Toon posts:

upgraden in de ruimte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat een ouder artikel een beetje door te lezen aan de hand van het topic over Galileo Jupiter en de mogelijke tweede zon.
Galileo maakt er een eind aan.
Daarin werd er gesproken over oude processoren in Galileo en dat upgraden in de ruimte niet echt makkelijk was omdat je het niet even snel terug kan roepen.

Nu begonnen er opeens allemaal wilde dingen door mijn hoofd heen te spelen. Als er tegenwoordig een sonde de ruimte in wordt gestuurd om wat dan ook maar te doen worden deze dan tegenwoordig uitgerust met processoren die opgebouwd zijn uit nanobots.... Ik weet niet of dat al mogelijk is maar een tijd geleden heb ik daar ergens een artikel over gelezen dat daar onderzoek naar gedaan werd. Op het moment dat er een verbetering van de proc is bedacht en de sonde is al onderweg dan zou je een nieuw design kunnen uploaden naar de sonde en de nanobots een nieuwe proc kunnen laten maken van de oude. DIt lijkt mij voor NASA een ideale oplossing.

Meteen een tweede idee kwam bij me op. Zijn de moderne sondes uitgerust met een zelf redenerend systeem voor het geval de besturing van de aarde weg valt dat ze zelf stappen gaan ondernemen zoals proberen de connectie te herstellen en als dat vaalt een eigen missie opzetten en zonder sturing van de aarde verder gaan. Gebeurd dit al? Ik weet dat dergelijke systemen tegenwoordig gewoon al gemaakt worden en dat zelf redenerende systemen al wijd verspreid gebruikt worden. Er zijn bedrijven die hun hele beslissings structuur soms laten afhangen van het advies van een computer programma.. Wordt dit dus ook in moderne sondes gebruikt?

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Nanobots? waren dat niet die dingen uit de Borg in Star Trek?

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

Verwijderd

Topicstarter
INTRODUCTION TO NANOTECHNOLOGY
Nanotechnology is the design and positioning of individual atoms or molecules to create materials, structures, components or machines less than 100 nanometers in size. Individual nanounits may be coordinated to form larger structures or systems. A nanometer is one billionth of a meter -- approximately 10 atomic diameters. The average human hair is 10,000 nanometers wide.

http://www.nanobot.info/
guanpedro schreef op 11 november 2003 @ 10:43:

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

guanpedro schreef op 11 november 2003 @ 10:43:
Neen, dat zijn Nanites! ;)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Opi
  • Niet online

Opi

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 10:38:
Nu begonnen er opeens allemaal wilde dingen door mijn hoofd heen te spelen. Als er tegenwoordig een sonde de ruimte in wordt gestuurd om wat dan ook maar te doen worden deze dan tegenwoordig uitgerust met processoren die opgebouwd zijn uit nanobots.... Ik weet niet of dat al mogelijk is maar een tijd geleden heb ik daar ergens een artikel over gelezen dat daar onderzoek naar gedaan werd. Op het moment dat er een verbetering van de proc is bedacht en de sonde is al onderweg dan zou je een nieuw design kunnen uploaden naar de sonde en de nanobots een nieuwe proc kunnen laten maken van de oude. DIt lijkt mij voor NASA een ideale oplossing.
Goed idee, alleen ben ik bang dat dit op dit moment nog iets te futuristisch is. Ik weet niet hoe dergelijke bots zich houden onder straling, maar wellicht kan Confusion hierover uitwijden.
Meteen een tweede idee kwam bij me op. Zijn de moderne sondes uitgerust met een zelf redenerend systeem voor het geval de besturing van de aarde weg valt dat ze zelf stappen gaan ondernemen zoals proberen de connectie te herstellen en als dat vaalt een eigen missie opzetten en zonder sturing van de aarde verder gaan. Gebeurd dit al? Ik weet dat dergelijke systemen tegenwoordig gewoon al gemaakt worden en dat zelf redenerende systemen al wijd verspreid gebruikt worden. Er zijn bedrijven die hun hele beslissings structuur soms laten afhangen van het advies van een computer programma.. Wordt dit dus ook in moderne sondes gebruikt?
Yep. Alleen al vanwege het tijdsverschil is dit een noodzakelijk iets geworden. Wil overigens niet zeggen dat het altijd perfect werkt.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 10:38:
Nu begonnen er opeens allemaal wilde dingen door mijn hoofd heen te spelen. Als er tegenwoordig een sonde de ruimte in wordt gestuurd om wat dan ook maar te doen worden deze dan tegenwoordig uitgerust met processoren die opgebouwd zijn uit nanobots....
Nee, tenzij je iets heel anders bedoeld met nanobots dan ik. Ik stel me bij nanobots toch minstens autonoom opererende eenheden voor, die de mogelijkheid hebben zichzelf te verplaatsen. Daarvan is in processoren geen sprake en ik zie ook niet zo snel hoe dat nuttig zou kunnen zijn.
Op het moment dat er een verbetering van de proc is bedacht en de sonde is al onderweg dan zou je een nieuw design kunnen uploaden naar de sonde en de nanobots een nieuwe proc kunnen laten maken van de oude. DIt lijkt mij voor NASA een ideale oplossing.
De manier waarop processoren momenteel gemaakt worden leent zich niet voor aanpassing door nanobots. Je hebt te maken met gevoelige lagen waarvan een deel door forse dosis UV-straling verwijderd wordt, terwijl de rest beschermd is tegen die straling. Als die structuren wegge-etst zijn, heb je niet echt materiaal meer om nog iets te veranderen aan een processor. Je hebt dus een behoorlijk andere technologie nodig.

Ik denk dat je beter aan herprogrammeerbare hardware kan denken, zoals sommige GPUs tegenwoordig in beperkte mate kunnen. Ik heb daarover op slashdot recent nog wat gelezen, maar ik kan het niet terugvinden; iets van programmable hardware arrays ofzo.
Zijn de moderne sondes uitgerust met een zelf redenerend systeem voor het geval de besturing van de aarde weg valt dat ze zelf stappen gaan ondernemen zoals proberen de connectie te herstellen en als dat faalt een eigen missie opzetten en zonder sturing van de aarde verder gaan. Gebeurd dit al?
Ik denk het niet. Maar waarom zou je een sonde nog iets willen laten doen, als je er toch geen contact meer mee hebt? Doorvliegen doen ze toch wel ;).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Opi
  • Niet online

Opi

Confusion schreef op 11 november 2003 @ 11:22:
Ik denk het niet. Maar waarom zou je een sonde nog iets willen laten doen, als je er toch geen contact meer mee hebt? Doorvliegen doen ze toch wel ;).
Als er een planeet of een zon tussen zit is het wel handig dat een sonde weet dat hij een confrontatie met een stuk puin niet overleeft en dus maar uit moet wijken. ;)

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Of je doet het iets makkelijker, --nanobots, ++fpga's. En dan eens in de zoveel tijd nieuwe firmware omhoog schoppen.
Je kan natuurlijk wel gaan zeggen; uiteindelijk heb je een (cpu achtige) structuur erin staan en kan je niet verder optimaliseren, dat heb je ook met nanobots. Misschien dat nanobots met meer zijn dan het aantal logic cells in je fpga, maar goed, ze zijn nog steeds gelimiteerd. En een hele flinke fpga is toch nog steeds een tandje goedkoper, sneller, en reeëler dan nanobots.

Spolap: Interactive webcomic

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
wacco schreef op 11 november 2003 @ 14:38:
En een hele flinke fpga is toch nog steeds een tandje goedkoper, sneller, en reeëler dan nanobots.
Hangt er vanaf, op het moment dat er nanobots zijn die zichzelf kunnen reproduceren, dan bestaat er geen geld meer.

-onderbouwing voor het niet meer bestaan van geld-

+alle materiele dingen kunnen worden gereproduceerd door de nanobots
+opensource design van het maken van materiele dingen zorgt ervoor dat dit niet meer 'betaalt' hoeft te worden

- er zou misschien nog wel geld of credits systeem zijn voor bepaalde soorte hulpverlening rechtspraak enz..
Echter dit kan je dan weer tegenspreken met het feit dat doordat er nanobots zijn
er nauwelijks crimineel gedrag is, omdat er geen drijfveer *geld* is
en iedereen genoeg heeft van alles wat hij zou willen
Ook het feit dat iedereen een hogere intelegentie krijgt dan nu (een simpele upgrade met je hersenen is zo gebeurt met nanobots) waardoor ook het crimineel gedrag van individuen kan worden beinvloed door een hersenupgrade.

Dan heb je misschien nog polietieke en godsdienstige conflicten;
echter dit is ook tegen te spreken want als iedereen een hersenupgrade heb
dan kunnen alle users aan elkaar worden gekoppeld tot een collective en dan vervallen die conflicten ook weer ;)

En deze collective gaat zeker komen, de bijbel staat er vol van.

[ Voor 64% gewijzigd door Larry4 op 11-11-2003 15:25 ]

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

En als ze dus in een sateliet om de aarde zitten krijgen ze toch echt een chronisch tekort aan grondstoffen :Y)
Verder mag het 'geen geld meer' wel even onderbouwd worden?

Spolap: Interactive webcomic

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-01 18:48
Als die nanobots in de toekomst mogelijk zouden zijn dan spreken we denk ik toch als snel over een jaar of vijftig (optimistisch).

De hardware die dan bestaat is dan denk ik wel snel genoeg voor een ruimtevaartuig en de bots worden dan overbodig.

mcb1

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Zijn de moderne sondes uitgerust met een zelf redenerend systeem voor het geval de besturing van de aarde weg valt dat ze zelf stappen gaan ondernemen zoals proberen de connectie te herstellen en als dat vaalt een eigen missie opzetten en zonder sturing van de aarde verder gaan. Gebeurd dit al?
Ja in zekere zin gebeurt dit al wel. In die sonde met die ion-aandrijving die god weet waar heen ging en nog steeds gaat geloof ik, zit software die autonoom problemen aanboord kan analyseren en daarop adequaat kan reageren. De software is zelfs zo geavanceerd dat de ontwerpers tijdens de missie versteld stonden van de zelfbehulpzaamheid van de sonde, nadat lange tijd het contact ermee verloren was gegaan. Het systeem had acties ondernomen waarvan de ontwerpers geen enkel idee hadden hoe deze precies tot stand waren gekomen.

http://nssdc.gsfc.nasa.go.../text/ds1_pr_19990517.txt
http://nmp.jpl.nasa.gov/ds1/tech/autora.html

[ Voor 8% gewijzigd door Genoil op 11-11-2003 19:32 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Larry4 schreef op 11 november 2003 @ 15:09:
Hangt er vanaf, op het moment dat er nanobots zijn die zichzelf kunnen reproduceren, dan bestaat er geen geld meer.

-onderbouwing voor het niet meer bestaan van geld-

+alle materiele dingen kunnen worden gereproduceerd door de nanobots
Grondstoffen kosten geld. Ook nanobots kunnen niet iets produceren uit niets.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Confusion schreef op 11 november 2003 @ 21:00:
[...]

Grondstoffen kosten geld. Ook nanobots kunnen niet iets produceren uit niets.
dan niet meer
grondstoffen worden 100% gerecycled en kunnen maximaal uit de aarde worden gewonnen als dat nodig zal zijn
en anders gewoon een mooie kernfussie reactor die de elementen aanmaakt
Pagina: 1