OpenOffice en onderwater scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 12:28

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Topicstarter
Iedereen kent het wel van MS Office (Word); zodra een document iets complexer qua layout of groter wordt krijg je geheid problemen. Plaatjes en tabellen verschuiven, tekst staat ineens door je koptekst, dat soort dingen. Voor een office pakket waar je ook nog dik voor moet betalen vind ik dat eigenlijk onacceptabel.

Thuis wilde ik dus aan de slag met OpenOffice, maar je raadt het al, ook daar heb ik problemen met opmaak. Na het einde van een opsomming blijft de tekst inspringen. Hieronder volgt een voorbeeld van hoe het eruit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Hier staat dus gewoon tekst
- Dit is een opsomming
- En nog een

Deze tekst in ongewenst ingesprongen en wil ik weer tegen de marge aan hebben.

Deze tekst is gewoon weer goed gepositioneerd
Backspace, delete, view unprintable characters niks helpt om dit ongewenste inspringen te verhelpen/voorkomen.

Nu is mijn vraag:
- Heeft OpenOffice een onderwater scherm functie (Zoals WordPerfect _/-o_)? Ik kan nergens in de menu's/opties iets vinden om opmaak code weer te geven...
- Zo nee, weet iemand hoe ik dit soort opmaak problemen kan verhelpen/voorkomen, zonder de tekst opnieuw in te moeten voeren?

Edit:
Wat betreft het onderwater scherm, na nog eens goed zoeken blijkt dat dit door de ontwikkelaars 'reveal codes' genoemd wordt. Dit zit niet in OpenOffice, maar er wordt wel aan gewerkt. Check: http://support.openoffice.org/faq/ar01s05.html#id2811357

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 11-11-2003 11:16 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

als je bij het laatste item bent en je drukt op enter komt er iets nieuws met inspringen, druk je NOG een keer op enter dan staat je cursor weer mooi vooraan :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-06 23:52
Moet erbij zeggen dat juist die office pakketten die verplaatsingen horen te doen, waarschijnlijk omdat jij als gebruiker bepaalde functies niet geheel begrijpt. Als je je weg kan vinden in MS office zal je dit soort problemen ook niet meer tegen komen. Dat verklaart waarom je bij Openoffice ook die problemen zal tegenkomen. Voor dit soort gebruikers (nofi, slechts globaal bedoeld) zijn er ook works pakketten, en is er standaard ook nog eens wordpad voor een snel briefje.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

* Boss sluit aan bij Maurice

Word kan echt prima met hele grote complexe documenten omgaan hoor. Heb ooit nog wel macro's gemaakt om documenten samen te stellen en te lay-outen van vele honderden pagina's. Allemaal prima met nummering, mooie marge, opmaak en inspringingen.

Als je echt een 'kick' krijgt van een onderwaterscherm kan je altijd nog in Latech werken. Schijnt nog beter te zijn, en heb je echt de controle zoals jij die denkt nodig te hebben.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Het onderwater scherm functie van Wordperfect is door geen enkel ander tekstverwerking pakket nog geevenaard.

Ik hoop dat dit in de toekomst gaat veranderen.

http://www.hroling.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Boss schreef op 11 november 2003 @ 13:20:
* Boss sluit aan bij Maurice

Word kan echt prima met hele grote complexe documenten omgaan hoor. Heb ooit nog wel macro's gemaakt om documenten samen te stellen en te lay-outen van vele honderden pagina's. Allemaal prima met nummering, mooie marge, opmaak en inspringingen.

Als je echt een 'kick' krijgt van een onderwaterscherm kan je altijd nog in Latech werken. Schijnt nog beter te zijn, en heb je echt de controle zoals jij die denkt nodig te hebben.
offtopic:
Ik ben het er absoluut niet mee eens dat Word dat zo goed kan. Met rapporten schrijven ben ik al vaker tegengekomen dat Word raar omgaat met pagina-nummering, kop- en voetteksten e.d. En een stroomschema van het ene naar het andere document brengen is af en toe een drama, dan veranderen ineens alle lettertypen als je de boel plakt. :(

Dit is mijns inziens de schuld van het vreemde principe waar Word vanuit gaat: opmaak per paragraaf. Het komt niet bepaald vaak voor dat je elke paragraaf anders opmaakt. Dat doe je doorgaans per document. Maar plak je wat in Word dan geeft hij daar de standaardinstellingen weer aan (die zelfs niet eens overeen hoeven te komen met de door jou ingestelde standaardinstellingen!). Het voordeel van een onderwaterscherm is dan ook dat je precies kan zien wat je tekstverwerker heeft gedaan met de door jou ingevoerde gegevens. En WP is wat dat betreftnog steeds ongeëvenaard.

OpenOffice heeft het dus nog niet, maar het komt in de toekomst misschien wel. Intussen zou ik je aanraden alle functies voor autopmaak uit te zetten en met de hand in te stellen. Dat lijkt meer werk, maar als je alle problemen achteraf moet gaan oplossen ben je nog veel langer bezig, is mijn ervaring.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28333

bolke schreef op 12 november 2003 @ 14:55:
Het onderwater scherm functie van Wordperfect is door geen enkel ander tekstverwerking pakket nog geevenaard.

Ik hoop dat dit in de toekomst gaat veranderen.
dat mis ik ook ja :(
Pagina: 1