[ADSL] Zakelijk of particulier?

Pagina: 1
Acties:

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:45

evol

hello world

Topicstarter
Voor een bedrijf wat nu gebruik maakt van een ISDN verbinding ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden van ADSL. Opzich zat te vinden op internet, alleen worden mij de verschillen niet echt duidelijk tussen particulier en zakelijk ADSL.

Bijvoorbeeld:
Tiscali ADSL basis particulier €44,95 per maand
Tiscali ADSL basis zakelijk € 49,95 per maand

Wat krijg ik dan voor die € 5,00 extra? Een non-blocked netwerk staat er, maar wat houdt dat dan precies in?
En is er dan bij zakelijk meer aansprakelijkheid of zoiets? (BTW, Tiscali is maar een voorbeeld)

En wat zouden jullie doen voor een bedrijf van ca. 40 man, momenteel ISDN, wil naar ADSL maar niet te duur (rond de genoemde prijzen blijven denk ik zo).

[ Voor 8% gewijzigd door evol op 11-11-2003 11:01 ]

Move along people. Nothing to see here.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik neem aan dat je met een zakelijk abonnement zonder problemen een heel netwerk kan aansluiten op je verbinding.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Let op, zakelijke prijs is meestal exclusief BTW en de consumentenprijs inclusief

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je er nu eens bij zou zetten wát je met de adsl lijn wil doen, dan wordt advies geven wat makkelijker.
Als het alleen internetten en mailen is en je bedrijf is daar niet zo zeer afhankelijk van, dan neem je een standaard abbo'tje.

• evol

evol

hello world

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 11 november 2003 @ 11:23:
Als je er nu eens bij zou zetten wát je met de adsl lijn wil doen, dan wordt advies geven wat makkelijker.
Als het alleen internetten en mailen is en je bedrijf is daar niet zo zeer afhankelijk van, dan neem je een standaard abbo'tje.
Vergeten te melden ;)
Het gaat voornamelijk om surfen en mailen. Momenteel verloopt dit via ISDN dus het is zoiezo al een grote sprong voorwaarts voor het bedrijf.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Meestal worden bij de particulieren abbo's alleen automatische incasso als betalings vorm geaccepteerd.
En heel vaak wordt er geen factuur gestuurt. Dus bijv. de BTW terug krijgen is er niet bij.

Bij zakelijk, wordt er idd meestal vanuitgegaan dat er een netwerk achter hangt, en dat je bijv een eigen mailserver draait, terwijl bij particulier die poorten meestal potdicht zitten.

Maar ook bij storingen kan het uit maken, bij sommige providers is bij particulier geen dail-up beschikbaar als back-up en bij zakelijk wel.. en dit soort dingen maken vaak de paar euro + btw meer uit dan bij particulier.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 22:57

slaay

Natuurbeleven.com

En heel vaak wordt er geen factuur gestuurt. Dus bijv. de BTW terug krijgen is er niet bij.
Bedrijven zijn nog verplicht om een papieren factuur te sturen! Zie Xs4all.

Wanneer ze per email facturen mogen sturen, gaat Xs4all dit meteen invoeren!

Dich bis echt unne foëzen haas

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

slaay schreef op 11 november 2003 @ 12:11:
[...]

Bedrijven zijn nog verplicht om een papieren factuur te sturen! Zie Xs4all.

Wanneer ze per email facturen mogen sturen, gaat Xs4all dit meteen invoeren!
volgens mij heb je gedeeltelijk gelijk...

Maarre bij de meeste DSL leveranciers krijg je toch alleen een iets gedetailleerdere omschrijving op je bank afschrift en that's all. En dat mag. Echter voor het aftrekken bij de belastingen is het niet voldoende... dat klopt.
Mede daarom kun je voor bedrijven beter een zakelijk abbo nemen.
En dat het mag, wordt mede bevestigd door uitkerings instanties die hooguit 1 a 2 keer per jaar een maand specificatie sturen. en de rest moet je ook met een regeltje tekst op je bankbriefje doen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat wil je? Uptime garanties? Garanties over maximale storingsduur? Is het erg als de adsl verbinding er bij een ingewikkelde storing die misschien kan voorkomen er eens 4 dagen uit ligt omdat het een beetje ingewikkelder ligt en de storingsdienst het druk heeft? Of ligt dan de hele productiviteit plat en verliest het bedrijf duizenden euro's? Bij een consumentenlijn kan je het dan shaken om dat op de aanbieders van de lijn te verhalen, bij een zakelijke lijn zonder afspraken ook.

Ik werk zelf op een consumenten adsl helpdesk en ik kan je vertellen dat het absoluut geen indruk maakt als iemand tegen mij zegt "jamaar mijn bedrijf ligt nu minimaal 3 dagen plat, dat kan niet" als ik meld dat een storing zo spoedig mogelijk en maximaal na drie dagen opgepakt wordt, ook een snelle babbel met een manager maakt dat niet sneller. Dat kan namelijk wel gebeuren op een consumentenlijn, vaak leg ik dan uit hoe dat zit en dat er voor die 35 euro niet de manschappen beschikbaar zijn om elke storing binnen enkele uren op te lossen (nou heb je bij adsl nooit zoveel storingen, maar heel soms heb je dus een bedrijf dat zich op dat moment de haren uit de kop trekt).

Dus als dat niet boeit en je er met een isdn lijntje als backup ook prima komt in het ergste geval van een storing van een week (die je niet zo heel snel zal hebben, maar wat wel zou kunnen gebeuren), zou ik gewoon consumenten adsl nemen, maar als het bedrijf er qua inkomsten van afhankelijk is, zou ik absoluut een adsl aansluiting nemen met duidelijke uptime en met name "maximale storingsduur" garanties (een uptime van 99,5% is iets wat elke lamlendige kpn-adsl aansluiting van 20 euro wel haalt, dus die spec vind ik zelf nooit zo boeiend :P).

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 11-11-2003 20:34 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Helder, maar bij Tiscali is het verschil tussen particulier en zakelijk in dat geval 5 euro. Voor die 5 euro zie ik geen afspraken staan, althans kan ze niet vinden op de site. Dus voor die 5 euro krijg je een nette factuur etc., maar geen garanties.

Het bedrijf zal met ISDN als backup wel uit de voeten kunnen. Dus simpel abbo dan. Echter de vraag die dan nog rest is, particulier of zakelijk zonder garanties?

Kortweg: is die 5 euro extra zijn geld waard (vanuit het oogpunt van een bedrijf) ?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Voor je bedrijf wil zou ik zeggen wil je een non-blocked lijn. Dus dat alles openstaat en kan voor eventueel eigen mailserver of webserver op je lijn.

Zou ook zeggen dat je snel geholpen wilt worden als je een probleem mocht hebben. Particuliere helpdesks zijn niet altijd in een goed nieuws.

Zelf hebbik een Cistron www.cistron.nl verbinding via netwerk van bbned. Bevalt uitstekend. Niets geblokkeerd, altijd direct iemand aan de lijn. Email support krijg ik snel reactie op.

Maar ieder zijn voorkeur.

En over fakturen, sommige isp's sturen ze niet. Maar bij cistron kan je ze zelf netjes uitprinten. Voor je BTW verhaal.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-02 23:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

bjck schreef op 12 november 2003 @ 08:53:
Voor je bedrijf wil zou ik zeggen wil je een non-blocked lijn. Dus dat alles openstaat en kan voor eventueel eigen mailserver of webserver op je lijn.
Non blocked betekent dat je wel een overboeking van bijvoorbeeld 1:20 hebt, maar dat de aanbieder garandeert dat de een de ander nooit in de weg zal zitten en dat ze (zodra dit wel gebeurt) ze de bandbreedte uitbreiden :). Ze garanderen dus dat je altijd die 100% van de bandbreedte. Het betekent dus niet dat ze alle poorten open laten staan (al zullen ze dat wellicht wel doen).
out schreef op 12 november 2003 @ 08:48:
Helder, maar bij Tiscali is het verschil tussen particulier en zakelijk in dat geval 5 euro. Voor die 5 euro zie ik geen afspraken staan, althans kan ze niet vinden op de site. Dus voor die 5 euro krijg je een nette factuur etc., maar geen garanties.

Kortweg: is die 5 euro extra zijn geld waard (vanuit het oogpunt van een bedrijf) ?
Mjah, als ze er verder weinig boeineds bij te melden hebben, zou ik het niet weten. Ik zou zeggen: Bel tiscali zakelijk en vraag het eens na! :). Volgens mij maakt het niets uit (elke adsl aansluiting blijkt in de praktijk "non blocked", ondanks overboekingen van tot 1:40).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Bij tiscali heb je als je zakelijk gaat, nog een klein min puntje, je krijgt er geen inbel account bij. Dus backup verbinding via ISDN is dan niet mogelijk. Je kan wel een gratis account aanvragen hiervoor.

Zelf vind ik dit erg lastig omdat je als bedrijf dan je gebruikers niet kan laten inbellen op het netwerk bij tiscali om remote de mail op te laten halen ofzo.

Dus uiteindelijk is het zakkelijke bij deze providor duurder.

Wel is het non-blocked (altijd de snelheid die ze hebben opgegeven) en het vaste ip adres (mail server ftp server etc.) wel zeer handig.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 11:29
Je kunt ook kijken naar andere providers dan Tiscali. :)
En zo tot een goede, goedkope oplossing komen.

Ik denk dat het bedrijf akkoord gaat met een ADSL abbo die goedkoper is dan de kosten die ze nu maken om te internetten/mailen. Ligt eraan hoe groot de kosten zijn, maar meestal zal dat al wel veel schelen. :)

let the past be the past.

• evol

evol

hello world

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2003 @ 09:45:
Bij tiscali heb je als je zakelijk gaat, nog een klein min puntje, je krijgt er geen inbel account bij. Dus backup verbinding via ISDN is dan niet mogelijk. Je kan wel een gratis account aanvragen hiervoor.

Zelf vind ik dit erg lastig omdat je als bedrijf dan je gebruikers niet kan laten inbellen op het netwerk bij tiscali om remote de mail op te laten halen ofzo.

Dus uiteindelijk is het zakkelijke bij deze providor duurder.

Wel is het non-blocked (altijd de snelheid die ze hebben opgegeven) en het vaste ip adres (mail server ftp server etc.) wel zeer handig.
Mwah, dat minpunt is niet erg. Mail verloopt momenteel via Dutchweb (hosting website en mail) en dat blijft zo. Dutchweb heeft wel een inbelaccount, dus dat minpunt valt weg.

En gezien de beschikbaarheid van ADSL op hun locatie wordt het toch Tiscali denk ik.

Eenieder bedankt voor de info in elk geval :)

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Mijn broer heeft sinds zaterdag zijn horeca zaak geopend!
Maar nu nog even internet, in principe alleen voor het kantoortje, maar wlan in de zaak is natuurlijk ook wel erg handig. Zat te kijken naar de zakelijke abonnementen en die zijn wel redelijk duur vergeleken met de consumenten abonnementen. Wat zouden jullie adviseren? Een adsl instapabonnement is volgens mij al redelijk snel met 1500kb/256kb per seconde. Of is het voor een bedrijf toch wel lastig om een consumenten abonnement te nemen.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Zie boven.

Consumenten xDSL is 1:25 tot 1:40 overboekt. Zakelijke verbindingen kun je afnemen met uptime garantie (SLA). Als het een hotspot moet worden 'voor de lol' is het niet erg als het internet eruit ligt, haal je daar een stuk omzet uit, neem een SLA.

Heb ook mensen aan de lijn gehad met 'ja maar ik loop nu 20.000 € omzet mis' je zou haast zeggen 'doe je goed met een 20€ lijntje' :X

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bedrijfskritisch=Zakelijk nemen.
Anders niet doen. Je kunt elk abbo nemen, of je adres nu voor business wordt gebruikt of niet.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 14:39
Als het inderdaad niet bedrijfskritisch is, kun je een standaard abbo nemen zonder SLA. Solcon heb ik zelf goede ervaringen mee, voor MKB. Hier kun je bijvoorbeeld voor € 39,95 een 8/1 Mbit krijgen over bitstream KPN. Via een router kun je terugvallen op ISDN, wanneer ADSL eruit ligt. Een provider als Solcon kan bijvoorbeeld ook een SLA aanbieden (tegen meer kosten) wanneer de internetverbinding "uit zijn jasje" groeit. Ook zijn bij Solcon de bSMTP opties erg vriendelijk geprijst ( € 5,- per maand). En tot nu toe vind ik de service goed... :)
Pagina: 1