[GF4MX440]Beelscherm sloper?

Pagina: 1
Acties:

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Ik heb sinds de aankoop van dit (low-budget) videokaartje al 3 beeldschermen versleten. Waaronder een 1337 21'' scherm. :(

Een vriend van mij heeft in heel z'n leven nog geen 1 beeldscherm verrot zien gaan. Ik vroeg me dus af of dit aan mijn videokaart KAN liggen.

Zoja, dan ga ik ff een boze brief naar Nvidia sturen.
offtopic:
de merknaam weet ik niet meer, maar het is er zo'n eentje met van die robots op het doosje.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Om wat voor beelschermen gaat het precies?

Als het iets oudere schermen zijn zou het kunnen dat er geen beveiliging tegen te hoge refresh rates opzit en dat je een te hoge refresh rate hebt ingesteld. Dan zijn ze snel stuk ja.

Een technische mogelijkheid bij de kaart zou anders kunnen zijn dat je kaartje defect is en op een te hoge refresh rate werkt. Een kleine afwijking hierin kan wel bestaan (zo staat mijn videokaart nu op 75hz ingesteld terwijl ik volgens m'n OSD maar 74.8Hz krijg), maar als je hier echt een grote afwijking in hebt zou dit je monitor in theorie kunnen slopen.

Je hoeft de problemen echter niet in de chip (van nVidia) te zoeken. Eerder in brakke drivers/brakke Windows, of een brakke kaart.

Ik heb zelf al meerdere beeldschermen kapot zien gaan trouwens. Maar die waren allemaal al minstens 5 jaar oud ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mentalist op 11-11-2003 00:49 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Te hoge refreshrates kunnen tot het sneuvelen van je beeldscherm leiden. :)
Maar hoe 1337 waren die schermen? De GF4MX is pas 2 jaar oud dus dan vallen de schermen toch gewoon onder de garantie als je ze nieuw hebt gekocht?
(uit ervaring moet ik concluderen dat dure schermen niet altijd garant staan voor hoge kwaliteit).

Meestal ligt het bij de kwaliteit van de schermen zelf. Of de manier waarop je ermee omgaat (niet als een belediging bedoelt :) ).
Veel vochtigheid of verslepen kan funest zijn voor een monitor.
Of misschien zit je veel meer achter je PC sinds je je GF4 hebt. Mijn schermen gaan er nu ook sneller doorheen als vroeger, maar ik zit er ook veel meer achter.

Maar theoretisch kan je gelijk hebben dat je kaart schermen sloopt door bv bij het wisselen van modi even een enorme piek te geven op de syn-lijnen.
Al verder op het internet/GOT gezocht naar het specifieke merk/model en dit euvel?

Senile! Senile Oekaki