[Internet Explorer]Huisstijl via intranet???

Pagina: 1
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ben even aan het brainstormen over de mogelijkheid om de huisstijl ( dus alle documenten die naar buiten toe gaan ) van ons bedrijf over te gaan zetten naar een internet applicatie ipv word vbscript applicatie die nu in gebruik is.
Dit in verband met :
het makkelijker opslaan ( alles gaat in een dbase )
makkelijker opzoeken dbase zoeken gaat sneller dan office zoeken )
makkelijker actualiseren ( als iemand een oude brief pakt en ondertussen is een vestiging verandert dan kunnen deze gegevens zo geupdate worden )
de veranderde output vraag ( sommige offertes moeten gewoon als readonly pdf naar buiten )

en het feit dat onze huisstijl vrij simpel is.
Linksbovenin bedrijfsnaam, rechtsbovenin logo + naw gegevens, onderin vestigingsgegevens.

Het idee is dus om gewoon een webpage op te bouwen volgens de huisstijl, met daarin twee textareas waarin mensen addressering en briefgegevens kunnen tikken. Deze input op te slaan in een dbase, en dan uit de dbase weer output te gaan genereren naar pdf / rtf / xml / html / openoffice formaat ( / word formaat via openoffice misschien )

Alleen de grote vraag is is het realiseerbaar via css / javascript om een behoorlijke brief te maken. En is het dan ook mogelijk om via get / post variabelen een brief samen te stellen of is er een maximaal aantal tekens wat er in een get variabele mag staan.

Heeft iemand hier ideeen / ervaring mee???

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Het genereren van zo'n brief moet goed te doen zijn uiteraard met behulp van JavaScript en CSS waarmee je alles netjes kunt positioneren.
Je zal in ieder geval met POST requests moeten werken aangezien POSTS requests geen limieten hebben qua aantal chars.

Het grootste probleem wordt om je huisstijl op je printer te waarborgen. Je wilt je marges behouden en geen IE gegevens zoals de URL etc. in je voettekst. Volgens mij is hier wel wat aan te doen met CSS. Zal je even moeten zoeken in het W&G forum.

Ook wordt het een probleem als je bitmap logo's at 72 DPI moet gaan afdrukken. Dat ziet er op de printer natuurlijk crappy uit.

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• Gomez12
Bedoeling is niet direct dat mensen vanuit IE iets uit gaan printen, bedoeling is meer dat mensen een brief tikken, en deze dan naar zichzelf / cq de klant gaan emailen. De geemailde pdf /rtf versie kan dan als het moet uitgeprint gaan worden. Ik heb al een simpel javascriptje wat ervoor zorgt dat er onder IE niet meer geprint kan worden.

Volgende vraag is dan alleen kan ik post parameters zonder een form meesturen, omdat ik eigenlijk gewoon een icoontje op iemand zijn desktop (geen active desktop ) wil zetten voor het maken van een brief, of het moet vanuit een macro uit een telnet-client (crt) vandaan komen.

Maar tot nu toe nog zeer hoopvol gestemd.

Verwijderd

als je data bewaard in XML kan je met SLT de boel omzetten naar pdf, word, HTML, ect.

btw css / javascript is niet zo handige oplossing omdat je dan weer afhankelijkheden krijgt met gebruikte browser ect

of je koopt gewoon een programma die dat doet voor je, het wiel op nieuw uitvinden is niet zo handig... zullen vast ook open source oplossingen voor zijn

btw cocoon is een goed tool, als je het zelf wilt doen

www.apache.org

• Gomez12
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 14:22:
als je data bewaard in XML kan je met SLT de boel omzetten naar pdf, word, HTML, ect.

btw css / javascript is niet zo handige oplossing omdat je dan weer afhankelijkheden krijgt met gebruikte browser ect

of je koopt gewoon een programma die dat doet voor je, het wiel op nieuw uitvinden is niet zo handig... zullen vast ook open source oplossingen voor zijn

btw cocoon is een goed tool, als je het zelf wilt doen

www.apache.org
Waarom bewaren in XML??? Ik wil het al in een dbase gaan stoppen. En dan vanuit de dbase een export naar pdf / word / html etc.

En waarom zou ik iets als cocoon willen gebruiken??? Volgens mij is het idee wat ik hebben wil vrij straightforward. Heel erg simpel gezegd gewoon een grote textblob die ik wil gaan opmaken in een huisstijl, en dan nog een frontend om de textblob voor de mensen duidelijk te maken. ( Ga wel even kijken naar cocoon, maar zie nog niet echt wat ik er aan heb )

En open source oplossingen zijn altijd leuk, maar over het algemeen wil ik eerst een idee hebben wat ik precies hebben wil ( weet ik wel ) en welke problemen / moeilijkheden / uitdagingen ik ga tegenkomen ( vandaar dit topic ) En de vraag of het al eens zo gedaan heeft en daarom misschien wat tips heeft.

• pjonk
Gomez12 schreef op 11 november 2003 @ 14:15:
Bedoeling is niet direct dat mensen vanuit IE iets uit gaan printen, bedoeling is meer dat mensen een brief tikken, en deze dan naar zichzelf / cq de klant gaan emailen. De geemailde pdf /rtf versie kan dan als het moet uitgeprint gaan worden. Ik heb al een simpel javascriptje wat ervoor zorgt dat er onder IE niet meer geprint kan worden.
Duidelijk dus ik begrijp dat je al een mechanisme hebt om de gegevens in de database naar een brief lay-out te converteren?
Volgende vraag is dan alleen kan ik post parameters zonder een form meesturen, omdat ik eigenlijk gewoon een icoontje op iemand zijn desktop (geen active desktop ) wil zetten voor het maken van een brief, of het moet vanuit een macro uit een telnet-client (crt) vandaan komen.
Waarom wil je post parameters zonder een form versturen? In welke taal wil je dit eigenlijk gaan programmeren? Uit je openingspost begrijp ik dat de gebruikers gewoon in een web page de velden in moeten vullen.

Verwijderd

Het overschakelen naar een ander systeem word op mijn werk tegen gehouden door mijn colega's, geen aparte aplicaties die iets doen en wat de sysop altijd moet bijhouden. Wat als jij daar weggaat? Wie gaat het systeem bijhouden, of moetten ze weer een extern iemand inhuren en dan eerst een paar weken(zoniet maanden) kijken hoe jou script werkt?
Het kan zijn dat je nou iets hebt van "Ik doe het wel, ookal ben ik weg", maar je kan nu niet weten hoedat de relatie tussen jou en het bedrijf is over X jaar. Mischien doe jij dat wel helemaal niet en dan kunnen ze alles met veel moeite overzetten.

Ik werk als systeembeheerder op een school en ben daar bezig met een nieuw Leerling Volgs Systeem, ik heb de vraag gehad om alles zo te maken dat het met windows+word+excel te veranderen is. Ook gebruikersbeheer en allemaal dingen die er bij komen kijken moetten in dat systeem komen. Hier ben ik dus al 6 maanden me bezig(iig het finetunen).

Hierbij stel ik de vraag, is het wel makkelijk om het geheel via internet te doen? Waarom heb je hiervoor gekozen? Wat heb je overwogen etc(ook kwa tijd/geldbesparing)?
Ook verbaast het mij dat je kiest voor een database boven een XML systeem, XML wordt steeds meer gebruikt en vele aplicaties kunnen er me overweg. Het systeem zal velen malen beter worden (zowel nu als in de toekomst, zie bovenstaand verhaal) als dat het op XML draait ipv een database.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 15:12 . Reden: finetunen van systeem op werk ]

• Gomez12
JonkieXL schreef op 11 november 2003 @ 14:51:
[...]

Duidelijk dus ik begrijp dat je al een mechanisme hebt om de gegevens in de database naar een brief lay-out te converteren?
Klopt.

[...]
JonkieXL schreef op 11 november 2003 @ 14:51:
Waarom wil je post parameters zonder een form versturen? In welke taal wil je dit eigenlijk gaan programmeren? Uit je openingspost begrijp ik dat de gebruikers gewoon in een web page de velden in moeten vullen.
Omdat ik bijvoorbeeld bij een offerte een extra plaintext bestand wil invoegen waarin dan de offerteregels staan. Dus de offerteregels zouden dan in een postvariabele moeten meegestuurd worden.
En mijn idee is om gewoon gewoon in een crt-script ( crt = telnet applicatie ) een hyperlink te zetten naar bijv. http://.../brief.php?naw=Pietje%20Puk_Schoenmakersstraat%2030&inhoud=Geachte%20heer%20Puk,_
( %20 is spatie, _ = enter )
zodat als mensen op deze hyperlink klikken dat mensen dan gewoon in Internet Explorer belanden, hier een mooi form statement zien waar ze gewoon een brief in kunnen typen en onderaan hebben ze verschillende export mogelijkheden zoals (pdf / html / doc ) en onderaan kunnen ze kiezen wat het medium is ( email is lage kwaliteit pdf / html /doc inclusief logo, printer is hoge kwaliteit pdf zonder logo ( want dit staat al op het briefpapier ), opslag is gewoon opslag in de database )

Zodat over een paar jaar elke brief gewoon weer uit de dbase te toveren is, desnoods ( op 2 manieren, origineel en geactualiseerd ( geactualiseerd is dan een check of alle naw gegevens etc. nog wel correct zijn en desnoods wijzigen ) )

Maar het basisidee is dus om gewoon een hyperlink dynamisch ( aan de hand van wat mensen in hun telnet venster hebben staan ) te genereren ( dit werkt al voor het gedeelte klantinformatie, dus voor een brief moet dit ook kunnen ) en dan gewoon een IE venster krijgen met de basisbeginselen van een brief. Maar omdat bijvoorbeeld naw gegevens al in het telnet venster staan, kan ik deze het makkelijkste meesturen als variabele naar IE.
Maar omdat ik hier eigenlijk geen beperking in grootte wil hebben ( want dan kan ik het proces ook omdraaien dat ik een standaardtekst in een hyperlink zet en dat de mensen dan de naw gegevens alleen nog moeten invullen ) zoek ik dus een mogelijkheid om gewoon post / get variabelen van een grote grootte in te kunnen geven.

Dus einddoel is gewoon dat ik overal een hyperlink neer kan zetten naar brief.php, en dan als variabelen bijv de naw gegevens van de klant en / of de briefinhoud kan meegeven .

• Gomez12
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 15:10:
Het overschakelen naar een ander systeem word op mijn werk tegen gehouden door mijn colega's, geen aparte aplicaties die iets doen en wat de sysop altijd moet bijhouden. Wat als jij daar weggaat? Wie gaat het systeem bijhouden, of moetten ze weer een extern iemand inhuren en dan eerst een paar weken(zoniet maanden) kijken hoe jou script werkt?
Het kan zijn dat je nou iets hebt van "Ik doe het wel, ookal ben ik weg", maar je kan nu niet weten hoedat de relatie tussen jou en het bedrijf is over X jaar. Mischien doe jij dat wel helemaal niet en dan kunnen ze alles met veel moeite overzetten.
Zie post hierboven, het idee is dus dat er gewoon ergens een basis layout komt te staan, de inhoud wordt gevormd uit post/get variabelen en losse tekstbestanden, moet goed gedocumenteerd zijn ( maar dat moet alles ).
Hierbij stel ik de vraag, is het wel makkelijk om het geheel via internet te doen? Waarom heb je hiervoor gekozen? Wat heb je overwogen etc(ook kwa tijd/geldbesparing)?
Reden dat hier naar gekeken wordt ( is nog niks definitief gekozen ) is dat een word-huisstijl die er op dit moment is meer werk is dan gemak als er een nieuwe medewerker komt, dit vanwege het feit dat de huisstijl gemaakt is voor word 97, en niet lekker werkt onder word 2000 en hoger. Plus het feit dat het nog onzeker is of wij in onze toekomstplanning wel bij windows blijven.

En in de loop der tijd zijn er nog een aantal wensen bijgekomen, zoals makkelijk naw gegevens kunnen wijzigen etc.
Huidige situatie is dat iemand zo af en toe een brief pakt van 5 jaar geleden, deze tekstueel aanpast en dan opnieuw uitprint. Met als leuk gevolg dat er dan 3 vestigingen opstaan die al gesloten zijn , en 5 vestigingen op ontbreken die geopend zijn.

Dus een overweging is dat een brief makkelijk bij te werken moet zijn naar huidige gegevens,
een overweging is dat wij op dit moment al vrij veel standaard brieven / rekeningoverzichten vanuit php naar pdf sturen en deze dan weer naar de klant emailen, dus mensen zijn al bekend met ons huidige intranet klantinformatie systeem.
En een overweging is dat mensen met word / excell iets kunnen intikken uitprinten naar de klant sturen en het origineel weggooien, klant belt twee weken later op naar aanleiding van de brief en de brief is bij ons niet meer bekend.
En een overweging is dat we steeds meer exportmogelijkheden nodig hebben. En om nou in word te gaan zitten spelen met printen naar een pdf-printer, printen naar een fax-printer etc. etc. dat zien wij ook niet helemaal zitten.
Ook verbaast het mij dat je kiest voor een database boven een XML systeem, XML wordt steeds meer gebruikt en vele aplicaties kunnen er me overweg. Het systeem zal velen malen beter worden (zowel nu als in de toekomst, zie bovenstaand verhaal) als dat het op XML draait ipv een database.
Wat is het grote voordeel van XML boven een database, op dit moment is er al een klantinformatie systeem aanwezig wat in een dbase draait, vanuit een dbase kan je toch ook gewoon een xml export maken???

[ Voor 6% gewijzigd door Gomez12 op 11-11-2003 15:28 ]

• pjonk
Even kort samenvattend:
Je wilt variabelen van je crt-script overhevelen naar het PHP script via GET variabelen?
Ja je zit hier toch met beperkingen. De GET request mag vaak niet meer dan rond de 4K gegevens bevatten. Dit varieert echter per server.
Plus je hebt hier het nadeel dat je hele lange hyperlinks gaat krijgen wat lijkt mij ook niet altijd gewenst is.

Kun je het niet omdraaien? Dus dat de server waar PHP op draait een request doet naar de crt applicatie?

• Gomez12
JonkieXL schreef op 11 november 2003 @ 15:26:
Even kort samenvattend:
Je wilt variabelen van je crt-script overhevelen naar het PHP script via GET variabelen?
Ja je zit hier toch met beperkingen. De GET request mag vaak niet meer dan rond de 4K gegevens bevatten. Dit varieert echter per server.
Plus je hebt hier het nadeel dat je hele lange hyperlinks gaat krijgen wat lijkt mij ook niet altijd gewenst is.

Kun je het niet omdraaien? Dus dat de server waar PHP op draait een request doet naar de crt applicatie?
Crt draait clientside en php draait serverside. Ik zie niet in hoe ik een server iets betrouwbaar bij een client kan laten opvragen ( denk aan mensen die snel even iets willen doen en dan per ongeluk snel de computer uitzetten etcetera.)

Maar Get request groote kan ik dus op de server instellen, nooit echt naar gezocht maar zal ik dan even naar gaan kijken, want het gaat niet echt over get-variabelen van 10 Mb of zo, alleen gewoon een standaard plaintext tekstje. En de lengte van de hyperlinks is niet echt boeiend.

• mocean
  • Laatst online: 15-08 04:26
Gomez12 schreef op 11 november 2003 @ 15:24:
En een overweging is dat mensen met word / excell iets kunnen intikken uitprinten naar de klant sturen en het origineel weggooien, klant belt twee weken later op naar aanleiding van de brief en de brief is bij ons niet meer bekend.
Dit is ook op te vangen via verbetering van de VBA apps. Als je lekker in Wordt zit te typen is er niks makkelijker dan
Bestand > Nieuw > Memo (of verslag, fax etc.)
Je moet mensen gewoon leren dor .dot files te gebruiken die je centraal ergens neerzet. ook zijn er document systemen die binnen Word de brijf gelijk voorzien van een kenmerk en dat centraal opslaan.

Mijns inziens is dat veel makkelijker dan een intranet oplossing. Hoe krijg je daar bijvoorbeeld speciale tekens in je brief? Of vette tekst, plaatjes?

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Gomez12
mocean schreef op 11 november 2003 @ 15:38:
[...]

Dit is ook op te vangen via verbetering van de VBA apps. Als je lekker in Wordt zit te typen is er niks makkelijker dan
Bestand > Nieuw > Memo (of verslag, fax etc.)
Je moet mensen gewoon leren dor .dot files te gebruiken die je centraal ergens neerzet. ook zijn er document systemen die binnen Word de brijf gelijk voorzien van een kenmerk en dat centraal opslaan.

Mijns inziens is dat veel makkelijker dan een intranet oplossing. Hoe krijg je daar bijvoorbeeld speciale tekens in je brief? Of vette tekst, plaatjes?
En als je nou gewoon voor de brieven heel word kan afschaffen, dan vervalt punt 1.
( Let op gaat dus over het openhebben staan van word, niet over licentie van word)
En dot files kunnen een heel leuke basislayout maken, maar als je iets meer controle wilt hebben en je wilt standaard iets invullen ergens dan moet je al zoveel truken uithalen, centrale dot file is leuk, maar dan heb je alsnog een aanpassing nodig voor laptops, of raadt jij het aan om een .dot bestand met vba etc. over een 64Kb single isdn ( = thuis ) te openen om een briefje te tikken.
En een document systeem in word wat een beetje goed werkt (inclusief wijzigingen en door wie gewijzigd etc.) is duur, moeilijk te onderhouden en dan nog het feit dat word hel slecht is in het opschonen van bestanden ( open maar eens met een redelijke texteditor een wordbestand wat veel gewijzigd is en kijk eens wat je dan allemaal terugvind. Leuk hoor zo'n undo functie die over een save heenwerkt )

En wat voor speciale tekens??? Euro teken, kan gewoon. E met trema etc. wordt nu toch volgens de meeste mensen al als veels te veel moeite gezien. Vette tekst, kan gewoon met aantal codes. Plaatjes??? Het moeten wel professionele brieven worden hoor, plaatjes etc heten dan gewoon bijlagen. Staan bij ons niet in de brief zelf.

P.S. Dit is niet als afkraken van word etc bedoeld, maar het idee heb ik nog geen onoverkomelijke problemen tegen gezien. En natuurlijk is het allemaal ook best mogelijk in word. Alleen om dat helemaal dicht te bouwen ben je denk ik veel langer bezig dan huidig idee. En tot nu toe ben ik heel erg blij met de reacties, want ik had bijvoorbeeld nog niet over bold teksten nagedacht. Is wel een goed punt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gomez12 op 11-11-2003 15:58 ]

Verwijderd

Gomez12 schreef op 11 november 2003 @ 14:33:
[...]

Waarom bewaren in XML??? Ik wil het al in een dbase gaan stoppen. En dan vanuit de dbase een export naar pdf / word / html etc.

En waarom zou ik iets als cocoon willen gebruiken??? Volgens mij is het idee wat ik hebben wil vrij straightforward. Heel erg simpel gezegd gewoon een grote textblob die ik wil gaan opmaken in een huisstijl, en dan nog een frontend om de textblob voor de mensen duidelijk te maken. ( Ga wel even kijken naar cocoon, maar zie nog niet echt wat ik er aan heb )

En open source oplossingen zijn altijd leuk, maar over het algemeen wil ik eerst een idee hebben wat ik precies hebben wil ( weet ik wel ) en welke problemen / moeilijkheden / uitdagingen ik ga tegenkomen ( vandaar dit topic ) En de vraag of het al eens zo gedaan heeft en daarom misschien wat tips heeft.
Nouja... kijk wat ik dus zeg... gebruik iets wat al bestaat.... zeker voor een straithforward oplossing zoals je al zei....

maarja ik gaf je alleen een optie van kijk eens naar cocoon kan je misschien gebruiken... om joun woorden maar weer eens te gebruiken om ideeen op te doen

maarja wordt zo te zien niet opgenomen door je... jammer...

• Gomez12
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 16:10:
[...]

Nouja... kijk wat ik dus zeg... gebruik iets wat al bestaat.... zeker voor een straithforward oplossing zoals je al zei....

maarja ik gaf je alleen een optie van kijk eens naar cocoon kan je misschien gebruiken... om joun woorden maar weer eens te gebruiken om ideeen op te doen

maarja wordt zo te zien niet opgenomen door je... jammer...
Zie reactie hierboven ergens : ( Ga wel even kijken naar cocoon, maar zie nog niet echt wat ik er aan heb )

Het kan natuurlijk zo zijn dat ik niet binnen 5 minuten doorheb wat ik aan cocoon heb. Dus dat ik er even niet verder over doorga zegt nog niet dat ik er niets mee doe, alleen dat ik er nog naar aan het kijken ben.
Pagina: 1