[SUN] Centrale Solaris 10 Beta topic

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
na het lezen van deze qoute ben ik aan het downloaden begonnen en ondertussen ben ik aan het installeren in VMWare.

dit is een officiele link dus geen warez ofzo!
solaris 10 (x86) beta is free somewhere on sun website.
http://wwws.sun.com/softw...is-express/sol_index.html
Afbeeldingslocatie: http://wwws.sun.com/software/images/logos/solaris_logo.gif
Zijn er nog meer mensen die hiermee aan de slag gaan? Het is een beta versie dus laten we kijken hoever we komen en hier gezamelijk evt tegenslagen uit de weg ruimen.

p.s. Ga in dit topic niet vragen om Solaris 9 voor x86, deze kun je alleen tegen de betaling van $20,- downloaden op de sun site, er hier naar vragen valt onder warez-request!

o 1e probleem, de installer bevat grafische delen en mijn muis (vmware-mouse) doet het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door xychix op 11-11-2003 13:38 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Ik wil het misschien wel gaan testen. Ik draaide eerst Solaris 9 en nu probeer ik FreeBSD uit, maar FreeBSD bevalt niet echt. (zonder syscons zal XFree86 niet werken)

Solaris 10 Zou gemerged worden met TrustedSolaris, en zou een soort van LPAR ondersteuning hebben.....genoeg enterprise features dus :9

Een nadeel: het zal waarschijnlijk niet meer werken op SPARCStations.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 20:02 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik heb de iso's nu ook binnen, dus ga het strax ff bekijken, eerst ff in vmware, daarna misschien wel op een pII 400 (als de specs dat toestaan dan he)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

[rant] Ik persoonlijk vind Solaris op een x86 waardeloos. Ofwel draait je het op een sparc (zoals ik) ofwel draai je het niet. Mac OS X draai je ook niet op x86 maar op een vette G5 :9 [/rant]

Verwijderd

Idd, het is altijd zo'n zoektocht voor leuke (freeware)apps. Ik ben namelijk de ports tree van FreeBSD zogewend: cd /usr/ports/<app> ; make install

En gaan met die banaan. Op Sun is het toch allemaal weer een stukje omslachtiger volgens mij omdat je zelf voor freeware-apps die losse dingen weer moet gaan downloaden, toch?

Misschien is Sun voor x86 leuk als servertje om er ervaring mee op te doen met het SunOS, maar als (multimedia) Desktop OS is toch GNU/Linux / *BSD een betere keus en nog sneller ook.

("freeware" bedoelde ik gewoon GPL/BSD-licensed etc.)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 21:14 ]

• Zwerver
  • Niet online
nu moeten jullie geen appels met peren gaan vergelijken. Solaris is gewoon niet te vergelijken met Linux/BSD imo. Als je voor die laatste twee state of the art spullen wil hebben dan dl je ze, met of zonder bugs... bij Solaris heb je een proffesionele groep gebruikers die voor dagen werk kwijt zouden kunnen raken bij een bug.... dus daar levert sun alle zooi mooi zelf

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 12:12

hbokh

Unox: the worst OS!

Op sun.com vind ik hier zo snel niets over, maar is een dual boot met bijv. W2k (ook) mogelijk, met installatie van Solaris op de secundaire IDE-schijf?
Dan zou ik het naast W2k op m'n oude PII-350MHz kunnen zetten.

This is my sick nature.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Zwerver schreef op 11 november 2003 @ 20:58:
ik heb de iso's nu ook binnen, dus ga het strax ff bekijken, eerst ff in vmware, daarna misschien wel op een pII 400 (als de specs dat toestaan dan he)
je bent 96 mb ram nodig, verder zal het wel lukken!
He heb je de iso's nog goed binnen kunnen halen ?
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:06:
[rant] Ik persoonlijk vind Solaris op een x86 waardeloos. Ofwel draait je het op een sparc (zoals ik) ofwel draai je het niet. Mac OS X draai je ook niet op x86 maar op een vette G5 :9 [/rant]
Mee eens, maar ik heb geen sparc en wil er toch wel eens mee kloten
Zwerver schreef op 11 november 2003 @ 21:38:
nu moeten jullie geen appels met peren gaan vergelijken. Solaris is gewoon niet te vergelijken met Linux/BSD imo. Als je voor die laatste twee state of the art spullen wil hebben dan dl je ze, met of zonder bugs... bij Solaris heb je een proffesionele groep gebruikers die voor dagen werk kwijt zouden kunnen raken bij een bug.... dus daar levert sun alle zooi mooi zelf
Daar ben ik het niet mee eens, t'is best te vergelijken. Stel je wilt een webserver ofeen shellserver neerzetten. dan heb je hier 2 redelijke alternatieven. De doorslag zou in mijn geval hier gegeven worden door de hardware die ik heb.

x86 zou dan FreeBSD betekenen (ook omdat ik daar meer ervaring mee heb) daarnaast schijnt Solaris nogal veel potentieel gevaarlijke suid binairies te hebben.
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 21:13:
Idd, het is altijd zo'n zoektocht voor leuke (freeware)apps. Ik ben namelijk de ports tree van FreeBSD zogewend: cd /usr/ports/<app> ; make install

En gaan met die banaan. Op Sun is het toch allemaal weer een stukje omslachtiger volgens mij omdat je zelf voor freeware-apps die losse dingen weer moet gaan downloaden, toch?

Misschien is Sun voor x86 leuk als servertje om er ervaring mee op te doen met het SunOS, maar als (multimedia) Desktop OS is toch GNU/Linux / *BSD een betere keus en nog sneller ook.

("freeware" bedoelde ik gewoon GPL/BSD-licensed etc.)
zoals je hierboven kunt lezen ben ik (als Topic Starter) het in grote lijnen met je eens alleen kun je niet een "beter/slechter" conclusie trekken denk ik.

Ik zal hierbij dan ook mijn reden geven solaris op zijn kop te willen zetten:
Monserboard.nl
Men vraagt heel veel solaris kennis. en ik denk dat als je algemene linux/bsd ervaring hebt je ook wel met solaris om kunt gaan maar leg dat maar eens uit in een gesprek... dus kloten maar, oefenen maar....
Daarnaast is het interessant en leuk! Maar de bakken met een permanente internet verbinding blijven bij mij FreeBSD (maar da's persoonlijk natuurlijk)

Dit topic is iig niet bedoeld om een goed/niet goed discussie op te roepen. Is meer voor mensen die ook eens met solaris willen kloten (al dan niet productie gericht... )

[ Voor 36% gewijzigd door xychix op 12-11-2003 07:35 ]

• Zwerver
  • Niet online
xychix schreef op 12 november 2003 @ 06:42:
[...]

je bent 96 mb ram nodig, verder zal het wel lukken!
He heb je de iso's nog goed binnen kunnen halen ?
Ja vanochtend zag ik dat ze binnen waren... dus ik ga ze vanavond maar eens aanslingeren
[...]

Mee eens, maar ik heb geen sparc en wil er toch wel eens mee kloten

[...]

Daar ben ik het niet mee eens, t'is best te vergelijken. Stel je wilt een webserver ofeen shellserver neerzetten. dan heb je hier 2 redelijke alternatieven. De doorslag zou in mijn geval hier gegeven worden door de hardware die ik heb.

x86 zou dan FreeBSD betekenen (ook omdat ik daar meer ervaring mee heb) daarnaast schijnt Solaris nogal veel potentieel gevaarlijke suid binairies te hebben.
Er wordt door de vorige schrijver toch duidelijk aangegeven dat hij het over een Desktop systeem heeft? Dat vind ik dus niet te vergelijken....
[...]

zoals je hierboven kunt lezen ben ik (als Topic Starter) het in grote lijnen met je eens alleen kun je niet een "beter/slechter" conclusie trekken denk ik.

Ik zal hierbij dan ook mijn reden geven solaris op zijn kop te willen zetten:
Monserboard.nl
Men vraagt heel veel solaris kennis. en ik denk dat als je algemene linux/bsd ervaring hebt je ook wel met solaris om kunt gaan maar leg dat maar eens uit in een gesprek... dus kloten maar, oefenen maar....
Daarnaast is het interessant en leuk! Maar de bakken met een permanente internet verbinding blijven bij mij FreeBSD (maar da's persoonlijk natuurlijk)

Dit topic is iig niet bedoeld om een goed/niet goed discussie op te roepen. Is meer voor mensen die ook eens met solaris willen kloten (al dan niet productie gericht... )
Mee eens, als ze morgen of overmorgen draaien zal ik mijn ervaringen/problemen eens posten

Verwijderd

Zwerver schreef op 11 november 2003 @ 21:38:
Ik ben het wel met je eens dat een Commerciele OS voor proffessioneel gebruik aan te raden is (maar dat is een hele andere discussie).

Jij zegt hier ongeveer dat solaris bug-free is (nou bijna dan)... Ik kan me heeeel wat bugs herinneren (RPC bugs van een paar jaar geleden enz. :P)

offtopic:

Toen ik voor het eerst achter solaris/sparc zat dacht ik echt van 'Heej, linux...' ... Vooral die nieuwe solarissen lijken vet steeds meer op linux. (in het eerste opzicht, meer dan een tru64 ofzo dat doet)

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 12:12

hbokh

Unox: the worst OS!

Behalve dat "killall" op Solaris iets heel anders doet dan op Linux! :/
Maareh... wordt er nog iets geinstalleerd of blijven we praten? Ik wil nog steeds weten hoe het zit met die dual boot-mogelijkheid (zie eerder).

This is my sick nature.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

hbokh schreef op 12 november 2003 @ 16:39:
Behalve dat "killall" op Solaris iets heel anders doet dan op Linux! :/
Mensen die killall op een *NIX doos gebruiken zonder te weten wat de consequenties op dat systeem zijn moeten gewoon een stevig pak slaag krijgen :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

killall zorgt altijd voor leuke problemen bij linux-gebruikers op echte UNIX systemen :+

Anyway, dit is heel interessant. Ik heb een hele tijd lopen zoeken naar een download van Solaris 9, maar dat kan tegenwoordig alleen tegen betaling :/ (Vroeger was het gratis..)

Tijd om Fedora d'r weer af te pleuren ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

ik ben het aan het downloaden..., alleen moet nog even een pc vinden om het op uit te proberen :), ondersteund ie wel een amd athlon proc en een realtek netwerkkaart? :), dat is het belangrijkst

edit: Ah, ja, daar is ie, de HCL, ik zal eens even kijken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 17:57 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als het goed is ben je onderweg naar de downloadlink de link 'Hardware compatability list' tegengekomen, die kan je vast vertellen welke hardware het zoal doet (of niet doet).

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik heb op een VMWare nu Solaris 9 x86 geinstalleerd, wonder boven wonder doet dat het wel naar behoren.

Na met ifconfig ook een ip te hebben toegekend kan ik zelfs de VM-Host pingen

Nu opzoek naar een handleiding om her systeem normaal in te richten.

het draaid nu 640x400 grijs scherm met als applicatie enkel een xterm.

Deze Solaris 9 versie is de download voor de Sun Fire V60x and Sun Fire V65x.
Solaris 10 x86 leek echter qua grafische modus in VMWare ook niet verder dan de hierboven genoemde instellingen te komen.

eens kijken of ik een sshd / telnetd kan installeren.

Mijn desktop AMD 1800 zal ook wel slachtoffer worden, om te zien of het grafische gedeelte dan anders gaat..... en er misschien nog wel een setup tool achteraan blijkt te draaien...

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 15:21:
[...]

Ik ben het wel met je eens dat een Commerciele OS voor proffessioneel gebruik aan te raden is (maar dat is een hele andere discussie).

Jij zegt hier ongeveer dat solaris bug-free is (nou bijna dan)... Ik kan me heeeel wat bugs herinneren (RPC bugs van een paar jaar geleden enz. :P)
Nee, ik zeg dat voor het proffesionele werk (afaik) er minder krittische bugs inzaten. Mensen vergelijken een OS wat veilig is voor serverwerk (Linux/*BSD) nu met een OS wat imo voornamelijk geschikt is voor het desktop gebruik. Er zijn uiteraard ook veel server toepassingen te bedenken (en in gebruik) voor Solaris, maar dan wil je imo al helemaal geen gebruik maken van freeware programma's waar je niet van weet wat ze doen. Solaris op de desktop is afaik toch behoorlijk stabiel, terwijl je met de andere twee nog wel eens voor (data) verassingen kan komen te staan. Dat was wat ik probeerde te zeggen :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

bash-2.05$ uname -a
SunOS unknown 5.10 s10_42 i86pc i386 i86pc

\o/

Na 2x de install gefuxx0red te hebben is 't gelukt ;)
Hint: laat de 'install' cd voor wat 'ie is, en boot van 'software cd 1'

Drivers voor fatsoenlijke videokaarten zijn hier, het handigste is om de configuratie van video steeds te bypassen (je krijgt dan een text-based install), en als dat alles klaar is deze drivers te installen (instructies op site), en alsnog kdmconfig te draaien.

edit: btw die patch is niet nodig

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 13-11-2003 10:55 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
CyBeR schreef op 13 november 2003 @ 10:36:
bash-2.05$ uname -a
SunOS unknown 5.10 s10_42 i86pc i386 i86pc

\o/

Na 2x de install gefuxx0red te hebben is 't gelukt ;)
Hint: laat de 'install' cd voor wat 'ie is, en boot van 'software cd 1'

Drivers voor fatsoenlijke videokaarten zijn hier, het handigste is om de configuratie van video steeds te bypassen (je krijgt dan een text-based install), en als dat alles klaar is deze drivers te installen (instructies op site), en alsnog kdmconfig te draaien.

edit: btw die patch is niet nodig
Kijk daar hebben we wat aan! ik ben alweer met de boot cd aant kloten in VMWare... nu maar eens kijken of ik ook vanaf cd2 kan booten!

Zo geboot van solaris 10 soft cd1, ik gok op de interactive installatie. En ik doe alles text based.

Ben nu aan de "grote" install van 2 gig toe

[ Voor 14% gewijzigd door xychix op 13-11-2003 12:12 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Werk aan de winkel
Afbeeldingslocatie: http://test.digipoint.org/files/sol10-setup1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://test.digipoint.org/files/sol10-setup2.jpg

hierbij de uitvoer van SuperScan 3.... :X
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
* + 192.168.249.129
    |___     7  Echo
    |___     9  Discard
    |___    13  Daytime
        |___ Thu Nov 13 13:33:05 2003..
    |___    19  Character Generator
        |___  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[]^_`abcdefg..
    |___    21  File Transfer Protocol [Control]
        |___ 220 unknown FTP server ready...
    |___    22  SSH Remote Login Protocol
        |___ SSH-2.0-Sun_SSH_1.0.
    |___    23  Telnet
    |___    25  Simple Mail Transfer
        |___ 220 unknown ESMTP Sendmail 8.12.9+Sun/8.12.9; Thu, 13 Nov 2003 13:33:05 +0100 (CET)..
    |___    37  Time
        |___ .]..
    |___    79  Finger
        |___ Login       Name               TTY         Idle    When    Where..
                                        root     Super-User            console          Thu 13:31 ..
    |___   111  SUN Remote Procedure Call
    |___   512  remote process execution;
    |___   513  remote login a la telnet;
    |___   514  cmd
    |___   515  spooler
    |___   540  uucpd
        |___ login: 
    |___   543  ?
    |___   544  krcmd
    |___  2105  MiniPay
    |___  7100  X Font Service

Ik kan niet als root remote inloggen, dan maar een adduser... ow dat commando bestaat niet.
find / -name "adduser" running now :) NOT FOUND !

op naar de sun pages voor documentatie...

ik weet dat het een beetje een 'wat heb ik ingetypt'-log word zo maar dat is voor mij en anderen misschien wel makkelijk later B)

[ Voor 19% gewijzigd door xychix op 13-11-2003 13:52 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Admintool kun je users mee aanmaken Nadeel: X nodig. Overigens schijnt admintool deprecated te zijn, maar 't volstaat tot zo ver ;)

Btw.
useradd ;)

edit:

Btw, ik heb een ander vreemd probleempje:
[code]
[root@callisto /]# chmod o+w home
chmod: WARNING: can't change home
[root@callisto /]# cd home
[root@callisto home]# touch foo
touch: foo cannot create
[/code]

Ik kan _niets_ in /home, en ik zit me af te vragen waarom dat is (en hoe ik het verhelp). Mischien kan iemand met wat meer Solaris ervaring hier een lichtje op schijnen?

edit2:
Na een beetje rondgooglen, uiteindelijk bij een FAQ van sunhelp uitgekomen: de nfs automounter zit in de weg. automounter config (/etc/auto_master) aanpassen om /home met rust te laten, automounter killen/restarten en alles is ok :)

Mischien nfsmount ik 'm nog een keer :)

[ Voor 79% gewijzigd door CyBeR op 13-11-2003 14:52 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
CyBeR schreef op 13 november 2003 @ 14:26:

Ik kan _niets_ in /home, en ik zit me af te vragen waarom dat is (en hoe ik het verhelp). Mischien kan iemand met wat meer Solaris ervaring hier een lichtje op schijnen?

edit2:
Na een beetje rondgooglen, uiteindelijk bij een FAQ van sunhelp uitgekomen: de nfs automounter zit in de weg. automounter config (/etc/auto_master) aanpassen om /home met rust te laten, automounter killen/restarten en alles is ok :)

Mischien nfsmount ik 'm nog een keer :)
idd, auto_mounter bestand geopend met vi en de regel over home uitgecommentarieerd... maar dan..
ps -A
zoek de pid van automount
kill 241
/usr/sbin/automount
dan kan ik echter nog niets in /home!

Ik ga maar rebooten.

reboot deed't :) maar ik zal jou optie ook nog eens proberen

[ Voor 5% gewijzigd door xychix op 13-11-2003 15:14 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ho maar ;)

/etc/rc2.d/S74autofs stop

Klaar :)

Je kunt 'm ook disablen als je 'm toch niet gebruikt verder (renamen naar s74autofs, kleine s. zo kun je 'm later makkelijk enablen als je 'm nodig hebt)

edit: hij heeft trouwens ook geen write perms, waarschijnlijk wil je dat ook fixen (chmod 755 /home)

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 13-11-2003 15:10 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
CyBeR schreef op 13 november 2003 @ 15:08:
ho maar ;)

/etc/rc2.d/S74autofs stop

Klaar :)

Je kunt 'm ook disablen als je 'm toch niet gebruikt verder (renamen naar s74autofs, kleine s. zo kun je 'm later makkelijk enablen als je 'm nodig hebt)

edit: hij heeft trouwens ook geen write perms, waarschijnlijk wil je dat ook fixen (chmod 755 /home)
permssies hoeven blijkbaar niet veranderd te worden

ziehier
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
   2 drwxr-xr-x  22 root     root         512 Nov 13 15:08 .
   2 drwxr-xr-x  22 root     root         512 Nov 13 15:08 ..
   2 lrwxrwxrwx   1 root     root           9 Nov 13 12:12 bin -> ./usr/bin
 .......knip.......
   2 dr-xr-xr-x   3 root     root         512 Nov 13 15:11 home
   2 drwxr-xr-x  13 root     sys          512 Nov 13 12:15 kernel
 .......knip.......
   0 dr-xr-xr-x   6 root     root         512 Nov 13 15:09 vol
$ ls -las /home
total 6
   2 dr-xr-xr-x   3 root     root         512 Nov 13 15:11 .
   2 drwxr-xr-x  22 root     root         512 Nov 13 15:08 ..
   2 drwxr-xr-x   2 user6  other        512 Nov 13 15:11 user6
$

nu maar op zoek naar een doc. voor:
- hardening (onnodige services etc slopen)
- firewall
- installeren AMP (Apache MySql Php)

[ Voor 10% gewijzigd door xychix op 13-11-2003 15:19 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben ik de enige waar 'ie af en toe lijkt vast te lopen bij de CDEalle gui zooi, en na 10 seconden weer verder gaat? Zelfs commands via ssh ingegeven gedurende die tijd worden pas na die 10sec uitgevoerd..

* CyBeR bang dat 't hardware-related is maar waar het dan aan zou liggen :/

Btw, overweeg eens PostgreSQL... Meer features (Transactions standaard, subqueries, etc.), meer SQL standards compliant, etc.

Apache zit er als het goed is bij, maar ik wilde zelf een kijken naar dat Sun ONEserver gebeuren...

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 13-11-2003 20:13 . Reden: In firebird deed 'ie het net ook :/ ]

• Zwerver
  • Niet online
and up she goes! Ik draai hem nu ook, maar ga hem wel gebruiken voor desktop in eerste instantie..... Enige waar ik tegen aanloop is dat die pkg-get ibiblio mirror zo traag is... heeft een van jullie al gevonden waar een snelle Nederlandse mirror staat?

edit: Hmmmm.... is het nou zo moeilijk voor solaris om goed om te gaan met een 350 mhz pc met 128 meg intern? Dat ding is de hele tijd aan het swappen... Kan me niet herinneren dat mijn linux bak dat ook de hele tijd deed. Iemand dit zelfde probleem?

[ Voor 34% gewijzigd door Zwerver op 14-11-2003 11:02 ]

• Zwerver
  • Niet online
*kickje voor de overige info*

Verwijderd

Ik hoop dat deze versie mijn ouwe Asus GF2GTS ondersteund... Kreeg CDE onder 9 niet aan de praat .... Heeft iemand hier ervaringen mee ???

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
ik ga het proberen met een siemens nixdorf
200 mhz
128 mb SD Ram....

2.1 gig hd...

we'll see....

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:18
xychix schreef op 13 november 2003 @ 13:40:

Ik kan niet als root remote inloggen, dan maar een adduser... ow dat commando bestaat niet.
find / -name "adduser" running now :) NOT FOUND !
tis useradd (d8 ik) bij solaris.
remote inloggen kon in sol8 en sol9 door config bestandje /etc/default/login te wijzigen. regel met
CONSOLE=

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
arikkert schreef op 14 november 2003 @ 17:14:
[...]

tis useradd (d8 ik) bij solaris.
remote inloggen kon in sol8 en sol9 door config bestandje /etc/default/login te wijzigen. regel met
CONSOLE=
een useradd deed het ... user toegevoegd en van daaruit naar root ge su'd

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR ondertussen OOo voor solaris 8 gedowned, werkt ook op 10 :)

Gedownload bij de duitse SUNsite sunfreeware mirror.. De meeste mirrors zijn incompleet :/
Ook netjes m'n printertje gefixed via m'n linux server. Ik vind 't leuk ;)

Nu nog uitzoeken waarom 'ie elke zoveel tijd een seconde of 10 vast hangt (erg irritant)
Ook uitgevonden. Een van m'n HD's loopt te kutten

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 16-11-2003 00:11 ]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
CyBeR schreef op 15 november 2003 @ 20:39:
* CyBeR ondertussen OOo voor solaris 8 gedowned, werkt ook op 10 :)

Gedownload bij de duitse SUNsite sunfreeware mirror.. De meeste mirrors zijn incompleet :/
Ook netjes m'n printertje gefixed via m'n linux server. Ik vind 't leuk ;)

Nu nog uitzoeken waarom 'ie elke zoveel tijd een seconde of 10 vast hangt (erg irritant)
Ook uitgevonden. Een van m'n HD's loopt te kutten
dat doe je allemaal netjes... ,mijn Nixdorfje 200 mhz loopt vast bij de installatie. het bakje wil duidelijk geen solaris eten.
dan moet ik mijn desktop machine er maar aan opofferen. ik wil het toch wel eens proberen. Ik denk echter niet dat ik jou nou in zou kunnen halen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, ik heb het op een HP Netserver E40 met een 200MHz Pentium Pro (zo'n socket-8 tegel), en dat gaat goed. Behalve dan die HDD die niet meewerkt. Maar ik ga vandaag ff een destructive write/read test doen, hopen dat het wat helpt. Daarna een reinstall.

edit:
Dat heeft dus ook niets opgeleverd.. Toen maar even wat ide kanalen geschuffeld, in de hoop dat het verschuiven van de HD's naar een kanaal en de cdrom naar een eigen kanaal zou helpen, maar ik heb de errors/warnings alweer gezien.

Ik weet nu ook niet meer wat 't nou precies is.. :/ Tijd voor een nieuwe disk is het zowiezo, 2.0 + 1.2 GB is wat weinig. Mischien verhelpt het ook meteen m'n probleem.

[ Voor 46% gewijzigd door CyBeR op 16-11-2003 22:45 ]

• Zwerver
  • Niet online
CyBeR: heb jij geen problemen met het eindelose swappen dan? Mijn systeem wordt echt bagger traag door het geswap, ik heb er toch 128 meg in zitten

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

96M hier, swapt niet overmatig volgens mij hoor..

Of ik ben aan wat meer geswap gewend, maar ik vind 't niet veel ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Al mijn probleempjes opgelost :) SCSI controller er in, rotte ide disk er uit, scsi disk er in, werken met die hap ;) geen ata-errors meer!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Je kunt met Solaris 9 / 10 x86 niet echt partitioneren he ??

ik zou hem wel graag eens naast mijn huidige winxp op mijn desktop draaien maar ik durf t niet helemaal aan...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd

Om het swappen enigzinds te voorkomen, moet je minimaal 512M ram hebben. 't liefst 768 of meer. Solaris-x86 is nogal geheugen hongerig (solaris-*sparc echter weer niet :? ).

/me baalt ervan dat de solaris support voor sparcstations bij versie 10 is gedropped.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07
Ik heb 't hier al bijna twee maand draaien op een PII 400. No hassle, install liep in een keer goed en het draait hier met Samba als file- en FTP server :) Heb er wat mee gespeeld, vond alleen de juiste grafische instelling voor m'n TFT wat lastig te verkrijgen. Wil 't nog op een sneller systeem zetten want op een PII 400 met 320MB is het echt Slowaris :+ (althans voor al het andere dan simpel de servert uithangen)

[edit]Oh wacht, toch hassle tijdens de install herinner ik me nu: hij vertikte 't met een USB muis. Oude PS2 knakker d'r in en klaaro. Heb 't niet zo op Solaris en USB ondersteuning, zo eens een Solaris 9 V880 doos onderuitgehaald met een USB stick :+

[ Voor 24% gewijzigd door Abbadon op 19-11-2003 22:31 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Zwerver
  • Niet online
* Zwerver moest van de week zijn solaris eraf gooien om zijn ipv6 tunnel te kunnen opzetten

mijn 2e sys is gecrashed :( Nu weer op zoek naar een sparc of anders een ligt pIItje

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Abbadon schreef op 19 november 2003 @ 22:23:
Ik heb 't hier al bijna twee maand draaien op een PII 400. No hassle, install liep in een keer goed en het draait hier met Samba als file- en FTP server :) Heb er wat mee gespeeld, vond alleen de juiste grafische instelling voor m'n TFT wat lastig te verkrijgen. Wil 't nog op een sneller systeem zetten want op een PII 400 met 320MB is het echt Slowaris :+ (althans voor al het andere dan simpel de servert uithangen)

[edit]Oh wacht, toch hassle tijdens de install herinner ik me nu: hij vertikte 't met een USB muis. Oude PS2 knakker d'r in en klaaro. Heb 't niet zo op Solaris en USB ondersteuning, zo eens een Solaris 9 V880 doos onderuitgehaald met een USB stick :+
OK dus op een snelle machine vrijwel probleemloos, ik zal dan toch eens een keer mijn Bureau bak leeg mikken... alleen ik kan die machine ook niet echt missen..

Ik kan natuurlijk ook een HD van 2 gig in die bak zetten (red ik het daarmee)

hahah AMD 1800+ met 2 gig disk...... maarja als het werkt :)

• Abbadon
2GB, dat zou moeten lukken maar het houdt niet over. Hier een df -k van mijn bak om te zien hoeveel ruimte hij vreet (en mekker niet over de indeling, ik was maar wat aan 't klooien :P ). Zou trouwens niet een tè trage disk gebruiken; Solaris houdt wel van een vlotte disk als je er mee aan 't spelen bent (find commando's e.d.) en die 2GB'er lijkt me nu niet bepaald een woesteling op dat gebied :+

Aangezien ik benieuwd ben of 'ie het ook doet met twee cpu's wil ik 'm over een poosje op een aparte disk op m'n dual AMD installeren. Vaak zijn dit soort versies alleen geschikt voor één cpu (meer is pro=betalen). Ben benieuwd :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als het goed is mag je 'm gratis gebruiken tot en met 8 processoren. Althans, dat is wat ik me ervan herinner.

Iemand een 16-way bak om het uit te proberen? ;)

Verwijderd

Jammie die Solaris screenshots doen me denken aan men goede oude stage tijd op men ultra 10 met 21 inch schermpie :P jammie..

Met andere woorden, proberen jongens!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo'n stage wil ik ook ;) Waar was dat?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Solaris 9 voor x86 (niet beta dus) is nu ook weer gratis te verkrijgen, beetje een knipperlichtidee, gratis, niet-gratis, gratis, en misschien moeten we er over een paar maanden weer gewoon voor betalen :)
http://wwws.sun.com/software/solaris/binaries/get.html

• Abbadon
Update. Solaris 10 installeren op m'n dual XP is a no go. Heb 't vier maal geprobeerd maar hij blijft elke keer hangen na de hardware config (zwart beeld). Heb er zo min mogelijk hardware in (Matrox G400, Intel 100+ NIC en een LSI Logic SCSI controller plus één 10Krpm SCSI disk) maar ook dat mag niks baten :/
Op dit moment ben ik Solaris 9 aan het installeren en dat gaat wel goed :) Jammer, maar ja 't is niet voor niets beta, nummertje 10.

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Is Solaris 10 veilig te installeren naast andere NTFS-partities?
Zal toch wel?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Dit is wel een kick van een heel erg oud topic. Verder denk ik dat je het het antwoord op deze vraag best op het grote boze internet kan vinden, het bijt niet :).

Deze gaat dus op slot.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.