Toon posts:

Beste netwerk voor mij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu in een studentenhuis maar ik ben er totaal niet tevreden over.
Iedere keer ligt het netwerk eraf en ik ben er net achtergkomen dat het aan de router ligt.

Het netwerk ziet er als volgt uit:
Modem naar een 4 ports router
1 poort wordt gebruikt door een hub. Daar zitten 5 pc's op aangelsoten en een andere hub die weer naar een verdieping hoger gaat naar nog een hub waar weer 5 pc's op zijn aangelsoten.
Dit allemaal zorgt ervoor dat het netwerk niet werkt zoals het hoort te werken.
Het interne netwerk is maar 10mbit omdat die hubs zo ongelofelijk cheapo zijn.

Ik wil dus nu het hele netwerk onder handen nemen. Wat raden jullie aan?
Het mag niet te duur zijn, we zijn immers arme studenten :), en het moet gewoon altijd goed lopen met een 100mbit intern netwerk.

Ik zat zelf misschien te denken aan een nieuwe router (die moet zowiezo komen aangezien de router die we nu hebben ong. 8 keer per dag reset moet worden omdat internet niet meer werkt) en dan vanuit de router of iedereen een eigen ingang geven (dus een hele grote router) of op de router een 12 poorts switch oid neer te zetten waar iedereen direct in kan.

Ik zat ook te denken aan misschien een wireless router. Maar is dat duur als iedereen dan een aparte netwerkkaart moet kopen en hoeveel pc's kunnen daarop?

Heeft iemand een oplossing hiervoor?
Ik zit zelf nu een beetje naar de prijzen te kijken maar ik moet eigenlijk weten wat gewoon de beste oplossing is en zo goedkoop mogelijk.
Nou hoeft het geen rommel te zijn maar ook geen hightech super spul.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Ik zou iig de hubs omruilen voor switches en als de router niet 100Mb is die ook vervangen.
Denk dat een *heelveel*-poorts router erg duur is. De beste oplossing lijkt mij. Een router --> switch --> cliënt. Dus voor iedere gebruiker een aansluiting op de switch of router.

[ Voor 50% gewijzigd door My-life op 10-11-2003 14:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
My-life schreef op 10 november 2003 @ 14:32:
Ik zou iig de hubs omruilen voor switches en als de router niet 100Mb is die ook vervangen.
De router is zowiezo 100mbit maar de hubs niet.
Waarom zou je liever switches nemen ipv hubs?

Verwijderd

Ik heb ooit eens z'n zelfde situatie gehad hier in huis. Mijn oplossing was om een simpele 100Mb router te kopen met daar aan een wat duurder 24 poorts 100Mb switch. In het totaal hangen er nu 19 computers aan. De router voorziet alle 19 via DHCP van een IP adres en klaar. Tot nu toe, dat is in 1,5 jaar, heb ik de router eenmaal gereset vanwege een firmware up-date.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 14:41 . Reden: typo ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:35:
[...]

De router is zowiezo 100mbit maar de hubs niet.
Waarom zou je liever switches nemen ipv hubs?
Hubs kunnen botsingen veroorzaken en dit komt de snelheid niet ten goede. Zie de faq voor het verschil tussen een switch en een hub dan snap je snel genoeg waarom. ;)

• SoNoS
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04-2023
wireless zou ik niet doen. Is wel handig, maar zeker niet snel en ook nog redelijk duur.

Wat is ongeveer je budget ?

• My-life
Omdat hubs alle data doorstuurd naar alle poorten. Switches die sturen het alleen naar degeen waar het voor bestemt is.
Daardoor is een switch sneller (ff makkelijk uitgelegd dan). Ook zorg een switch voor minder fouten in je netwerk. Een switch is slim en bekijkt de date die hij ontvangt voor hij het doorstuurd. Een hub is dom en foward gewoon.

Als de router al 100mb is zou ik gewoon een 100Mb switch kopen en iedereen daar op aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:38:
Ik heb ooit eens z'n zelfde situatie gehad hier in huis. Mijn oplossing was om een simpele 100Mb router te kopen met daar aan een wat duurder 24 poorts 100Mb switch. In het totaal hangen er nu 19 computers aan. De router voorziet alle 19 via DHCP van een IP adres en klaar. Tot nu toe, dat is in 1,5 jaar, heb ik de router eenmaal gereset vanwege een firmware up-date.
dit lijkt mij ook indd de beste oplossing. De kabels hebben we al maar we moeten dan nog die switch kopen.
Ik denk dat er dan ook nog een nieuwe router moet komen omdat degene die we nu hebben iedere keer weer het internet plat legt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:43:
[...]

dit lijkt mij ook indd de beste oplossing. De kabels hebben we al maar we moeten dan nog die switch kopen.
Ik denk dat er dan ook nog een nieuwe router moet komen omdat degene die we nu hebben iedere keer weer het internet plat legt.
Let wel goed op de bekaeling die je nu hebt, als het allemaal maar cat5 (lieft shielded) is. Minder en je hebt kans dat sommige pc's niet 100mbit zullen doen, als gevolg van de brakke kabel/te zwak signaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:43:
[...]

Als ik jou was zou ik eerst de switch kopen en dan kijken hoe de router het houdt, mits dat ie 100Mb is. Het vast lopen van de router kan namelijk wel een komen door het grote aantal collisions door de hubs. Z'n aanschaf van een 24 poorts is niet helemaal gratis. Je zou nog kunnen over wegen om 2 8 poorts switches te kopen(als dat voldoende is).
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:44:
[...]

Let wel goed op de bekaeling die je nu hebt, als het allemaal maar cat5 (lieft shielded) is. Minder en je hebt kans dat sommige pc's niet 100mbit zullen doen, als gevolg van de brakke kabel/te zwak signaal.
en dat alle NIC's 100Mb zijn, anders heb je weer kans dat het hele netwerk op 10Mb moet werken, omdat 1 NIC 10Mb is.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 14:50 ]

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 15:07
[beetje offtopic]
Volgens mij kun je niet meer een hub kopen, maar alleen switches.

[ontopic]
Je kunt ook een 4 poorts router kopen en 2 8 poorts hubjes (eigenlijk switches, maar hub is korter) en elke op een eigen poortje op de router pluggen. En op de switch de clients aanhangen. Dit is het goedkoopst. Tenzij je 4x 4poorts switches kunt vinden die toch gezamelijker goedkoop zijn.

dus: internet<-->Router<-->switch(2x)<-->PC(x.x)

Dat is volgens mij de goedkoopste en ook goede oplossing. Heb je echter veel geld over, dan kun je kijken naar een grotere poort switch dan de oude goedkope 8 poorts.

Als je nog een tijdje kunt wachten, eind deze maand zijn de HCC dagen weer, waar je meestal wat goedkoper nieuw of oude gebruikte apparatuur kunt kopen.

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
zou dit ook een oplossing zijn:

modem--->router--->2x 8 poort switch met iedere 5 pc's

laat maar, is al hierboven gesuggereeerd :)

dit lijkt me indd ook een goede oplossing

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 15:07 ]

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-08 17:51

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Volgens mijn beste weten is het niet zo dat het hele netwerk afhankelijk van de traagste gebruiker. Wij hebben bijvoorbeeld 1 oude bak aan ons netwerk hangen, en die draait max 10Mbit, terwijl de rest vrolijk 100Mbit draait. Daar hoef je je dus iig geen zorgen over te maken.

En idd: beste setup is modem -> router -> 2x 8p-switch. Works like a charm.

specs

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik nu even kijken naar een nieuwe switch. Welke raden jullie aan?
8 poorts. Budget is inprincipe 100 euro

• My-life
Als er 1 NIC 10Mb is draait die PC 10Mb. Dat betekent niet dat gelijk alles zo langzaam gaat. Alleen die PC dus.

Voor een switch zou je de prisewatch en de search heel goed kunnen gebruiken.

Over die router,
zijn er geen fireware upgrades beschikbaar die misschien zouden kunnen helpen?
Het vervangen van die hubs zou door het verminderen van collisions kunnen helpen, maar ofdat daar nu de aart van het probleem ligt...

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Bij de Computerland:

Hardware router 39,-
2x8poorts 10/100Mbit switch a 29,-/stuk
---------------
Totaal: 97,-

Kan je er zelfs nog een zak drop bijhalen om op te knabbelen terwijl je de boel aanlegt :)

specs

Verwijderd

Ik vind een wireless netwerk ook niet zo'n slecht plan. Het is wel wat duurder, maar je bent van je kabelgedoe af. Het gaat meestal snel genoeg (of zijn jullie in huis constant elkaar zooi aan het versturen?). Sommige bewoners hebben vast een sjouwable PC, daar is het ook handig. Die 10 man zijn vast niet allemaal tegelijk bezig. Je vervangt gewoon je hubs door wireless Access Points.

• _fool

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 15:43:
Ik vind een wireless netwerk ook niet zo'n slecht plan. Het is wel wat duurder, maar je bent van je kabelgedoe af. Het gaat meestal snel genoeg (of zijn jullie in huis constant elkaar zooi aan het versturen?). Sommige bewoners hebben vast een sjouwable PC, daar is het ook handig. Die 10 man zijn vast niet allemaal tegelijk bezig. Je vervangt gewoon je hubs door wireless Access Points.
:)

Heb je enig idee wat dat kost?

40,- per gebruiker voor een WiFi-kaartje
minimaal 1 accespoint van 70,-

Dus dan heb je voor 10 personen (ff snel rekenen) een netwerk met 11Mbit-topspeed, voor het luttele bedrag van 470,-.

En trust me: studenten sturen elkaar de hele dag meuk :)

specs

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:01

McMiGHtY

- burp -

Je hebt nu alles achterelkaar hangen, das niet handig.
Ik zou het volgende doen

Router (met ingebouwde switch 4 poorts (en als je een gezamelijke printer hebt, met ingebouwde printserver)

Aan deze router hang je switches. Je hebt er nu 3 achterelkaar hangen (hubs that is). Verbind elke switch apart aan je router (misschien per verdieping 1, met het oog op eventuele uitbreiding)

Deze oplossing zorgt ervoor dat je even wat kabels moet trekken, vanaf de router naar de switches toe, maar is wel sneller dan alles achter elkaar hangen.

( www.1to0.nl heeft af en toe goedkope aanbiedingen voor bijvoorbeeld een rol utp/ tang / rj-45 plugjes)

* McMiGHtY heeft zelf thuis 4x 40m utp vanuit de woonkamer lopen naar de centrale switch@ zolder, mooi afgemonteerd met opbouwdoosjes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 14:28:
Ik zat zelf misschien te denken aan een nieuwe router (die moet zowiezo komen aangezien de router die we nu hebben ong. 8 keer per dag reset moet worden omdat internet niet meer werkt) en dan vanuit de router of iedereen een eigen ingang geven (dus een hele grote router) of op de router een 12 poorts switch oid neer te zetten waar iedereen direct in kan.
weet je zeker dat de router niet goed meer is. ik heb zelf ook problemen gehad met me router en dat bleek vnl te liggen aan mensen op hetzelfde subnet als mij met blasterachtige (port 135 en 445 drops) aanvallen naar me routertje... (ipnummers genoteerd en ongeveer 50! ip's uit me subnet doorgegeven aan abuse@isp.nl). mijn problemen zijn nu over.
Pagina: 1