CPU kouder zonder pasta?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 10:57

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
laatst had ik zonder goede reden mijn proc (amd 1800 xp+) uit me mamabord gehaald, hierbij stootte ik peromgeluk wat koelpasta van de koeler af. deze was nu zo ongelijk verdeeld, dat ik alles er maar grondig afgehaald heb, zodat de warmteverspreiding weer gelijk was. proc er weer in gedaan, koeler erop. opgestart, gekeken hoe het met de temperatuur zat. wat bleek, hij was gewoon 8 graden koeler dan eerst (met pasta)! divx encoden gaat ook 7 frames per seconde sneller, quake en andere 3d games draaien ook soepeler, en hij is nog steeds perfect stabiel, geen chrashes dus.

hoe kan dit? en kan dit wel?

floris

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Ja dat kan, als er eerst veel teveel tussen zat. Dat hij daarna 'sneller' zou zijn dat lijkt me wel stug. De pasta is alleen bedoelt om het contactoppervlak en daarmee de warmteoverdracht te vergroten door kleine oneffenheden in het oppervlak op te vullen. Metaal op metaal werkt altijd beter en een hele laag pasta ertussen werkt dus juist minder goed.

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 22:56

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

Waarschijnlijk had je er gewoon teveel op of het is wel erg slechte pasta maar ik denk dat je er gewoon teveel op had.En in feite geleid pasta voor geen meter in verhouding met alu of CU.

Specs

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
ik had er zelf niks onder gedaan, heeft meneer paradigit gedaan, en het zag er zeer netjes en zeker niet teveel uit..

maar het is dus niet zo dat zonder pasta slechter is?
waarom doen ze er dan pasta bij?

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 10:55:
De pasta is alleen bedoelt om het contactoppervlak en daarmee de warmteoverdracht te vergroten door kleine oneffenheden in het oppervlak op te vullen.
Daarom doen ze de pasta ertussen :)

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-02 14:01
Misschien is het geen goede pasta, maar een of ander pruts merk.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
okee bedankt!

Verwijderd

EDIT: Dubbelpost

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 11:24 ]

Verwijderd

Ik las net dat koper zo goed geleidt dat je geen koelpasta nodig hebt, klopt dit ? Ik heb namelijk al Arctic silver 5 in huis. Ik ga een Zalman 7000 kopen, en dan de AlCu versie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 11:22:
Ik las net dat koper zo goed geleidt dat je geen koelpasta nodig hebt, klopt dit ? Ik heb namelijk al Arctic silver 5 in huis.
Koper geleidt inderdaad goed maar zelfs een erg goed gepolijst oppervlak heeft nog oneffenheden. Misschien dat gewone pasta het dan wel slechter maakt.....teveel zeker!!
Artic Silver is veel beter dan de gewone pasta, je moet het er wel zo dun1 mogelijk op doen, het idee is, spul in de gaatjes en niet waar het metaal al contact maakt.

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
heb zelf een gewone (100%) aluminium coolermaster cooler. blijkbaar heb je ook geen pasta nodig. (zonder pasta idle op 37 graden - stressed 63)

Verwijderd

je gebruikt koelpasta om de kleine oneffenheden op te vullen van je CPU en koeler.
Ik zou die artic silver 5 wel gebruiken maar 1 les: gebruik een klein laagje, zeker niet 1 mm dik ofzo das al veel te veel.

Dat is echt niet normaal hoor als je 37 idle hebt dat je dan 63 stressed hebt, k zal nog ff een keer goed kijken of je mischien wel koelpasta moet gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 11:31 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft niks met PMG van doen :)

Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & [b]Cooling[/]

Volgens mij staat er ook heel wat over correct gebruik van koelpasta in de FAQ aldaar beschreven.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Heb je misschien ook meteen je koeler schoongemaakt ? Dat scheelt ook altijd een paar graden...

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
nope, die was nog brandschoon, maak namelijk elke week de vinnen schoon (veeeeel vinnen - maar ik heb het ervoor over)

Verwijderd

Casefans zijn belangrijk, heb op LAN de casefan uitgezet omdat deze tegen de kast aan draaiden (lawaai) en toen werd m'n cpu in CS 71 graden wat vastlopers veroorzaakten. Case open: 55graden stressed.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-02 15:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je een goede thermal paste gebruikt zoals Artic Silver 2, 3 of 5 en je brengt dit strak dus aan waarbij je ook nog het opp van de CPU en Koeler eerst ermee insmeert en weer netjes met een hele fijne doek uitveegt totdat je hebt bijna niet meer ziet... (dan heb je alle oneffenheden waar lucht tussen zou kunnen komen opgevuld), daarna nog klein drupje op de core, strak uitsmeren dat je een mooi Adhesief laagje krijgt... koeler erop. En op zeker dat de Temp. dan lager is dan zonder thermal paste zoals jij beweert

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
okee, ga het van het weekend doen.

Verwijderd

Coolpasta aanbrengen stelt niks voor, was in het begin ook bang om het te doen, maar het valt echt heel erg mee, wat pasta op de core, uitstreiken met een pasje of zo en cooler aanbrengen (Niet eraf halen anders ontstaan belletjes) en vastzetten.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

powerflux schreef op 11 november 2003 @ 11:27:
heb zelf een gewone (100%) aluminium coolermaster cooler. blijkbaar heb je ook geen pasta nodig. (zonder pasta idle op 37 graden - stressed 63)
De stressed temperatuur is erg hoog, niet echt gezond dus.

🖥️ | 🚗

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
mwa, hij zou 90 graden moeten trekken, en een lange tijd 70 ook zonder problemen
en bovendien was ie met pasta warmer, maar de oorzaak daarvan is al gevonden.

[ Voor 34% gewijzigd door powerflux op 11-11-2003 13:24 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MadMarky schreef op 11 november 2003 @ 13:19:
[...]

De stressed temperatuur is erg hoog, niet echt gezond dus.
ach als dat de maximale stressed temperatuur is
moet wel kunnen hoor

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

powerflux schreef op 11 november 2003 @ 13:22:
mwa, hij zou 90 graden moeten trekken, en een lange tijd 70 ook zonder problemen
en bovendien was ie met pasta warmer, maar de oorzaak daarvan is al gevonden.
De core zou 90 graden moeten trekken ja, maar jouw mobo meet de temperatuur aan de buitenkant van de chip. 65 graden is dan wel zo'n beetje het maximum wat je zou moeten hebben.

Macbook Pro

Verwijderd

70graden merk je echt goed, heb het een keer gehad, en bij cs (geen stress spel) had ik constant foutmeldingen van dat het programma niet meer reageerden. Kast eraf en weg waren de errors.

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
heb dat ding nu meer dan een jaar, heb vaak uren achter elkaar op 63 graden divx ge-encode (voordat ik doorhad hoe je dat nou echt deed) en ik heb nooit, maar dan ook serieus nooit last gehad van chrashes of instabiliteit. ik draai quake en dix encoden zonder problemen tegelijk (divx op een lagere prioriteit, maar toch 28 fps en quake ruim 90 fps)

maarja
dit is nogal offtopic.

om even trug te komen, hij kan dus eigenlijk niet sneller draaien door geen koelpasta, en het kan niet kwaad om zonder pasta te draaien.

dankuzeer.

Verwijderd

koper heeft ook altijd een klein oxide laagje op zij oppervlak, als jij dat ff goed schoongemaakt hebt, zodat dat eraf is dan kan ie ook beter koelen..

maar dat ie zonder pasta koeler is dan met is wel raar jah.. of je moet wel een debiel vlakke heatsinc hebben...

• Bliep
  • Laatst online: 10-01 16:07
ik zou dr cker wel koelpasta tussen smeren. Artic zegt nix voor nix dat de tempratuur erdoor kan dalen ;) Dus als ik jouw was zou ik snel een tubetje ac5 halen en dat er flinterdun op te smeren; namelijk kijk maar is naar de core, die is niet 100% vlak ! ;) 8)7

Verwijderd

Is het niet zo dat de koelpasta die je soms toch teveel op je core doet "weg wordt gedrukt" door je cooler?

Altijd als ik mn cooler eraf haal is het laagje tussen de proc en de cooler redelijk dun en zit er een wit randje om de core heen.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

als je ban bent dat het tussen bruggetjes komt kun je ook arctic ceramique halen (als je eraan kan komen) dit spul "koelt" beter dan as3 maar geleidt geen stroom.

edit: http://overclockersclub.c...ilvercermaiquereview2.php

[ Voor 25% gewijzigd door snooze op 11-11-2003 19:58 ]

weet iemand nog een leuke signature?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

hmmz, ik heb een pc waarvan ik nieteens weet of er koelpasta tussen zit... Dat ding is bij normaal gebruik zo'n 45 graden celsius, dus zoveel zorgen maak ik me er ook niet om, maar s'zomers moet ik m'n cpufan dusdanig laten draaien, dat ik er met n flinke megafoon niet bovenuit(4500rpm, anders komt ie boven de 65 graden uit) kom. K heb een Athlon XP 2800+ en n schattige Thermaltake Volcano 11+ (met leuke regelaar achter op m'n pc O+). Wat zal ik eens doen? Artic silver ertussen (die ik uiteraard tenzij er een tweaker in IJsselstein wat over heeft, zelf moet aanschaffen) of niet?

[ Voor 3% gewijzigd door RSpliet op 11-11-2003 20:05 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• -Wahtah-
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

n00bs schreef op 11 november 2003 @ 11:39:
Als je een goede thermal paste gebruikt zoals Artic Silver 2, 3 of 5 en je brengt dit strak dus aan waarbij je ook nog het opp van de CPU en Koeler eerst ermee insmeert en weer netjes met een hele fijne doek uitveegt totdat je hebt bijna niet meer ziet... (dan heb je alle oneffenheden waar lucht tussen zou kunnen komen opgevuld), daarna nog klein drupje op de core, strak uitsmeren dat je een mooi Adhesief laagje krijgt... koeler erop. En op zeker dat de Temp. dan lager is dan zonder thermal paste zoals jij beweert
Toch snap ik nog niet helemaal wat nou echt de bedoeling is met dat uitsmeren, N00bs. Als je nl op de instructions van arctic silver kijkt vind ik dat ze toch een vrij dikke laag op die CPU smeren. In ieder geval niet zoals jij zegt dat je moet uitvegen tot je bijna niets meer ziet. Ongetwijfeld zal jouw manier ook zeker werken, maar wat is nou de beste manier dat je de laagste temp krijgt?? :?

Zie link:

Arctic Silver 2, 3 % 5 aanbrenginstructies

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb t ff gelezen, ik kan mij goed herinneren dat de methode zoals ik zei, vroeger werd vermeld op de site. De reden van het uitsmeren op Core en Koeler is om alle oneffenheden op te vullen... het opp. wordt dan "perfect" glad. Wanneer je daarna een drup AS op de core doet en dit met een bankpasje oid strak uitsmeert heb je een mooie warmte geleidende laag over het gehele opp. van de core en door de adhesive kracht van de thermal paste blijft de core en koellichaam goed in contact met elkaar...

Maar het uitsmeren kan ook vele nadelen met zich meebrengen... als je dit met verkeerde materialen doet, kunnen er stofdeeltjes op de warmtegeleidende laag vast komen te zitten, wat de warmteoverdracht bemoeilijkt

• -Wahtah-
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

n00bs schreef op 11 november 2003 @ 20:19:
Ik heb t ff gelezen, ik kan mij goed herinneren dat de methode zoals ik zei, vroeger werd vermeld op de site. De reden van het uitsmeren op Core en Koeler is om alle oneffenheden op te vullen... het opp. wordt dan "perfect" glad. Wanneer je daarna een drup AS op de core doet en dit met een bankpasje oid strak uitsmeert heb je een mooie warmte geleidende laag over het gehele opp. van de core en door de adhesive kracht van de thermal paste blijft de core en koellichaam goed in contact met elkaar...

Maar het uitsmeren kan ook vele nadelen met zich meebrengen... als je dit met verkeerde materialen doet, kunnen er stofdeeltjes op de warmtegeleidende laag vast komen te zitten, wat de warmteoverdracht bemoeilijkt
Uiteraard thanks voor de tips. 'K vroeg me gewoon af wat nou het beste was/is. Ik heb nu ook zo'n dun laagje ertussen uitgesmeert dat je het bijna niet ziet (zoals door jouw beschreven), maar toen ik dus op die site keek, zag dat laagje er toch net iets dikker uit dan heel dun (als je het nog begrijpt). Naja, ik laat het lekker zo!

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

-Wahtah- schreef op 11 november 2003 @ 20:05:
[...]
Toch snap ik nog niet helemaal wat nou echt de bedoeling is met dat uitsmeren, N00bs. Als je nl op de instructions van arctic silver kijkt vind ik dat ze toch een vrij dikke laag op die CPU smeren. In ieder geval niet zoals jij zegt dat je moet uitvegen tot je bijna niets meer ziet. Ongetwijfeld zal jouw manier ook zeker werken, maar wat is nou de beste manier dat je de laagste temp krijgt?? :?
Zie link:
Arctic Silver 2, 3 % 5 aanbrenginstructies
Maar om even te quoten van de AS site "Here is a close up of the top of the CPU core with a fairly thick layer of Arctic Silver thermal compound applied. Lapped heatsinks would probably require a thinner layer while heatsinks with very rough bases could require a slightly thicker layer"

Ze zeggen zelf dat ze hier een dikke laag hebben aangebracht. En dat de dikte van de laag afhangt van de ruwheid van je blok.
Hier op tweakers vlakt men de heatsink over het algemeen... dus dan heb je geen ruwe onderkant... (eerder spiegel), dus dan hoeft er ook maar een flinterdunne laag op om effectief te zijn.
Vlak je je heatsink niet, dan wordt geadviseerd om meer te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door 2bme op 12-11-2003 23:13 . Reden: greeetzz weg ]

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

mAdRaZ0r, check eens: n00bs in "CPU kouder zonder pasta?" Die user daar heet dus n00bs. Even opletten dus. En verder is groeten onderaan je post niet nodig, dus dat Greetzzz.. enzovoort mag je achterwege laten :)

LinkedIn
Instagram

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
hmmm als ik dit topic zo lees weet ik denk ik waarom mijn PAL8045 helemaal niet zo goed presteert :o

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Overigens ter toevoeging: koelpasta, mits goed aangebracht, maakt zeker wel wat uit. Zelfs al geleidt koper goed, het heeft altijd wat oneffendheden, die dan opgevuld worden door de koelpasta. Gemiddeld maakt koelpasta bij correct aanbrengen ongeveer 3-8graden uit, afhankelijk van je proc+cooler combinatie :) Het is dus zeker de moeite waard om er even aandacht aan te besteden en het goed aan te brengen.

LinkedIn
Instagram

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ter illustratie van het effect van een oude AS2. Een vriend van mij heeft een P4 2.4B, met stock cooler (standaard gebruiken ze daarbij 1 of andere rare thermal pad heel ranzig ;) )

Ik heb bij hem de thermal pad die half aangekoekt was eraf gehaald, opp. helemaal schoongemaakt en AS2 netjes erop gedaan. CPU geclocked op 2.7GHz en de stressed temp was nu zelfs 10C lager! (met een hogere clock).

Verwijderd

Koelpasta geleid inderdaad duidelijk slechter kan Alu of koper, maar weer duidelijk beter dan lucht. Zit een heatsink strak op een CPU zonder koelpasta dan zal er op vele plaatsen alsnog een goed contact tussen CPU-core en de heatsink zijn, waardoor de gemeten CPU-temp goed uitvalt.

Echter: er zijn ook plaatsen waar wel lucht tussen de core en de heatsink zijn, hier kan de CPU dus niet rechtstreeks zijn warmte kwijt en moet dit via een omweg. Hierdoor ontstaan er extra hotspots. Vandaar dat het toch verstandig is om (een dun) laagje koelpasta aan te brengen, ookal stijgt de gemeten temps iets, je voorkomt dat er plaatsen ontstaan waar een te hoge temperatuur is en waar je weinig van merkt als je tempsensor net op een andere plaats is, totdat je CPU kapot is.

Verwijderd

ff offtopic, maar ik had ergens gehoord dat "tandpasta" :s , ook een goede koelpasta is??
wie kan mij zeggen of dit zo?

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 07:08
Ik heb zojuist de nieuwe artic silver 5 op mijn processor gesmeerd en nu is volgen MBM 5 mijn socket even warm gebleven, alleen mijn diode is wel ca. 10 graden koeler dan voor de koelpasta. Klopt dit of zou de socket ook een veel lagere temp moeten hebben????

• Alieunited
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01 07:08
nou??

Ik zou het logisch vinden dat de socket meer warmte af zou geven op de diode en dat de diode de warmte weer afgeeft via de fan.

[ Voor 93% gewijzigd door Alieunited op 14-11-2003 18:07 ]

Verwijderd

Lijkt mij zeer logisch: Zonder koelpasta is er op de punten waar core en heatsink goed contact maken een optimale overdracht van warmte en op de oneffen plekken in de heatsink, waar er dus lucht tussen deze heatsink en de core is, een slechtere geleiding. Voor de gemiddelde warmte overdracht zal het niet zo heel veel uitmaken, vandaar dat de temp onder de socket gelijk is. Echter, binnen de core ontstaan er in het laatste geval natuurlijk temperatuurverschillen, kennelijk zat jou er vlak bij het meetpunt in de core een 'luchtbel' welke nu met koelpasta gevuld is en is de temperatuur lager. Als er voorheen op deze plek geen lucht zat, dan zou je na het aanbrengen van de koelpasta zelfs een hogere in-core temperatuur hebben gemeten.

De grote van het temperatuur verschil geeft overigens aan hoe verstandig het was dat je deze koelpasta hebt aangebracht, want er kunnen ook plekken geweest zijn waar voorheen een nog slechtere warmteoverdracht was en het verschil aanzienlijk meer dan 10° bedroeg. En het is natuurlijk veel beter om een CPU te hebben waar 99,9% van de core niet hoger dan 50° is dan b.v. een CPU waar 85% van de core niet warmer dan 45°, 10% op 60° zit en op enkele plekken, waar er te veel lucht tussen core en heatsink zit, de temperatuur boven de kritieke grens komt.

@theekopje: Ik meen dat tandpasta wel erg geschikt is om de heatsink te polijsten, maar als koelpasta lijkt het mij minder geschikt. Zelfs al zou het in het begin redelijk werken, dan nog betwijfel ik of het na uitdroging e.d. nog enigzins deugelijk is. Maar ik moet er meteen bijzeggen dat ik het zelf niet geprobeerd heb en ook niet van plan ben om het met mijn eigen CPU's uit te proberen... :P
Pagina: 1