Toon posts:

zelfdenkende CPU-fan

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb de search al gebruikt, maar het antwoord heb ik niet kunnen vinden:

ik heb een processor met daarop een cooler (duuh ). Op het koperen koelblok zit een fan die 'zelfdenkend' is. Er zit een sensor aan (verbonden dmv van 2 draadjes, de sensor zelf zit in het koelblok) en hoe hoger de temperatuur hoe sneller hij draait. Voor de anti-herrie mensjes is dat een fantastische oplossing, maar mijn pc is toch net een straaljager met die talloze fans dus is er een manier om de CPU-fan altijd op zn maximum te laten draaien? Hij heeft een 3 polige stekkertje en zit op het mobo aangesloten. De zwarte en rode draad waren voor de voeding van de fan dacht ik, dus ik heb al geprobeerd om de fan aan te sluiten zonder de gele draad, maar toch draait ie niet op zn maximum.

Is het mogelijk om mn fan op zn maximum te krijgen (want hij kan sneller, als ik de fan uitzet wordt de processor warm, als ik m dan aanzet gaat ie ontzettend hard draaien) of meot ik een nieuwe 'niet-denkende' fan kopen?

Groeten, Misc.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, 2 sensordraajdes met elkaar verbinden. Er zit een weerstand in je koelblok die op warmte reageert. Hoe meer warmte hoe minder weerstand :) Als je die weerstand ertussen uit haalt dan komt er maximaal stroom door :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:37

job

die gele draad is niet om de fan te besturen, die gele draad geeft alleen het aantal rondjes per minuut (rpm) door aan het mobo.
je zult dus iets met die sensor moeten doen, er zit waarschijnlijk een sensor in die als die warmer wordt minder weerstand heeft.

wat je zou kunnen doen is die sensor erafhalen, en gewoon die 2 draden aanelkaar vast maken. wel op eigen risico natuurlijk.

edit: ik ben weer eens te langzaam :(

[ Voor 6% gewijzigd door job op 10-11-2003 19:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan moet de draadjes doorknippen en dat vind ik zonde, is er geen andere manier?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 19:43:
Beste tweakers,

Ik heb de search al gebruikt, maar het antwoord heb ik niet kunnen vinden:

ik heb een processor met daarop een cooler (duuh ). Op het koperen koelblok zit een fan die 'zelfdenkend' is. Er zit een sensor aan (verbonden dmv van 2 draadjes, de sensor zelf zit in het koelblok) en hoe hoger de temperatuur hoe sneller hij draait. Voor de anti-herrie mensjes is dat een fantastische oplossing, maar mijn pc is toch net een straaljager met die talloze fans dus is er een manier om de CPU-fan altijd op zn maximum te laten draaien? Hij heeft een 3 polige stekkertje en zit op het mobo aangesloten. De zwarte en rode draad waren voor de voeding van de fan dacht ik, dus ik heb al geprobeerd om de fan aan te sluiten zonder de gele draad, maar toch draait ie niet op zn maximum.

Is het mogelijk om mn fan op zn maximum te krijgen (want hij kan sneller, als ik de fan uitzet wordt de processor warm, als ik m dan aanzet gaat ie ontzettend hard draaien) of meot ik een nieuwe 'niet-denkende' fan kopen?

Groeten, Misc.
Het makkelijkste is om de twee draadjes van de tempsensor aan elkaar te verbinden. Die tempsensor is niet meer dan een weerstand die naarmate de temperatuur stijgt minder weerstand heeft meen ik. Dus die kun je er gewoon uitknippen en dan de twee draadjes met elkaar verbinden.

Je kunt natuurlijk ook een losse fan kopen :z

EDIT: Aargh, damster.Active(); :P

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 10-11-2003 19:47 ]

• job
  • Laatst online: 18:37

job

andere manier? misschien dat het heel eenvoudig op de fan zit gesoldeerd.
kwestie van lossolderen en kijken hoe het aangesloten zit.
als je een pic hebt van hoe de draadjes aan de fan zitten aangesloten kunnen we je wat meer vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik dan toch die draadjes zou verbinden, weten jullie zeker dat het gaat werken? :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal proberen een foto te maken :*)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 19:47:
En als ik dan toch die draadjes zou verbinden, weten jullie zeker dat het gaat werken? :?
Ja, als het alleen maar een temperatuurgestuurde weerstand is wel ja. Dan heb je op die draad geen weerstand meer en krijgt de fan de volle laag. :)

Verwijderd

Heb je die zogenaamde zelfdenkende koelers zelfgemaakt of ergens gekocht.

Ik ga hier een beetje offtopic, maar ik ben zelf ook een topic gestart met het idee om zoiets te gaan maken. Dit is het desbetreffende topic: [rml][ EL] Ultieme FanBus Controller[/rml]

*Als je die zelf hebt gemaakt zou je mij dan kunnen vertellen of kunnen mailen (mailto:cenoatsra@hotmail.com) of communiceren via msn :?
*Als je ze ergens hebt gekocht kan je dat het merk geven of de winkel waar je het hebt gekocht. Dan kan ik via hun namelijk weer meer informatie te weten komen.

Lekker offtopic, maar ik denk dat ik U hier het beste voor informatie kan vragen :D

Ik zou het in ieder geval zeer waarderen O+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die fan zat gewoon op mn CPU-cooler, merkloos. Meer info kan ik je niet geven, sorry.

Foto heb ik niet kunnen maken, k heb niet zo'n goeie camera. Ik knip gewoon de sensor eraf en verbind de draadjes, ik zie wel wat er gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat meer info over de cooler gevonden:

Global WIN CPU Cooler
Single copper series
CAk4-88T

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
ik heb ook de weerstand van mijn cpucooer afgehaald (Tt) e het werkt goed. fancontroler er aan hangen en je kan nu zelf aan de slag.

suc6

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Hier wat pics voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://www.frostytech.com/articleimages/globalwincak488t_perpsec.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.frostytech.com/articleimages/globalwincak488t_fan2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.frostytech.com/articleimages/globalwincak488t_therm.jpg

Enneh die gast die zo geinterresserd was in zo'n soort fan, er zijn veel meer van dit soort fans: Papst 8412 NGMLV (alles van Papst met een V) en ook een paar YS-TECH fans. Kijk maar eens op bv http://www.perfect-systems.nl of http://shop.freezinghardware.nl . veel plezier :P

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit is wel erg basic, gewoon de draadjes afknippen en aan de 12V hangen. Bovendien valt hier genoeg over te vinden met de search ;). Oftewel, deze gaat dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.