[oc] shuttle sn41g2 start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ok allereerst ja dit was een domme actie :).

ik heb een shuttle sn41g2 dus met een nforce2 board, nadat ik wat reacties heb gezien over de barton 2500 die op 3200 perfect werkt heb ik ook maar even de fsb op 200 gezet. Nou ja geen beeld, geen rook wel wat geratel van de cdrom/hd. Ik heb dus de cmos jumper op clear cmos gezet en hem aangezet dit had dus anders gemoeten (eerst de cmos jumper op clear cmos/paar seconden en dan weer terug en op de normale stand en dan aanzetten).
Ik naar de lokale pc boer -> cpu kan niet stuk zijn want shuttles hebben een bescherming daarvoor gewoon even batterij een minuut eruit halen.
Dit advies heb ik dus opgevolgd, maar zonder succes. En om nou een nieuwe cpu te kopen en erachter te komen dat het daar niet aan ligt...
Stel ik koop overigens een nieuwe cpu wat is de kans dat mijn bios nog steeds de oude settings heeft en dus weer in 200fsb opstart?

Wat is er nu dus mis? core kapot? geheugen kapot? Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je ook de stroom afgehaald van je voeding? Toen je de cmos clearde of het batterijtje uithaalde?

[ Voor 37% gewijzigd door pisart op 11-11-2003 17:22 ]

• StephaN900
  • Niet online
Ik heb de power cable eruit gehaald, maar niet iets aan de achterkant eruitgehaald of zo. Hij kan dus nog wel aan, je krijgt alleen geen beeld dus voeding is het niet denk ik? en kan hij nog wel aan als het moederbord kapot is?

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10

Zjemm

...

ruk de power eruit (van je mobo).
trek je batterij eruit.

sluit de 2 contactpunten die normaal tegen je batterij aan zitten even kort. ongeveer 10 sec.

duw de batterij er weer in en power weer op je mobo.

ruk alles wat overbodig is om te booten eruit en probeer het nog eens.

opensecure.nl

• StephaN900
  • Niet online
Ik kan het pas straks proberen want die pc staat hier niet, maar wat bedoel je precies met kortsluiten? gewoon aanzetten terwijl die batterij er niet inzit?

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:10

Zjemm

...

neej dat juist niet.
met kortsluiten bedoel ik: de 2 kontactpuntjes even met elkaar verbinden met bv een paperclip of een schoevendraaier. en dit terwijl de pc uit staat en terwijl er geen voeding op het mobo zit.

opensecure.nl

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-02 17:54
nee: die 2 contacten die normaal verbonden worden via je batterij, direct op elkaar aansluiten (metaaldraadje, metalen munt, whatever)
kortsluiting dus

als gevolg daarvan zal de bios zijn settings kwijtraken, en de default settings weer in gebruik nemen.
hopen dat het zaakje dan weer normaal werkt ;)

[ Voor 1% gewijzigd door AcidBurn op 11-11-2003 17:52 . Reden: hmkay, zjemm was me te vlug af :) ]

• StephaN900
  • Niet online
Ah op die manier dat zal ik eens proberen.

• scenic20
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik heb waarschijnlijk de oplossing voor je. (ff googelen)

Van lost circuits gehaald:
The FSB / Clear CMOS Bug by shuttle xpc

Related to this is another small bug that caused us some severe headaches. For some reason, if the system is overclocked via changing the FSB to a point where the CPU will no longer initialize, it will not help to clear the CMOS. That is, the FSB will be locked at the impossible setting and prevent any further attempts to initialize the board. Removing the battery will not help either. However, the workaround is as simple as holding down the insert key during a cold boot to cause the system to default back to the safest settings, that is a 100 MHz FSB using the "optimal" setting which can still cause some problem if e.g. PC3200 memory is used that requires more than 2.6V.

Dus ff de insert knop ingedrukt houden tijdens een koude start.
Dit geld alleen voor de Sn41g2

Somewhere in Europe...

• quarantaine
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06-2013

quarantaine

mongtastic.be

StephaN schreef op 11 november 2003 @ 17:15:
Ik heb dus de cmos jumper op clear cmos gezet en hem aangezet dit had dus anders gemoeten (eerst de cmos jumper op clear cmos/paar seconden en dan weer terug en op de normale stand en dan aanzetten).
Ik naar de lokale pc boer -> cpu kan niet stuk zijn want shuttles hebben een bescherming daarvoor gewoon even batterij een minuut eruit halen.
is je mobo niet naar de zak?
want aan je uitleg te horen heb je je jumpertje niet terug gezet zoals het stond (en 9/10 gevallen is dat noodlottig voor je moederbord)

• StephaN900
  • Niet online
Hey geweldig, ik ga even dat insert proberen, ik hoop dat mijn mobo niet kapot is, want dan moet ik waarschijnlijk een hele nieuwe shuttle kopen :(.
Ik zal morgen even laten weten of het gelukt is ;)

• StephaN900
  • Niet online
Ok ik wilde nog even vermelden dat hij weer werkt :D. Ik heb eerst geprobeerd hem op te starten door de insert knop ingedrukt te houden, maar dat werkte niet. Toen heb ik de power cable van het moederbord afgehaald, de batterij eruit gehaald en kortsluiting laten maken. Een uur later de batterij er weer in gestopt en...tromgeroffel..... hij deed het weer :). Ik weet nu dus niet of dat ligt aan het kortsluiten of aan het feit dat ik de batterij er nu een uur uit heb gehaald.
Pagina: 1