Toon posts:

PC100 of 66Mhz geheugen... wat is sneller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag een antwoord, ik twijfel. Hoe lager des te beter de toegangstijd? Ik ben geloof ik in de war. Want ik snap ut ff niet.

Ik vraag dit normaal, dus ook een normaal antwoord. Ik kan niet alles weten! :o

Verwijderd

hoe hoger hoe sneller et klokje draait
-> 133mhz = sneller dan 100 mhz

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

..en 100MHz is sneller dan 66. ;)

En voordat iemand die discussie van "het kan niet" weer opstart:

DRAM van 150, 133 of 100 MHz past prima in een oud 66 MHz moederbord. Verwacht alleen niet dat je oude 66 MHz moederbord plotseling Athlon killer wordt. :+

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Ik had dus ff een of ander Computer Zotal (duits) progje van ergens van het forum gedownloot en zo kwam ik erachter dat ik een Simmetje (waarop ik dit nu tik hehe) van 66 erin had.

SIM 1: 128 MB PC100
SIM 2: 32 MB 66Mhz

Dus ik heb al die tijd op 66Mhz zitten kloten? BTW: ff op 32MB werken MERK je echt zwaar :) Windowtje Explorer openen, hoor die schijf eens gaan!!!

Ach... Soon een AMD TB 800/900 (ik twijfel nog met de prijzen) en dan PC100 geheugen erin... want vanaf de 1 ghz draaide die amd pas op PC133 heb ik me laten vertellen.

KLOPT DIT?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op woensdag 06 december 2000 21:16 schreef victorvo het volgende:
..en 100MHz is sneller dan 66. ;)

En voordat iemand die discussie van "het kan niet" weer opstart:

DRAM van 150, 133 of 100 MHz past prima in een oud 66 MHz moederbord. Verwacht alleen niet dat je oude 66 MHz moederbord plotseling Athlon killer wordt. :+
En voordat iemand ten onrechte denkt dat zijn moederbord defect is : NEE dus, sommige 66 MHz moederborden (Sping SP565 bijvoorbeeld) werken NIET met een 100 MHZ DIMM !

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op woensdag 06 december 2000 21:32 schreef mvdejong het volgende:

[..]
En voordat iemand ten onrechte denkt dat zijn moederbord defect is : NEE dus, sommige 66 MHz moederborden (Sping SP565 bijvoorbeeld) werken NIET met een 100 MHZ DIMM !
Like my old VOBIS-mobot'je ;)... No fokking way dat die 100 mhz slikte ;)..
Maar met een normaal bord is er normaal gesproken normaliter niks aan de hand, normaal dan :)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op woensdag 06 december 2000 21:25 schreef pentagon het volgende:
...en dan PC100 geheugen erin... want vanaf de 1 ghz draaide die amd pas op PC133 heb ik me laten vertellen.

KLOPT DIT?
nee, alle athlons kunnen het geheugen op 133mhz laten draaien, zolang de chipset het maar ondersteunt.

Verwijderd

Topicstarter
Chipset VIA(R) KT133 chipset / VT82C686A
FSB 100MHz (200MHz Internal System Bus)

Dit zijn de specs van MSI K7TPRO II dat is mijn volgende plank. Intel kan de schijt krijgen met hun hoge prijzen. Ik ga AMD'en.

Ik heb me laten vertellen dan bij AMD een 100FSB DOWN of UP stream is, dus in feite is het FSB 200. M.A.W. Als ik PC133 geheugen erin flikkert, heb ik daar profijt van?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op woensdag 06 december 2000 21:43 schreef pentagon het volgende:
Ik heb me laten vertellen dan bij AMD een 100FSB DOWN of UP stream is, dus in feite is het FSB 200. M.A.W. Als ik PC133 geheugen erin flikkert, heb ik daar profijt van?
Dat eerste gedeelte klopt, dat over het geheugen weet ik niet of ik je begrijp :).
Als je er 133 mhz geheugen in stopt is dat iig beter dan gewoon 100 mhz... of snap ik je vraag niet ;)?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op woensdag 06 december 2000 21:43 schreef pentagon het volgende:
ja, je hebt namelijk niet alleen te maken met de fsb maar ook met de memory bus, en die mag 33mhz sneller of trager lopen dan de fsb bij een via chipset.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
133 mhz mem is alleen sneller als er ook 133 mhz bus op zit als de bus 100 mhz is isset net zo snel als 100 mhz geheugen. dat vergete veel mense nogal es.

het handige van athlon mobo's is dat je geheugen op 133 mhz kan zetten zonder de fsb hoger te zetten.

toch?

Verwijderd

Topicstarter
De CPU loopt onder de 900 TBIRD allemaal op 100Mhz bus, en als ik er dus 133Mhz geheugen inzet zal dat gewoon op 100 (samen met de busspeed van de CPU) lopen?

Vanaf de TB 900 geloof ik zou een CPU op 133 FSB lopen, dus daarom deze vraag.

• Opa
  • Laatst online: 09:44

Opa

Nu Multifocaal!

Nee, want
Op donderdag 07 december 2000 00:14 schreef smokey het volgende:
het handige van athlon mobo's is dat je geheugen op 133 mhz kan zetten zonder de fsb hoger te zetten.

toch?
Klopt als een (front side) bus. Gewoon in het BIOS je memory speed op CPU+33 of CPU+PCI zetten.
Alle huidige Athlons en Durons lopen op 100 MHz externe FSB en (200 intern vanwege DDR).
Pas volgend jaar zijn de DDR 133/266 bordjes echt rijp alsmede de Athlon 1133 en 1200.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

-----PC100 of 66Mhz geheugen... wat is sneller ------
Mijn god..... :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Zullen we Tweakers.net maar omdopen tot hardware-newbie.net?

Het wordt echt met de dag erger man. ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet ook wel dingen die jij NIET weet, ik heb gewoon een vraag... ik heb wel eens dommere vragen gehad.

"Waarom heeft die computer MET DVD wel duidelijkere letters in windows"

Klein extreem voorbeeldje, maar het is me echt gevraagd! |:(

Omdat ik met de gedachte speelde; hoe minder toegangstijd, des te beter. Ik heb me dus vergist met hertz en toegangstijd. Snappie?

Als jij me als newbie wilt afschilderen, prima... mensen die zich 'superbruut' voelen mogen van mij hun gang gaan. Ken er genoeg die zo rondlopen, het ego groter dan de deurpost!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik vind de twijfel wel heel begrijpelijk. Voor SDram op de markt kwam, werd de snelheid van geheugen in toegangstijd aangeduid.

Aangezien SDram (synchroon dynamisch ram)synchroon loopt met de systeemklok (aan het begin van elke clockcycle kan gelezen/geschreven worden), is de snelheidsaanduiding veranderd in mogelijke busspeed (de bussen worden ook getimed aan de systeemklok).

PC100 geheugen is overigens 125 mhz geheugen. De aanduiding houdt in: geschikt voor 100mhz busspeed. (men bouwt graag een marge in)

Als je je hier nooit in hebt verdiept kan één en ander verwarrend werken.

Tot slot: Ik vind dat iedereen hier zijn/haar vragen moet kunnen stellen. Als iemand ze te dom vindt, moet hij/zij niet reageren.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Pagina: 1