sluitertijd 1/focal length vuistregel

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Als je een digicam hebt met een cropfactor van 1.6 moet je dan op je 300mm lens die effectief 480mm is 1/480 sec kiezen of ook gewoon 1/300 sec kiezen?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:43

Pelle

🚴‍♂️

Nee, cropfactor heeft alleen met de focal length te maken. :)

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 17:49
Volgens mij moet je de cropfactor wel degelijk meerekenen..

Op mijn digicam zit een lens van 7,1-21,3 mm, maar ik kan echt niet uit de hand op 1/20e schieten ingezoomd.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

1/20e sec is 1/20e sec hoor, of je nou een digicam of een analoge hebt.

En hoe verder je inzoomed, hoe groter het effect van bewegingen die onscherpte in de hand werken. Maar dat heeft niks met die cropfactor te maken.

• Azrael
Pelle schreef op 11 november 2003 @ 01:53:
1/20e sec is 1/20e sec hoor, of je nou een digicam of een analoge hebt.

En hoe verder je inzoomed, hoe groter het effect van bewegingen die onscherpte in de hand werken. Maar dat heeft niks met die cropfactor te maken.
Volgens mij spreek je jezelf nogal tegen, de cropfactor verlengt je focal length immers, wat denk je anders dat inzoomen is?
Wat jij in de zoeker ziet op 300mm is geen 300mm maar 480mm, als je met je camera schudt zie je dus ook het effect op 480mm.

Verwijderd

Azrael schreef op 11 november 2003 @ 02:13:
[...]

Volgens mij spreek je jezelf nogal tegen, de cropfactor verlengt je focal length immers, wat denk je anders dat inzoomen is?
Wat jij in de zoeker ziet op 300mm is geen 300mm maar 480mm, als je met je camera schudt zie je dus ook het effect op 480mm.
ja maar je past je sluitertijd niet aan aan je focal length normaalgesproken.
Het is maar wat je er mee wilt.
als je een statief gebruit kun je ook lagere sluitertijden schietenof als je een hele vaste hand hebt.
De TS denkt naar mijn inzien dat je sluitertijd gelijk staat aan je brandpuntsafstand maar dat gaat dus niet altijd op.
stel je hebt een 50 mm dan gebruik je toch ook niet 1/60 (1/50 als mogelijk met digicam).
Het heeft te maken met welk effect je ilt bereiken
Het is dus geen vuistregel dat de sluitertijd hetzelfde moet zijn als je brandpuntsafstand.(focal length)
Als je een snel bewegend iets wilt fotograferen heeft dat dezelfde toestand op de uiteindelijke foto met sluitertijd 1/300 op 300mm als op 480 mm alleen je ziet het met 480 mm dichter bij.
Als je op 1/480 fotografeert zijn de buitenkanten minder blurry dus scherper.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

[...]

Ik reageer alleen op de stelling dat de cropfactor van invloed is op de sluitertijd. Ik interpreteer de vraag in de topicstart als 'heb je ook 1.6 keer zo lange (of korte) sluitertijden nodig?'. Voor de belichting maakt het natuurlijk geen donder uit, en dat is wat ik bedoelde, maar natuurlijk zul je wel eerder bewegingsonscherpte krijgen.

• wrcveen
[...]

Dat klopt ook niet volgens mij? Je kijkt via je zoeker door de lens én die is 300mm!
Het beeld wat uiteindelijk weggeschreven wordt is 1.6 keer zo groot? Nee dat klopt ook niet, de foto's die ik uiteindelijk krijg zijn net zo groot als ik ze heb gemaakt. Dit betekend dus dat je occulair de beelden ook 1.6x vergroot :?

[/edit] Ik heb het inmiddels al gevonden, de oculair vergroot ook de beelden, en dat is natuurlikk héél logisch. Alleen heb ik het nog nooit in een review gelezen ofzo.[/edit]

[ Voor 12% gewijzigd door wrcveen op 11-11-2003 12:08 ]

• wrcveen
Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 02:28:
[...]
ja maar je past je sluitertijd niet aan aan je focal length normaalgesproken.
Het is maar wat je er mee wilt.
als je een statief gebruit kun je ook lagere sluitertijden schietenof als je een hele vaste hand hebt.
Deze vuistregel is ook alleen voor als je uit de losse hand schiet met een hoge zoom.

[ Voor 3% gewijzigd door wrcveen op 11-11-2003 12:18 ]

• -Stef-
  • Laatst online: 11:00

-Stef-

Slainthe!

[...]

:X

Lees eerst nou eens iets over het hoe en wat van de "cropfactor".

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• wrcveen
-Stef- schreef op 11 november 2003 @ 13:02:
[...]

Simpel gezegd is er eigenlijk géén cropfactor. Je gebruikt een 300mm lens en daar gaat licht doorheen en valt op je ccd.
Als je het wilt vergelijken met een 35mm kleinbeeld, dan is jouw negatief > je ccd 1.6 keer kleiner. De ccd is namelijk kleiner dan een 35mm negatief.
Omdat de maten op een objectief zijn gebaseerd op 35mm kleinbeeld gebruik je die 1.6 factor om het om te rekenen. 300mm is dus 480mm op kleinbeeld. Nu zit er een trucje in je oculair, deze geeft een vertekend beeld, namelijk wat je ziet wordt al automatisch 1.6x vergroot om het te vergelijken met kleinbeeld.

Verbeter me maar als ik fout ben.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 22:25

n00bs

Het is weer Zomer!

Pelle schreef op 11 november 2003 @ 02:54:
[...]

Ik reageer alleen op de stelling dat de cropfactor van invloed is op de sluitertijd. Ik interpreteer de vraag in de topicstart als 'heb je ook 1.6 keer zo lange (of korte) sluitertijden nodig?'. Voor de belichting maakt het natuurlijk geen donder uit, en dat is wat ik bedoelde, maar natuurlijk zul je wel eerder bewegingsonscherpte krijgen.
Ik ben niet zo bekend met de cropfactor, ik weet alleen dat dit te maken heeft met de sensor en dat feitelijk de lens een 1.6 x zo groot bandpuntafstand heeft... right?
Daarnaast wordt ook een kleiner deel van het opp. van de lens gebruikt...

Kleiner opp. van een lens heeft tot gevolg, dat voor een zelfde lichtsterkte je een langere belichtingstijd nodig hebt.

Daarnaast hoe langer je brandpuntafstand hoe groter de openingsverhouding waardoor je ook een langere sluitertijd nodig hebt...

Maar al goed, ik weet niet precies wat die cropfactor is en alle ophef hier over is.

Belichtingstijd hoeft natuurlijk niet perse een bepaalde lenge te zijn mbt brandpuntafstand. Dit is maar net welk effect je wil bereiken en hoe stabiel de ondergrond is. Wel is het zo dat hoe langer je brandpuntafstand hoe erger je bewegingen kan waarnemen door de lens en dit neemt ook exponentioneel toe en niet opeenlopend zoals iemand hier ook beweert

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die cropfactor moet je dus wel meenemen, nogal logisch natuurlijk, 't is precies wat Azrael al zegt: een digicam met een 5-20mm lensje hou je echt niet op 1/20e stil, vol ingezoomd, da's nml bijvoorbeeld 140mm effectief. Dat is bij DSLR's net zo, alleen dan in mindere mate. Daarom valt die cropfactor ook niet zo op. 300mm is bijvoorbeeld op 1/125 best te doen, als je een vaste hand hebt, maar op 1/300e is het echt goed te doen, dat zou bijna iedereen wel scherp moeten krijgen. Zo valt het verschil tussen 200mm en 320mm (1/200e en 1/320e) ook niet op :)
n00bs schreef op 11 november 2003 @ 14:40:
[...]

Ik ben niet zo bekend met de cropfactor, ik weet alleen dat dit te maken heeft met de sensor en dat feitelijk de lens een 1.6 x zo groot bandpuntafstand heeft... right?
Daarnaast wordt ook een kleiner deel van het opp. van de lens gebruikt...
Die 1,6x geldt voor een paar Canon cams, zo heb je ook cropfactoren van 1,5 en 1,3 en vast nog wel wat exclusieve andere factoren. De reden dat die factor erin zit is omdat de sensor van een DSLR kleiner is dan een 35mm objectief, 1,6x zo klein om precies te zijn, dus in breedte en hoogte scheelt het een factor 1,6.
Kleiner opp. van een lens heeft tot gevolg, dat voor een zelfde lichtsterkte je een langere belichtingstijd nodig hebt.
Hoe kom je daar nou bij? Je gebruikt idd een kleiner gedeelte van de lens, maar het licht valt ook op een kleiner oppervlak (je CMOS/CCD is immers kleiner), dus dat heft elkaar mooi weer op. Is ook logisch, want het is een CROP factor, croppen heeft niks met licht te maken, 't is gewoon een uitsnede maken van een 35mm objectief.
Daarnaast hoe langer je brandpuntafstand hoe groter de openingsverhouding waardoor je ook een langere sluitertijd nodig hebt...
Ik krijg hier een beetje het klok/klepel gevoel, lees het topic nog eens goed door en verdiep je eens in cropfactors, je verhaal rammelt aan alle kanten :)
Maar al goed, ik weet niet precies wat die cropfactor is en alle ophef hier over is.

Belichtingstijd hoeft natuurlijk niet perse een bepaalde lenge te zijn mbt brandpuntafstand. Dit is maar net welk effect je wil bereiken en hoe stabiel de ondergrond is. Wel is het zo dat hoe langer je brandpuntafstand hoe erger je bewegingen kan waarnemen door de lens en dit neemt ook exponentioneel toe en niet opeenlopend zoals iemand hier ook beweert
Dat neemt gewoon lineair toe hoor, van 15 naar 150mm vergroot je je object 10x, mee eens? Dat betekent dat bewegingen horizontaal en verticaal ook 10x vergroot worden, je hebt dus een 10x zo kleine sluitertijd nodig, ook dat klopt gewoon met de vuistregel: 1/15 is 10x zo groot als 1/150 :)

[ Voor 67% gewijzigd door Grrrrrene op 11-11-2003 14:49 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 22:25

n00bs

Het is weer Zomer!

Brandpunt afstanden, openingsverhoudingen, lensopeningen... dit weet ik wel hoe dat zit hoor grrrene... weet wel waar die klepel hangt ;)
Doe zelf al vele jaartjes aan astrofotografie :) ben alleen niet zo bekend met het digitale gebeuren en cropfactoren

• Azrael
-Stef- schreef op 11 november 2003 @ 13:02:
[...]

Nou kan je wel de wijsneus gaan uithangen en zeggen dat ik dom ben maar feitelijk heb ik gewoon gelijk :)
Ik weet ook wel dat de lens niet langer wordt ofzo, maar we hebben het hier over digicams, de topicstarter wil weten of je de cropfactor moet meerekenen voor deze vuistregel en dat is dus gewoon zo.

Verwijderd

IMHO moet je alles omrekenen naar 35 mm(kleinbeeld), want daar geldt die vuistregel voor, dus de cropfactor telt mee.....
Pagina: 1