Toon posts:

[Cisco] clock set - tijd blijft niet onthouden

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Cisco router 1721 met IOS 12.3(1a) en wil er een tijd instellen, ik doe dit met het commando:

code:
1
 clock set 14:32:30 10 nov 2003

hierna kijk ik of het gelukt is met "show clock", en alles klopt. (so far so good)

als ik de router nu reset (met het commando reload) dan verliest hij de tijd.

ik heb begrepen dat je met het commando "clock" de softwarematige clock instelt, dus is het opzich niet zo raar dat hij de tijd kwijt raakt (graag een bevestiging hierover), is hier een lokale (op de router) oplossing voor, ik wil een NTP server gebruiken vermijden.

verder heb ik begrepen dat je met het commando "calender" de hardware matige clock kunt instellen, dit commando kan ik echter niet op de router vinden (wel in de IOS 12.3 commandolijst) , heeft dit type router geen hardware clock??

• KorZijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11-2021

KorZijl

errare humanum est

offtopic:
Misschien moet je je topictitel even (laten) wijzigen :?

Verwijderd

Topicstarter
aargh, op een of andere manier heeft hij een topic van iets wat ik ooit wou plaatsen gepakt, ipv:

"[Cisco] clock set - tijd blijft niet onthouden"

graag een correctie

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:53:
aargh, op een of andere manier heeft hij een topic van iets wat ik ooit wou plaatsen gepakt, ipv:

"[Cisco] clock set - tijd blijft niet onthouden"

graag een correctie
offtopic:
Kan met een TR (Topic Report) Maar niet getreurd, ik heb het al gedaan voor je ;)

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

DJ

Je kunt op een Cisco router geen HardWare clock instellen die hij vast houd na een reload. Wat je wel kan doen is een NTP configuratie er in zetten. Als de router dan in de lucht komt en een internet verbinding heeft (of een netwerk verbinding naar een lokale TimeServer die NTP babbeld) gaat hij via NTP aan de geconfigureerde TimeServer de tijd opvragen. Je moet dan op de router instellen in welke TimeZone hij staat en of je Zomer/ Winter tijd gebruikt. Zo draai ik thuis en op de zaak bijvoorbeeld ook. Vervolgens kun je nog verder gaan en je router als NPT TimeServer in gaan stellen voor je lokale netwerk en zo al je netwerk devices (PC's/ Printers/ HUB's/ Switches, etc . . .) automatisch laten instellen op de juiste tijd (mits dit op dei devices mogelijk is natuurlijk).

Zoek bij Cisco eens op NTP.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-11-2025
maybe dat je vergeet de running conf op te slaan naar startup conf ?

oftewel
code:
1
copy run start

Hoi.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:54

Predator

Suffers from split brain

PLeX schreef op 10 november 2003 @ 20:27:
maybe dat je vergeet de running conf op te slaan naar startup conf ?

oftewel
code:
1
copy run start
De tijd staat niet in je config hoor ;)

Waarom wil je eigenlijk geen NTP server gebruiken ?

Overigens dacht ik dat ze wel een batterij hadden.

Even zoeken en ik vond dit:
Hardware Clock
Some routers contain a battery-powered hardware clock that tracks the date and time across system restarts and power outages. The hardware clock is always used to initialize the software clock when the system is restarted.
Blijkbaar niet alle dus, ofwel is jouw batterij'tje plat :+

[ Voor 41% gewijzigd door Predator op 10-11-2003 21:42 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Mischien ntp mogenlijk ? dat zou je probleem ook op kunnen lossen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een cisco onthoud echt zijn tijd wel als je hem reload. Bij een reload gaat er geen eens spanning vanaf dus dat lijkt me heel vreemd.
Een cisco is eigenlijk gewoon een pc en je pc onthoudt ook gewoon hoe laat het is als je hem uitzet

Verwijderd

Topicstarter
als ik de commando lijst opvraag, staat er achter reload:

"Halt and perform a Cold restart" , dan gaat de stroom er dus toch even af, ik denk zelf dat deze router geen hardware clock heeft (de reden dat het calender commando niet werkt?)

Verwijderd

TrailBlazer schreef op 11 november 2003 @ 08:30:
een cisco onthoud echt zijn tijd wel als je hem reload. Bij een reload gaat er geen eens spanning vanaf dus dat lijkt me heel vreemd.
Een cisco is eigenlijk gewoon een pc en je pc onthoudt ook gewoon hoe laat het is als je hem uitzet
Als je niet weet waarover je het hebt, zeg dan niks.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Bij Cisco routers is wanneer je de spanning eraf haalt of een reset, altijd de clock weer op de default data/time ingesteld.
Je kan dan via NTP ervoor zorgen dat de tijd/datum altijd weer goed gesynchroniseerd wordt of je moet dit handmatig instellen

Verwijderd

Topicstarter
ik wou het gebruik van NTP dus vermijden, maar ik ben er nu van overtuigt dat er dus GEEN hardware clock in zit, en heb nu dus m'n laatste optie gebruikt, NTP ingestelt.

aangezien ik nu toch NTP moest gebruiken heb ik de functie dat de router zelf een NTP server is ook maar gebruikt, en de servers weer op de router laten syncen (wat weer verder effect heeft op de clients op het domein). Ach een voordeel, nu loopt overal de tijd gelijk en (zeer) precies :D..

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

mooi :)
Pagina: 1