[HOBBY] Computer Upgrade ergernissen;

Pagina: 1
Acties:

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 10:36
Ikzelf heb net nieuwe spulletjes gekocht nadat ik wat geld overhad;

- Asus P4P800 De Luxe
- P4 2.6 Ghz HT 800 FSB
- 2x 256MB Kingston PC3200 geheugen
- 1x 450Watt voeding

Dit allemaal komt in een oude Compaq Prof. Workstation (PIII 1Ghz) omdat de kast precies in mijn bureau past :)
Ook een paar spulletjes uit een andere computer zoals HD, DVD en VGA komen er nog in.
Ik was altijd heel blij met mijn Compaqje, alleen de laatste 3 weken had ik gezeik dat ie telkens uit ging en niet meer aan.
Ik sloop mijn comp uitelkaar en wat ziet mijn verbazing onder de koeler?!?!
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/t3knoid/toppie/0.jpg

Had ik nou niet verwacht van Compaq 8)7
Ook zat alles heel los en zaten snoertjes niet lekker.
Ook zijn op het moederbord de 6 gelijkrichters (elko's) ontploft...
Machine is pas 1,5 jaar oud en dan nog zo gaar?
Ik heb hem nog nooit opengehad maar alles zat heeeel gammel inelkaar!
Ik ben de eerste eigenaar van deze machine (zegeltje zat er nog op tot zonet)
Meer mensen die ooit is een "A Computer" hebben gekocht en rare dingen meemaakte ermee?

[ Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 10-11-2003 20:27 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 10:19
Te veel koelpasta, dat komt gewoon omdat een stel sulletjes zonder verstand (NOFI, maar gewoon ter verduidelijking :p) de God ganse dag die PC's in elkaar moeten schroeven, ondertussen lekker klooiend met elkaar. "Haha kijk eens hoeveel koelprut ik op deze CPU doe! *FLATS*".

[ Voor 32% gewijzigd door eX0duS op 10-11-2003 20:26 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is idd veel koelpasta. Maar dit is het probleem nooit geweest, want je hebt dat ding al 2 a 3 jaar.

offtopic:
Sorry, maar wat wil je met het topic bereiken? Wil je Compaq afkraken? Lijkt me geen goed plan...

{signature}

• Uberprutser
Voutloos schreef op 10 november 2003 @ 20:29:
offtopic:
Sorry, maar wat wil je met het topic bereiken? Wil je Compaq afkraken? Lijkt me geen goed plan...
Ik kraak Compaq niet af, ik heb hier nog een andere staan en die is perfecto :)
Ik raad ook iedereen aan om Dell of HP (Compaq) te kopen vanwege de service (omdat het meestal NOOBS zijn die helemaal niks van techniek weten ;))
Wat ik hiermee wil bereiken is om te horen van andere mensen of ze ook wel eens dit soort dingen af-fabriek / af-winkel tegenkomen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Het bagger aan Compaq computers is dat je het geheugen vaak alleen kan upgraden met simmentjes van Compaq.

Lekker handig dus, terwijl hun weer wat lekker flappen in een broek zak stoppen.

Zulke pc's moet je gewoon niet kopen, die je dwingen om alleen producten te kopen van dat merk om te kunne upgraden.

• Uberprutser
De andere compaq die hier staat zit gewoon Kingston ECC ram in van de compuboer om de hoek :)
Volgens mij is dat iets uit de oude tijd wat jij zegt.
Ik zou bijvoorbeeld ook mijn VGA kaart niet kunnen vervangen; zit nu toch echt een GeForce Quadro in :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Compaq computer zijn leuk maar ik heb zo'n koeler gewoon van de proc eraf geplukt zonder schroevendraaier van een Intel Pentium III 1000. Moet niet echt zeggen dat dat heel pro was. De netwerkkaart was defect. Ik heb dus Compaq gebeld. Antwoord: Tja ga maar gewoon even om de hoek een Realtek kaartje halen want je hebt toch geen garantie. Zo ga je toch niet met je klanten om?

Dell heb ik gehad dat ik met een aantal machine naar Windows 98 van Windows XP Pro ging. Ik vroeg voor de drivers voor de net nieuwe machine. Antwoord: Gaat u maar even zoeken en dan vindt u het wel. Ik zei pardon erop en toen werd erop gehangen. Teruggebeld maar nee ik moest maar even zoeken en dat was het.

Ik vond het gewoon heel grof maar ja zal wel heel normaal zijn.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 20:37:
Het bagger aan Compaq computers is dat je het geheugen vaak alleen kan upgraden met simmentjes van Compaq.

Lekker handig dus, terwijl hun weer wat lekker flappen in een broek zak stoppen.

Zulke pc's moet je gewoon niet kopen, die je dwingen om alleen producten te kopen van dat merk om te kunne upgraden.
Is niet waar, gewoon regulier geheugen past er ook in....
Ik heb mijn Compaq ook gewoon geupgrade met standaard geheugen....

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 19:31

BertV

Handgemaakt

is natuurlijk een teken aan de wand, iemand die 4x teveel koelpasta gebruikt maakt ook andere fouten... goed personeel is duur, maar misschien is het uiteindelijk wel goedkoper om het vanaf daar goed aan te pakken.
Meer mensen die ooit is een "A Computer" hebben gekocht en rare dingen meemaakte ermee?
Aantal jaar geleden een Compaq voor m'n schoonpa gekocht... ik uitsloverig dat ding uit de doos halen, kabeltjes vast, stekker in het stopcontact, druk op de aan knop... niks!

Fabrikage fout in de schakelaar bleek later.

[ Voor 45% gewijzigd door BertV op 10-11-2003 20:55 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Prima dat je wat kwijt wilt maar ik zeg bij voorbaat: laten we dit topic niet in een "Brandt de dozenschuivers af" topic verworden. Okay? :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Uberprutser
Abbadon schreef op 10 november 2003 @ 20:53:
Prima dat je wat kwijt wilt maar ik zeg bij voorbaat: laten we dit topic niet in een "Brandt de dozenschuivers af" topic verworden. Okay? :)
Is ook helemaal niet mijn bedoeling; ik vraag alleen aan andere mensen of ze dit soort dingen ook wel eens meemaken c.q. de discussie op gang helpen A pc en Zelfbouw.
Ik heb hier regelmatig discussies over.
Zo heeft mijn schoonbroertje een pc samengesteld waar je eng van wordt (en de winkeljongen zei :" Ja dat is heel goed hoor!")

P4 met SDRAM (huh?)
Geforce 2mx PCi
Een of andere cheap ass kast
etc etc...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Mwa, het is teveel, maar zoals je kan zien is het overschot opzij geperst. Aangezien er op een P3 geen boeiende dingen bovenop de cpu zitten (wat wel het geval is bij athlons) mag dit dus eigenlijk geen ruk uitmaken. Ook aangezien het jaren heeft gewerkt laat zien dat het niet uitmaakt: die pasta zat altijd al zo.

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Ballebek schreef op 10 november 2003 @ 20:23:
Ook zat alles heel los en zaten snoertjes niet lekker.
Ook zijn op het moederbord de 6 gelijkrichters (elko's) ontploft...
Machine is pas 1,5 jaar oud en dan nog zo gaar?
Ik heb hem nog nooit opengehad maar alles zat heeeel gammel inelkaar!
Ik ben de eerste eigenaar van deze machine (zegeltje zat er nog op tot zonet)
Teneerste is een gelijkrichrter geen elco, maar dat terzeide. Van die elco's kan evt kloppen. Zijn een tijd gewoon slechte condensatoren geleverd aan meerder leveranciers. Zijn veel moederborden en andere elektrische apperatuur kapot gegaan. Ook de grotere leveranciers. Bv. Abit, Msi. Blijkbaar is dit moederbord ook een met verrotte elco's.
Mijn oude kt7pro is ook een van de kutborden met vele kapotte elco's. gelukkig heb ik hem verkocht.
Heeft niets direct met compaq te maken. Alhoewel ik nog steeds niet snel een merkPC zou kopen. Gewoon te veel gezeur met upgraden

[ Voor 9% gewijzigd door Nimrod|IA op 10-11-2003 21:06 ]

>Systeemspecs<

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ballebek schreef op 10 november 2003 @ 20:46:
Ik zou bijvoorbeeld ook mijn VGA kaart niet kunnen vervangen; zit nu toch echt een GeForce Quadro in :)
Leuke kaart een GeForce Quadro. Van allebei los heb ik wel gehoord maar samen in 1 is nieuw voor mij :P

[ontopic]
Das idd een flinke kwak koelpasta. Maar dat hebben we al te vaak gehoord.
Vind het wel vreemd dat het zo gammel bij jou inelkaar zit. Een vriend van me heeft een Compaq P3 866MHz en die zit prima in elkaar. Denk paar maanden trug nog nieuwe vidkaart ingeplant en Ram uitgebreid. Pc vond ik er best OK uitzien. Het was alleen beetje een kabelzooi maar die hebben we gelijk bij elkaar gebonden met tiewraps en beetje opgeruimd. Zag er toen stuk beter uit. En hij draait nog steeds als een zonnetje.
Vind het wel vreemd dat er 6 elko's geknalt zijn op je mobo. Heeft dat te maken met die formule die gejat was om goedkopere onderdelen te maken? Das al een tijd terug dat dat nieuwsbericht er was.

Btw was die Compaq van jou ook zo'n stofnest toen je hem open maakte? :P

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ballebek schreef op 10 november 2003 @ 20:58:
[...]

Is ook helemaal niet mijn bedoeling...
Begrijp ik :) Alleen heeft niet eenieder altijd dezelfde bedoelingen ;)

Overigens heb ik 't wel eens erger gezien met de thermal grease.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• KabalA!
  • Laatst online: 15-08 11:25

KabalA!

[ No-Life ]

Ik denk dat het meer per "A-merk pc" en dan ook nog van hetzelfde merk verschilt, ik heb zelf namelijk hier een p4 compaq voor erbij ;) en die doet het perfect alles ziet er goed uit, zit netjes in elkaar en doet niet moeilijk over vervangen van onderdelen ook als die niet van compaq zijn :). Daarintegen had ik ook een "A-merk" PIII 750 staan (weet zo snel ff het echte merk niet meer :)) maar dat was echt een bagger ding, kabels idd een zooitje, koeler van niks en ga zo maar door.
Ook mijn oom had een compaq en ook dat was een vervelend ding wat betreft de inhoud (hoe het eruit zag e.d.) en het vervangen dan onderdelen :(

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Uberprutser
Abbadon schreef op 10 november 2003 @ 21:27:
[...]

Overigens heb ik 't wel eens erger gezien met de thermal grease.
Ben ik blij dat er een crash was van de RAID een paar jaar terug hier op GOT;
Had een heel domme vraag gesteld c.q. uitgevoerd;

"Moet je bij je boxed processor alle prut uit de spuit op de core doen?"
Heb het antwoord niet eens afgewacht, flinke druppel prut, koeler erop en (Athlon... O-))

UPDATE: Heb net de 6 elco's vervangen (ja, die hard solderen :P) voor 6 nieuwe van het zelfde type (6,3volt, 2700UF) en hij doet het weer :)
Heb ook nog een mooi ATX kastje staan dus nieuwe server :)

[ Voor 20% gewijzigd door Uberprutser op 10-11-2003 21:51 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Kheb nu 2 IBM aptiva's (waar volgens de leverancier alleen IBM-shit in kon voor upgrade... NOT) en ben daar zeer tevreden over, alles lownoise en lekker stabiel, enige probleem is het geïntegreerde videomem van 2 en 8 Mb dat niet uitgebreid kan worden, maar dat buiten beschouwing gelaten zijn het 2 fabelhafte machines, de ene als router/firewall, de ander als file / printserver.

Heb wel een tijdje geleden (2 maand ofzow) een Packerd DingDong open getrokken bij een kennis, die was ineens nogal sloom nadat hij een "BOING" had gehoord.... bleek de koeler van z'n P4 afgelazerd te zijn :?

[ Voor 4% gewijzigd door lameeuw op 10-11-2003 22:03 ]

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Uberprutser
Ik heb ook nog een IBM Netfinity 3000 staan; deze heb ik 3 jaar geleden bij een klant als webserver geinstalleerd en heeft ook die 3 jaar nooit een reboot nodig gehad :)
Alleen, wat je zegt ja, is het jammer dat de VGA onboard zit. Bij deze is de onboard S3 chip nogal krom getrokken (verrot dus) en kan ik er ook geen andere VGA kaart in stoppen omdat ie eerst naar de onboard kijkt :(

Verwijderd

ik kijk er niet meer van op, pas nog gedonder met een HP. De buren hadden een nieuwe pc gekocht en die bootte niet door. Bleek dat de floppykabel er gewoon op z'n kop inzat :/
edit:
is dit niet meer iets voor SG?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 22:17 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Ballebek schreef op 10 november 2003 @ 22:06:

Bij deze is de onboard S3 chip nogal krom getrokken (verrot dus) en kan ik er ook geen andere VGA kaart in stoppen omdat ie eerst naar de onboard kijkt :(
Euhmmm, al eens geprobeerd ?? Ik heb in de versie met 2 Mb videomem al eens een 16 Mb VooDoo Banshee PCI gedrukt ZONDER ook maar iets in de BIOS aan te passen en dit ding werkte perfect... :? zal wel aan het mobo liggen denk ik dan ??

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb al aardig wat Compaq's van binnen gezien en die waren eigenlijk altijd wel netjes. Evenals IBM en Dell.

Een Packard Bell daarentegen ... alle kabels los erin .... :/

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Uberprutser
lameeuw schreef op 10 november 2003 @ 22:16:
[...]

Euhmmm, al eens geprobeerd ?? Ik heb in de versie met 2 Mb videomem al eens een 16 Mb VooDoo Banshee PCI gedrukt ZONDER ook maar iets in de BIOS aan te passen en dit ding werkte perfect... :? zal wel aan het mobo liggen denk ik dan ??
Dacht ik ook, maar ja, jij heeft 3 jaar 365 dagen aangestaan (precies!) en nu mag ie genieten van zijn welverdiende enkeltje naar de gemeentereiniging >:)
Maar eerst nog de RAID controller en 3 U2W schijven eruit halen.
Processor is ook nog wel handig (PIII 500) en geheugen (2x 128MB ECC).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dat van Ballebek valt nog wel mee, kijk eens wat die lui van Compaq hier geflikt hebben :+

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Uberprutser
MadMarky schreef op 10 november 2003 @ 22:31:
Dat van Ballebek valt nog wel mee, kijk eens wat die lui van Compaq hier geflikt hebben :+
Hier is een goed oud Hollandsch spreekwoord van toepassing;
"Het gebeurd den besten"

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb hier trouwens een oude Packard Bell desktop staan, die was best wel netjes in elkaar gezet. Nadat ie eenmaal open geweest was, had ik de grootste moeite om al die kabels weer netjes terug te stoppen zoals ze zaten :p

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Uberprutser
MadMarky schreef op 10 november 2003 @ 22:46:
Ik heb hier trouwens een oude Packard Bell desktop staan, die was best wel netjes in elkaar gezet. Nadat ie eenmaal open geweest was, had ik de grootste moeite om al die kabels weer netjes terug te stoppen zoals ze zaten :p
Ik heb hier een nieuwe Packard Bell Laptop staan van een kennis.
Ik zou hem even installeren voor haar aangezien ze, als ze het via school laat doen, 1,5 maand moet wachten voordat het gedaan is + dat er dan allemaal meuk opstaat die ze toch niet gebruikt.
dit apparaat is ook ECHT een afrader vind ik persoonlijk.
Als ik een HP of een Dell nieuw uit doos trek vind ik toch veel meer spulletjes in de doos en voelt ie een stuk steviger aan.
Ik vind hem lelijk, niet snel, geen restore CD's (maar wel 6,5GB op een verborgen partitie) en hij laad heeeel traag op (2,5 uur om een accu te vullen waar ie vervolgens 2 uur mee doet bij normaal gebruik 8)7)

[ Voor 8% gewijzigd door Uberprutser op 10-11-2003 22:51 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik heb thuis een oud compaq deskpro 4000-6000 beestje draaien als server, zit lekker solide inelkaar, goed gemonteerd, doet nergens bijna nergens moeilijk over(is een bak uit '97 oid en hapt zo een 80gb schijf zonder bios flash oid) alleen een beetje jammer dat de bios setup utillity op de inmiddels dode hd stond.

ook ooit weleens een gelijksoortige HP onderhanden gehad, die had ook een pentium pro proc aanboord, maar die kwam kwa prestaties, intern ontwerp, en geluid nergens in de buurt van die compaq

laatst bij een vriend ook nog aan een gateway en een packard bell zitten knoeien, maar die zijn naar mijn mening niet erg prettig, gateway wel redelijk degelijk alleen slecht ontwerp kast, en die packard bell ga ik niet over uitwijden maar dat vond ik :r slechte kast, traag mobo en niet erg feature rijk mobo

• Shunt
  • Laatst online: 21:04

Shunt

Boe

heb dit ook bij een ibm pctje gehad
leuk P3 1 ghz bakje als server
ik ga koeler vervangen voor een stille
ik pak die koeler vast schroevendraaier op de klip en trekken aan het lipje
nou 1 2 3 los ik pak de koeler vast om hem los te halen ik til hem op
heb ik heel het mobo in mijn handen :X
koeler zat zo vast dat ik hem er af heb moeten halen door te verwarmen naar 50 graden ofzo
zat ook een halve lieter koelpasta op of niet gewoon

heb hier nog 2 van die bakken staan een voor moeder en een voor broertje die zitten weer wel heel degelijk in elkaar
heb zelfs een kwartier staan sleutelen voor ik het mobo er uit kreeg :D

denk maar zo van ieder merk zit er wel eens een rotte appel tussen ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 13:01

TiMMieJ

PSN: Orixez

Er kwam ooit bij ons een klant met een Compaq presario 7xxx die niks meer deed.
Kwam geen spanning meer op.

Wij kijken dachten eerst voeding ofzo.... Nou na een andere voeding geprobeert te hebben zonder succes. Hadden wij van het mobo of de CPU is stuk, dus dat gingen wij uitzoeken.
Dus hup koeler van de cpu af en wat zien wij tot onze stomme verbazing !!!!!!!!!!
Dat er op de processor een heel mooi dik plastic viltje zit vastgeplakt!
Ze hadden bij compaq dus gewoon de koeler erop gemonteerd en niet het viltje eraf gehaald wat op het laagje koelpasta zit :| Nou toen was het voor ons makkelijk zat die cpu deed niks meer natuurlijk. Hij had echter wel al een tijdje gedraait zo met het viltje erop.......

Ditzelfde geintje is ook een keer geflikt door een klant van ons die zijn eigen pc ging bouwen. Deze bracht het er alleen minder goed vanaf.... Zijn mobo en cpu waren dood. Jah en daar kunnen wij toch echt geen garantie op geven.

Ook wel een een klant gehad die bij een andere pc boer Artic silver 3 en een andere cpu cooler had gehaald. Die dacht dat hij die AS3 tube helemaal leeg moest spuiten op zijn cpu. Jah dat liep dus overal heen, het zat uiteindelijk in zijn cpu (p4) en op zijn socket. Gelukkig voor hem was alleen zijn cpu kapot omdat deze blijkbaar onderop pinnetjes had verbonden. Wel mazzel voor die man dat de banen op zijn mobo op een andere laag zaten.

[ Voor 33% gewijzigd door TiMMieJ op 11-11-2003 14:03 ]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 11:39
Ik heb een HP gehad, en dat beestje werkte gewoon perfect. Je kon er op doen wat je wou maar crashen wou ie niet. Heb zo´n beetje alles er aan geupgrade wat er aan te upgraden valt en het enigste wat ik nu nog orgineel heb van dat ding zijn de brander en DVD speler :).

Het enigste nadeel wat ik kon vinden is de BIOS. Kant-en-klare PC´s hebben vaak een aangepaste BIOS waarin overclocken onmogelijk gemaakt is, en in mijn geval ook een andere PCW van het moederbord waardoor ik geen andere BIOS chip erin kon drukken, want dan wou er niet eens geboot worden.

Maja, voor mij meer positieve dan negatieve punten, maar toch koop zou ik zelf geen kant-en-klare bak kopen. Deze heb ik dan gekregen, maar zelf zou ik ze niet kopen want het is gewoon duurder. Je betaald voor de service voor zo ver je die krijgt (bij de meeste helpdesk)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een aantal PB gehad met kapotte moederbord. De beruchte 6340 serie en nog een oude Intel Socket 370 mb. De bios was echt heel spartaans ofwel heel basic. je kon niets instellen. Ik heb die mb toch maar naar MSI geflasht en dat ging gewoon goed. Dat werkte echt perfect en ik kon alles instellen maar de borden wilde echt niet meer en dat was jammer.

Ik vind het van al die merk computer het erge van die eigen bios en firmware's. Je kan er niets mee.

Wat ik nou heel erg vind is van Dell en andere:

Wat moet je nou met een Intel Pentium IV 2.533 533fsb/400fsb op een Intel 845GL moederbord of Intel 845GV waar geen AGP slot op zit. Je kan de computer als werkstation gebruiken en meer niet.
Als server kan je niet gebruiken vanwege je hebt dan betere apparatuur nodig qua netwerkkaart en zo en chipset is niet echt de beste.
Als cad/cam computer kan je het ook niet gebruiken want je kan niet de videokaart vervangen. Wel in PCI maar AGP is sneller en beter
Als spelletjes computer kan je het niet gebruiken want je kan de VGA kaart niet vervangen door een snelle AGP kaart.

Ik vind gewoon daar moet je celeron op prikken en geen Pentium IV toch? Dat vind ik nou zonde.

De service van A-merken is heel slecht en dat heb ik te vaak gemerkt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1