Mijn pc is nog niet stil genoeg... HD&PS

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een zalman 300W voeding en die maakt verreweg het meeste lawaai in m'n kast.

Verder heb ik een ZM ALCU koelertje (die alu-koperen) en die is onhoorbaar op z'n lage toerental. Dan nog een Maxtor harddisk die ik ook z'n snavel wil snoeren maar dat is een 7200 rpm model dus die gaat niet in een zgn silentdrive.

1) Hoe krijg ik die voeding nog stiller (zonder die belachelijk (de naam ontschiet me even) dure passief gekoelde voeding te kopen)?

2) Waar kan ik onderstaande krijgen in Nederland?

http://www.endpcnoise.com...rtdriveenclosure2002.html

Andere tips zijn ook welkom natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Papst fan in je voeding modden, werkt perfect
En hang anders je hdd in elastieken oid, scheelt ook een hoop herrie en kost niks

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
wow dat is echt de professioneelste oplossing ooit... Je 250gig schijf in elastiek hangen! woei!

Ik ben het overigens wel met de voeding theorie eens, heb dit ook gedaan en werkt perfect.

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Granny
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-08 20:10
Toink schreef op 11 november 2003 @ 16:57:
Hallo allemaal,

Momenteel heb ik een zalman 300W voeding en die maakt verreweg het meeste lawaai in m'n kast.
Maar een zalman voeding staat er juist bekend om om extreem weinig geluid te produceren. Volgens mij is het zelfs de stilste voeding die er is (op passief gekoelde voedingen na dan)

Liggen je eisen niet extreem hoog dan? Of is je zalman voeding gewoon niet helemaal in orde.
Ik heb ook zo'n voeding en ik hoor hem echt nauwelijks hoor... :?

If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
in die voeding gewoon papst fans zetten, en je hd's kan je gewoon op een stuk schuimrubber leggen (heb ik ook gedaan en het werkt echt goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

ik heb de zalman 400 watt variant, maar die is erg stil.
geloof dat de 300 watt variant net zo stil is.

Zeker weten dat je voeding zoveel geluid maakt, in mijn systeem is de voeding het stilst van allemaal.
Mijn voeding maakt minder lawaai dan mijn cpukoeler (zalman cnps-6500B).

Zo'n zalman koeling gaat alleen geluid maken als hij het te warm krijgt..
heb je geen fans in je kast om de warmte af te voeren?

[ Voor 22% gewijzigd door job op 11-11-2003 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn hardeschijf gewoon met de binnenband van een fietsband in mijn case opgehangen :p

Werkt perfect, maar je moet wel opletten dat ie zijn hitte nog wel kwijt kan, ik heb er 2 grote heatsinks opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

1) Hoe krijg ik die voeding nog stiller (zonder die belachelijk (de naam ontschiet me even) dure passief gekoelde voeding te kopen)?

2) Waar kan ik onderstaande krijgen in Nederland?

http://www.endpcnoise.com...rtdriveenclosure2002.html

Andere tips zijn ook welkom natuurlijk.
1. Fan vervangen door stiller exemplaar (Panaflo of Papst) of huidige op 7 Volt laten draaien

2. Die zijn niet in nederland verkrijgbaar en daarnaast rete duur (80 euro)

Je bent goedkoper uit om een Seagate of Samsung te kopen. Dan heb je tenminste een echt stille schijf.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een Huntkey voeding nemen, super goedkoop en stil!(12cm fan), kan geen Zalman tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 17:53:
Gewoon een Huntkey voeding nemen, super goedkoop en stil!(12cm fan), kan geen Zalman tegenop.
hee, dat merk ken ik nog niet.
net als zalman stiller dan 32 decibell, heb jij een zalman en een huntkey beide kunnen testen?? zodat je goed kan vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 11-11-2003 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is ook net nieuw volgens mij, ik ben echt een stilte-freak, alle soorten voedingen geprobeerd(Enermax,Q-tech,Zalman) en nog nooit zon stille voeding gehad voor (in mijn ogen spotprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Granny schreef op 11 november 2003 @ 17:18:
[...]

Maar een zalman voeding staat er juist bekend om om extreem weinig geluid te produceren. Volgens mij is het zelfs de stilste voeding die er is (op passief gekoelde voedingen na dan)

Liggen je eisen niet extreem hoog dan? Of is je zalman voeding gewoon niet helemaal in orde.
Ik heb ook zo'n voeding en ik hoor hem echt nauwelijks hoor... :?
Ik ben inderdaad doorgeslagen op het gebied van stilte. M'n Zalman cpukoeler heb ik gelimiteerd op 1500rpm (20dB) met het bijgeleverde kabeltje met het draaiknopje eraan. De HD maakt nauwelijks geluid als ie eenmaal opgespind is, maar toch nog wel wat. Maar de voeding komt er wel ruim bovenuit (31 dB)(alhoewel die echt wel stil is, maar ik wil gewoon NOG stiller.) Dan is er een Nexus realsilent 300/350/400W die op 20dB/26,5dB/???dB zit in idle/norma/max maar ik denk dat die in z'n herrie hetzelfde doet als de Zalman in z'n karakteristiek.

Heeft iemand een URL voor een papst-fan die in mijn voeding zou passen en heeft zo'n fan uberhaupt wel zin in een Zalman? Of moet ik 'm gewoon modden naar 7 Volt (snel linkje iemand?)

Die HD-kit is inderdaad wel 80 euro maar het lijkt me wel heel erg gaaf om je schijf doods te krijgen. Er gaat wel 4 dB vanaf en dat is ECHT veel. En wat is 80 euro nou op de prijs van m'n complete set? (De voeding en cpu-koeler waren ook al stervensduur, om van de rest van de pc nog maar te zwijgen).

[ Voor 10% gewijzigd door Toink op 11-11-2003 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

die zalman maakt alleen 31 db als die op z'n max draait.
ik denk dat je probleem niet in die zalman ligt, want die draait nooit op z'n max.
tenminste mij is het niet gelukt. ik hoor het ding nooit.

daarom vroeg ik dus.. heb je ook fans in je kast?
als je geen outtake fans gebruikt gaat vrijwel alle warmte die in je kast is geproduceert via je voeding naar buiten. die warmt op, en de fan gaat sneller draaien.

een intake is ook wel fijn voor wat frissere lucht.
2 fans op 5 volt met een goede fangaurd hoor je nauwelijks.

[ Voor 65% gewijzigd door job op 11-11-2003 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Ik heb 3 permanent bewegende delen in m'n pc:

HD
CPU-koeler
Voeding

De CPU-koeler hoor je niet, de HD ratelt af en toe wat maar als ie opgespind is na de boot dan merk ik daar weinig van. Maar de voeding gaat z'n gangetje wel hoor. Die 30 dB haalt ie! Oh, en als dat helpt: De lucht die de Zalman naar buiten spuugt is nog niet handwarm....

Als kast heb ik een A-open H600B en daar zitten aardig wat perforatiegaten in aan beide zeipanelen om ervoor te zorgen dat koele lucht makkelijk de kast in wordt gezogen. Het is dus ook een beetje de vraag dat als ik m'n voeding mod, of hij dan niet geroosterd wordt omdat die Zalman er op gemaakt is om op absoluut minimumwaarden aan koeling te draaien.

Voor de duidelijkheid de specs van m'n pc:

Aopen H600 Black met Zalman 300W voeding
Asus P4C800 Deluxe
Intel P4 2.8 800FSB HT (non-oc) met Zalman AL-CU koeler, 1500 rpm
2 x 512MB Dane Elec DDR400 (Dual channel)
Maxtor 120GB HD, 7200rpm, 8MB cache
Lite-On 52x24x52 CDRW IDE
FDD 1,44 MB
LG 16x48 DVD IDE
ATI Radeon 9600 np (passief gekoeld dus)

Uiteraard hangt alles aan rounded cables....

[ Voor 35% gewijzigd door Toink op 11-11-2003 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zag laats in een winkel een nexus kast met een nexus voeding, dat was een heel stil setje. Die nexus voeding kun je ook los kopen, heeft ook 1 120mm fan er in zitten en is erg stil.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
http://www.silentmaxx.de
http://www.low-noise.de

Hier vind je pas zieke shit.... Hier staan dus ook HD-cases van 39 euro die bruikbaar zijn tot 15.000 rpm en toch voldoende koelen. Verder staan er ratings bij voor voedingen en koelingen zodat je een totaaloverzicht krijgt van wat je hebt/nodig hebt.

Ik denk toch dat ik een HD-case en een nieuwe voeding moet hebben. Desnoods toch maar die dure bastard....

[ Voor 4% gewijzigd door Toink op 11-11-2003 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 17:08:
Papst fan in je voeding modden, werkt perfect
En hang anders je hdd in elastieken oid, scheelt ook een hoop herrie en kost niks
Je moet eens je HD een jaar in elastiek/aan een draadje hangen, dan zal je waarschijnlijk werl merken dat je HD na lange tijd stuk gaat. Want als je HD scheef hangt is er een redelijke kans dat de platters krom trekken. Dus pas hier altijd mee op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
mktje schreef op 11 november 2003 @ 17:13:
wow dat is echt de professioneelste oplossing ooit... Je 250gig schijf in elastiek hangen! woei!

Ik ben het overigens wel met de voeding theorie eens, heb dit ook gedaan en werkt perfect.
Binnenkort hebben we een neiuwe tweakers volkssport: HDD schoon-bungyjumpen })

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

zie mijn signature en de uitleg, ik ben ook een grote doorgeslagen stilte freak (and proud to be one!)
gladiool schreef op 11 november 2003 @ 20:35:
Ik zag laats in een winkel een nexus kast met een nexus voeding, dat was een heel stil setje. Die nexus voeding kun je ook los kopen, heeft ook 1 120mm fan er in zitten en is erg stil.
die nexus heb ik nu al een jaar in mijn PC hangen en is het enige wat ik hoor, tenzij m'n hardeschijf een intense lees/schrijfactie heeftm dan hoor je wat zacht pruttelen, maar idle is-ie compleet stil. Het is niet zo'n goedkope voeding, ik heb ook ervaring met No-name straaljagers, No name met Panaflo@7V (wat heet werd en niet zo heel stil was) Q-tec (wat gewoonweg niet stil is, niet stiller dan mijn oude voeding met panaflo in ieder geval, nutteloos dus), Enermax silent (wat stil kan zijn, maar als ie maar iets vermogen moet geven gaat-ie al lekker waaien en is dus gewoon niet stil in normale condities) en een Zalman die in principe vrij stil is, maar kuurtjes kan hebben (piepje hoor je weleens wat over). Maar als die voedingen zijn niet zo stil is als een Nexus NX-3000 is. Die nexus heb ik nu dus al een tijdje in mijn systeem hangen en daar ben ik dus echt HEEL erg tevreden mee (en believe me, ik ben een enorme zeikerd).

Ik heb nu soms dat ik s'ochtens achter m'n PC kruip, hem aan wil zetten en op de powerknop druk, m'n scherm floept aan en er staat "windows wordt nu afgesloten" en m'n PC gaat uit :P |:(.
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 18:08:
Is ook net nieuw volgens mij, ik ben echt een stilte-freak, alle soorten voedingen geprobeerd(Enermax,Q-tech,Zalman) en nog nooit zon stille voeding gehad voor (in mijn ogen spotprijs).
Dat merk ken ik niet, ook niet van positieve ervaringen in anders stilte draadjes? :). Klinkt wel interessant, een NX-3000 is een eurotje of 70 neit echt heel goedkoop maar is een mooie voeding die genoeg en stabiel genoeg is voor een P4 met een 9600pro (dat gelul altijd dat je minimaal 400-500watt moet hebben, als je 8HDD"s hebt misschien ofzo, alsobeter een goede 300 dan een pauper "550"watt voeding).

Je Zalman voedingsfan vervangen door een Papst of een Panaflo is nutteloos, een Papst of Panaflo op 12V maakt waarschijnlijk meer kabaal dan de koeler die op dat moment al in de voeding ziten op 7V heb je kans dat er te weinig airflow is en dat de voeding misschien te heet wordt (overigen is een panaflo op 7V alles behalve heilig, ik heb dat een tijd in een voeding gehad en ik vond dat dus helemaal niet stil).

Je HDD in elastiekjes hangen of in rubbers helpt trouwens wel goed tegen het doorgeven van het ratelgeluid bij lees en schrijfacties, maar ik word er niet zo blij van als ik mijn data door eventueel oververhitting van de schijf kwijtraak, dus misschien dat ik dat weer ga doen en er dan zon 19db papst @ 5V voor hang :). Nu resoneert mijn kast weer een beetje mee als de HDD wat doet. Zalman heeft daar trouwens wel een goed apparaat voor, dat ook warmte goed afvoert! Overigens is Maxtor niet echt "je" merk voor een stille PC, een seagate barracuda is veel stiller en het geluid dat ie "idle" maakt heeft geen irritante hogere frequenties en hoor je dus niet zo goed.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 12-11-2003 01:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf een aanpassing gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.dehoucke.be/cases.jpg

Dus geluidsisolerende matten erin, Zalman NB47J, Artic Copper Silent 2 TC, 400W PSU met TC fans.

Hier ook nog steeds de voeding die "teveel" lawaai maakt.

Heb ook 2x Papst 8412NGML@7V voor de HD's hangen; maar teveel lawaai :(

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Zooo ff wat info rippen:

[VOEDINGEN]
Naam/Type---Wattage---Prijs---dB

proSilence Fanless 350 219.95 0

proSilence Fanless Pro 420 289.95 0(12*)

proSilence ITMC-420W 420 169.00 0-18

Engelking 300 199.95 0<45°C<22

proSilence420 420 89.95 19

Enermax Sondered. 353 179.95 19

proSilence550 550 119.95 21

Enermax PAPST 353 109.95 21

Fortron VERAX 300 109.95 21

Fortron PAPST 300 79.95 22

Fortron PAPST 120mm 350 99.95 24

Zalman 300 89.95 24
[CPU-KOELERS]
Naam/Type---Max speed---Prijs---dB

Heatlane Technologie NCU-1000 2.8 GHz 79.95 0

SM-Coolf. INTEL Vario over 3.0GHz 74.95 13-22

SM-CoolFlow 3.0 INTEL 3.0GHz 64.95 19

Zalman CNPS 7000A-Cu 3.0GHz 59.95 22

SM-CoolFlow 2.8 INTEL 2.8GHz 59.95 12

Heatlane Zen 2.8GHz 79.00 0

PAPST III 2.8GHz 49.95 27

VERAX P16Cu 2.8GHz 87.95 20

VERAX P16 2.6GHz 63.95 20

PAPST II 2.2GHz 39.95 21
Aangegeven prijzen kunnen natuurlijk varieren en er zullen vast nog meer producten zijn maar ik denk dat deze tabellen aardig wat info geven aan de beginnende zoeker :)

[ Voor 12% gewijzigd door Toink op 12-11-2003 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat betreft harddisks, check www.storagereview.com: de 15 stilste harddisks :)

De eerste vier plaatsen zijn bezet door Seagates van onder de 40dB. De WD Raptor op de zevende plaats zit daar met 40,7dB nét boven, maar het heeft overduidelijk de beste stilte/performance verhouding. Je hebt enkel een SATA controller nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 12-11-2003 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• py.mosjuh
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 07:00:
Zelf een aanpassing gedaan:

[afbeelding]

Dus geluidsisolerende matten erin, Zalman NB47J, Artic Copper Silent 2 TC, 400W PSU met TC fans.

Hier ook nog steeds de voeding die "teveel" lawaai maakt.

Heb ook 2x Papst 8412NGML@7V voor de HD's hangen; maar teveel lawaai :(
tsja, die matten had ik ook in mijn ouwe server pc geplakt.. had bij mij alleen bijna geen verschil af gezien ervan dat de luchtstroming iets beter werkte vanwege de kleinere ruimte wat dus resulteerde in een lagere kast temp.. (isolatie matten van de praxis d8 ik)

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die matten houden ook bijna niets tegen, alleen hogere tonen houden ze soms tegen, wat ook een beetje helpt (iets meer IMO) is je kast verzwaren met anti trillingsmatten, dan werkt je kast niet meer als klankkast en issie veel "doder" :).
Loodbitumen is een loodzware opplakbare laag die bij speakerbouwen gebruikt wordt en die ik op de binnenkant van m'n PC heb geplakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• py.mosjuh
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

JvS schreef op 12 november 2003 @ 09:33:
Die matten houden ook bijna niets tegen, alleen hogere tonen houden ze soms tegen, wat ook een beetje helpt (iets meer IMO) is je kast verzwaren met anti trillingsmatten, dan werkt je kast niet meer als klankkast en issie veel "doder" :).
Loodbitumen is een loodzware opplakbare laag die bij speakerbouwen gebruikt wordt en die ik op de binnenkant van m'n PC heb geplakt :)
Lijkt me een goed alternatief: eerste link die ik tegenkwam:
code:
1
2
13,80 anti-dreun dempingstegel, loodbitumen, zelfklevend, 
50 x 100 x 0,4 cm. Gewicht 3,75 kg

bron: http://www.remo.nl/supplies.htm

ff nagaan dat je een bigtower hebt: maten zijn dan ongeveer 45 bij 60 voor de zijkant (waarvan je er maar 1 kan bekleden omdat aan de andere kant je mobo zit. de overige stukken kan je gebruiken voor de voor, achter, boven en onderkant. Ik schat dat er dan 2 stukken nodig zijn dus dat zou idd een goeie zijn.

Denk echter dat ik beter eerst andere trillingen kan verminderen? Ventilatoren, CD-ROM/HDD ophanging etc lijken mij meer een boosdoener of ben ik verkeerd?

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:52

Chiron

Moderator Discord
JvS schreef op 12 november 2003 @ 09:33:
dat is idd de beste optie.. alleen daar heb ik zelf geen ultralichte aluminium kast voor gekocht :+

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-08 15:07
Nog een leuke, zeer stille voeding:
Aopen FSP350-60PN(PF)

ik heb zelf de 300W versie en die hoor ik echt niet.

ik geloof dat ze deze voedingen bij de mycom verkopen, met het verschil dat in die voedingen 3 ledjes zitten. Leuke verlichting in je kast :)

[ Voor 6% gewijzigd door polo1987 op 12-11-2003 10:50 ]

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

hmm je kan natuurlijk ook gewoon een beter kwaliteit kast kopen. Mijn kast Chieftec. Trilt dus echt niet. Heb er schuimplaten overal rondom gedaan. Het helpt wel. Vooral tegen die irritantere hoge tonen. Nadeel is nog op dit moment de harddisks (mastor 740). niet stil te krijgen zonder ze nog te kunnen koelen.
Maar alles is relatief. Wat ik stil vind vinden andere mensen weer luid.
En ik merk dat hier een heel aantal "extreem stille"mensen zijn.

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

polo1987 schreef op 12 november 2003 @ 10:49:
Nog een leuke, zeer stille voeding:
Aopen FSP350-60PN(PF)

ik heb zelf de 300W versie en die hoor ik echt niet.

ik geloof dat ze deze voedingen bij de mycom verkopen, met het verschil dat in die voedingen 3 ledjes zitten. Leuke verlichting in je kast :)
en waarmee heb je die vergeleken? Want ik heb nu al vaak zat mensen gehoord "die hem echt niet hoorden" zoals veel mensen bij de Q-tec ook beweren, die mensen zijn IMO of doof of hebben geluisterd toen de PC uit stond ofzo.

Waarmee refereer je? Een Enermax straaljager of heb je echt vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
Zeker nog nooit naar dat soort oplossingen gekeken? :(

Zelfs de duurste oplossingen om je drive stil te maken gebruiken gewoon rubberen elastiek.

Ik wel eens iemand gezien die had 2 dikke platen aluminium op de onder en bovenkant gedaan, de randjes dichtgestopt met polystyreen en dat opgehangen met elastiek (heeeeel dik elastiek). Naar verluid was dat wel fluisterstil en koel.

Op de HCC dagen kan je denk ik wel slagen voor zo'n dichte alu-box.
Sommige removable brackets zijn ook geheel van alu en helemaal dicht. :)

[ Voor 42% gewijzigd door -=bas=- op 12-11-2003 16:44 ]

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Laatst online: 22-04 02:56
zoals veel mensen bij de Q-tec ook beweren, die mensen zijn IMO of doof of hebben geluisterd toen de PC uit stond ofzo.
Q-Tec heeft er wel een vette sticker met 'Silent' op zitten! ;) :P

Zelfs die dure Zalman maakt een hoop lawaai. Ook de Enermax maakt een boel lawaai vind ik persoonlijk.
Het hangt helemaal van het achtergrond geluid af hoe stil mensen hun PC vinden.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 16:25

TiMMieJ

PSN: Orixez

Zelf ben ik nu ook een beetje bezig met het stil maken van mijn case.
Ik heb nu even een leen mobo maar eerdaags komt mijn eigen a7v8x weer terug.
Dan monteer ik ook weer even mijn Alpha pal 8045 weer netjes op de cpu!
Hier zit een papst 80 mm op die voluit 31Db doet maar op 7V volgens mij een heel stuk stiller is.
Nu werk ik met een coolermaster @ 7V en dit werkt aardig echter hoor ik mijn pc wel blazen.
Dit ligt of aan mijn antec voeding (340W) of aan die coolermaster. Hier kom ik eerdaags snel genoeg achter natuurlijk.....

Nu had ik alleen nog een vraagje over mijn harde schijven.
Deze zitten nu in een Casetek kast (thermaltake xaser kloon) met de plastic montage brackets vast. Isoleren deze dan ook vibraties die je hebt met harde schijven ?
Of werkt deze ze in de hand ? Moet ik hier anders rubbertjes tussen doen of iets dergelijks?
Ik kan er wel al mee slapen op 3m afstand maar het kan stiller voor mijn gevoel. Ik ga alleen geen geld uitgeven aan enorme kostenposten ivm de recente aanschaf van mijn turbo mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ik ben aan het proberen voor heel men pc fanloos te maken,

men voeding ben ik nu aan het modden zodat die passief gekoeld word...

men cpu, nb, hdd en gpu worden watergekoeld, er komt mss 1 papst fan op men watercooling..

mss een idee voor u?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

py.mosjuh schreef op 12 november 2003 @ 09:56:
[...]

Lijkt me een goed alternatief: eerste link die ik tegenkwam:
code:
1
2
13,80 anti-dreun dempingstegel, loodbitumen, zelfklevend, 
50 x 100 x 0,4 cm. Gewicht 3,75 kg

bron: http://www.remo.nl/supplies.htm

ff nagaan dat je een bigtower hebt: maten zijn dan ongeveer 45 bij 60 voor de zijkant (waarvan je er maar 1 kan bekleden omdat aan de andere kant je mobo zit. de overige stukken kan je gebruiken voor de voor, achter, boven en onderkant. Ik schat dat er dan 2 stukken nodig zijn dus dat zou idd een goeie zijn.

Denk echter dat ik beter eerst andere trillingen kan verminderen? Ventilatoren, CD-ROM/HDD ophanging etc lijken mij meer een boosdoener of ben ik verkeerd?
Duur, bij de standaard auto-onderdelen dealer betaal je ongeveer 4 Euro per mat.
Kan je wel melden dat dit zeker helpt.

@ts:
Verder heeft Aopen in zijn H500 serie towers, 1 van de stilste voedingen zitten die ik ken.
Bijna stiller dan mijn Enlight/HighPower 420 Watt model ;) die ik je ook zeer kan aanraden. Die is nl écht wel stiller als 30 DB. Al kan ik me niet voorstellen dat jouw Zalman dat daad werkelijk aan geluid produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hootie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-08 14:43
Je kan natuurlijk ook je fan's met rubber pluggen bevestigen.

Van sharkoon kan je bij ALternate een hele goedkope harddisk no-vibe ophanging kopen.

http://comex-sales.com/nederlands/index_nl.html

http://www.aconto.de

Bij freezing-hardware.de kan je papst vervangings fan's kopen voor in je enermax.

Verder matten gebruiken en alle fan's via een fanbus laag afregelen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
jellabie schreef op 12 november 2003 @ 16:51:
ik ben aan het proberen voor heel men pc fanloos te maken,

men voeding ben ik nu aan het modden zodat die passief gekoeld word...

men cpu, nb, hdd en gpu worden watergekoeld, er komt mss 1 papst fan op men watercooling..

mss een idee voor u?
Waterkoeling is ook maar tot en met... ik ken van die figuren die bouwen hun hele pc om naar 1 grote waterleiding en vervolgens plaatsen ze er een bak op met een LEL van een fan. Lekker stil :S......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ABSOLUUT niet je fan in je voeding vervangen door een papst fan of enig ander variant! Je zal namelijk niet de eerste zijn waarvan de voeding overhit raakt en er brand ontstaat. En dan krijg niets vergoed van de verzekering als blijkt dat er brand is ontstaan doordat jij die voeding heeft gemodificeerd.
Zo'n voeding is niet gebouwd om gekoeld te worden door een papst fan. Anders zat er zoiets wel in.

Met een processor is het nog wel mogelijk omdat het bios de computer nog kan uitzetten als de processor de 60 graden gaat halen. Maar dat ligt anders met een voeding. Soms lees je wel over een warmtebeveiliging maar die werkt niet toch niet goed.

Neem gewoon een voeding die er wel opgebouwd is om weinig koeling te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als stiltefreak wil ik toch even reclame maken voor de Artic Copper Silent 2 TC:

http://www.arctic-cooling.com/en/

Zoals je kunt zien, is de fan "omgekeerd opgehangen", en ik hoor die echt niet zo "ratelen" als bv. een Papst 8412NGML@7V. En bovendien is hij echt goedkoop, natuurlijk niet geschikt om te oc'en.

Hoe stiller ik mijn case mod, hoe meer ik me erger aan het luidste element:
eerst was mijn PSU de boosdoener: vervangen door een stillere versie,
daarna volgde de AMD boxed cpu-koeler vervangen door de Artic.
Daarna ergerden de hd's mij: matten gebruikt en 1 HD vervangen door een Seagate 7200.7
Nu is het terug de voeding die me parten speelt, omdat ik die nu hoor.

Let wel: 's avonds heb ik geen omgevingsgeluiden, dus is het enkel mijn pc die ik hoor.

Nu hoor ik het enkel het licht blazen van de voeding, die ook al is uitgerust met 2x temp. controlled fans.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:29:
ABSOLUUT niet je fan in je voeding vervangen door een papst fan of enig ander variant! Je zal namelijk niet de eerste zijn waarvan de voeding overhit raakt en er brand ontstaat. En dan krijg niets vergoed van de verzekering als blijkt dat er brand is ontstaan doordat jij die voeding heeft gemodificeerd.
Zo'n voeding is niet gebouwd om gekoeld te worden door een papst fan. Anders zat er zoiets wel in.

Met een processor is het nog wel mogelijk omdat het bios de computer nog kan uitzetten als de processor de 60 graden gaat halen. Maar dat ligt anders met een voeding. Soms lees je wel over een warmtebeveiliging maar die werkt niet toch niet goed.

Neem gewoon een voeding die er wel opgebouwd is om weinig koeling te krijgen.
Wanneer je voeding te heet wordt, zal waarschijnlijk gewoon je pc vastlopen of zichzelf uitschakelen omdat er een te lage spanning uit de voeding komt.
De spanningsregelaars in de voeding die gekoeld moeten worden, zijn zelf namelijk beveiligd tegen oververhitting, dus bij een te hoge temp zakt je spanning in. In het ergste geval zal alleen het onderdeeltje doorbranden, wat een beetje rook oplevert :P
Als je trouwens ervoor zorgt dat de airflow evengroot blijft in je voeding, kan er helemaal niks gebeuren.
Ik heb zelf ook een keer mn voedingfan vervangen. Met behulp van een fancontroller draait ie op iets van 1500 toeren, wat nauwlijks te horen is, en wat ook veel lager is dan origineel. Ik heb er nooit problemen mee gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

JvS schreef op 12 november 2003 @ 16:33:
[...]
en waarmee heb je die vergeleken? Want ik heb nu al vaak zat mensen gehoord "die hem echt niet hoorden" zoals veel mensen bij de Q-tec ook beweren, die mensen zijn IMO of doof of hebben geluisterd toen de PC uit stond ofzo.

Waarmee refereer je? Een Enermax straaljager of heb je echt vergeleken?
Als je een beetje op www.silentpcreview.com rond kijkt zie je dat daar heel veel mensen zijn die deze voeding hebben. Dat wil ik de TS ook aanbevelen ga daar eens in de fora rondneuzen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 17:52:
[...]

Wanneer je voeding te heet wordt, zal waarschijnlijk gewoon je pc vastlopen of zichzelf uitschakelen omdat er een te lage spanning uit de voeding komt.
De spanningsregelaars in de voeding die gekoeld moeten worden, zijn zelf namelijk beveiligd tegen oververhitting, dus bij een te hoge temp zakt je spanning in. In het ergste geval zal alleen het onderdeeltje doorbranden, wat een beetje rook oplevert :P
Als je trouwens ervoor zorgt dat de airflow evengroot blijft in je voeding, kan er helemaal niks gebeuren.
Ik heb zelf ook een keer mn voedingfan vervangen. Met behulp van een fancontroller draait ie op iets van 1500 toeren, wat nauwlijks te horen is, en wat ook veel lager is dan origineel. Ik heb er nooit problemen mee gehad :)
Normailiteit zou de computer uit moeten gaan omdat er een te lage spanning uit de voeding komt of desnoods door de beveiliging voor de oververhitting. Maar dat is niet altijd zo. Het kan al te laat zijn voordat de computer uit gaat. En ik zou absoluut niet vertrouwen op die beveiliging voor oververhitting.
Ik zeg je gewoon wat ik gelezen heb op (amerikaanse) forums over mensen die ook wilden dat hun voeding stiller was. En ja brand.

Liever ietsje meer geluid dan de (kleine) kans op brand. Je zou maar weg zijn en het gaat in de brand, en of dat je aan het slapen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Omdat voeding en CPU fan in de regel dicht op elkaar zitten, vraag ik me af hoe jij weet dat het de voeding is die de meeste herrie maakt ?

Terzijde; als ervaren ervaringsdeskundoloog (8> en sluit ik me aan bij
Shuriken, die je wijst op Seagte / Samsung schijven
en JvS; die zo te zien net als ik zweert bij Nexus voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoorde dat iemand hier al heel blij is met zijn Nexus 3000 en dat die al heel stil. Zlef ga ik een Nexus 3500 aanschaffen en die schijnt nog stiller te zijn dan de 3000 omdat deze maar 1 120 mm fan heeft die ook nog eens aan de onderkant dus in de kast zit en dus niet meteen aan de achterkant van de PC.

Voor HD's stiller te maken heb ik twee opties. Die nieuwe Zalman hd cooler met heatpipe, deze maakt de hd koeler en zou ook z'n trillingen absorberen omdat hij door middel van rubber busjes is opgehangen. Nadeel hiervan is dat hij in een 5,25 bay moet alleen die wil ik niet opofferen voor m'n hd. En daar komt geen airflow dus dacht ik maybe een oud 5.25 rek uit een oude kast slopen en vast zetten in m'n nieuwe kast precies achter de intake fans!

Of een ander duur grapje is dit:
http://www.silentpcshop.nl/FEK.asp
Kost wat maar ik denk dat ie het wel goed zal doen alleen de prijs maar sommige deerd dat niet. Ik als arme student wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Ik weet dat het de voeding is omdat ik de stekker van de koeler er gewoon even uitgetrokken heb. :) Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-07 16:14
iedereen zegt dat de seagate zo still zijn, maar ik vindt de 120gb van mijn broertje niet echt bepaald lekker voor de oren. Bij het opstarten en zeker een uur lang een lekkere hoge fluittoon. Zelf heb ik een zalman alu-cu 6000, op lage toeren en een enermax silentpro 350W. Deze was dus niet stil omdat de warme lucht in de voeding steeg. Opgelost door 2 papst 60mm fan eronder te bouwen in de daarvoor geplaatste brackets.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:40
Ik heb mijn 7200rpm schijven ook gewoon in een SilentDrive zitten. Kan makkelijk; zoek meer eens met google op SilentDrive. Staan genoeg reviews waar je kunt zien dat de temperatuur best mee valt, en de geluidsdemping is echt super.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:20

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Ik weet niet of het al eerder gezegd is, maar je kan je HD ook software-matig stiller maken. De seagate's draaien standaard al in een stillere mode. Op http://www.silentpcreview.com/ staat ergens een link naar de betreffende software.

Succes

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Pagina: 1