Toon posts:

[C#/.NET/SQL] Serverside data access *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word er helemaal kriegel van. Wie heeft er een simpel voorbeeld applicatietje om bijvoorbeeld een master-slave tabelletje te viewen.

In Delphi is dit een eitje, hoef je geen code voor te kloppen. Dan zou ik datasources voor master en slave tabellen maken, controls eraan koppelen en tada, als je een rij uit de master aanklikt dan zie je in de slave de gerelateerde rijen. (Bijvoorbeeld kies een customer en zie alle orders voor die customer)

Ik krijg 't wel voor elkaar in C# (VS.NET 2003) met steeds een DataSet te vullen met een sql data adapter bij een 'click' van de master tabel, maar dat moet toch simpeler kunnen dan telkens al die handmatige event code?

Wie weet een fatsoenlijke walktrough of voorbeeld source?

[Geen replies in de trend van 'gebruik dan Delphi', ik wil juist dit gedoe in .NET doorgronden]

[oeps - vergeten een zinnig topic in te vullen]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 14:01 . Reden: topic vergeten... te laat... ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kijk eens op http://www.asp.net/tutorials/quickstart.aspx onder het kopje "Server side data access"

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Die hele XML/SOAP/HTML multitier spul is een eitje in .NET, heel mooi. In vijf minuten maak je een applicatie die zowel webpages als in forms een tabelletje op een remote server kan editen, met XML communicatie tussen de server en client, met wat extra code op de server enzo.

Maar ik zoek nu net hoe ik die dingen doe die in Delphi zo simpel zijn, namelijk een GUI tegen de database tabellen "plakken".

Bijvoorbeeld een projectje in de trend van een lijstje met customers in een dropdown of grid, en als je er eentje aanklikt, dat je dan in de andere grid een lijstje orders ziet (en daaronder weer order details, products, etc.)

Dus puur windows.forms, geen multitier gedoe, alleen het user interface gedeelte. Het lukt mij alleen met heel veel handgeklopte code, met event handlers voor alle grids die dan weer querytjes gaan invullen en laden voor de volgende grid. Dat moet toch handiger kunnen?

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 14:29:
Bijvoorbeeld een projectje in de trend van een lijstje met customers in een dropdown of grid, en als je er eentje aanklikt, dat je dan in de andere grid een lijstje orders ziet (en daaronder weer order details, products, etc.)
Master detail grids middels datasets of iets dergelijks?
Dus puur windows.forms, geen multitier gedoe, alleen het user interface gedeelte. Het lukt mij alleen met heel veel handgeklopte code, met event handlers voor alle grids die dan weer querytjes gaan invullen en laden voor de volgende grid. Dat moet toch handiger kunnen?
valt tegen, omdat wat jij wilt wel leuk staat in een paar zinnen, maar nooit te bouwen is met software in evenzoveel regels code. Immers, als jij de selected row wijzigt in de mastergrid wil je dat de orders in de detail grid automatisch wijzigen. Nu gaat er weinig 'automatisch', wel wat, maar niet alles. Je kunt een heel eind komen met databinding, maar op een gegeven moment houdt het op.

Middels een O/R mapper kun je bv die master-details data gewoon ophalen (customers[i].Orders[j].OrderDetails.Products bv) Het is alleen zaak de controle op te zetten van de verschillende grids: als grid A wijzigt, moet dan b en c ook wijzigen of niet? Dat is helaas handwerk.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• alley
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-08 20:40

alley

ahuh

Probeer eens een typed dataset te maken,

sleep je tabbellen erop,
zet de relaties goed,
voeg een instantie van je typed dataset toe aan je winform,
koppel je hele dataset aan een grid voor een ander soort master/detail dan je gewend bent van delphi OF koppel grid1 aan table1 van je dataset en grid2 aan table2.

Nu alleen nog ff Fill() coderen zodat je dataset gevuld wordt.

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:38
Kijk eens naar de DataSet, DataTables en DataRelation classes.

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1