Toon posts:

[debian] server elke nacht down?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P IV 2,66 Ghz met 512DDR en 80GB harddisk in een 2U opstelling.

Op 03-11-03 heb ik de server geplaatst en draaide toen goed, op 04-11-03 om 01:30 is het laatste leven gesignaleerd volgens de logfiles. De server is vanaf toen gecrasht?.

Op 04-11-03 weer gereset, en het systeem liep weer.
Op 05-11-03 rond 01:40 is het laatste leven weer gesignaleerd, en daarna geen leven meer.

Ik heb alle log files doorgekeken en nergens staan fouten en/of messages in die betrekking hebben op deze crash?

Er is Linux Debian op geinstalleerd php/apache/mysql

Iemand een idee waarom die down kan gaan? heb ik iets over het hoofd gezien? en is het toeval dat die rond 1:30 down gaat?

Heb nu gisteravond de server thuis neer gezet en de nacht laten lopen, en nu ging die niet down????? er zit nu alleen geen i-net achter? en de netwerkkaart is ook nergens op aangesloten. Kan dit een oorzaak zijn? de netwerkkaart functioneerd verder perfect.

iemand een idee waar ik moet zoeken? een exploit misschien?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Als het een exploit geweest zou zijn dan zou het wel heel erg toevallig zijn dat het elke keer rond 1:30 down gaat.

Ik denk eerder dat je hem even moet stressen... en kijken wanneer die op zijn bek gaat.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Check je koeling: kan nog wel eens wat vage reboots geven.
Check ook of er een proces hangt (zie /var/log/messages oid), die kan ook wel een complete hang van het systeem teweeg brengen (ooit eens meegemaakt met sendmail/qpopper onder RH).

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 09:23

Ryceck

Constants and Variables

Kannut niet iets van een stroomstoring zijn geweest??? dat er 's nachts (2x) rond dezelfde tijd een storing is geweest waardoor het zootje dood ging?

Of stond dit in je crontab?
1 30 * * * root /usr/sbin/shutdown -h -t now
:+

[ Voor 7% gewijzigd door Ryceck op 10-11-2003 14:59 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Verwijderd

Topicstarter
De server wordt helemaal niet gebruikt.. das het vreemde, als die nu lekker gebruikt werd en daardoor down ging....

hmmm die log files geven weinig weer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Kan ook zijn dat iemand 's nachts probeert in te breken maar er alleen in slaagt de computer te laten crashen (door overbelasting, DOS-attack dus in feite). Als je zware scripts op de server hebt draaien die aan te roepen zijn via apache, is het vrij eenvoudig om een systeem vanaf het internet lam te leggen: gewoon zo veel mogelijk requests versturen naar een URL waarachter een zwaar script draait.

Of is het echt op de minuut af dezelfde tijd steeds? Als het de hardware is, zou dat wel erg toevallig zijn...

Draait niet toevallig om 1:30 het 'updatedb' script en zijn er misschien wat (verder niet vaak gebruikte) stukken van de harddisk kapot, zodat de server dan juist crasht? Je zou wel verwachten zoiets in de logs terug te zien...

Verwijderd

Draai je er een backup op? Mijn server gaat tegenwoordig regelmatig onderuit op het aanspreken van de tapedrive....

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bij colo reboot ie snachts, thuis niet.
Verschillen: locatie, en inet aansluiting.

Conclusie: of het ligt aan de colo (spannings hik snachts) of aan inet.

Mijn idee: het ligt aan de colo. Zet hem eens terug met een klein UPS'je ertussen geschakeld.

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-03 19:30
Check je crontab's eens, staat daar niet iets wat om 1:30 begint?

---

Verwijderd

je kan beter even je rack eruit nemen en thuis of op kantoor checken... proobeer de tijd aan te passen naar 04.:00 snacht's ... zodra ie de log rotatie gaat doen; opletten of ie gaat hangen... als ie gaat hangen.. dan kan het aan een een aantal dingen liggen... 1. geheugen... (opl. koop betere) 2. Hardeschijf ... (opl. check of ie toch niet corrupt is?) 3. Voeding icm. temperatuur van case....

Soms kan een server of een normale desktop een storing krijgen doordat ie ineens moet gaan werken... cronjobs afgaan en logs roteren is een intensief werkje... dus het is best mogelijk dat ie daar over zijn nek gaat...

Succes!! }:O

Verwijderd

Hing die bij Level3? die hebben een aso stroomstoring gehad op zondagavond 2-11. Ik weet niet bij welke isp je hangt, misschien is 'ie 't vergeten te melden ;)

• deadinspace
  • Laatst online: 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Als hij dood is, staat er dan wat nuttigs op de console?

Ik zou het bij powersaving dingen zoeken. Als na een paar uur inactiviteit de BIOS besluit dat het een en ander uit mag, en Debian dat niet op prijs kan stellen bijvoorbeeld ;)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tijd voor een memtest86 flop en even badblocks draaien.
Als dat goed is kan je geheugen en harddisk teminste uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu aan de zaak staan, zonder monitor en toetsenbord.. Het enigste verschil met de colo locatie is nu de i-net aansluiting.

Het systeem draait nu nog steeds??? dus het ligt aan de i-net aansluiting denk ik?

PS: Het systeem reboot niet, maar loopt gewoon vast? als ik vervolgens bij de colo aankom en een monitor aanplug zie ik niks, er verschijnt geen beeld.... dus gewoon echt vast.

Wat zou het nu kunnen zijn? toch een lek in de software? of een brakke netwerkkaart?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
heb je een fan in die 2u kast hangen die dicht tegen de bovenplaat aanzit? Waardoor de fan misschien ligt aanloopt? Want dat was bij ons laatst het probleem... bij ons begon er om middernacht een apt-get update/upgrade logrotate stats update e.a. te draaien waardoor de cpu beetje heel erg warm werd.... Resulaat:
thermische beveiliging van de PIV zette het systeem stil.... dan helpt een remote reboot ook niet meer omdat die in de bios blijft hangen op een te hoge instelling (zegt iets over warmte etc). Wat bij ons geholpen heeft is de fan aan de boven kant te stutten met twee palletjes, nu draait de fan vrij. Voor de duidelijkheid, dit deed zich bij ons ook alleen in de colo voor, waarschijnlijk omdat er wat druk op de kast zit omdat die hangt.....

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op 11 november 2003 @ 10:54:
heb je een fan in die 2u kast hangen die dicht tegen de bovenplaat aanzit? Waardoor de fan misschien ligt aanloopt? Want dat was bij ons laatst het probleem... bij ons begon er om middernacht een apt-get update/upgrade logrotate stats update e.a. te draaien waardoor de cpu beetje heel erg warm werd.... Resulaat:
thermische beveiliging van de PIV zette het systeem stil.... dan helpt een remote reboot ook niet meer omdat die in de bios blijft hangen op een te hoge instelling (zegt iets over warmte etc). Wat bij ons geholpen heeft is de fan aan de boven kant te stutten met twee palletjes, nu draait de fan vrij. Voor de duidelijkheid, dit deed zich bij ons ook alleen in de colo voor, waarschijnlijk omdat er wat druk op de kast zit omdat die hangt.....
hmmm das een goed punt....
ik ga dat eens ff nabootsen :-)

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:18
Niet geheel interresant voor de topicstarter, maar wel voor andere mensen die een AMD in een 2U kast hebben gedaan: De Sibak Engine koelers. Wij gebruiken ze ook in onze 2U AMD servers, en ze koelen erg goed. Bijkomend voordeel is dat er 2 fans ipv 1 fan op zit, mocht er 1tje dus uitvallen is er nog geen man overboord :) Of in dit geval een server ;)

• deadinspace
  • Laatst online: 12:25

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 11 november 2003 @ 09:10:
PS: Het systeem reboot niet, maar loopt gewoon vast? als ik vervolgens bij de colo aankom en een monitor aanplug zie ik niks, er verschijnt geen beeld.... dus gewoon echt vast.
Misschien omdat het scherm geblanked is, en niet meer unblanked wil worden (omdat hij zo hard op zijn bek is gegaan?). Met setterm kun je de console blanking van Linux iig uitzetten.

Ook zou je naar een seriele console kunnen loggen, die blanken niet ;)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
deadinspace schreef op 11 november 2003 @ 13:09:
[...]

Misschien omdat het scherm geblanked is, en niet meer unblanked wil worden (omdat hij zo hard op zijn bek is gegaan?). Met setterm kun je de console blanking van Linux iig uitzetten.

Ook zou je naar een seriele console kunnen loggen, die blanken niet ;)
Dat was bij ons iig het geval, hij was zo hard plat gegaan dat die niks meer weergaf... maar het lijkt erg sterk op waar wij last van hadden... wij hebben hem toen 1 nachtje open in de colo gehangen, dus zonder bovenplaat... toen die het gewoon bleef doen en dicht direct weer uitvloog was het wmb duidelijk

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1