[Taal] Oud-Nederlands @ Afbeeldingen archief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 16:37
Net nu we er het bij Nederlands (op school) gehad hebben over de oude en nieuwe spelling viel het me op dat in de Afbeeldingen archief er altijd Produktfoto's staat.

Produkt is een woord die sinds 1995, de nieuwe spelling dus, eigenlijk niet meer 'toegestaan' is. Natuurlijk mag het nog wel, maar het staat niet zo netjes, bijvoorbeeld Van Dale kent het woord produkt niet eens meer :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:30

decramy

root@birdie:~#

en het alternatief is?

product?? Wat naar het engels toe nijgt?of neigt? mm, geen ID

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat lijkt me wel dan ja. Product wordt door de Van Dale wel herkend. Maar zet het op Devtrack en wie weet wordt het opgepakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
decramy schreef op 11 november 2003 @ 19:50:
en het alternatief is?

Jij schrijft dit woord dus gewoon nog altijd als produkt? Product is al sinds 1995 een standaard Nederlands woord hoor ;)

En het is neigt :P
Harm schreef op 11 november 2003 @ 19:51:
Dat lijkt me wel dan ja. Product wordt door de Van Dale wel herkend. Maar zet het op Devtrack en wie weet wordt het opgepakt :).
Aah, ik dacht dat die vooral bedoelt was voor de bugs, maar ik zal 'm erop zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het moet door dezelfde mensen opgepakt worden lijkt me zo, dus dan zou ik het voor de volledigheid daar maar neerzetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Product is altijd al een woord geweest, maar toen waren er een stel idioten die voor alle normale woorden een andere versie gingen bedenken (product -> produkt, cadeau -> kado, etc).

Dat is met de laatste taalwijziging weer teruggedraaid en vrijwel alles heeft toen de originele voorkeursspelling teruggekregen.
Dus is het oude product het goede woord (ondanks dat produkt nieuwer is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 12:48

Spacecowboy

XBL: Biggmans

MaRc0 schreef op 11 november 2003 @ 18:16:
Net nu we er het bij Nederlands (op school) gehad hebben over de oude en nieuwe spelling viel het me op dat in de Afbeeldingen archief er altijd Produktfoto's staat.

Produkt is een woord die sinds 1995, de nieuwe spelling dus, eigenlijk niet meer 'toegestaan' is. Natuurlijk mag het nog wel, maar het staat niet zo netjes, bijvoorbeeld Van Dale kent het woord produkt niet eens meer :)
en nou we toch aan 't zeiken zijn:

het is niet: "een woord die "

maar: "een woord dat"

[ Voor 4% gewijzigd door Spacecowboy op 11-11-2003 23:24 ]

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

decramy schreef op 11 november 2003 @ 19:50:
en het alternatief is?

Product neigt niet naar het Engels.

Product komt gewoon logischerwijs van het stamwoord 'produceren'. Dat is met geen mogelijkheid zonder c te schrijven lijkt me. ;)
Produceren komt trouwens ook niet uit het Engels, maar is afgeleid van het Latijnse woord 'producere' dat zoveel betekent als: te voorschijn brengen, voor de dag laten komen. :)

Overigens zijn er her en der wel meer verwaarloosbare spelfoutjes te vinden op T.net als je goed zoekt. Misschien een keer een prijsvraag van maken bij het tienjarig bestaan? "Wie vindt de meeste typo's?" :Y)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
jeroen1001 schreef op 11 november 2003 @ 23:16:
[...]

en nou we toch aan 't zeiken zijn:

het is niet: "een woord die "

maar: "een woord dat"
Jij noemt het zeiken, ik noem het de correcte taal hanteren :Y) Die/dat even niet meegerekend :+
Superdeboer schreef op 12 november 2003 @ 00:13:
[...]

Misschien een keer een prijsvraag van maken bij het tienjarig bestaan? "Wie vindt de meeste typo's?" :Y)
Ik ga voor de hoofdprijs! B) :+

Pagina: 1