Toon posts:

[Acces] meerdere gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om met meerdere gebruikers te werken in Acces?

Bijvoorbeeld dat er op een lokaal intranet dus een database is, waarin 'normale' gebruikers alleen bij een bepaald formulier kunnen komen en die in kunnen vullen en dat 'beheerders' ook bij de rest van de database kunnen komen om de gegevens die de normale gebruiker heeft opgestuurd verder aan te vullen en in behandeling te kunnen nemen?
Zo ja, waar kan ik daar meer info over vinden? (of wie kan het me uitleggen).

Alvast bedankt..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 09:56 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In acces kun je volgens mij niet zomaar dingen afschermen. Je zou misschien iets kunnen maken met asp.

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 18:07
Uiteraard kan dat in Access en nogal uitgebreid ook (in tegenstelling tot wat degene boven me zet). Dit is zelfs zo basic dat ik dit niet uit ga leggen, maar je verwijs naar de F1-toets in Access.

Verwijderd

Ik programmeer al jaren webapplicaties, met een access db eronder. als je de verbinging maakt met een odbc, regelt deze je gelijktijdige gebruikers. wel altijd in asp netjes je recordsets sluiten.

ik heb al diverse intranetten gemaakt, met een access db en gewoon 150 gebruikers. nooit een probleem gehad.

ook een cms gemaakt, met tot 3000 hits per dag op de website, nooit een probleem gehad.

Moet dus gewoon gaan lukken!!

• Arnaud
Dit gaat over Access, niet over ASP, webapplicaties, of wat voor schil dan ook die je zelf om de database kunt schrijven. We zitten hier in Software Algemeen en niet in P&W.

Verwijderd

Is in t gehaeel niet moeilijk. Ik heb het zelf ook verschillende keren gedaan en ik heb echt niet veel verstand van access, gewoon meer dan de gemiddelde docent bij ons op school.

Zorg ervoor dat de database opstart met een formulier. Zorg dat daar knoppen op staan voor alle handelingen die je de gebruikers wilt laten doen. Dus knop die een form opstart waar bepaalde gegevens ingevoerd kunnen worden, knop waar na een simpele vraag gegevens opgevraagd kunnen worden (desnoods meerder van deze voor de meest voorkomende vragen)
Scherm de rest af en voila. Bij ons op school werkt dat prima voor de wat eenvoudigere databases

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Morrigan: dat is dus geen beveiliging, maar het verbergen van onderdelen waar mensen niet bij mogen komen. Als ze een beetje zoeken, of de database met de shift-knop openen, is je beveiliging al weg.

De ingebouwde beveiliging van access werkt prima, je kan van onbeperkt gebruikers en groepen maken en die rechten geven op alle onderdelen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Ok :) maar zo slim zijn die gebruikers hier niet en daarbij zijn ze al heel blij dat ik het makkelijker gemaakt heb voor ze. Verder waren de DB's voor hun ook belangrijk om bij te houden welke leerling op welke pc wat aan t doen was. Dus als ze de boel op zeep zouden helpen hadden ze alleen zichzelf ermee.

Het was dus zo dat een leraar dat zelf al probeerde bij te houden op een blaadje en toen maar bij mij kwam met de vraag ; kun jij niet iets maken waardoor ik het in 1x kan zien want wat ik nu doe werkt niet. Dat soort gebruikers is altijd heel is altijd uitermate voorzichtig met wat je dan voor ze in elkaar flanst.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:25
*schop*
Kon het in de search niet vinden en dit topic leek er toch het meeste op...

Wil dus ook Access laten gebruiken door meerdere mensen. Heb alleen het volgende probleem(pje).

Ik heb dus een formulier 'contactinfo' gemaakt. Dit wordt door de secretaresses ingevuld als iemand gebeld heeft. Nu is het zo dat als secretaresse 1 het formulier invuld en 'open' laat staan (gereed om volgende contact in te vullen) bij secretaresse 2 het door secretaresse 1 ingevulde contact niet te zien is. Als ze nu het formulier 'contactinfo' sluit en weer opent dan staat het contact er wel.

Kan ik ervoor zorgen dat het formulier zichzelf 'ververst' of zo? Heb al wel een aantal opties gevonden onder menu: extra - optie: tabblad geavanceerd. Heb daar al die tijdsinterallen als test op 2 sec. gezet. Blijkbaar is dit het toch niet. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 19-03-2004 11:12 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:25
Heb het nu dus zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~metzeawj/opties.jpg
Heb bijna alle vernieuwingstijden op 2 sec gezet, toch lijkt het niet te lukken... :'(

• Arnaud
Niek, dit heeft echt helemaal niets met dit topic te maken. Het topic gaat over beveiliging op gebruikersniveau en jij stelt een nieuwe vraag over het "update-moment" in een multi-user-omgeving. Je kunt beter een nieuw topic openen hierover.

P.S. Als je een oplossing wilt zul je de code die achter het formulier zit moeten geven.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Die tijden die je nu hebt aangepast hebben er niets mee te maken.
Wat je zou kunnen doen is een timer-control op het formulier plaatsen en dan automatisch iedere 60 seconden een docmd.runcommand accmdsaverecord uitvoeren ofzo.

Maar beter is het om de dames gewoon te leren dat ze moeten opslaan na wijzigen :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1