Toon posts:

.com wereldwijd beter bereikbaar dan .nl ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal

ik wil internethosting gaan aanvragen met bijbehorende domeinnaam, maar ik zit me nu af te vragen of het een .nl of .com adres moet gaan worden.

voor zover ik weet werken dns servers met zones, in dit geval de .com zone en de .nl zone.

Is het nu ook zo dat bijvoorbeeld mensen in zuidoost azie/zuidamerika/ en omstreken ook de beschikking hebben over de .nl zone via hun dns server of wordt dat als minder belangrijk beschouwd en wordt voornamelijk de .com zone bijgehouden?

Het is me weleens opgevallen dat als je pagina's die gehost worden aan de andere kant van de wereld wilt bekijken, je vaak de melding krijgt 'dat gaat niet lukken' . ok, is natuurlijk ook afhankelijk van de dikte van je eigen verbinding.

Wat ik nou eigenlijk wil weten, is het beter om een .com adres te nemen of kan het ook een .nl adres zijn als je puur naar de naam-ipadres vertaling kijkt , waar dan ook ter wereld.

wil wil mijn held voor vandaag worden ;)

• Xtinct
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2018
Volgens mij werkt het zo.

Je doet een request naar bijvoorbeeld een website : www.tweakdsl.nl
Dan zal de dns-server, bij welke de request binnenkomt, kijken of hij die zelf in zijn database heeft, heeft hij die niet, zal hij naar de Root-servers een request doen voor de top-level domain nl. '.nl', de root-server zoek deze op, en zal verwijzen naar de dns-server verwijzen die de '.nl' host, deze zoekt dan de domain naam '.tweakdsl.nl' op, dan wordt er een request gedaan naar de dns waar het domain '.tweakdsl.nl' wordt gehost en wordt 'www.tweakdsl.nl' opgevraagd.

Zo krijgt iedereen in de wereld het juist ip-adres terug, zodat je op de site komt, dit gaat precies hetzelfde voor '.com. domainen.

Dus de vraag is .com beter bereikbaar als .nl, ik denk het niet, tenzij ons toplevel domain .nl niet juist gehost wordt, of onze beriekbaarheid niet betrouwbaar zou zijn, maar dat geloof ik ook niet.

Het probleem ligt vaak, waar het ip-nummer (van de site) vandaan komt, welke niet goed bereikbaar is.

Mocht ik een fout maken met mijn bewering, please correct me. :9

Verwijderd

Technisch gezien maakt het helemaal niets uit. Van ieder TLD (.com/.net/.kr/.nl)wordt in de root-servers bijgehouden welke dns-servers er verantwoordelijk voor zijn, dus als je .com kan bereiken kan je net zo goed .nl of .kr bereiken, want er is normaal gesproken altijd contact met de root-servers.

Dat het lijkt alsof veel van die ver-weg-sites niet goed werken ligt eerder aan de servers waar die sites op draaien, dan aan de bereikbaarheid van het top-level-domein.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij klopt het wel , xtinct, tenminste, voor zover mijn dns kennis gaat :)

dan zou ik beter een .nl naam kunnen nemen, ivm de prijs

of mis ik nog wat anders waardoor .com beter zou zijn??

• Xtinct
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-03-2018
Nee, het is gewoon wat je zelf wilt.
Wil je '.nl' of wil je '.com' achter je domainname.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Prijstechnisch gezien is een .com aantrekkelijker. Niet dat het veel uitmaakt (en al helemaal niet als je toch hosting neemt) hoor maar toch.

Voor de rest zit er weinig/geen verschil tussen .com en .nl (of iig, bij mijn weten ;)).

Ik zou mijn keuze af laten hangen van het gebruik, als je gewoon voor je zelf een domeinnaam wilt maakt het niks uit of je voor .com of .nl gaat maar voor bijv een bedrijf in Nederland is een .nl veel logischer.

[ Voor 32% gewijzigd door IceStorm op 11-11-2003 11:05 ]

Verwijderd

Heb zelf een .com domein, maar ik sta nog niet in google dus ik kan het je niet vertellen. Overigens was een .nl domein 17.50euro, een .com domein kost ook 17.50 bij mijn webhost.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 11:07 ]

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-05 12:14

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Als de naam keuze technisch gezien niet uit maakt, zal je het marketing technisch nog even moeten bekijken. komt 90% van de bezoekers uit Nederland, dan lijkt me een .nl domein voor de hand liggen. Andersom zou je mischien beter aan een .com domein kunnen denken. Voor gemiddelde nederlanders is het makkelijker om een .nl adres te onthouden dan een .com, want .com klinkt verweg over de grens en dus moeilijk. Zelfde geldt voor het buitenland waar een .nl adres natuurlijk als een chinese site over kan komen, terwijl een .com wel vertrouwt overkomt. Dus bedenk goed wat je op de site gaat zetten (ook in de wat verdere toekomst) en bedenk voor wie de site bedoeld is.

Are you following me, Are you following me?

Verwijderd

als je visitors wilt trekken .com, ik begrijp niet waarom je .nl beter kan onthouden dan .com. Of ik nu onthoud: www.tweakers.com of www.tweakers.nl, dat maakte me echt helemaal niks uit.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:03 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 11:11:
als je visitors wilt trekken .com, ik begrijp niet waarom je .nl beter kan onthouden dan .com. Of ik nu onthoud: www.tweakers.com of www.tweakers.nl, dat maakte me echt helemaal niks uit.
Dat hangt ontzettend van je doelgroep af. Neem bijv. mijn vader, die hoef je echt niet uit te gaan leggen dat er naast .nl ook nog andere mogelijkheden zijn, dat gaat je gewoon niet lukken (hij denkt dat hotmail.com gewoon een uitzondering is ;)).

Verwijderd

Dat is waar, ja, mijn doelgroep is een beetje in de IT groep. Die weten dat .com bestaat dus.... Je hebt wel 'n beetje gelijk. Ligt aan de doelgroep die je wilt trekken.

Verwijderd

technisch gezien maakt het idd nix uit, imagowise wel een hoop. .com heeft een andere uitstraling dan .nl.

Overigens is een .nl domein volgens mij goedkoper dan een .com maar hanteren de Nederlandse wederverkopers een hoge marge.

Een .nl bij nxs is 12 euro/jaar
een .com bij directnic is 15 dollar/jaar
Pagina: 1