijg ik ook :
Kan de server niet in het netwerk vinden.

Hoe kan ik dit oplossen.
Er staat geen firewall aan op de win98 pc en win xp pc.
Ik heb de schijven op delen gezet dus dit kan het ook niet zijn.
Ik heb de netwerkverbinding op de win98 pc aangemaakt via diskeete gemaakt op winxp pc.
Ik kan ook niet pingen van winxp pc naar de win98 pc als deze draait.

Nog een raar fenomeen is dat als ik via het netwerk een spel wil spelen dit wel lukt als ik met de ene pc op win xp draai en de andere op win 98.
Draaien ze allebei op winxp wordt de zelfgemaakte server niet gezien.

Raar ???

In afwachting van jullie hulp.

Verwijderd

dit probleem heb ik ook een beetje, en daarop is ook nog nooit een oplossing gegeven...
Succes dus almaar

• mmel
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat herkenbaar en frustrerend. Ik heb vergelijkbare narigheid (dus daar schiet jij niets mee op)
Heb pc op xp (draait als server) via HUB verbonden in LAN met nog 2 pc's met win 98. De win 98 pc's zien elkaar moeilteloos in het netwerk, bestanden kunnen worden uitgewisseld (pingen gaat uiteraard ook).
Pingen vanaf de xp pc naar de 2 win98 pc's gaat goed! Ook vanaf de andere kant naar de xp pc gaat goed. Internetconnectie vanaf de xp pc wordt ook goed gedeeld evenals de printer die aan de xp pc hangt. Maar de xp pc geeft de win 98 pc's niet weer in "mijn netwerklocaties" (de hele bende behoort tot dezelfde netwerkgroep). De foutmelding is hetzelfde als bij jou.
Echt idioot wordt het omdat een heel enkele keer (volstrekt willekeurig, voor zover ik kan nagaan) het hele netwerk wel zichtbaar is vanaf de xp pc!
Volgens mij is het ooit misgegaan na installatie van een "update". Ik weet alleen niet welke en via systeemherstel heb ik het niet kunnen oplossen.
Ik hoop dat een deskundige lezer dit gekrabbel van een amateur begrijpt en een oplossing kan aandragen. Ik heb al in andere draadjes gekeken maar vond daar niet zo snel iets wat zo goed op mijn probleem aansloot als wat hiervoor al werd beschreven.

• mrtnvnl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-01 16:53
Hoewel ik geen XP gebruiker ben, toch nog wat tips, omdat er blijkbaar niemand anders reageert. Dat je met de Windows 98 config en de XP config verbinding met internet hebt, betekent dat IP werkt. De vraag is welk protocol er gebruikt wordt door de Windows 98 machines om met de XP machines te wauwelen.

Ik beloof niet dat het onderstaande helpt. Noteer goed je bestaande instellingen of maak een systeembackup/recoverypoint voordat je begint. Ik heb het alleen opgezocht omdat ik het binnenkort misschien ook nodig heb.

Doe dit eens op alle computers (als je het nog niet gedaan hebt):

1) Zet alle firewalls uit, ook de firewall van XP die staat onder de Advanced tab van het network properties window.

2) Maak een nieuwe gedeelde map aan, buiten de 'Gebruikers' mappen, bijvoorveeld "c:\netshare".

3) Zorg ervoor dat op alle computers de workgroup/werkgroep namen hetzelfde zijn en dat de computer IDs verschillen.

4) Stel de netwerkinstellingen als volgt in, aparte instructies voor Windows 9x en XP:

a) WINDOWS 9x/ME:
1) Ga naar network neighborhood, kies properties.
2) Kijk in de lijst van beschikbare adapters en protocollen, als je NetBEUI ziet, verwijder die. Je wilt alleen de protocollen IPX/SPX and TCP/IP geïnstalleerd zien. Ze moeten beschikbaar zijn voor elke netwerkadapter. (het "IPX/SPX -> PCI adapter" lijstje). Als een van de protocollen niet geïnstalleerd ism installeer ze dan in deze volgorde: eerst TCP/IP, dan IPX/SPX (door op de install(eren) of add/toevoegen knop te klikken enz.).
3) Na stap 2 selecteer je naar de "TCP/IP voor je netwerkadapter" entry en kies je eigenschappen. Kijk op de "bindingen" tab en haal alle vinkjes weg bij wat in het lijstje staat ("file and printer sharing", "NetBIOS", etc.). Hij zou er niet moeten zijn, maar als er een "NetBIOS" tab te zien is, kies ook die en zet Netbios hier uit. Klik OK om naar het hoofdscherm terug te gaan.
4) Doe hetzelfde voor de "IPX/SPX voor je netwerkadapter" entry, alleen deze keer in plaats van het hele lijstje uit te vinken, vink je alles aan in het bindingen venster. Net als bij TCP/IP, als er een "NetBIOS" tab in het eigenschappen venster is, ga er dan naartoe en kies deze keer voor ENABLE/Aanzetten (check) netbios. Klik OK.
5) Klik OK om het venster te sluiten en reboot.

b) WINDOWS XP/2000:
1) Ga naar Start\Control Panel\Network Connections/verbindingen en kies je network verbinding, normaal gesproken kun je de juiste herkennen door naar de Device name te kijken en degene te kiezen die past bij je netwerkkaart. Als je de goede hebt, rechtsklik erop en kies eigenschappen.
2) In het venster dat opent, haal je alle entries van "NetBEUI" weg, als die er zijn.
2) Daarna scroll je naar "Internet Protocol (TCP/IP)", kies eigenschappen.
3) In het venster dat opent klik de "advanced" knop, dan de WINS tab in het nieuwe venster dat opent, onderaan dat scherm klik je de radiobutton naast "Disable NetBIOS". Klaar hier, klik "OK" in alle vensters tot je terugbent in het eigenschappen scherm dat je bij stap b)1) geopend had.
4) Kijk naar de lijst, zie je het "NWLink NetBIOS" en het "NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol"? Zo niet, klik installeren en in het nieuwe scherm kies "protocol" en toevoegen. Kies "NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol", voeg het toe en dan ga je terug naar het eigenschappen scherm van stap b)1). In deze lijst zou nu de eerder genoemde "NWLink IPX/SPX/NetBIOS..." samen met "NWLink NetBIOS" die standaard geïnstalleerd wordt, moeten staan.
5) Klik OK om het venster te sluiten en reboot.

Zien de PC's elkaar nu?

Martin

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Wat ook altijd kan helpen als het gaat om het delen van netwerk mappen is het aanmaken van identieke gebruikers accounts op de pc's
Ook zou je eens kunnen kijken of de pc's elkaar op naam of ip adres kunnen vinden in dus \\"ip adres" in te tikken in de adres balk van explorer

als het dan nog niet wil lukken moet je onder win98 in
start->uitvoeren "command" in tikken en op enter drukken dan "ipconfig /all" uitvoeren

start->uitvoeren "cmd" en op enter drukken dan "ipconfig /all" uitvoeren

en kopieren en plakken wat er dan staat aan gegevens

• mmel
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.
Ik was niet eerder in staat te reageren maar heb inmiddels de "lijst" van MRTNVL afgewerkt en HET WERKT (tot nu toe). Onduidelijk is op de win98 pc's of TCP/IP het standaardprotocol moest blijven, dat heb ik dus zo laten staan. Tot nu toe gaat het goed.
Ik ben enigszins terughoudend want het hele circus heeft al eens eerder goed gedraaid (zoals ik al schreef) dus de tijd zal het leren.
Nogmaals bedankt.
Pagina: 1