Toon posts:

GD jpeg support

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er ff niet meer uit, meerdere topics afgezocht hier op got(degene die nuttig waren bleken geen oplossing te hebben) flink gegoogled maar zonder resultaat.

Ik krijg jpeg support onder php maar niet voor elkaar, eerste keer dat ik dit probleem heb overigens.

in ./configure van php gewoon de dir aangegeven, configure output =
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
checking for GD support... yes
checking for the location of libjpeg... /usr/lib
checking for the location of libpng... /usr/lib
checking for the location of libXpm... no
checking for FreeType 1.x support... no
checking for FreeType 2... no
checking for T1lib support... no
checking whether to enable truetype string function in GD... no
checking whether to enable JIS-mapped Japanese font support in GD... no
checking for fabsf... (cached) yes
checking for floorf... (cached) yes
checking for jpeg_read_header in -ljpeg... (cached) yes
checking for png_write_image in -lpng... (cached) yes

en ja, ik heb jpeg geinstalleerd, anders zou ie volgens mij hier al een error moeten geven...

dan make, en dan ff een make test:
code:
1
2
3
4
5
6
PASS gif --> gd1/gd2 conversion test [ext/gd/tests/gif2gd.phpt]
SKIP gif --> jpeg conversion test [ext/gd/tests/gif2jpg.phpt] (reason: jpeg support unavailable)
PASS gif --> png conversion test [ext/gd/tests/gif2png.phpt]
SKIP jpeg <--> png conversion test [ext/gd/tests/jpeg2png.phpt] (reason: jpeg support unavailable)
SKIP jpeg <--> gd1/gd2 conversion test [ext/gd/tests/jpg2gd.phpt] (reason: jpeg support unavailable)
PASS png <--> gd1/gd2 conversion test [ext/gd/tests/png2gd.phpt]

geen jpeg support dus...wat moet je nog meer doen dan jpeg installeren en aangeven dat je het wil gebruiken in php??...

Voor zover ik me kan herinneren was dit in voorgaande installs voldoende, en in de manual van gd kan ik ook nix meer vinden dan dit.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ik dacht dat jpeg later niet meer in de GD library mocht, licently erop ofzo. Toen zijn ze over gegaan naar png dacht ik. (ik heb nl. ook geen jpg ondersteuning, oude GD hadden dit wel)

Maar dat was binnen windows, dacht dat daaar zowiezo een corrupte jpeg GD library in zat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:04

JaQ

KarreMania schreef op 11 november 2003 @ 18:07:
ik dacht dat jpeg later niet meer in de GD library mocht, licently erop ofzo. Toen zijn ze over gegaan naar png dacht ik. (ik heb nl. ook geen jpg ondersteuning, oude GD hadden dit wel)

Maar dat was binnen windows, dacht dat daaar zowiezo een corrupte jpeg GD library in zat.
dat is gif support.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  --\ Depends
    --- libc6 (>= 2.3.2-1)
    --- libfreetype6 (>= 2.1.5-1)
    --- libgd1-xpm (>= 1.8.4-22)
    --- libjpeg62
    --- libpng12-0 (>= 1.2.5.0-4)
    --- t1lib1                                                                                       
    --- xlibs (> 4.1.0)
    --- zlib1g (>= 1:1.1.4)

Onder debian testing zijn dit de dependencies voor gd en dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  --\ Depends
    --- libc6 (>= 2.2.4-4)
    --- libfreetype6
    --- libgd2 (>= 2.0.1-7)
    --- libjpeg62
    --- libpng2 (>= 1.0.12)
    --- t1lib1
    --- xlibs (> 4.1.0)
    --- zlib1g (>= 1:1.1.4)
    --- zendapi-20010901

voor gd2

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

:X :X ik heb nix gezegt :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Dat gif alleen nog maar read support heeft weet ik, gaat me ook echt om de jpeg, maar daar zien jullie geen fouten in :?

Verwijderd

Volgens mij is het patent van GIF-plaatjes verlopen en mag het lzw-algorithme weer worden gebruikt.
Ontopic: welke opties heb je meegegeven aan het configure commando?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 20:22 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:01
Even je php source tree verwijderen en opnieuw uitpakken wil wel eens helpen.

Verwijderd

Ja, en je systeem compleet opnieuw installeren ook ::) Als linuxgebruiker moet je de Windows-mantra van 'retry, reboot, reinstall' loslaten.
Het zal hoogstwaarschijnlijk genoeg zijn om het config-cache bestand te verwijderen.
edit:
trouwers, ld heeft niets te maken met php of de source tree daarvan. Het verwijderen van die laatste heeft dus geen zin.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan me niet voorstellen dat het opnieuw uitpakken iets oplost, dan gebeurt er gewoon tzelfde...

ik kan wel ff in stappen zeggen wat ik gedaan heb:

-slackware geinstalleerd...(met de standaard libjpeg van de cd van slack 9.1)
-apache2.x geinstalleerd
-en dan de php install:
- ./configure --with-gd --with-png-dir=/usr/lib --with-jpeg-dir=/usr/lib --with-zlib- dir=/usr/lib --with-mysql --with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs
- make
- make install

en toen kwam ik erachter dat jpeg dus niet supported was...dus heb ik de nieuwe jpeg library van het net geplukt, jpeg-6b geloof ik, die geinstalleerd, getest en werkt prima, config.cache verwijderd en opnieuw configure gerunt met die nieuwe lib van jpeg...maar helaas tzelfde resultaat...

Ik heb de php install verder goed afgemaakt, php en alle functies werken ook prima verder...

Verwijderd

Ziet er goed uit. Echter, ik wilde eigenlijk weten hoe je ld hebt geinstalleerd. Die moet namelijk ook met jpeg-ondersteuning zijn gecompileerd.

Verwijderd

Topicstarter
ld?...of gd...die laatste zou vanaf php3.4.0 gewoon meeginstalleerd zijn, maar ik kon nergens vinden dat dat zonder jpeg zou zijn...zou ook niet weten waarom....

Verwijderd

Excuus. Ik bedoelde natuurlijk gd >_<

Verwijderd

Topicstarter
maar??...is er iets met die gd die met php meekomt??...of zou t daar niet aan kunnen liggen??...

Verwijderd

Tja, eerlijk gezegd weet ik het vanaf hier ook niet meer. (Zelf heb ik gd alleen gebruikt voor een cgi-dingetje). Ik vermoed dat die meegeleverde gd niet helemaal jofel is. Mij lijkt het veiligst om die gd gewoon zelf te compileren. Dan heb je meer zicht op wat er gebeurt.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:54
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:41:
maar??...is er iets met die gd die met php meekomt??...of zou t daar niet aan kunnen liggen??...
GD komt niet met PHP mee, alleen maar een module om de GD aan te kunnen spreken. Het lijkt erop of de GD die jij gebruikt helemaal geen jpeg support heeft, je zult dus je GD opnieuw moeten installeren met jpeg support.
Op zich vind ik het zelfs vreemd dat hij wel de GD vind, volgens mij staat deze namelijk niet eens meer op een slackware installatie (weet ik eigenlijk wel 100% zeker, ik compileer hem namelijk ook altijd zelf op mijn slack dozen, maar dat moet ik sowieso voor freetype2 support).
Je kunt dit trouwens vrij snel checken door te kijken of libgd.so wel op je systeem staat (whereis libgd of locate libgd). Hierna kun je middels een ldd -v libgd.so kijken of hij gelinked is tegen libjpeg.

[ Voor 13% gewijzigd door Mark op 12-11-2003 01:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb GD niet los geinstalleerd, niet van de slackware cd, dus als ie echt niet met php meekomt zou nix het moeten doen toch?? terwijl t maken van png bestanden prima werkt..en het lezen van gif enzo...

...maar goed, ik geef t op, ik ga gd los installeren en dan zal t wel werken...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Waarschijnlijk wel...vergeet niet naar de --with-jpeg vlaggetjes te kijken bij het compilen :)

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:41
Zit standaard een oude versie van GD ingebakken als je PHP download, beste is tog wel om de nieuwste GDlib te downloaden en te compilen met JPEG support aan.

kheb zelf PHP gecompiled met deze opties en JPEG, PNG en GIF (readonly) werken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11