[Divx]Spelers crashen door teveel codecs

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Vreselijk dit,
Normaal een filmpje aan de praat krijgen dacht ik. Dat veranderd dus in een nachtmerrie. Ik heb dus waarschijnlijk teveel codecs geinstalleerd. Nimo en een aantal andere. Dat leek vroeger goed te gaan maar nu vind mijn pc het niet zo leuk meer.

Elke speler gaat onderuit wanneer ik een filmpje af wil gaan spelen. Ik heb dus alle codecs er netjes afgegooit (software -> Deinstall). Maar met Gspot is duideluik te zien dat er nog 2 codecs aanwezig zijn. Ook in mijn System32 map van windows zijn nog een aantal DDL's te vinden die er niet thuis horen.

Ik wil graag gewoon mijn Xvid filmpje aan de praat krijgen maar nu werkt geen enkele speler meer met de films. Wat moet ik doen? Ik heb de search gebruikt en google heb ik meerdere malen geraadpleegd. Ook het herinstalleren van mediaplayer helpt niet.

Hoe krijg ik die overige codecs ervan af? En welke codecs moet ik dan welk gebruiken als hij weer neutraal is? Want Nimo met een andere codecpack gaat niet bepaalt samen. :(

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 15:31
Ik zou ff opzoeken in welke directory en welke registers die codecs zich installeren, en anders ff formatje opnieuw? :P
moet toch niet zon probleem zijn lijkt mij. En dan gewoon de codecs installen die je nodig hebt, dus divx 3, 4, 5 en powerdvd gebruiken voor het afspelen, werkt bij mij altijd perfect
en xvid natuurlijk :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
lijkt mij ook. Maar ik ga niet zomaar dll's weggooien in mijn System32 map. Een nieuwe format doe ik niet want daar ben ik zat van. Ik heb de dll's verwijderd waar Gspot naar verwijst maar dan zegt gspot vervolgens dat ze missing zijn. Ze blijven nog steeds erin staan.

edit:
Ik heb ffdshow erop gezet. Ik heb geluid en beeld. Maar dit is heel erg mosaic, hij heeft moeite met grote bewegende beelden. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar het liefst wil ik al die verkeerde dingen eraf en schoon beginnen. Hoe doe ik dat? En hoe krijg ik het mosaic weg?

[ Voor 40% gewijzigd door Josh op 10-11-2003 21:33 ]

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een codec pack installeren is de beste manier om de filmweergave te verneuken. Dat zijn verzamelingen codecs gecombineerd tot een hoop puin. Zorg er dus voor dat dat soort rotzooi van je PC af is. Hoe je dat doet als er geen uninstall is en je de (bestands)namen ervan niet kent kan ik je helaas niet mee helpen... Kun je er niet wat meer informatie over geven?

De sleutel tot een goed werkend en performant systeem is enkel het hoognodige installeren. Je wil dus zeker geen codecs en applicaties installeren die je niet gaat gebruiken. Met andere woorden, zeker geen codec packs.

Je hebt slechts enkele kleine zaken nodig om vrijwel alle DivX/XviD-gecodeerde films weer te geven.

ffdshow filter

Het ffdshow-filter speelt vrijwel alle MPEG4 formaten (DivX 3/4/5, XviD) zonder problemen en zonder dat je een berg codecs moet installeren die mogelijk conflicteren met elkaar. Daarnaast bezit ffdshow een groot aantal postprocessing mogelijkheden om de weergave te optimalizeren.
In sommige zeldzame gevallen geeft ffdshow problemen met XviD gecodeerde films. In dit geval is het nodig om de XviD codec (Koepi's XviDbuild of Nic's DirectShow filter bijvoorbeeld) eveneens te installeren en de ondersteuning voor XviD in ffdshow uit te schakelen.

AC3 filter

Omdat ffdshow enkel beeld behandelt heb je waarschijnlijk ook nog een AC3 filter nodig voor de films die hiervan gebruik maken. AC3filter is net als ffdshow compact en biedt een groot aantal features.

VobSub (optioneel)

Hoewel ffdshow en veel mediaspelers zelf wel ondertitels kunnen weergeven, verkiezen sommigen een apart filter hiervoor. VobSub is waarschijnlijk wel het bekendste. Gebruikers van Matrox-kaarten prefereren vaak DivXG400 boven VobSub.

Media Player Classic (MPC) of BSPlayer

Als laatste is natuurlijk een goede mediaspeler van belang. De filmweergave valt of staat met de kwaliteit van de player. Iedereen die Windows Media Player 7 en later gebruikt op een niet zo modern systeem zal wel weten waarom een goede player van belang is. Spelers als Media Player Classic en BSPlayer zijn compact, nemen weinig resources en bieden tal van features.

Met dit handvol compacte maar krachtige applicaties zit je goed waar codec packs je systeem overladen met tonnen nutteloze en vaak conflicterende codecs...

Heb je dan nog een film die niet wil afspelen, dan kun je GSpot gebruiken om te weten te komen welke codec je nodig hebt. Installeer dan enkel de benodigde codec!

Als je zelf ook films encodeert, dien je natuurlijk ook wel de codecs van de formaten waarnaar je codeert te installeren. De eerder genoemde programma's zijn slechts DirectShow filters die enkel de weergave verzorgen.

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Zoek eens in je register naar de namen van de dlls waarvan gspot zegt dat ze missing zijn, en haal die entries weg :)

SatCP: geweldig informatief, klasse! maar volgens mij kan de TS er atm weinig mee :)

[ Voor 28% gewijzigd door G33rt op 10-11-2003 21:35 ]

• Henk
Als je helemaal schoon wilt beginnen zou ik persoonlijk toch voor een formatje kiezen
En dat mosaic wordt weer opgelost met de goeie codecs en players ;) verder zou ik powerdvd of windvd ff installeren, die programma's doen het bij mij echt geweldig

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Perfect SatCP! 100x dank. Dat is 50% van mijn probleem dat opgelost is. Nu nog het verwijderen. Ik zal even wat screens maken.

• G33rt
GsJosh: als je zat bent van een format doe je het nog 1 keertje, installeer je wat je nodig hebt, en draai je een ghost. Die kan je altijd binnen ~5 min terugladen en heb je dus nooit meer geklooi :)

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Wat je kunt proberen is ALLE codes aanvinken in Nimo en dan die installeren, daarna met de Nimo uninstall alles verwijderen en het codecpac van kazalite gebruiken http://www.k-lite.nl/nl/

• G33rt
De sleutel tot een goed werkend en performant systeem is enkel het hoognodige installeren. Je wil dus zeker geen codecs en applicaties installeren die je niet gaat gebruiken. Met andere woorden, zeker geen codec packs.
dit kan ik niet meer dan beamen, ik installer zelf altijd Tsunami Filter Pack (jaja, ik weet het :P), maar vink alles uit behalve wezenlijke dingen (waardoor je dus eigenlijk hetzelfde trucje uithaalt) :)

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik probeer dat een a laatste even.
Werkt niet :(. Ik denk dat ik maar moet gaan formatten ;(.

Maar even voor de duidelijkheid, Nimo installeer ik nu dus echt niet meer, NOOIT MEER. Maar wat dan wel? Ik hoor dingen over ffdshow, k-lite?

[ Voor 98% gewijzigd door Josh op 10-11-2003 21:51 ]

• Henk
www.k-lite.nl :) die doet het gewoon koosjer, helemaal in combi met powerdvd... maar das mijn ervaring (wel te merken ook ;) )

• satcp
  • Niet online
GsJosh schreef op 10 november 2003 @ 21:43:
Ik probeer dat een a laatste even.
Werkt niet :(. Ik denk dat ik maar moet gaan formatten ;(.
Maar even voor de duidelijkheid, Nimo installeer ik nu dus echt niet meer, NOOIT MEER. Maar wat dan wel? Ik hoor dingen over ffdshow, k-lite?
Jammer dat je de hele zwik opnieuw kunt gaan installeren, maar je leert het meeste 'the hard way'. Trek er dan ook een les uit: Blijf weg van codec packs... En denk eens na over het idee van "G33rt" om een Ghost backupje van je verse Windows te nemen.

K-Lite is gewoon een ander codec pack... Hoewel je bij de meeste codec packs wel zelf kunt aanduiden wat je wil installeren, gaat er toch niets boven manueel enkel het broodnodige te installeren. Het gaat tenslotte slechts om enkele applicaties dus het is amper meer werk. Waarom zou je trouwens een codec pack van vele megabytes downloaden als je slechts enkele honderden kilobytes eruit gaat gebruiken... Installeer gewoon enkel datgene dat ik eerder reeds vermeldde en je zit goed.

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2025

ElemenTAL

Tweaking the elements

Je kan de files van de codecs niet zomaar uninstallen, regsvr32 /u codecname.ax zo haal je ze weg, en dan kan je de file verwijderen.

Gebruik anders dit tooltje

radlight filter manager:
http://forum.doom9.org/showthread.php?s=&threadid=64298

Nuff Said

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik heb geformatteerd en ik ga eerst eens alles in orde maken. Daarna draai ik een Ghost. Pas hierna ga ik aan de gang met de codecs. En dat ga ik doen door een voor een de broodnodige te installeren.

edit:
Sorry

[ Voor 17% gewijzigd door Josh op 11-11-2003 16:49 ]

• satcp
  • Niet online
GsJosh schreef op 11 november 2003 @ 10:54:
Pas hierna ga ik aan de gang met de codecs. En dat ga ik doen door een voor een de broodnodige te installeren. Welke zijn dat?
Ik hoorde iets over Divx 3, 4 en 5? En Xvid heb ik ook nodig.
Lees je nu eigenlijk wel wat wij schrijven? Ik heb je toch duidelijk uitgelegd wat je precies nodig hebt met de links erbij waar je het kan vinden.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik heb de volgende codecs nu dus geinstalleerd:
  • ffdshow
  • AC3Filter 0.68b
Ik speel mijn films af met Powerdvd. En ik krijg dus WEEER dat mosaiic.

Wat ik doe op RedXrad zijn advies is, tegen alle dingen in, K-lite installeren. Gedaan. Crash. Verdomme, moet die Ghost erover :(. Ik denk, er is nog hoop dus ik die k-lite verwijderen. Het resultaat? Een goed lopende film :D. Ik vond het wel iets comisch hebben. Door iets te verwijderen waarvoor hij het niet deed, doet hij het :D.
Pagina: 1