Toon posts:

ADSL Over een telefoonlijn van 80 jaar?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vanplan om asap over te stappen naar Demon 2048/1024, ik zit momumenteel op een kabelverbinding bij @home. Wegens vaak storingen(10x per dag, en @home kan er niets aan doen, x uur per week aan een 0900 nummer) heb ik besloten om over te stappen.

Nou kom ik tegen een probleem aan(mischien) en ik wil de schade zoveel als het kan beperken. Ik woon namelijk in een huis uit 1920, de telefoonlijn is dus ook uit 1920.
De vraag is ofdat de kwaliteit van de telefoonlijn wel goed is.

Zoals ik dus lees in Demon biedt nieuwe ADSL-producten voor consumenten #6
De snelheid die je kunt halen is niet alleen afhankelijk van de afstand maar ook van andere factoren als de kwaliteit van de telefoonlijn. De waarden in deze tabel zijn dus niet zaligmakend!
Hoe verwachten jullie dat de kwaliteit zal zijn van mijn lijn en als deze _extreem slecht_ is dat kpn een nieuwe lijn trekt? Ik weet niet ofdat het verschil maakt tussen een lijn van 1 of 80 jaar oud.

• machielk
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02-2024

machielk

The server has been updated

KPN zal geen nieuwe lijn gaan trekken als hij onvoldoende is naar jou mening.

Je hebt kans dat het laatste stuk slecht is van je lijn, maar al gauw (bij je in de straat) zul je wel verder gaan over nieuwe koper dus ik denk dat de "schade" wel mee valt.

Succes!

Verwijderd

Ik woon namelijk in een huis uit 1920, de telefoonlijn is dus ook uit 1920.
Nou weet ik niet of je de conclusie trekt dat omdat jouw huis zo oud is, ook de telefoonlijn zo oud is, of dat je dit bij de kpn hebt nagevraagd. Aangezien ik in een huis woon dat uit 1911 is, weet ik zeer zeker dat ik geen telefoonlijn uit 1911 heb, 10 jaar geleden hebben ze daar namelijk nieuwe lijnen neergelegd.

Dus de conclusie omdat mijn huis x aantal jaar oud is, is mijn telefoon lijn ook x aantal jaar oud, gaat niet op.

Tevens, maakt het wel uit, naar de leeftijd van de kabel, hou ouder die is, des te slechter wordt ie.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 17:52

slaay

Natuurbeleven.com

Hoe weet je zo zeker dat die kabel al meer dan 80 jaar oud is?

In de tussentijd kan hij allang vervangen zijn!

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

was er in 1920 al telefoon ?? :? (ik heb niet goed opgelet bij geschiedenis)

Anyway; als de spraak gesprekken nu van goede kwaliteit zijn, dan zou ik geen aanleiding zien om aan de kwaliteit te twijfelen.

En zoals Machielk al zei; als de laatste 5 meter oud is en de rest nieuw zou het toch moetten kunnen (had je de check al gedaan obv postcode ??)

[edit] typo

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
slaay schreef op 10 november 2003 @ 16:24:
Hoe weet je zo zeker dat die kabel al meer dan 80 jaar oud is?

In de tussentijd kan hij allang vervangen zijn!
Gezien dat er een oud vrouwtje in gewoont heeft totdat mijn ouders het huis kochten ongeveer 20 jaar geleden. Sinds dat wij dat huis hebben is het nooit vervangen. En als ik de lijn bekijk dan zit er volgends mij nog lood omheen(buitenste kern). Is gewoon plastic(oud), 1x rood, 1x blauw en een losse draad.

Images van de lijn:
Afbeeldingslocatie: http://zooi.kingofdos.com/got/tel-01.jpg Afbeeldingslocatie: http://zooi.kingofdos.com/got/tel-02.jpg
die telefooncentrale die je op het rechterplaatje ziet is niet aangesloten/in gebruik. De draden gaan er wel in maar die doet vedder niets.
Meer/grotere pics op aanvraag.

De afstand tussen het einde van deze draad en de straat is al een meter of 8, ik weet dat het knooppunt van de kpn ongeveer 15 meter vedderop ligt.
Ik ga de aanvraag gewoon doen, ik hoop dat alles goed gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 16:38 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23
Als ik die pics zo zie is dat spul no way 80 jaar oud.
Ziet er hetzelfde uit als de binnenkomende lijn in mijn huis (1906) en die is gewoon goed. Werkt in ieder geval prima met mijn Demon 1024/512.

Misschien moet je binnen in huis een kabeltje vervangen, maar da's een kwestie van een nieuwe kabel door een buis trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 10-11-2003 16:38 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
dreamscape schreef op 10 november 2003 @ 16:37:
Als ik die pics zo zie is dat spul no way 80 jaar oud.
Ziet er hetzelfde uit als de binnenkomende lijn in mijn huis (1906) en die is gewoon goed. Werkt in ieder geval prima met mijn Demon 1024/512.

Misschien moet je binnen in huis een kabeltje vervangen, maar da's een kwestie van een nieuwe kabel door een buis trekken.
Het is iig ouder dan 20 jaar dan, maar dan nog ;)

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Woon in een huis van 1946.
ADSL werkt gewoon goed.
Ongetwijfeld is de PTT/KPN al eens bij je thuis gekomen om e.e.a. na te kijken, maar koperdraadjes verslijten niet zo snel.
Gewoon doen, want als de lijn niet goed zou zijn, komen ze daar bij de meting ook al achter, en krijg je gewoon een afspraak met een monteur die dan een uurtje of 2 bij je aan het klooien is.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
ik woonde een tijdje terug in een huis uit 1499 :+

Kwaliteit van telefoonlijn en ADSL is gewoon goed ;) Kan me ook niet echt voorstellen dat in 80 jaar er niet eens iemand bedacht heeft om die kabels te vernieuwen eigenlijk. Enige manier om het uit te vinden is natuurlijk het gewoon te proberen he. Zal best wel goed gaan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:05
Die plaatjes zijn van telefoonlijnen van minder dan 25 jaar oud.
Voor die tijd was de isolatie van katoen.

Dus dit moet uitstekend gaan werken.

Edit:

Ik zie wel een loodkabel door het plaatje gaan, waar kom die op uit ?

[ Voor 23% gewijzigd door _root op 10-11-2003 16:50 ]

PVoutput 3250 WP

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 17:52

slaay

Natuurbeleven.com

Je kunt ook eens proberen om een analoog modem er aan te hangen. Als het kan geen V.92 modem maar een 56k zonder v.90.

Deze zijn op zich vrij gevoelig voor storing en dat zou je dus vrij snel merken wanneer je online bent. Het zal zich uiten in geen data die verstuurt wordt of een disconnect door het modem!

Dich bis echt unne foëzen haas

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
_root schreef op 10 november 2003 @ 16:49:
Die plaatjes zijn van telefoonlijnen van minder dan 25 jaar oud.
Voor die tijd was de isolatie van katoen.

Dus dit moet uitstekend gaan werken.

Edit:

ik denk dat dat een aarde leiding is.
Vergulde koper 16mm²

Verwijderd

Topicstarter
_root schreef op 10 november 2003 @ 16:49:
Die donkere kabel? Die is gewoon plastic(wel erg dun), dat is de binnekomende lijn.
Er lagen hier overal in huis loodkabels totdat mijn ouders kwamen wonen, maar die grijze lijn is nooit iets aan gedaan(die kan er dus echt al 80 jaar liggen).

btw ik heb de aanvraag bij demon gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 18:00 ]

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Zelf woon ik ook in een huis dat ruim voor de oorlog is gebouwd.
Ook nog met hele oude draden, als je het buigt breekt het af :X
ADSL heb ik via demon (2048/512 - nog het oude abo), maar de lijnen kunnen het gemakkelijk aan.

39

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 17:39

GG85

.......

In principe wordt koper niet slechter kwa geleiding. Het kan alleen gaan "roesten" en dus groen worden of uitdrogen waardoor het gelijk breekt maar een veel slechtere geleiding krijg je niet. En wat al eerder is gezegt; deze lijn is jonger dan 25 jaar dus dat gaat perfect.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-02 23:50

Klippy

Still Game

Zit er idd vrij nieuw uit.

Wij hebben ook een huis van meer dan 80 jaar oud, maar de telefoonlijn is al een keer vervangen, weet alleen niet waneer, waarschijnlijk ook al 25 jaar geleden, want de oude lijn zit nog een stukje in de kelder.
En die oude lijn zit er echt antiek uit, helemaal zwart geworden en volgens mij maar 1 kleur draadjes, heb ik ooit nog eens een topic over geopend :)

Met deze lijn zal het wel goedkomen iig :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

Duinkonijn

Huh?

GG85 schreef op 10 november 2003 @ 18:09:
In principe wordt koper niet slechter kwa geleiding. Het kan alleen gaan "roesten" en dus groen worden of uitdrogen waardoor het gelijk breekt maar een veel slechtere geleiding krijg je niet. En wat al eerder is gezegt; deze lijn is jonger dan 25 jaar dus dat gaat perfect.
oxideren bedoel je.

mha kan wel als er bepaalde stoffen in de mantel zitten kunnen deze invloed
hebben op het koper. vroeger was dit niet boeiend maar de laatste 25 jaar of zo
wordt er een andere mantel gebruikt..

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had laatst die telefooncentrale aangesloten maar dat bleek een pulskeuze te zijn en niet door keuzemenu's te komen(dan ging hij doorverbinden). Toen had ik de draden gestript en ze zagen er nog wel goed uit(glimmend enzo). Zoals ik de verhalen hier lees zal het wel goed komen met mijn lijntje. :)

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 17:39

GG85

.......

Duinkonijn schreef op 10 november 2003 @ 18:29:
[...]

oxideren bedoel je.

mha kan wel als er bepaalde stoffen in de mantel zitten kunnen deze invloed
hebben op het koper. vroeger was dit niet boeiend maar de laatste 25 jaar of zo
wordt er een andere mantel gebruikt..
oxideren ja, ik kon even niet op het woord komen. Maar het lijkt me niet dat de mantel de kabel aantast? Dat heb ik tot nu toe nog niet gehoord ieg.

• Ares
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11-2024
Moet wel van na de 2de wereldoorlog zijn igg, daarvoor was er nog geen plastic :)

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:52

Duinkonijn

Huh?

GG85 schreef op 10 november 2003 @ 19:22:
[...]

oxideren ja, ik kon even niet op het woord komen. Maar het lijkt me niet dat de mantel de kabel aantast? Dat heb ik tot nu toe nog niet gehoord ieg.
mm misschien ben ik in de war met een rubbere mantel....

eh weet het niet meer

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-02 16:10
Die kabel is zeker niet 80 jaar oud..... ze gebruikte immers eerst zijde als mantels vroeger.

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Bij een aanvraag voor ADSL wordt er altijd eerst de lijn getest door KPN om
er zeker van te zijn of de lijn geschikt is.
Dus gewoon aanvragen en afwachten, als de lijn niet geschikt is krijg je vanzelf bericht en wordt je aanvraag geannuleerd.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Welke nederlander had er nou in 1920 al telefoon? Zullen er niet veel geweest zijn... De meeste lijnen stammen uit de jaren 60 en 70 afaik...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Heb hier ook een huis van 70 jaar oud waar de kpn lijn nog binnenkomt in en lode kabel. Adsl werkt perfect (incl. ISDN)

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:57

aKra

Intentionally left blank.

Wij hebben hier thuis ook zo'n oude loden kabel liggen, alleen toen we ISDN kregen is er een nieuwe kabel getrokken incl. een fibervezel erin :9~

(Dus, ik weet niet precies, maar misschien zou het kunnen, vraag KPN?)

[ Voor 22% gewijzigd door aKra op 10-11-2003 20:32 ]

Intentionally left blank.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
1970 is trouwens al erg vroeg voor telefoon.. vroegah was dat namelijk erg duur...
Je kan beter die telefooncentrale van de muur af slopen ,en kijken of er ergens een jaartal in staat.. ik gok er op dat ide net zo oud is als de lijn..

Verwijderd

Topicstarter
ANdrode schreef op 10 november 2003 @ 21:15:
1970 is trouwens al erg vroeg voor telefoon.. vroegah was dat namelijk erg duur...
Je kan beter die telefooncentrale van de muur af slopen ,en kijken of er ergens een jaartal in staat.. ik gok er op dat ide net zo oud is als de lijn..
Die telefooncentrale hangt er nog geen maand, dus dan is mijn lijn ook uit die tijd, dat is goed nieuws :+
Telefooncentrale had ik aangesloten maar kwam er toen pas achter dat het puls keuze was.

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 13:52
wat is je probleem?? Gewoon aanvragen... KPN (of BBned) zal lijntest doen .... en tadaaa je merkt et vanzelf wel ;)

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

tstrik schreef op 10 november 2003 @ 20:24:
Bij een aanvraag voor ADSL wordt er altijd eerst de lijn getest door KPN om
er zeker van te zijn of de lijn geschikt is.
Dus gewoon aanvragen en afwachten, als de lijn niet geschikt is krijg je vanzelf bericht en wordt je aanvraag geannuleerd.
bovendien geven ze aan welke snelheid je maximaal kan halen...

dus gewoon bestellen en je merkt vanzelf of het wat is of niet...

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

• elvis84
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

elvis84

Has Left The Building

elvis84 schreef op 11 november 2003 @ 18:40:
[...]

bovendien geven ze aan welke snelheid je maximaal kan halen...

dus gewoon bestellen en je merkt vanzelf of het wat is of niet...
oeps, pagina 2 nie gezien 8)7

en nog eens op het verkeerde knopje douwen ook :Z

[ Voor 10% gewijzigd door elvis84 op 11-11-2003 18:44 ]

Little Less Conversation, Little More Action Please!!!

Pagina: 1