Toon posts:

[Filetype/Multiuser Win XP] Multiuser vooralsnog onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik kreeg me een kleine dag geleden toch een pracht-idee!
Ik dacht, aangezien er nog andere mensen gebruik maken van 1 van mn 2 pc's.
En ik ze uit angst voor mn software van de andere weghoud, een oplossing te hebben bedacht.

Windows XP multiuser, oftwel Meerdere gebruikers op 1 computer, onafhankelijk van elkaar.
Ik heb dan niks meer te maken met de andere gebruikers, ideaal!
Nooit meer mn winamp lijst kwijt, fout opgeslagen of weggegooid,
Software blijft staan zoals ik het instel mn buroblad blijft ok ect.
Ik geef ze geen rechten om dingen weg te gooien dus za kunnen ook niet per ongeluk iets weggooien :)

Klinkt mooi in theorie, niet?
Wat blijkt nou:
Windows XP is niet echt multiuser.
Ik maak 2 gebruikers aan en beide hebben apparte instellingen.
Nou blijkt dat winamp niet meewerkt in het geheel.
Hij pakt een standaart playlist.
Nou dacht ik Installeer winamp 2x en maak een eigen Programma's_user map.
Nou is 1 van de 2 winamps altijd standaart met de standaart playlist van mij of van User.

Kwam er net ook achter dat ondanks dat ik 1x winamp5beta2 en 2x winamp 2.9x erop heb geinstalleerd, in verschillende mappen, dat ik maar 1 winamp in de software-lijst heb staan.
Kan ook niet de Software lijst op een per-user basis bekijken.

Het probleem:
Filetypes werken niet multiuser.
Software lijst is niet multiuser.
Progjes zijn niet multi-user.

Ik hoop dat er een oplossing voor is of hopelijk in de toekomst komt, desnoods in de vorm van een nieuw OS.
Hopelijk weet iemand hier een oplossing voor :D

PS Dit topic is bedoeld als discussie over de multi-user capasiteiten van Windows XP en in de hoop een oplossing te vinden voor mensen die Multi-user omgevingen nodig hebben op hun pc :)

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik denk dat de fout die je noemt niet echt door windows xp komt. Programma's die je installeert moeten ook multi user instellingen aankunnen. Winamp slaat gegevens op in de program files directory die dus voor elke user hetzelfde zijn.

Programma's zoals outlook en andere office programma's kennen deze per-user instellingen wel. Als windows voor elke user een eigen program files directory zou moeten maken vreet dat behoorlijke schijfruimte.

Verwijderd

Topicstarter
@sjoerdb

Maar in Teorie als windows XP voor elke user een geheel eigen register heeft en ik heb op mijn account winamp5.0 en dan aan de filetypes gekoppeld.
dan zou een winamp2.9x die ik op een user_account installeer en die ik dan koppel aan de filetypes moeten resulteren in een winamp 5.0 die word gestart om een mp3 te openen in mijn account en een winamp 2.9x die word geopend om een mp3 te starten onder de User account.

Helaas is nix minder waar.
Dus dan moet een programma zoals winamp al aangepast worden om multi-user te zijn terwijl zoiets niet nodig is als het hele OS al multi-user is :)

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 11:38
als je echt wil dat ALLES apart blijft ook het register maak dan een
dual-boot installatie zorg natuurlijk dat je bij beide windowsjes administrator blijft
zorg er ook voor dat beide XPeetjes op aparte partities staan

if it is not broken, don't fix it!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-05 02:46

Gerco

Professional Newbie

Filetypes zijn wel multi-user in Windows XP, HKEY_CLASSES_ROOT is een alias van HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes. Het is de verantwoordelijkheid van programmas of ze de file associations op user of op systeem niveau instellen.

WinAMP heeft gekozen voor systeem niveau, anders moet je namelijk voor elke user apart WinAMP installeren voordat het voor iedereen werkt. Een keuze bij de install had inderdaad wel leuk geweest, maar de reden dat WinAMP zich zo gedraagt moge duidelijk zijn. Hetzelfde geld voor zo'n beetje alle (non-microsoft) programmas trouwens.

Als een programma zijn settings gewoon in HKEY_CURRENT_USER of in Isolated Storage opslaat is er niets aan de hand en werkt alles zoals het hoort. Jammer genoeg hebben gebruikers op Windows XP standaard zoveel rechten dat een proggramma zowat alles kan en het dus absoluut niet nodig is voor software makers om hierover na te denken. Hierdoor dumpen veel progs dus gewoon alles in hun appdir, waardoor je dit soort dingen krijgt.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
@Gerco:

Dus in theorie,
als ik handmatig mp3 op winamp 2.9x zet onder de User account,
(niet in het register maar via windows)
Zou dat moeten resulteren in een andere winamp die gestart word?
Of zet windows ook alles standaart System?

Ok bij deze heb ik het getest,
Als ik zeg onder de User account dat windows media player gepakt moet worden voor mp3 bestanden dan doet hij dat, in de Administrator account word dan keurig winamp 5.0beta 2 gestart.
ALs ik onder de User account winamp 2.9x kies dan word ipv die 2.9x altijd winamp 5.0beta 2 gedraaid.

Ik snap er vrij weinig van :(
Is er een manier om dat om te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
FF een update:

Na op de winamp forums gezocht te hebben blijkt dat winamp niet multi-user is en dat wel geplanned is :)
Dus shame on me for not doing my homework before complaining and bitching about windows :D
Pagina: 1