Spontane Reboot -> Harddisk niet gevonden

Pagina: 1
Acties:

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat als ik thuis kom blijkt dat mijn pc ineens gereboot heeft.
Op zich zou ik dit niet de grootste ramp vinden , maar na het rebooten kan ie dan vervolgens de harddisk niet vinden. Het enige wat zichtbaar is is het opstartscherm waarin ik al zie dat ie geen ide apparaten gevonden heeft en ik gevraagd wordt om een bootable device.
Als ik dan de pc vijf minuten uitzet en weer aanzet loopt alles weer als een zonnetje.

Nu heb ik zitten bedenken wat er zou kunnen gebeuren:
Voeding raakt oververhit? - Lijkt me niet, dan zou ie wel gewoon de ide apparaten kunnen vinden lijkt me.

Moederboard oververhit? - Tsja, daar lijkt het bijna op, vind ik raar, moederboard is iets van 3 of 4 jaar oud en heeft het altijd prima gedaan...

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn of is mijn moederboard gewoon langzaam aan het overlijden??

specs:
MSI 6309 mobo
PIII500 @ 733
Gforce FX5200

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

moederboard is iets van 3 of 4 jaar oud
MSI 6309
Controleer de condensatoren op je moederbord. Dikke kans dat ze brak zijn. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, die je via de FAQ en het beleid van dit subforum had kunnen vinden :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Voeding raakt oververhit? - Lijkt me niet, dan zou ie wel gewoon de ide apparaten kunnen vinden lijkt me.
Het kan wel degelijk komen door een kapotte voeding.

Andere mogelijkheden zijn :
- los zittende onderdelen
- slecht stukje geheugen
- losse ide kabel/ slecht contact-makende
Maar ook andere dingen zoals rommelende kaarten, slechte BIOS/geheugen instellingen.....
Ook lekkende condensatoren op het mobo en in je voeding kunnen de oorzaak zijn.

Hetis heel lastig probleem dat je alleen systematisch op kan lossen.

Senile! Senile Oekaki