IBM/HGST Hoelang garantie op een vervangende schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 16:13
Ik had een IBM deathstar 75GXP. Die ging, zoals de meeste, defect. Data kwijt. Allemaal erg vervelend.

Die is verstuurd via de RMA procedure. In januarie 2003. Een deskstar 75GXP schijf teruggekregen waarop staat "factory servicable part". Deze schijf heeft een productiedatum van july 2002.

Nu is deze (november 2003) ook defect. (schrapende geluiden). Ik RMA aangemaakt op deze schijf. Out of warranty! Een mailwisseling met HGST gehad waarin zij aangeven dat de garantie op de 1e schijf verlopen is en dat daarom geen garantie op deze, die ik nu 11 maanden heb, gegeven wordt.

Is dit correct. Mag dit via het Europees recht? Ik baal al van 3 keer dataverlies (er is ook nog een 60GXP bij me vervangen) en kan me niet voorstellen dat dit mag.

Wie weet meer of heeft een andere ervaring met een "Factory servicable part" van HGST.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er zijn 2 zaken:
1. de garantie op een schijf : dit hangt per fabrikant af.
2. de garantie op een werkend produkt. Hiervoor is wettelijk de winkel aansprakelijk, ongeacht of de fabrikant meewerkt.

De veel fabrikanten geven 2 jaar op een schijf, dus als de vervanger een kortere garantie of 'out-of-service' is dan kan je de fabrikant hierop aanspreken (soms moet je flink doordrammen).
Als je schijf maar 1 jaar fabrieksgarantie heeft dan moet je bij je winkel zijn, die moeten een degelijk produkt leveren en je een redelijke oplossing bieden als ie bv na anderhalf jaar kapot gaat.

Senile! Senile Oekaki

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

Kama

Game Coordinator

Dit lijkt me te vallen onder de garantie van je eerste aankoop. Het lijkt me niet zo dat als je een vervangende schijf krijgt, daar weer opnieuw die X jaar garantie op krijgt. Maar dat is wat mij lijkt.

En als je schijven zo vaak crashen zit er misschien wel meer niet lekker in je PC dan alleen die schijven :?

drs. Kama

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
nee die 75 gxp's zijn gewoon brak, nu met de firmware update is het hopelijk beter (afgelopen weekend één zien sneuvelen).

Verder is het correct dat je garantie hebt op je eerste product, gaat gewoon in vanaf de factuurdatum.

Zou anders wel heel makkelijk zijn..

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Je zal bij de winkelier moeten zijn als de fabrikant binnen de door hem gestelde voorwaarden geen garantie meer verleent. Garantie die de fabrikant je bij aankoop geeft is gratis, die van de winkelier wettelijk gewaarborgd. Afhankelijk van het tijdstip van de aankoopdatum van de oorspronkelijke schijf zal de winkel je iets moeten bieden. Ik kan mij voorstellen dat 2 jaar na dato je van de winkel niet zo heel veel meer mag verwachten. Wellicht €10-20 bij de aankoop van een nieuwe HD?

Verwijderd

Die IBM serie is gewoon volkomen k~t.

Ik heb net mijn 5de rma achter de rug (met 3 schijven) en ben het spuug zat..
NOOIT geen ibm meer. Voordeel is wel dat ik (na 3 x data verlies) nu elke week backups maak :)

Je hebt een tering slechte harddisk, gaat ie kapot, denk je dat je een goeie terug krijgt....sturen ze er een van dezelfde serie.
Na 3 x rma al gevraagd of met bijbetaling niet een HD van een andere serie kon worden opgestuurd, maar nee.....
Ik ga er van uit dat op de vervangende harddisks ook 1 jaar garantie zit en anders gooi ik het ook op de verwachtte levensduur.
De 'oudste' harddisk begint weer de o zo bekende klik geluiden te maken dus binnenkort maar weer opsturen.....

Nu schijnen ze voor deze drives software te hebben die het probleem soms oplost...
De software die zoekt of een update nodig is geeft aan dat het nodig is, draai ik de update software dan krijg ik de melding dat het niet nodig is.....

IBM zuigt en de support die je krijgt is helemaal klote.
Soms duurt het wel 2 tot 4 weken voordat je reactie krijgt op een e-mail !!
Pagina: 1