zie mijn signature en de uitleg, ik ben ook een grote doorgeslagen stilte freak (and proud to be one!)
gladiool schreef op 11 november 2003 @ 20:35:
Ik zag laats in een winkel een nexus kast met een nexus voeding, dat was een heel stil setje. Die nexus voeding kun je ook los kopen, heeft ook 1 120mm fan er in zitten en is erg stil.
die nexus heb ik nu al een jaar in mijn PC hangen en is het enige wat ik hoor, tenzij m'n hardeschijf een intense lees/schrijfactie heeftm dan hoor je wat zacht pruttelen, maar idle is-ie compleet stil. Het is niet zo'n goedkope voeding, ik heb ook ervaring met No-name straaljagers, No name met Panaflo@7V (wat heet werd en niet zo heel stil was) Q-tec (wat gewoonweg niet stil is, niet stiller dan mijn oude voeding met panaflo in ieder geval, nutteloos dus), Enermax silent (wat stil kan zijn, maar als ie maar
iets vermogen moet geven gaat-ie al lekker waaien en is dus gewoon niet stil in normale condities) en een Zalman die in principe vrij stil is, maar kuurtjes kan hebben (piepje hoor je weleens wat over). Maar als die voedingen zijn niet
zo stil is als een Nexus NX-3000 is. Die nexus heb ik nu dus al een tijdje in mijn systeem hangen en daar ben ik dus echt HEEL erg tevreden mee (en believe me, ik ben een
enorme zeikerd).
Ik heb nu soms dat ik s'ochtens achter m'n PC kruip, hem aan wil zetten en op de powerknop druk, m'n scherm floept aan en er staat "windows wordt nu afgesloten" en m'n PC gaat uit

.
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 18:08:
Is ook net nieuw volgens mij, ik ben echt een stilte-freak, alle soorten voedingen geprobeerd(Enermax,Q-tech,Zalman) en nog nooit zon stille voeding gehad voor (in mijn ogen spotprijs).
Dat merk ken ik niet, ook niet van positieve ervaringen in anders stilte draadjes?

. Klinkt wel interessant, een NX-3000 is een eurotje of 70 neit echt heel goedkoop maar is een mooie voeding die genoeg en stabiel genoeg is voor een P4 met een 9600pro (dat gelul altijd dat je minimaal 400-500watt moet hebben, als je 8HDD"s hebt misschien ofzo, alsobeter een goede 300 dan een pauper "550"watt voeding).
Je Zalman voedingsfan vervangen door een Papst of een Panaflo is nutteloos, een Papst of Panaflo op 12V maakt waarschijnlijk meer kabaal dan de koeler die op dat moment al in de voeding ziten op 7V heb je kans dat er te weinig airflow is en dat de voeding misschien te heet wordt (overigen is een panaflo op 7V alles behalve heilig, ik heb dat een tijd in een voeding gehad en ik vond dat dus helemaal niet stil).
Je HDD in elastiekjes hangen of in rubbers helpt trouwens wel goed tegen het doorgeven van het ratelgeluid bij lees en schrijfacties, maar ik word er niet zo blij van als ik mijn data door eventueel oververhitting van de schijf kwijtraak, dus misschien dat ik dat weer ga doen en er dan zon 19db papst @ 5V voor hang

. Nu resoneert mijn kast weer een beetje mee als de HDD wat doet. Zalman heeft daar trouwens wel een goed apparaat voor, dat ook warmte goed afvoert! Overigens is Maxtor niet echt "je" merk voor een stille PC, een seagate barracuda is veel stiller en het geluid
dat ie "idle" maakt heeft geen irritante hogere frequenties en hoor je dus niet zo goed.
[
Voor 24% gewijzigd door
JvS op 12-11-2003 01:14
]