Toon posts:

[ACCESS] Performance:Afbeeldingen linken of in db opslaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een performance vraagje:

Ik ben bezig met een redelijk omvangrijke applicatie in Access2000. Hierbij wil ik afbeeldingen kunnen linken aan records.

Mijn probleem is dat ik niet goed weet of ik de afbeeldingen in de applicatie moet opslaan, of een link naar het pad.

Opslaan
Als ik de afbeeldingen opsla in de applicatie doe ik dit in een aparte backend (bijv ...._Afbeeldingen_BE.MDB) en link naar deze tabel.

Linken
Bij het opslaan van het pad kan ik de afbeeldingen evt nog copieëren naar een beveiligd domein oid zodat de gebruikers de afbeeldingen niet kunnen wijzigen buiten de db!

Probleem
De applicatie wordt gebruikt door +/- 20 gebruikers (niet simultaan) onder Windows 2000 op een P4@2000Mhz. Het geheel loopt over een 10Mbps netwerk, en de backend staat op een drive (netwerksnelheid is bottleneck)

De afbeeldingen zijn in jpeg formaat, en zijn ongeveer 2Mb groot. Bij een gemiddeld aantal afbeeldingen van 25 per week is dit ongeveer 250 Mb per jaar........ Is dit acceptabel, na 5 jaar 1.25 Gb??? Een applicatie kan tot 2Gb gaan, maar gaat dit ten koste van de performance??? En welke rol speelt een aparte Backend hierin?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 12:38 ]

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Helaas helaas, een pic van 2 MB zal vele malen die ruimte innemen in de database. Dit heeft ermee te maken dat Access de image automatisch converteert naar (ik geloof) BMP formaat om hem op te kunnen slaan in de database. Je loopt dus vele malen sneller tegen de 2 gig grens van je Access aan.

Mijn advies zou zijn: linken die handel.

My personal website

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 22:33
Ik sluit me volledig bij OZ-Gump aan, een collega van me is ook eens tegen de eigenschap van Access aangelopen dat 'ie plaatjes intern als BMP of iets anders gigantisch opslaat.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Zeker gekoppeld opslaan. Ooit komt de dag dat je mischien iets anders met die afbeeldingen wilt gaan doen dan ermee werken vanuit je database en dan zit je met 100-en ingesloten objeten. Die moet je dan 1-voor-1 (of met scriptje) weer uithalen. Bovendien, een Access database kan corrupt raken. Dan ben je al je tekeningen ook nog eens kwijt.

Alleen de beveiliging wordt wel lastig. In Access kan je ze inderdaad redelijk 'afschermen', terwijl je daar anders weer allemaal andere oplossingen voor moet bedenken die je dan via je filesystem rechten moet gaan regelen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 11 november 2003 @ 12:51:
....... Mijn advies zou zijn: linken die handel.
Ik kon gisteren eindelijk een aantal testjes doen met de backend, en inderdaad, de database wordt vele malen groter dan de omvang van het bestand wat ik toevoeg.

De bestanden (foto's van producten) worden opgeslagen in JPG, als ik foto's in BMP'formaat toevoeg aan de database groeit deze ongeveer evenredig, maar dit is niet acceptabel.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 11 november 2003 @ 13:06:
..... Alleen de beveiliging wordt wel lastig. In Access kan je ze inderdaad redelijk 'afschermen', terwijl je daar anders weer allemaal andere oplossingen voor moet bedenken die je dan via je filesystem rechten moet gaan regelen.
Dat klopt, ik kan de gebruikers niet afschermen van de locatie van de bestanden, dan kunnen ze ze ook niet openen! En om nu alle bestanden die geopend worden te kopieëren naar locaal is ook geen optie, teveel load, en niet gebruiksvriendelijk.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:52

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan zou ik zeggen, zet ze in een directory met daarop:
- create
- modify
- read
- browse
rechten.
En dus geen:
- modify
- delete
rechten.

Of, maar ik weet niet goed of dat kan op jou OS, geef alleen de applicatie rechten in die dir. De gebruiker roept de applicatie op, de applicatie de bestanden...

[ Voor 37% gewijzigd door Boss op 12-11-2003 10:13 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 12 november 2003 @ 10:12:
..... Of, maar ik weet niet goed of dat kan op jou OS, geef alleen de applicatie rechten in die dir. De gebruiker roept de applicatie op, de applicatie de bestanden...
Er kunnen bij mijn weten geen rechten toegekend worden aan de applicatie, maar alleen aan gebruikers. Maar ze hebben hier net alles vervangen door nieuw high-tech spulleke, dus misschien is er op het nieuwe systeem wel iets in mogelijk.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 09:07
Wellicht heb je een mogelijkheid om SQL-server als backend te gebruiken. Deze kan veel beter met het opslaan van bestanden omgaan. De beveiliging is dan wellicht beter te regelen. Zoals hierboven al aangegeven is in de meeste gevallen een link naar het bestand op de server de betere oplossing.

Hans van Zijl

Pagina: 1