[Wondershaper] traag intern netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Zeezicht
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-04 10:18
Ik gebruik wondershaper (http://lartc.org/wondershaper/) om mijn netwerk verkeer te shappen. Ik heb namelijk kabelinternet via @Home (16KB/s upload).
Met dit script wordt het verkeer netjes gelimiteerd, maar helaas ook de snelheid op het interne netwerk. Verkeer van het backend netwerk naar de server toe wordt allemaal op minder dan 16KB/s gecapped. De bedoeling is echter dat alleen verkeer wat geforward gaat worden, gecapped wordt.

Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik kom er met de HowTo niet uit wat ik moet veranderen aan het script.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:37

JeroenT

hoi!

Dat is wel vreemd.. je hebt hem wel alleen aan eth0 gebind?

• Zeezicht
Ja... ik heb het volgende gebruikt:
DOWNLINK=3600
UPLINK=104
DEV=eth0

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:01
Verkeer naar de server toe wordt gecapped op 104kbit?

TC pas je vooral toe op uitgaand verkeer (upload) omdat je dat zelf kan controleren.

Comment het laatste deel eens helemaal uit, dus de ingress qdisc.

vanaf hier dus alles commenten:
########## downlink #############

• Zeezicht
Hmmm vreemde is dat het nu wel goed gaat (Samba verkeer gaat weer snel), terwijl ik wondershaper wel aan heb staan. Misschien zoveel lopen kloten dat er nog ergens een regeltje verkeerd stond...

Moet nu alleen nog ff checken of het uitgaande verkeer wel goed gecapped wordt.

• Arnout
Sowieso moet je nadat je je firewall hebt aangepast ook de wondershaper opnieuw initialiseren. Doe je dit niet dan gedraagt het zich onvoorspelbaar.

• Zeezicht
Was niet bezig geweest met mijn firewall, maar alleen met traffic shaping. Ik denk dat er een verdwaald regeltje ergens is achter gebleven die niet wordt gewist bij het opstarten van wondershaper.

Maar een ander vraagje:
Je kan een NOPRIO(HOST|PORT)(DST|SRC) invullen, maar als je bepaald verkeer hogere prioriteit wil geven hoe doe je dat dan?
En hoe kan je in het wondershaperscript iets (bijv FTP) op laten we zeggen 10KB/s cappen?

• Arnout
Zeezicht schreef op 11 november 2003 @ 15:43:
Maar een ander vraagje:
Je kan een NOPRIO(HOST|PORT)(DST|SRC) invullen, maar als je bepaald verkeer hogere prioriteit wil geven hoe doe je dat dan?
En hoe kan je in het wondershaperscript iets (bijv FTP) op laten we zeggen 10KB/s cappen?
't Wondershaper script is bedoeld om snel en effectief te traffic shapen (5 minuten werk).
Wat jij wil kan perfect met TC (het onderliggende commando) maar dan zul je het script moeten aanpassen. Wat nog veel leuker is: zelf een script schrijven. :*)

Verwijderd

offtopic:
Bij het gebruik van dit soort tools.scripts, treedt er dan geen onbedoelde
vertraging op in je inet verkeer?

• Arnout
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 15:50:
offtopic:
Als je traffic gaat shapen zal er altijd vertraging optreden. Echter, dit is te verwaarlozen in verhouding tot wat je ermee bereikt.
Je legt namelijk één of meerdere wachtrijen aan die naar je NIC spuwen. Als de wachtrijen leeg zijn (weinig upload of een upload onder het maximale toegestane) dan zal de vertraging echt minimaal zijn (lees de LARTC documentatie door voor een uitgediepte uitleg + berekening). Niet merkbaar iig (en nauwelijks meetbaar).

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:37

JeroenT

hoi!

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 15:50:
offtopic:
Neen , het is er juist om het allemaal soepeler te laten lopen :)

• Zeezicht
Hmmm d8 ik....
wordt helaas nog niet veel wijzer uit die HowTo, wordt dus nog eens goed studeren daarop.
Enige tips welke richting ik uit moet gaan? Bijvoorbeeld geen CBQ nemen (las dat het niet altijd de gewenste resultaten gaf en nogal complex was).

• Arnout
Zeezicht schreef op 11 november 2003 @ 16:11:
Enige tips welke richting ik uit moet gaan? Bijvoorbeeld geen CBQ nemen (las dat het niet altijd de gewenste resultaten gaf en nogal complex was).
Inderdaad, zorg voor HTB ondersteuning in je kernel.
De documentatie is erg duidelijk, contstant worden er voorbeelden gegeven.
Je zou het wondershaper script bijvoorbeeld kunnen uitbreiden met een high prio class en die op dezelfde manier vullen als noprio dat doet.

Mijn traffic shaping script werkt met IPtables. Ik markeer met IPtables de pakketten, die dan later door de traffic shaper worden afgehandeld. Je kan ook met het TC commando pakketten classificeren, maar IPtables biedt meer mogelijkheden (bijvoorbeeld op lengte en ACK markeren).

[ Voor 22% gewijzigd door Arnout op 11-11-2003 16:17 ]

• Zeezicht
Dat met iptables markeren ben ik ook tegen gekomen ergens in de tekst. Zou jij toevallig je script willen delen? Dan heb ik waarschijnlijk alvast een mooi uitgangspunt om mee te beginnen,.

TIA

• Arnout
Geen probleem. :)

shaper_script versie 4

Je ziet nog enkele "remainings" van de wondershaper. Ik heb bijv alle berekeningen voor de klasses eruit gesloopt, dit wil ik zelf kunnen ingeven.

Ik vis eerst de kleine pakketten eruit (ACK's voornamelijk) om download's zoveel mogelijk ruimte te geven. Daarna al het p2p verkeer (Shareaza).
Onderaan, de download shaper (voor zover je downloads kunt shapen); deze heb ik ge comment omdat dit niks uitmaakt. Max downstream merk je maar weinig van.

Hier nog even een uitvoer van de optie "status": shaper_status.txt

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 11-11-2003 20:05 ]

• Zeezicht
Bedankt ... ik ga hier snel mee aan de slag!

Verwijderd

werkt echt goed, heb nu die standaard wondershaper (icm shorewall) geinstalleerd, en terwijl m'n p2p (mldonkey) staat te uploaden met 9kb/s krijg ik tegelijk met speedtest dit resultaat:
Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Wed Nov 12 2003 om 22:30:55 UTC+0100)

Download : 111.3 KByte/sec
Upload : 9.0 KByte/sec
voorheen was het met speed test dan iets van 1of2kbyte/sec, nu nog 's ff alles verfijnen (lees jatten van Method :) )
Pagina: 1