SuSE 9 - Installatie Problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Gisteren heb ik tot in de late uurtjes zitten frotten met SuSE 9 professional...
Ik probeer deze nieuwe distro te installeren op onderstaande configuratie:

- AMD 600 Mhz
- 196 MB geheugen
- Promise Fasttrack TX2000 Raid controller
- 2 Harddisks 80 GB
- Hitatchi DVD Speler (Komt uit ander linux systeem)
- Realtek netwerk card (Komt uit ander linux systeem)

In manual mode wordt netjes Linuxrc opgestart. Vervolgens maak ik daar mijn keuzes en kies 'Start Installation'

Suse wil dan YaST laden... Vervolgens begin SuSE linux met de hardware detectie en blijft hij hangen met de volgende tekst:

>Misc.3.4 RTC

Ik heb vanalles geprobeerd:

- de manual installatie
- de safe settings installatie
- manual installatie met APM uit en ACPI uit
- Zelf het rescue system wil niet booten en blijft hangen op hetzelfde punt?!

Ook heb ik SuSE Linux 8 geprobeerd te installeren en deze blijft op precies hetzelfde punt hangen....

Ook heb ik SuSE Linux 6 geprobeerd te installeren en deze lijkt het probleem niet te hebben.... Maar 6 is geen optie, omdat de nieuwere features van 9 wil gebruiken...

Ook is het onwaarschijnlijk dat mijn geheugen rot is, want ik heb afgelopen nacht de memory test gedraaid en er waren 0 errors...

Ik heb ook al bij suse/google etc. gezocht... maar ik kan niets vinden...

:'(

Heeft iemand suggesties??

RTC = Real Time Clock ?!??

Alvast bedankt,

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik mezelf maar eens reply-en...:

Ik heb een aantal mogelijk oplossingen gevonden op internet, ik ga deze vanavond uittesten:

SuSE Knowledge Base: (uitschakelen delen hardware probing)
- http://portal.suse.com/sdb/en/2001/10/jkoeke_hwprobe.html

Vaag forum, over het ontbreken van een PS/2 muis?!
- http://www.linux-club.de/viewtopic.php?t=126

Het zou ook nog kunnen zijn dat er een NVIDIA chipset op het moederboard aanwezig is...

En als laatste zou ik nog kunnen proberen om de bios te updaten...

*zucht*

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet druk op dit topic, maar toch ter info: :+

Gisteren opnieuw geprobeerd om het voor elkaar te krijgen...
Ik gebruik 3 pci (of 2 pci en 1 agp) kaarten in de pc...

Dit is het minimale voor deze server:
- video kaart
- netwerk kaartje
- raid controller

Het vreemde is dat met 2 kaarten linux wel kan installeren...
Zodra ik een 3e toevoeg (maakt niet uit wat, ik heb 3 verschillende netwerkkaarten geprobeerd, 2 verschillende videokaarten)
dan is het afgelopen.... :|

Nu heb ik dit Biostar moederboard (met 600 Mhz processor) maar aan de kant gezet en mijn vertrouwde Asus moederboard met Pentium II (233 Mhz) maar weer genomen...

En tadaa.. op dit moederboard werkt het meteen....

Weet misschien iemand waar het aan kan liggen dat de 3 kaarten niet werken en 2 wel ???
- te weinig voeding ?
- IRQ problemen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik ben geen linux kenner (geen ervaring mee)
Maar als ik het goed heb zijn er geen nvidia chipset uitgebracht voor de 600 MHz AMD.
Die is namelijk erg traag. Of je hebt een socketA 600 MHz.

Daarnaast zou je een bios update kunnen overwegen voor de Biostar.
Als eens geprobeerd om windows :X te installeren.

RTC = inderdaad Real Time Clock

Hoe oud je biostar moederbord.
Misschien dat de batterij van je bios leeg begint te raken.
Dat de RTC dus niet meer loopt en daarom Suse 9 er over valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zit inderdaad geen nvidia chipset op... dus dat is geen probleem..

Er zit een slotA 600 Mhz op...

Update heb ik al geprobeerd..... De laatste update voor dit moederboard is uit 2000 geloof ik, maar deze plaatst alleen een logo in beeld... 8)7

Ik heb nog niet geprobeerd om Windows te installeren, waarschijnlijk kan ik deze wel installeren, dit heeft heeft er immers altijd opgestaan.. Maar ja daarmee heb ik geen linux server.

En de batterij lijkt gewoon nog te werken, klok loopt netjes, chmos data blijft bewaard. Maar deze kan ik inderdaad een keer proberen te verwisselen...

Sterker nog, ik heb zojuist gekeken op SuSE supported hardware database, en daar staat dat het moederboard dat ik heb volledig ondersteund wordt !?!?!

Ik ben bang dat het er op neer komt om zo goedkoop mogelijk wat nieuwe hardware te kopen...

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 10:41:
Zal ik mezelf maar eens reply-en...:
Doe dat in het vervolg maar liever niet, maar gebruik in plaats daarvan de 'edit' knop naast je eigen berichten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke:

Maakt toch niets uit, ik wilde graag laten weten wat ik verder gevonden had enzo... Op deze manier is de 'voortgang' van mijn probleem beter te zien, dan dat ik het direct in hetzelfde bericht edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ding overgeklokt? Draai eens memtest ofzo. Windows eens proberen te installeren, ook een goed idee. Het zou toch iets met de hardware moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-max
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2022
start eens op met CD2 ipv CD1

ik kreeg suse 9 ook niet geinstalleerd en uiteindelijk de handleiding er even bijgepakt. Daar stond dit in. CD2 schijnt een 2.88 mb bootflop te emuleren en dat werkte bij mij om een of andere vage reden wel goed.

Succes.

Asus P4PE, P4 2.4 @ 2.8Ghz, 1024 Mb PC2700, Maxtor 120 Gb + 80Gb 7k2, Asus v7700 Deluxe Geforce 2GTS, Plextor 24x10x40 CD-Rw, Nec DR-1100a DVD+Rw, 19" Iiyama, APC Backups 500EI Noodstroom

Verwijderd

Topicstarter
Kheperi:

Ik heb memtest de hele avond en nacht laten draaien, hieruit kwamen 0 errors... Ook is er niets overgeclocked...

Mad-Max:

cd2 heb ik ook geprobeerd, maar deze doet het ook niet... Hij boot wel netjes in
Linux RC...

Maar zodra er 3 pci (en/of agp) kaarten in zitten dan doet ie het niet meer... dan blijft ie dus hangen bij het detecteren van de RTC....

Ook heb de linux site bezocht, over hardware problemen, om mijn bios helemaal perfect in te stellen maar dat leverde precies hetzelfde op...

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 16:49
Trek al je hardware er maar eens uit en kijk hoever je komt met de meest basale onderdelen. Dus videokaart erin en proberen maar. Gaat dit fout, neem een ander kaart mee en probeer dat eens.
Rest probeer je dan later alsnog te installeren.

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

Pagina: 1