DIY Audio input switch

Pagina: 1
Acties:
  • 951 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goedendag!

Voor een collega ben ik eens aan het nadenken over het oplossen van een probleempje:

Hij heeft een auto, met autoradio, dvdspeler en versterker...

Nu zou hij het fijn vinden om de (4kanaals) autoradio en de (2kanaals) dvdspeler beiden aan te sluiten op de (4 kanaals) versterker.
Het makkelijkst zou zijn een splitter achter de dvdspeler en daarachter twee input selectors (degenen die ik ben tegengekomen zijn allemaal maar 2 kanaals). Maar dat neemt nogal wat ruimte in, en is ook niet zo heel erg handig, twee knoppies indrukken elke keer...

Dus ik heb daar eens over zitten peinzen en ik heb twee opties bedacht:

- Een schakelaar met drie standen (I-0-II) en daarachter een batterij relais(sen?) danwel transistoren (het verschil is mij nog niet helemaal duidelijk, vandaar), om daarmee een printplaatje met een paar cinch ingangen en uitgangen te schakelen... (4 ingangen voor de radio, 2 ingangen voor de dvdspeler, en die splitsen naar 4 uitgangen)

- een schakeling met een mooie ttl ic erin (7486 XOF)
radio aan = signaal radio
dvdspeler aan = signaal dvdspeler
beiden aan = geen signaal.

Mijn probleem met het eerste is de invulling van de schakeling. Vooral het vraagstuk of ik een relais moet gebruiken of eventueel iets anders.
Mijn probleem met het tweede is dat ik een omvormer zou moeten solderen van 12 naar 5 volt, en dat het signaal hooguit 3 volt is, en niet 5 volt, zoals normaalgesproken nodig is voor een signaalstroom voor een ttl. Daar komt bij dat ik het idee heb dat het beter is voor de versterker, als hij tijdens het schakelen uit staat. (de versterker is op 0 uit, dus als je van I naar II schakelt is de versterker op de tussenliggende stand uitgeschakeld) Dit is vrij simpel te maken, maar is het nodig?

Het is niet nodig (zelfs niet wenselijk) om beide signalen tegelijk weer te geven...

Zoals jullie ongetwijfeld kunnen zien ben ik een beginner, maar ik ben erg geïnteresseerd in dit projectje en Leergierig ;) Dus zou ik graag jullie hulp inroepen...

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2003 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Er zijn CMOS switches die ook met analoge signalen werken, welk type dat is weet ik niet uit mijn hoofd... Die CMOS IC's werken trouwens ook op 12V!

Ik denk dat je met twee chips en een schakelaar voldoende onderdelen hebt om het te realiseren. Misschien nog een ontkoppel C (100/220nF) voor de CMOS chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat zijn 4052's, die cmos switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
en die cmos zou je dan direct tussen de signalen moeten zetten? Of zouden die in plaats van die ttl moeten komen?
Werken ze ook op 3 volt, want ik denk dat het uitgangssignaal ongeveer rond die waarde zit.
Trouwens, een paar losse XOF poorten (werkt in crocodile clips prima!) zijn zeker niet te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Er bestaan ook gewoon schakelaar die 4 signalen kunnen schakelen.
Dan kan je of 2 input signalen dubbel naar de versterker sturen of de 4 signalen van de autoradio.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Jah, maar das toch geen uitdaging joh ;) Vind dat knutselen wel leuk juist...
Maar, stel dat het me toch boven de pet gaat... Waar haal ik die schakelaars vandaan?

edit: uit de faq

CMOS-chips werken bij een voedingsspanning van 3V tot 15V

Ik weet (nog) niet of het uitgangsvermogen van de dvdspeler wel 3 volt haalt.
(Dan moet er zeker een condensator tussen of niet?) <- streep erdoorheen... (hoe werkt dat?)
Geen condensator dus, die gaat uit alstie opgeladen is... Moet een omgekeerde condensator hebben... Bestaat er zoiets?

[ Voor 58% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2003 15:59 . Reden: stomme fout... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ja, de ingang en uitgang van die switches kunnen gewoon lage spanningen aan, de voedingsspanning is alleen wat hoger (3 - 18V).

Het zou kunnen dat de CMOS componenten iets aan ruis toevoegen, maar volgens mij valt dit best wel mee (niet of nauwelijks hoorbaar).

EDIT: De schakelaars kun je bij elke elektrozaak halen, anders bij conrad, reichelt of ace.

[ Voor 29% gewijzigd door Benadski op 10-11-2003 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
heb me helemaal kleurendoof zitten zoeken naar een schakelaar voor meerdere polen, maar verder dan een switch tussen twee ingangen kwam ik niet... Tzijn er nogal veel daaro...
die cmos vind ik wel interessant... Maar wat is het voordeel van zo'n cmos t.o.v. de door mij gevonden ttl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
De TTL kan alleen digitale signalen doorgeven, geen audio. En hij werkt alleen op 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
ah... CMOS it is... Nu alleen nog het probleem oplossen van de 3volt stuurstroompjes... En de voeding van de cmos... Ik neem aan dat die net zoals een ttl ook een constante voeding moet hebben om te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
stuurstroompjes? Waar komen die vandaan?

EDIT: Niet goed gelezen... |:( Remote draad bedoel je denk ik. Meestal staat hier wel 12V op dacht ik... Maar misschien ook niet altijd.

Je kan dan misschien iets maken van transistoren voor die stuursignalen.

[ Voor 82% gewijzigd door Benadski op 10-11-2003 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
euh... die cmos werkt pas vanaf 3 volt begrijp ik... dat gaat sowieso niet werken, want die 3 volt wordt volgens mij pas uitgestuurd bij maximaal vermogen van de radio c.q. dvdspeler.
En die cmos kan volgens mij alleen signalen samenvoegen of niet? Dat was namelijk niet de bedoeling, hij moet alleen maar één van de twee signalen uitsturen.
Met stuurstroompje bedoelde ik het stroompje (audiosignaal) dat ervoor zorgt dat er uitgangssignaal is... Als dit onder de 3 volt is, werkt het sowieso niet, of wel???
(Zal vast niet zo heten, maar erg veel meer dan mijn na1,2 heb ik niet gehad op dit gebied... Hoewel ik wel met de minuut meer leer ;))

In principe moet het zo: Dvdspeler aan, radiosignaal weg... Liefst automatisch...

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2003 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Dat automatisch gaat niet zo makkelijk, je kunt beter remote draden zoeken van de radio / DVD. Meestal zitten die er wel op. Die schakelen de eindversterker aan zodra ze zelf aan staan.

Het muzieksignaal zelf moet alleen doorgegeven worden. Die CMOS chip moet je eigenlijk zien als een 4-tal losse kleine relais in een chip behuizing.

Ik zou niet schakelen aan de hand van een audiosignaal, muziek bevat ook stukjes niks, dan schakelt ie dus ook om, of luister je alleen ruis net als ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Benadski schreef op 10 november 2003 @ 16:20:
.....of luister je alleen ruis net als ik? :P
Ey, jij hier? Nog steeds aan meso bezig? :P

FF on topic:

Ben ik nou zo slim of zie ik dat verkeerd? Kun je die dvd-speler niet gewoon op de autoradio aansluiten op de audio-ingang van een evt cd-wisselaar? OK, dan moet je misschien even uitzoeken hoe de DIN-stekker in elkaar zit...maar moet volgens mij gewoon kunnen hoor. En dan de autoradio gewoon naar de versterker toe, gebruik je de radio als switcher.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Euh, jah, daar heb je ook weer gelijk in... Darn... Vervelend mannetje :P Heel mijn plannen de soep in...
Is die cmos nu wel bruikbaar dan of niet? Heb een datasheet gevonden, maar het wordt mij allemaal nog niet helemaal duidelijk hoe zo'n ding nou werkt...
4052, 744052 / 8 to-2 line analog multiplexer/demultiplexer with dual power supply. VEE supply may not be more positive than GND.

Pinout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        +----------+
    1X0 |1  +--+ 16| VCC
    1X2 |2       15| 2X2
     1Y |3       14| 2X1
    1X3 |4       13| 2Y
    1X1 |5  4052 12| 2X0
    /EN |6       11| 2X3
    VEE |7       10| S0
    GND |8        9| S1
        +----------+
Datasheet: http://www.intersil.com/data/FN/FN3/FN3316/FN3316.pdf
er staat 8-to-2, maar volgens mij heb ik 8-to-4 of twee 4-to-2 nodig (in het geval dat ik ze uberhaupt nodig heb) of niet...?

@the eagle:
nee, dit kan niet... Er zit geen AUX in op de radio, wel een CD-in, maar die is reeds gebruikt. En al was hij niet gebruikt, dan zit je met het probleem dat een cdwisselaar aansturing uit 2 kabels bestaat, 1 audiokabel (2x cinch) en 1 stuurkabel. En vooral die stuurkabel is lastig uit te vogelen. Komt bij dat de radio tevens dienst doet als navigatiesysteem, en dat moet wel in het display blijven. Dit is niet het geval als je hem op "cd wisselaar" zet....

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2003 09:24 . Reden: bron inline quoted ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ja, nog steeds meso... :O

Hmm, als je autoradio een ingang heeft ben je idd. snel klaar...

Trouwens, die CMOS is niet de goede, je moet een 4066 nemen. Daar zitten 4 identieke "schakelaars" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
hmhm... Als ik het goed begrijp zijn 1x 1y 2x 2y 3x 3y 4x 4y de signalen...?
Bijvoorbeeld X voor de dvdspeler en Y voor de radio... 1 t/m 4 de ingangssignalen?
1EN, 2EN, 3EN en 4EN de uitgangssignalen, vcc de constante stroom en wat zorgt er dan voor dat de cmos schakelt?

http://www.xs4all.nl/~ganswijk/chipdir/giicm/4066.txt

volgens mij is die 4066 geen relais... of wel?

Volgens mij zou het met een stuk of 16 relaissen en een schakelaar moeten lukken of niet? (8 voor + en 8 voor -) Of weet iemand of er ook dual channel relay cmossen bestaan?

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2003 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een X wordt met een Y doorverbonden als de bijbehorende EN hoog is.
Er zitten 4 bilaterale schakelaars in zo'n IC, dwz dat ze in 2 richtingen kunnen geleiden, geschikt voor een audiosignaal dus (wisselspanning).
Of je nou een X of een Y als in- of uitgang gebruikt maakt dus ook niet uit.

Dus als je een hoog (voedingspanning) op een EN zet wordt de bijbehorende X met Y verbonden.

Je zou 2 IC's kunnen nemen plus een wisselschakelaar, met de schakelaar zet je dan voedingsspanning op alle EN aansluitingen van of het ene IC of het andere.

Het ene IC komt dan tussen de DVDspeler en de versterker en het andere IC komt tussen de radio en de versterker.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
euh... goed... dan moet er voor beide ic's nog een relais zitten neem ik aan? Om van de ene ic naar de andere te schakelen?
Heeft zo'n 4066 cmos een grote weerstand of niet? Zou zonde zijn voor het geluid... Of is dat de power dissipation uit het linkje van Benadski?

In datzelfde bestand staat "input voltage (Vin) -0,5v - Vcc+0,5v"
Betekent dit dat de X en Y signalen maar 1 volt van elkaar af mogen liggen of begrijp ik dit verkeerd? Dit zou niet handig zijn, want daar zal het signaal zeker wel overheen zitten...

[ Voor 54% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2003 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Benadski schreef op 10 november 2003 @ 16:32:
Ja, nog steeds meso... :O

Hmm, als je autoradio een ingang heeft ben je idd. snel klaar...

Trouwens, die CMOS is niet de goede, je moet een 4066 nemen. Daar zitten 4 identieke "schakelaars" in.
Excuus. Degene die ik noemde is meer voor een 'input selector' of een 'output selector', om te kiezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, weer even over zitten peinzen... Heb het datasheet zitten doorpluizen... En ik ben er in iedergeval achter dat die cmos (4066) een lagere weerstand heeft als er een hogere schakel spanning op staat... Dus dat is positief... Een auto levert toch 12 volt... Dus dat scheelt alvast...
Moet ik nu nog een spanningsregulator gaan solderen voor die cmossen?
Moet ik alleen de pluspolen door die cmossen leiden, of ook de minpolen (lijkt mij dat ze allebei geschakeld moeten worden? in dat geval heb ik 4 cmossen nodig...?)
Moet de versterker tussen het schakelen door uitstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de 4066 toch niet geschikt is om een audiosignaal te schakelen omdat de negatieve periodehelft niet groter dan 0,5V mag zijn en een lijnsignaal zit vaak tussen 1 en 2V in.
Hij kan wel hogere spanningen in beide richtingen schakelen, maar dan positieve...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Volgens mij is het zoals jij het uitlegt geen probleem... Aangezien je ook aan die CMOS een "ground" geeft... in dit geval de massa van de auto. Indien de Radio en dvdspeler ook goed geaard zijn, moet dit toch eenzelfde faseverschil opleveren, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Nee, een audiosignaal kan inderdaad onder de voedingsspanning van de auto komen... Je kan er trouwens wel wat aan doen. Zet een elcootje in serie met de lijn, hierachter een spanningsdeler, die deelt de 12V in tweeen, dus heb je dan 6V met daarop je audiosignaal. Varieert dan tussen +4V en +8V. Nu zet je voor de eindversterker weer die twee elco's en je bent het DC signaal kwijt! :)

Misschien niet helemaal te begrijpen, maar het moet werken. Zo doen ze dat namelijk ook voor single supply opamps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
goed, dat mag je me uitleggen... Nu lig ik enigszins los :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ie het zo bedoelt, het superponeren van een wisselspanning op een gelijkspanning en dan middels die tweede elco het signaal weer van het DC-aandeel ontdoen.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new4/audioinout.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Is dit een vreemde oplossing? En dan bedoel ik of het in de praktijk gaat werken...? Waarschijnlijk nog wel een voedingsstabilisator nodig voor de schakelaar, of zelfs dat niet?
De luidsprekers moeten de versterker-ingangen voorstellen, en de bovenste 9v accu moet de accu-lading van de auto voorstellen... (blaast op boven de 10 volt in het programma...)
De schakeldingetjes moeten dubbele relaissen voorstellen... Maar enkele kan natuurlijk ook, als die makkelijker te verkrijgen zijn...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Schakelingdvdaan.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/schakelingradioaan.jpg

Als ik het goed begrijp is een elco een AC/DC converter? Ik gok trouwens dat het audio signaal niet mooi geaard is, en dat er dus alleen een potentiaal is van ongeveer 3 volt. Min=-1,5 en Plus=+1,5 bijvoorbeeld... Dat is ook de reden dat ik in mijn bovengenoemde schakeling ook de - polen heb geschakeld... (of weet iemand of dit niet nodig is?) Maar als dit inderdaad zo is, gaat die schakeling niet werken, exeter.

[ Voor 96% gewijzigd door MikeyMan op 10-11-2003 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Meestal kun je die Grounds gewoon aan elkaar knopen. Die zijn gewoon op 0V aangesloten. Als je een ruis of dynamogeluid (van hoogte veranderende piep) krijgt kun je proberen een aantal grounds gewoon niet te verbinden (van DVD of radio).

In plaats van de relais kun je gewoon die 4066 of 4016 gebruiken. Die kun je net als de weerstandsdeler beter een stabiele voeding geven (7808 of 7809), zet wel een klein condensatortje vlak bij de voedingsaansluitingen van de CMOS.

Ik weet niet of je versterker het leuk vindt om kort uitgeschakeld te worden tijdens het schakelen. Denk dat die beter aan kan blijven staan.

Dat schakelingetje van exter bedoelde ik inderdaad! Voor de laatste elco zet je dan dus een poort van de 4066. De weerstanden komen aan de ingangskant.

Zo een beetje duidelijk? Je zou er nu wel zelf uit moeten kunnen komen d8 ik. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Benadski op 11-11-2003 11:42 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Opzich snap ik het hele verhaal... Alleen de theorie achter die elco (is dat de echte benaming? Kon ze op conrad.nl niet zo snel vinden...) schakeling niet... Die blokjes zijn weerstandjes?
Een condensator voor de voeding van de cmos??? Ik dacht altijd dat die pas gingen geleiden zodra ze opgeladen waren, maar uit me programmaatje blijkt dat ze juist stoppen met geleiden zodra ze opgeladen zijn... Hoe zit dat?
Ow, en van de 4066 en 4016 zijn volgens philips allerlei verschillende beschikbaar... Moet ik nog even achteraan dan... Welke het beste is...

http://www.philipslogic.com/products/switches/4066/
http://www.philipslogic.com/products/switches/4016/

volges mij heb ik de HEF4066B nodig of niet?
Klopt het dat het verschil tussen de 4016 en de 4066 is dat de 4016 werkt doormiddel van een weerstand en de 4066 dmv een schakeling...
Komt bij dat deze schakelingen niet precies hetzelfde werken als een paar relaissen volgens mij? De cmossen schakelen een stroom aan of uit... Die relaissen schakelen tussen twee verschillende stromen... Of heb ik het mis?

edit: elco=electrolytische condensator... Goed, scheelt alweer, kan ik ze iig vinden bij conrad :P Maar blijf ik met het probleem zitten dat als de condensator opgeladen is, er geen stroom meer loopt... Dit is toch niet handig?
edit2: goed, uitgeprobeerd, die schakeling... En ik zie hoe het werkt... Maar snap de theorie erachter nogsteeds niet... Hellup!!!
edit3: we hebben ook de 4316 nog... :S

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 11-11-2003 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een relais kan je in verschillende uitvoeringen krijgen, het type dat jij in gedachten hebt is een relais met wisselkontakten, ook wel 1 x om relais genoemd.
3 kontakten waarvan eentje de common is en waarmee je kunt schakelen tussen 2 bronnen.
In de 4066 zitten 4 enkele schakelaars.

Elco is inderdaad de afkorting van electrolytische condensator, sluit je hem (parallel) aan op een voedingbron dan wordt ie opgeladen totdat ie vol is, er loopt dan geen stroom meer in de elco. Maar er kan nog wel stroom lopen door een schakeling die er achter zit.
Als je hem in serie met een belasting aansluit dan wordt ie ook opgeladen, hoe snel dat gaat hangt af van de grootte van de weerstand die ermee in serie staat.
Op het moment dat de elco vol is kan er inderdaad geen stroom meer lopen.
Een elco die wordt gebruikt om een schakeling te ontkoppelen, of een (gelijkspannings)signaal te bufferen staat parallel aan de voeding, er loopt geen stroom meer in de elco als ie opgeladen is, maar wel door de aangesloten belasting.
Een elco laat echter wel (schijnbaar) wisselspanning door, zijn weerstand wordt kleiner naarmate de frequentie van die AC-spanning hoger is.
In het schemaatje blokkeert de eerste elco dus een aangeboden gelijkspanning, een wisselspanning wordt doorgelaten.
Op het knooppunt van de 2 (gelijke) weerstanden staat zonder wisselspanning 6V.
Als er een wisselspanning wordt aangeboden gaat die spanning in hetzelfde ritme als de frequentie van die wisselspanning variëren, wordt dus hoger en lager.
Het is een gelijkspanning met daarop een wisselspaning gesuperponeerd.
De tweede elco houdt het gelijkspanningsaandeel weer tegen zodat op de uitgang weer een wisselspanning staat.
Als tussen het knooppunt van de 2 weerstanden en de tweede elco een ingang van de 4066 wordt gezet, komt die ingangsspanning niet meer beneden de 0V en dat is ook de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Owkee... goed, das dan enigszins duidelijk...
Maar wat is nu de beste oplossing voor dit doel, het idee met de CMOS (waarbij ik toch nog een relais nodig heb, om de twee cmossen van de bronnen te schakelen, of de wisselkontakten? Mij is altijd verteld dat je met geluid zo weinig mogelijk moet kloten...
Moet sowieso nog wel de juiste waarden hebben voor die elco's en de weerstanden... Dit maakt waarschijnlijk een boel uit of niet?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 11-11-2003 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Je hebt GEEN relais nodig, je gebruikt gewoon een enkelpolige 2*om schakelaar.

De CMOS oplossing kan goed denk ik, is goedkoper, energiezuiniger en maakt minder herrie bij het omschakelen.

De weerstanden mogen tussen 10k en 100k liggen (neem 27k bijvoorbeeld), neem voor de elco's maar iets van 4,7uF of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
mjah, een 3 polige schakelaar zou inderdaad ook kunnen... in plaats van een relais... dan moeten ze een gezamelijke - hebben...
Hoe heb je die waarden berekend? Neem aan dat je die niet zomaar met de natte vinger hebt geprikt...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Jawel, met de natte vinger... :P

Je maakt eigenlijk een hoogdoorlaatfilter met een -3dB punt op ongeveer 2Hz!

Alles onder de 2Hz wordt dus geblokkeerd. Aangezien je daar toch niets aan hebt maakt dat niet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dus ik mag jouw adres geven als de auto explodeert? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Die krijg je niet eens! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
Dat spannings probleem is ook wel op te lossen met een +- 5V voedinkje, een simpele ladings pomp met een 555 moet al voldoende stroom kunnen leveren.

Dan mag je audio signaal ergens tussen de +- 4,nogwat liggen

[ Voor 16% gewijzigd door Sine op 11-11-2003 18:50 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
weten we nu in iedergeval zeker dat de - pool van zo'n audioapparaat altijd nul is?

Heb ik voor die spanningsregulator geen 7812 nodig? Zo'n cmos heeft een lagere weerstand bij een hogere spanning, dus dat lijkt me beter...

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 11-11-2003 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je het beter met een klein relais doen, dan heb je alleen nog maar een enkelpolig schakelaartje nodig.
Als het schakelaartje open staat dan staat ie op DVD en als ie gesloten is staat ie op radio.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new4/dvdradio.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
goed, nu neem ik aan dat je een heel erg schematische weergave van de werkelijkheid hebt getekend... En niet een of ander megarelais hebt gevonden ergens... De 4066 is over boord in jouw tekening? Anders is mijn uur tekenen gister voor niks geweest :P
Zal dat vandaag nog ff met de computer doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Megarelais? Nee hoor, gewoon een 4 x om relais, dat zijn heel gangbare types.
En er komt geen 4066 in voor nee....

't is een simpele oplossing bestaande uit 1 relais en een schakelaartje.

Ik heb hier iets dergelijks in een versterker gebouwd, dat gebruik ik om te switchen tussen 2 versterkers en 1 stel geluidsboxen.

En een uurtje tekenen is nooit weg hoor, leuk werk vind ik dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
hmmm... ja... nu breng je me toch weer aan het twijfelen... wat zou de beste optie zijn? die met de 4066's erin (tweemaal) of dit relais...?

mag ik nog wat vragen... Waarmee teken jij die schakeling? Gewoon met psp ofzow?

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2003 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk voor een 4 polige schakelaar of relais kiezen. Ten eerste is dat het simpelste, ten tweede introduceerd een CMOS imo weer ruis en is die kritischer qua voeding. Je moet er namelijk wel vanuit gaan dat je 12V lijn in een auto erg schommelt, een relais heeft daar geen last van (en als die spanning zo laag zou worden dat de relais omschakelt is de radio allang uitgegaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
darn... had net een fukkin grote mega schakeling zitten tekenen :P
Goed, ga ik me daarin verdiepen... Misschien toch wel handiger om een voedingsstabilisator voor het relais te zetten denkik?
Nu zie ik bij conrad deze:
http://www1.nl.conrad.com...age=3&price=Geen+prijs%21

(mod-remark): Linking naar Conrad werkt niet, gebruik het Artikelnummer (502901 in dit geval) om producten te beschrijven.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Relais-502901-5V-4xOM.jpgConrad art.nr. 502901
Dit relais schakelt in ieder geval middels 5V DC.

Het verschil tussen stabiel en bistabiel is of je de spanning erop moet houden (stabiel) of dat een eenmalige puls al voldoende is om om te schakelen (bistabiel)

Maar ik kan hier niet echt wijs uit worden, wat nu de spanning is waarbij overgeschakeld word... Is dat die 5 volt? Als dat zo is kan ik misschien beter die 5 volt versie nemen met een 7805 ervoor... Dan schakelt ie gegarandeerd... Of is dit een vreemde gedachte?
en wat is het verschil tussen een gewone en een "bistabil" versie...?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

kijk ook even naar de ssm2404
<snip>
General Description

The SSM2404 integrates four SPST analog switches in a single 20-pin package. Developed specifically for high performance audio applications, distortion and noise are negligible over the full operating range of 20 Hz to 20 kHz. With very low charge injection of 35 pC, "clickless" audio switching is possible, even under the most demanding conditions.

Switch control is realized by conventional TTL or CMOS logic. Guaranteed "break-before-make" operation assures that all switches in a large system will open before any switch reaches the ON state.

Single or dual supply operation is possible. Additional features include -100 dB OFF isolation, -94 dB crosstalk and 28 Ohm ON resistance. Optional current-mode switching permits an extended signal-handling range. Although optimized for large load impedances, the SSM2404 maintains good audio performance even under low load impedance conditions.
</snip>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
pfff... ik zie ondertussen door de ic's de printplaat niet meer... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Een 4066 werkte bij mij niet goed, voor mijn gevoel gaf dat teveel signaalverlies.
Een relais werkte beter. :) Die verbindt gewoon door, dus bijna geen signaalverlies.

Maar als je een schakelaar gebruikt om het relais aan te sturen dan kan je net zo goed een schakelaar gebruiken om die 4 signalen om te schakelen. In standaard uitvoering bestaan die zeker weten (ik heb ze zelf gekocht). Voor mooiere schakelaars kom je vaak wel weer uit op een constructie met een relais.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het dan toch met een IC wilt doen dan zou ik voor de 2404 gaan, die is daar geschikter voor dan een 4066.

Een relais gebruiken icm met een schakelaartje ipv enkel een vierpolige schakelaar heeft als grote voordeel dat het relais dicht bij de radio, versterker en DVDspeler geplaatst kan worden, het schakelaartje kan je dan elke gewenste plaats geven.

btw, ik teken m'n schema's met PAINT

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goed, dan toch maar 1 schakelaar en zo'n 4xom relais... In de prullenbak met m'n schakeling ;)
Nu de voorlopig laatste vraag... Gaan we voor een 12volts 4xom relais, of voor een 5 volt 4xom relais met een 7805 ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sja, de boordspanning van een auto is nominaal 12V, kan oplopen tot zo'n 14V dynamospanning, maar een 12V relais is wel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dus voor die 12 volt moet ik eigenlijk ook een 7812 zetten?
Het probleem was ook niet zoeer dat de spanning te hoog zou zijn (op te vangen met zo'n 7812), maar vooral dat de spanning onder de 12 zou komen, en dat Hij dan misschien op mysterieuze wijze zou gaan omschakelen... Vandaar dus misschien handiger om een 5 volts relais te nemen, dat altijd kan rekenen op 5 volt (als de boordspanning onder de 5 volt komt is er serieus iets mis...)
Maar ik zie ook net dat de 5v versie een veel lagere weerstand heeft... Dus ik ga voor die denkik... Alleen weer ff die datasheet doorpluizen, want ik zag net staan dat er 10 volt in die 7805 moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

7805:
Vin = tenminste 7,5 V (input Voltage Required to maintain line regulation), mag ook 12-14V zijn, hij zal alleen een stuk warmer worden.

De 10V slaat op de metingen die in de datasheet staan.
Zie ook de "dropout characteristics" op pagina 6

http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM7512C.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5V versie een lagere weerstand? Je zal de spoelweerstand wel bedoelen, niet belangrijk.
En de werkspanning voor een relais hoef je zeker niet te stabiliseren, voor het afvallen van het relais als de boordspanning daalt hoef je ook niet bang te zijn want die ligt stukken lager dan de aanspreekspanning.
Een auto zit vol met 12V relais en die vallen ook niet af als de boordspanning daalt bij bv het starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Misschien een ideetje om een 7812 een 7808 en een 7805 op rij te zetten dan?

Wat houdt die spoelweerstand in dan?

[ Voor 27% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2003 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon, de weerstand van de spoel van het relais, die bepaalt hoeveel stroom er bij een bepaalde spanning gaat lopen.
Hoe hoger de werkspanning van het relais, hoe hoger de spoelweerstand is.

Er wordt bij de spoelgegevens 200mW opgegeven, als je dat omrekent dan is de spoelweerstand bij de 5V uitvoering 125 Ohm en bij de 12V uitvoering 700 Ohm.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2003 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
goed, dan gaan we voor het relais... Hebbik voorlopig geen vragen meer...
Denk alleen dat ik voor een dubbel relais ga, voor de zekerheid... eentje voor de pluspolen en eentje voor de minpolen... Zou dat nog zin hebben, of maakt het geen fluit uit?

oehoehoeh!!! toch een nieuwe vraag!!! :d
Over dat knopje (wipschakelaartje) om de relais(sen) aan te sturen, het is misschien makkelijk om dat een knopje te maken met een stekkertje eraan, zodat de lengte aan te passen is... Maar wat voor stekker dan... tulpstekker? jackplug? of draaf ik nu door?

[ Voor 93% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2003 19:44 ]

Verwijderd

Dubbel relais om de 0 te onderbreken zal geen zin hebben, in de auto staan alle 0V aansluitingen al met elkaar in contakt, daarom heet het ook massa...

En aansluitstekertje maakt niet uit wat je daarvoor gebruikt, je kan ook de aansluitdraad zo lang maken dat je het schakelaartje overal kan plaatsen.
Pagina: 1