[database] model computer inventaris

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:11
Hoi mensen,

Voor op het werk wil ik in Access een database maken met gegevens over onze computers:

- welke computers hebben we
- welke hardware zit erin
- welke software staat erop
- wat hebben we op voorraad
- op welke datum en tegen welke prijs is alles gekocht

nu ben ik op de volgende 2 modellen uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: http://www.detrekkers.com/model1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.detrekkers.com/model2.jpg

wat vinden jullie van deze modellen?

ik ben over beide niet (geheel) tevreden:
- koppeling van hardware/software aan de voorraad tabel. Bij het maken van queries is het niet duidelijk om welke van de 2 het gaat, dit probeer ik op te lossen door het TYPE_ID

- in het 1e model, maak ik onderscheid tussen voorraad, en dingen die in een computer zitten, door COMPUTER_ID in de tabel tblVOORRAAD leeg te laten indien het om voorraad gaat. Indien COMPUTER_ID wel is gevuld, betreft het een voorraad-stuk wat dus in een computer is geplaatst.
Kan dit misschien anders? Iets in de trant van voorraad doorboeken naar "geplaatste items" of iets dergelijks?

- het 2e model vind ik er beter/logischer uitzien, maar dan heb ik het probleem, dat ik van hardware en software die in een computer zit, niet meer kan achterhalen van welke datum het is en tegen welke prijs het gekocht is.

Iemand nog opmerkingen of suggesties over mijn database model?

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-08 17:56
Kan het niet simpeler?

Je hebt in principe een lijst met items (hard & software) en deze kan of in voorraad zijn of in een computer zitten.
is dit niet voldoende

item_id
item_naam
item_beschrijving
item_fabrikant
item_url
item_drivers
item_serial
item_lokatie
item_soort (hardware of software)
computerid
aanschaf_datum
aanschaf_prijs
etc.

Zolang een item geen computerid heeft is het voorraad.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Is het voor het intern bijhouden welke computer welk programma erop heeft staan, kijk dan eens naar aida32 met output gestuurd naar een dbase. En dan mis ik nog een hardware lokatie, computernaam vind ik over het algemeen ook vrij nutteloos. Of er moet echt een vaste standaard voor zijn. Over het algemeen heb ik een naam gekoppeld aan een mac-adres.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

hint: ITIL.

Beide modellen kloppen trouwens niet. Wat gebeurt er als hardwareID op 1 komt te staan en er een softwareID ook op 1 komt te staan... dan heb je toch mooi problemen bij je voorraad tabel.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:11
dat zou ik afvangen door gebruik van TYPE_ID, dit bepaalt of het software of hardware is.

AIDA32 ziet me er iets te uitgebereidt uit, zoveel informatie wil ik niet. Alleen welke pci kaartjes, ide drives en welke software er op staat.

maar ik zal er toch even naar kijken.

Bedankt voor de suggesties!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Helaas kan je database wise geen foreign key aanmaken naar een andere tabel gebaseerd op de inhoud van een andere kolom.

Dus database-wise is het ontwerp niet in orde.

Je zult toch echt overnieuw moeten beginnen en dan de juiste regels voor het normaliseren moeten aanhouden.

Misschien kom je zelfs tot de conclusie dat er eigenlijk redelijk weinig verschil tussen hardware en software zit. ( Relatie-gerelateerd bedoel ik dus. )

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Pagina: 1