Bandbreedte beperken met linux ^10 hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Eerst even voorstellen: Ik heb redelijk ervaring met Windows netwerken, van Linux weet ik _zeer_ weinig, ik heb het eens geinstalleerd en ermee geinternet, maar dat is het dan ook wel.

Ik gebruik op het moment win2k prof. met bandwidthcontroller om de bandbreedte te beperken hier in het LAN; het is gedeeld met de buren, en natuurlijk hier in dit huis.

Het werkt alleen vaak niet goed. Het aantal regels dat je kunt aanmaken is beperkt, en op het moment delen sommige regels bandbreedte (lastig uit te leggen, maar alle overlapping filters enzo staan goed, ik zal wel weer teveel regels hebben).

Nu weet ik door een topic in het verleden van mij, en door de search dat linux de beste optie is. Dit moet voor mij aan een aantal voorwaarden voldoen echter:
- Gebruik van NAT, geen proxy's ed.
- Firewall mogelijkheden (ik gebruik nu Kerio winroute firewall, werkt naar m'n zin met regels maken; in een noodgeval laat ik die als aparte computer werken. Het gaat erom dat ik alles filter behalve wat er wordt gebruikt (duh), veiligheid is belangrijk.
- Geen QoS, alles moet meteen werken. Ik las wat over iptables ofzo??

Nu wilde ik als het even kan eerst linux gaan zetten op een oude P100 met 32 MB mem en een gig harddiskje. Gaat dat lukken? Ik hoorde dat dat nogal weinig is, die HD vooral. Die bak zou ik dan dedicated kunnen laten routeren, en op m'n andere server (1700+ @ 2000mhz, 256DDR) gewoon onder 2k apache, mail ftp enzo laten draaien. Ik zal moeten wennen aan linux.

Welke distro kan ik het beste nemen hiervoor? Ik dacht aan Debian, die schijnt heel erg goed aan te passen zijn. Ook verwacht ik dat ik geen GUI kan gebruiken op die oude bak; ik neem aan dat alles in tekst modus is te doen. Ik weet alleen nog maar slecht hoe dat werkt; DOS ken ik wel _volledig_ , maar commando's wijken af, en die directory setup, nee, dat was niet mijn idee :P

-Welke distro heb ik nodig,
-welke aanvullende software? als dat nodig is?
Zijn er enkele guides te vinden om dit handig te doen? Ik begrijp dat jullie geen zin hebben om een hele te schrijven voor mij... Ik moet ergens beginnen met linux...

Als het kan dus ook de firewall op linux, ik geloof dat linux daar ook uitermate goed voor geschikt is.

Plz, ik ben n00b, maar ik wil er alles aan doen (wil nog wel vwo halen :P ) om het te leren, en je moet ergens beginnen!

O, nog even de verdere specs van die PC die ik in gedachte had:
1x 3com netwerkkaart 509b (10mbit)
1x realtek 3189D? die bekende - 10/100 mbit (op de een of andere manier werken die 509b'ers niet op mijn zyxel ADSL modem)
1x 1GB schijf
eventueel 1x 800MB schijf ( :P )

Als ik weet waar ik een guide kan vinden voor een NAT router op te zetten is dat stap 1 voor mij. Stap 2 wordt dan het daadwerkelijk limiteren, maar eerst linux aan de gang helpen :)

Hoe moet ik die HD van een gig best partitioneren bijvoorbeeld? Je hebt 3 typen partities voor linux geloof ik. Moet ik de swap partitie op die 800mb schijf zetten misschien? Of is heel die PC niks... ik moet m'n webserver enzo aan de gang houden, eventueel kan ik wel een laptop laten inspringen, maar het kan best tijd kosten denk ik

pfffffffff, wat een verhaal, maar ja, weten jullie alles hé ;)

edit:
http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/ is al een mooi verhaal over limiteren. Maar eerst die bak aan de gang krijgen, met NAT enzo :)

[ Voor 3% gewijzigd door pierre-oord op 10-11-2003 13:16 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Als je Linux >=2.4 hebt is dit erg fijn, nog geen bandbreedte beperking though :)

http://morizot.net/firewall/gen/

Verwijderd

Ik heb een p133 met 32 mb 1 gig als server.
Rh 7.2 staat hierop.
aangezien rh 8.0 raar deed met de setup

de schijf is ong 50 mb swap en de rest ext3
dit kan je wel gewoon in de setup doen.

Voor de rest zou ik de faq van GoT (nos) eens doorlezen en even op linux.pagina.nl gaan kijken voor wat " beginners " linkjes.

Lezen lezen lezen en proberen :)

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
Je hebt ook het Linux Router Project.
Als je op google zoekt, kun je ook wel een paar items erover vinden.

Verder kun je op de komende HCC dagen waarschijnlijk wel oude boeken over Linux vinden/kopen (had ik vorige keer ook).

Systeemeisen voor linux zijn vrij laag. Ook is het hoe ouder de software, hoe lager de eisen.
Een 1 GB schijf is wel voldoende (mits je geen extra onnodige dingen gaat installeren (zoals een GUI)). Ook met het project Webmin (bij Sourceforge) kun je een Linux PC via een web interface beheren. Kun je toch een (soort van) GUI gebruiken.

let the past be the past.

• pierre-oord
Webmin lijkt me wel wat ja, kun je dan gewoon een console zegmaar krijgen net zoals iets met freesco?
Welke distro doe ik het beste aan? Ik dacht aan debian, omdat die support nog heeft; redhat 9 had ik 2 weken terug gedownload, en nu stopt de support erop, leuk :/
Welke cd's heb ik nodig als ik goed doe aan debian? Ik ben nu CD aan aan het ophalen (zit op 480 mb nu :) ) maar heb ik nog meer nodig (zo zonde allemaal cd-r's weggooien als je toch geen email software gebruikt ;) )

Ik lees zeker de faq door, en linux.pagina.nl zal vast wel wat op staan. Maar het is nu even balangrijk welke distro ik moet nemen, ik moet ergens beginnen. Stél dat ik debian ga gebruiken, (ik haal nu de "debian-30r1-binary-1_NONUS" op met betere encryptie die ik toch niet gebruik :P ) dus dat is versie 3.0 release 1 geloof ik, welke kernel zit daarbij, en kan ik die ook goed gebruiken? Ik werk dus naar dat bandbreedte limiteren toe.

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Er zijn nog meer distros behalve debian en redhat hoor ;)
Slackware, Mandrake SuSe en nog vele andere (minder grote) distros.

Kijk anders ook even in de thread Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

• pierre-oord
Dat topic kwam ik al tegen in de faq ja. Ik vraag me alleen of welke dus het best (allemaal?) werken met dat limiteren. Verder moet het natuurlijk een distro zijn die geen moeite heeft met toevoegingen en aanpassingen. Ik weet dat suse gebruiksvriendlijk schijnt te zijn, maar ik gebruik dus geen GUI bijvoorbeeld. Ik zie in dat topic dat ik het beste (denk ik zo) slackware of debian kan nemen. Wat is jullie voorkeur, voor wat ik ermee ga doen? (Trage PC, geen GUI) ?

O ja, en die debian, daarvan hoef ik voor de eerste ISO nog minder als 100 mb :) ik kan het niet meteen installeren, heel misschien vanavond, maar zit in toetsweek (GoT al teveel nu ;P )

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:04

sphere

Debian abuser

Volgens mij kan je niet traffic shapen zonder QoS. Ik draai zelf een (vulnerable :o) 2.4.19 kernel op een bakkie met HTB3-patch, gepatchte iptables en gepatchte tc. Ik hoop dat ik niks vergeten ben, want het is lang geleden dat ik het heb geinstalleerd.

Uit je verhaal blijkt dat je liever een kant-en-klaar oplossing hebt (bloody point 'n' click users ;)) dus is misschien de wondershaper meer wat voor jou.

Hier heb je wat leesvoer:
http://www.lartc.org/
http://www.lartc.org/wondershaper

Als je er niet uitkomt, hebben deze mannen nog een irc kanaal:
#lartc @ irc.oftc.net 6667

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

je eerste keus is een goede. Debian / slackware zijn de meest logische keuzes. Van die twee is debian de meest automatische en dus het beste voor de beginnende linuxxer. (programma's die van elkaar afhangen worden automatisch geselecteerd bij installatie, ook wel dependency-checking genoemd)

Wat betreft welke distro iets "het best" kan. Allemaal kunnen ze het. Het gemak zal alleen anders zijn. Debian en slack leveren weinig GUI-tjes mee om dingen te doen. Aangezien je geen gebruik van X gaat maken is dat geen probleem. Het zal wel een hoop leeswerk worden van HOWTO's en FAQ's. Maar ook dat went wel.

Wat betreft het beperken van de bandbreedte, dat gaat wel aardig goed met linux, maar je moet even wennen aan de manier waarop het gebeurt. "iptables" en "tc" zijn de programma's die je nodig hebt (voor debian kun je beter wel nog een andere kernel installeren, een tsc-versie. Die kun je via APT gewoon kant-en-klaar installeren hoor. Geen gecompileer nodig.)

http://lartc.org/howto/ is een goed beginpunt voor jouw opzet. (Gevonden via google)

• pierre-oord
sphere2 schreef op 10 november 2003 @ 14:33:
Volgens mij kan je niet traffic shapen zonder QoS. Ik draai zelf een (vulnerable :o) 2.4.19 kernel op een bakkie met HTB3-patch, gepatchte iptables en gepatchte tc. Ik hoop dat ik niks vergeten ben, want het is lang geleden dat ik het heb geinstalleerd.

Uit je verhaal blijkt dat je liever een kant-en-klaar oplossing hebt (bloody point 'n' click users ;)) dus is misschien de wondershaper meer wat voor jou.
7
Nee nee nee en nog een paar keer: nee nee nee nee nee. Ik ben geen "bloody point 'n' click user" er zit namelijk geeneens een GUI in :+ maar ik wil echt leren hoe het in elkaar zit; niet een freesco bak die iedereen zo ff opzet dus. Een "echte" linux wil ik erop hebben :) , en dat zonder QoS. Dat moet toch kunnen? Anders ontduiken de clients het. En er zijn ook nog w98 clients, die hebben geeneens QoS standaard aan boord geloof ik. Ik wil, zoals nu half werkt, dat je per IP adres en poort kunt opgeven wat de max snelheid is. Zo draai ik zelf een SMTP server, kan ik dus opgeven dat poort 25 ongelimiteerd is (anders duurt het een eeuw voor het aankomt bij server), dat poorten 27010 - 27050 oid vrij zijn voor counter-strike, en dat de rest van de poorten gelimiteerd zijn in upstream en downstream.

• pierre-oord
Valium schreef op 10 november 2003 @ 14:39:
je eerste keus is een goede. Debian / slackware zijn de meest logische keuzes. Van die twee is debian de meest automatische en dus het beste voor de beginnende linuxxer. (programma's die van elkaar afhangen worden automatisch geselecteerd bij installatie, ook wel dependency-checking genoemd)
Ah, da's makkelijk :Y
Wat betreft welke distro iets "het best" kan. Allemaal kunnen ze het. Het gemak zal alleen anders zijn. Debian en slack leveren weinig GUI-tjes mee om dingen te doen. Aangezien je geen gebruik van X gaat maken is dat geen probleem. Het zal wel een hoop leeswerk worden van HOWTO's en FAQ's. Maar ook dat went wel.
Leeswerk ben ik gewend, np :) , alleen moet ik ergens kunnen beginnen; DOS was ook lastig zegmaar, iemand moet je ff vertellen hoe het in elkaar zit, hoe je directory kunt wisselen, bekijken, een bestandje kopieren, en WP starten. Als je die basis hebt, kom je zelf vanzelf wel in de DOS dir uit met de rest van de commando's ;) maar ik hoop dat jullie een paar goed howto's kunnen geven, over de install (dat ik install wat ik nodig heb) en hoe ik dan het netwerk aan de gang krijg.
[/quote]
Wat betreft het beperken van de bandbreedte, dat gaat wel aardig goed met linux, maar je moet even wennen aan de manier waarop het gebeurt. "iptables" en "tc" zijn de programma's die je nodig hebt (voor debian kun je beter wel nog een andere kernel installeren, een tsc-versie. Die kun je via APT gewoon kant-en-klaar installeren hoor. Geen gecompileer nodig.)
Okee, nu niet te snel :P
Okee, ik vermoed dat APT de installer van debian is... Daarin moet ik dus aanvinken wat zo makkelijk zou gaan dat ik uptables, tc, en de tsc versie van de kernel nodig heb (gelukkig, geen compileren, dat komt nog wel alleen vrees ik :P )
http://lartc.org/howto/ is een goed beginpunt voor jouw opzet. (Gevonden via google)
Ik gebruik ook google hoor, alleen jij weet natuurlijk precies wat je moet hebben ;) zo weet ik echt niet waarom ik een tsc versie van de kernel nodig zou hebben bijvoorbeeld :P laat staan wat het betekend.

Weet je toenvallig of ik aan 1 cd van debian genoeg heb? Er zijn 8 cd's namelijk.... wel lastig als je tijdens de installatie toch nog 1 nodig hebt, moet je die snel downen oid...

edit:
He, dat linkje gaf ik ook in de startpost van mij, maar dan op een andere site? Welke is nou de nieuwste :P

[ Voor 8% gewijzigd door pierre-oord op 10-11-2003 15:07 ]

Verwijderd

http://www.debian.org/distrib/netinst

kan je debian vanaf internet installeren doormiddel van een floppy
moet je wel ff die pc aan het internet hangen

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 15:02 ]

• sphere

sphere

Debian abuser

pierre-oord schreef op 10 november 2003 @ 14:50:
Een "echte" linux wil ik erop hebben :) , en dat zonder QoS. Dat moet toch kunnen? Anders ontduiken de clients het. En er zijn ook nog w98 clients, die hebben geeneens QoS standaard aan boord geloof ik. Ik wil, zoals nu half werkt, dat je per IP adres en poort kunt opgeven wat de max snelheid is. Zo draai ik zelf een SMTP server, kan ik dus opgeven dat poort 25 ongelimiteerd is (anders duurt het een eeuw voor het aankomt bij server), dat poorten 27010 - 27050 oid vrij zijn voor counter-strike, en dat de rest van de poorten gelimiteerd zijn in upstream en downstream.
Waarom wil je met alle geweld QoS buiten de deur houden? Misschien is het handig dat je je even verdiept in hoe traffic shapen werkt. Kort gezegd mieter je al je traffic door twee virtual devices, althans een voor inkomend en een voor uitgaand. Waarom het in dit verband interessant is wat "dat andere" OS wel of niet kan, ontgaat mij volledig.

Wat je in ieder geval niet wil is dat poort 25 volledige bandbreedte krijgt. Het is handiger om het totale verkeer te limiteren tot 80-90%, zodat interactieve verbindingen niet al te zwaar hebben te lijden als tante Truus haard 10MB aan vakantiefoto's verstuurt, vanuit Barbados. Of je vader, 50 emails de deur uit doet a 1MB. 8)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• garp
  • Laatst online: 22-04 23:29
Kijk eens naar ClarkConnect (www.clarkconnect.org).

Dit is een geoptimaliseerde RH9 distro die volledig is geoptimaliseerd om ingezet te worden als home gateway, firewall, web/ftp/mail server. Bandwith limiting per ip-adres kan ingesteld worden. Er is een add-on voor Wondershaper en je kunt (in de 2.1 versie) ook nog eens per protocol de bandbreedte instellen. Verder kun je de webconfig en het OS in het nederlands laten praten op die momenten dat er weer eens een term voorbij komt die op koeterwaals lijkt.

Om dataverkeer bij te houden is er een addon voor vnstat (zoek maar eens in het Forum). Ik draai nu sinds versie 0.71 Clark en ben er erg gelukkig mee.

Je download de ISO vanaf http://www.clarkconnect.com/download/index.html, fikt hem op cd en installeert hem op een oude pentium. 32 mb is trouwens wel wat weinig; ook Linux lust graag wat geheugen. 64 mb zou beter zijn. Een P100 is zat; ik draai daar al jaren op...

Als je deze distro eenmaal werkend hebt kun je beginnen zelf iets te bouwen, suggesties doen voor extra / betere functionaliteit of zelfs add-ons developen voor ClarkConnect, lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door garp op 10-11-2003 15:25 ]

• pierre-oord
sphere2 schreef op 10 november 2003 @ 15:01:
[...]

Waarom wil je met alle geweld QoS buiten de deur houden? Misschien is het handig dat je je even verdiept in hoe traffic shapen werkt. Kort gezegd mieter je al je traffic door twee virtual devices, althans een voor inkomend en een voor uitgaand. Waarom het in dit verband interessant is wat "dat andere" OS wel of niet kan, ontgaat mij volledig.

Wat je in ieder geval niet wil is dat poort 25 volledige bandbreedte krijgt. Het is handiger om het totale verkeer te limiteren tot 80-90%, zodat interactieve verbindingen niet al te zwaar hebben te lijden als tante Truus haard 10MB aan vakantiefoto's verstuurt, vanuit Barbados. Of je vader, 50 emails de deur uit doet a 1MB. 8)
Ik las net die link nog een beetje door maar staat niet echt in hoe ik die nat server opzet. Dat eerst straks. Die netinstall had ik gezien, maar geheid dat het een heel gedoe wordt om die bak het internet op te krijgen.

idd, poort 25 moet niet volledige bandbreedte krijgen in dit geval, tenzij de mail server op de machine zelf draait ooit, want intern kan ik wel wat mb's verzenden.

En zoals ik al zei over QoS: Dat is client-side zover ik het begrijp. En verder wil ik niet iets hoeven in te stellen op pc's buren (w98-ers) en die hebben geeneens QoS aan boord standaard. Maar met iptables2 ofzo, moet je dan ook QoS hebben?

Tis voor mij zo onduidelijk helaas die sites. Ik wil dus geen floppy distro hebben ofzo, gewoon een echte. Dan eerst een NAT router opzetten kijken of dat lukt, maar wel zo dat ik later die eenvoudig naar bandbreedte limiteren kan upgraden zegmaar, zonder dat alles wat ik instelde voor niets was en moet overstappen naar een ander "programma" in linux dat het verkeer verzorgd.

edit:
dat clarkconnect klinkt wel heel aantrekkelijk trouwens, makkelijk. Misschien beter voor een n00b om mee te beginnen? Of leer je er niks van?
Het is wel op red hat gebaseerd, dat vind ik wel minder; die stoppen met de support voor dat systeem :/ dus dat straks geen beveiligingsupdates meer...

Bij dat clarkconnect, wat is het verschil tussen de home en office?

[ Voor 12% gewijzigd door pierre-oord op 10-11-2003 15:23 ]

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 09:50

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

pierre-oord schreef op 10 november 2003 @ 15:20:
Bij dat clarkconnect, wat is het verschil tussen de home en office?
-IPsec VPN
-PPTP VPN
-Content filtering
-802.11b Wireless

http://www.clarkconnect.com/info/index.html ;)

Als je ClarkConnect wel ziet zitten, dan is FreeSCO toch ook wel wat voor je...

[ Voor 27% gewijzigd door styno op 10-11-2003 15:32 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• garp
  • Laatst online: 22-04 23:29
Home; gratis.
Office; Iets meer functionaliteit (Pptp VPN, IPsec, Wireless support), redelijk duur.

ClarkConnect 2.0 (2.1) is absoluut geschikt voor Linux n00bs (zoals ikzelf) die relatief goed op de hoogte zijn van netwerken/infrastructuur.

QoS is in dit geval server based, niet client based. De server inspecteert de ip-pakketjes die hij routeert en geeft vervolgens prioriteiten e.d. aan deze pakketjes.

Als je eenmaal een volledig ingerichte CK bak heb wil je er niet zo snel meer vanaf.

Kijk anders eens bij de features (http://www.clarkconnect.com/info/index.html)

Overigens zijn een paar features uit de Office versie al beschikbaar gemaakt voor de Home versie; zie de nieuwigheden in Home 2.1;

* Added content filtering
* Added wireless support
* Added German language
* Improved Samba support (home directories, permission checking, default shares)
* Improved network configuration
* Cleaned up installer graphics
* Simplified wireless configuration
* Added bandwidth limiting by TCP port number
* Fixed various bugs

[ Voor 45% gewijzigd door garp op 10-11-2003 15:37 . Reden: Extra informatie ]

• sphere

sphere

Debian abuser

STOP NOU!

Dat QoS draait op je linux bak. Met QoS + wondershaper zet je een dikke uitsmijter bij de deur, die voor je gaat bepalen welke pakketjes er naar binnen/buiten mogen op welk moment. Dit is dus server-side.

Hier merkt W98 dus helemaal niets van... althans, als het goed is merk je er juist heel veel van, je interactieve verbindingen zouden een flink stuk moeten opfleuren. Maar goed, je hebt niet extra software nodig op je clients om QoS te gebruiken! ('t is geen Microsoft :+).

• pierre-oord
Styno schreef op 10 november 2003 @ 15:29:
[...]

-IPsec VPN
-PPTP VPN
-Content filtering
-802.11b Wireless

http://www.clarkconnect.com/info/index.html ;)

Als je ClarkConnect wel ziet zitten, dan is FreeSCO toch ook wel wat voor je...
nah, ik moet óók VPN hebben natuurlijk. Contect filtering = firewall neem ik aan, ook nodig. En wireless, nou, er komt geen kaartje in, maar wel een accespoint waarschijnlijk...

Doe dan maar gewoon de volledige debian die ik binnen heb, de eerste iso. Ik moet nog even leren helaas *zucht* brand ik hem vanavond ff, en zorg ik dat die P-100 in elkaar zit. Ik kijk dan wel op de HCC dagen of ik nog wat moeilijk te vinden 16MB edo reepjes kan vinden (en hopen datie dat slikt dan nog)

• pierre-oord
sphere2 schreef op 10 november 2003 @ 15:30:
STOP NOU!

Dat QoS draait op je linux bak. Met QoS + wondershaper zet je een dikke uitsmijter bij de deur, die voor je gaat bepalen welke pakketjes er naar binnen/buiten mogen op welk moment. Dit is dus server-side.

Hier merkt W98 dus helemaal niets van... althans, als het goed is merk je er juist heel veel van, je interactieve verbindingen zouden een flink stuk moeten opfleuren. Maar goed, je hebt niet extra software nodig op je clients om QoS te gebruiken! ('t is geen Microsoft :+).
OOOOOOO

Ik heb hier onder XP toch ook de QoS packet planner staan, op drome enzo werd verzocht zelfs die geinstalleerd te hebben. Maar daar hoef ik me dus niks van aan te trekken, dat heeft enkel met advanced server bakken te maken?

oo, nou, kom maar op dan :D Ik wil het op de debian manier gaan doen. IIG goede support.

En eigenlijk met al de mogelijkheden van clarkconnect, dus ook dat ik VPN verbindingen kan opzetten naar mensen, en eventueel ook van die machine een VPN server kan maken (openVPN? van sourceforge).

Allemaal toekomst praat ;) maar ik wil dus graag debian gaan gebruiken, en ook die contect filtering die op de site daar nog bij office version staat is erg belangrijk; ik geloof dat ze daarmee bedoelen dat je ook requests van binnen naar buiten mee kunt blokkeren, en dat is weer een extra beveiliging tegen trojans die vage poorten gebruiken!

Is het nu dan het beste dat ik zo snel ik tijd heb debian ga installeren, met die paar install opties eerder genoemd? Of doe ik iets met QoS dan niet goed?

edit:
Nog even over dat VPN en ipsec enzo en clarkconnect: Gaat dat er over dat die dat niet kan routeren, of dat je geen VPN server op die bak kan maken? Anders wil ik het wel eens proberen; een andere PC speelt dan gewoon als VPN server.

[ Voor 8% gewijzigd door pierre-oord op 10-11-2003 18:22 ]

• odysseus
  • Laatst online: 07:15

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

pierre-oord schreef op 10 november 2003 @ 17:17:
Allemaal toekomst praat ;) maar ik wil dus graag debian gaan gebruiken, en ook die contect filtering die op de site daar nog bij office version staat is erg belangrijk; ik geloof dat ze daarmee bedoelen dat je ook requests van binnen naar buiten mee kunt blokkeren, en dat is weer een extra beveiliging tegen trojans die vage poorten gebruiken!
Wat jij bedoelt is content filtering en dat gebeurt meestal in combinatie met een proxy (en die wilde je niet). Vage poorten dichtzetten heeft weinig met content filtering te maken en kan je gewoon bereiken met een goede firewall - daarvoor gebruik je ipchains of (beter) iptables. Hiervoor zijn uitgebreide HOWTO's en voorbeeldscripts te vinden, dus daar moet je zonder problemen uit kunnen komen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Je kan wel een vpn server op een clarkconnect bak maken maar dan moet je wel wat sleutelen,althans als je de gratis versie hebt.
zie hier voor meer informatie.
dat gaat over het opzetten van pptp.

.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 19:43 ]

Verwijderd

Tja, iedereen zegt wel Debian maarzelf vindt ik Gentoo een hele goede distributie, ook voor dit soort dingen.
Mede doordat het in een commando geupdate kan worden en pakketten installeren gaat ook met één commando :)

Debian is niks mis mee, heb ik ook nog een tijdje gehad, toen nog perfect maar nu ik Gentoo heb geinstalleerd kan niks het meer vervangen :).

Verder zit er natuurlijk weinig verschil in, en als je een tutorial voor debian gevonden hebt kun je beter daarvoor gaan.

Mocht het dan niet lukken, kom ik evt wel even langs, het is nog geen eens 5 minuten fietsen...me email staat in mijn profiel >:)

• pierre-oord
rofl, ben jij al langer met linux bezig jo :)

Ik begin d'r net aan, m'n hardware deel is namelijk op peil :P

Ik zit nu Debian te installeren (wil een echte distro), het is net een windows wizard, beetje op enter rammen :P

Ik loop nu alleen denk tegen een klein probleempje aan: Er zitten nu 2x 3com 509b kaarten in de bak. (later wordt 1 ervan een 10/100 realtek, met de 3com werkt m'n adsl modem namelijk niet, heel vaag). Nu ben ik bang dat ik dan de kernel opnieuw moet gaan compileren ofzo zoals ik uit de installer begrijp. IIG heb ik een pakket voor de 3com geinstalleerd, en omdat ik geen irc nummertjes met die pnp kaartjes wist, gewoon maar enter geramd en hij vond een kaartje. Maar hoe installeer ik nu straks de 2e kaart? Is dat lastig? 2x hetzelfde kaartje...

En ik haalde content filtering even door elkaar idd, da's idd een proxy server die gewoon dingen kan filteren, zodat mensen niet allemaal warez etc gaan binnenhalen op bedrijf :P en dat heb ik hier niet nodig.

/me Die pentium (met 32mb mem, geen grotere als 8mb stuk heb ik hier :( ) is nu rustig aan het pruttelen.

edit:
mocht alles goed lukken straks op deze bak en ff weekjes zo draaien, dan gaat het gebeuren op de 1700+@2000mhz met 256DDR en 6,4 gig >:) . VNC werkt toch op op *nix ? Kan ik daar mooi wat dingen mee configgen, maar vooral natuurlijk FTP server die op afstand te beheren is, om de httpd.conf enzo te kunnen aanpassen als ik apache op die bak krijg, en een goede mailserver met webinterface, pop3 en smtp...

edit:
eergassie, ik weet niet hoeveel je ervan weet, maar als ik er echt niet meer uitkom dan zal ik zeker ff een mailtje droppen. Wat weet je allemaal van linux? Kun je compileren, ken je alle commando's etc? Of ben je GUI gebruiker? En je hebt zeker niet de cd's liggen van de nieuwste debian?

Ik heb nu dus alleen de 1e cd, maar heb maar enkele packages, en niet bijvoorbeeld "voor debian kun je beter wel nog een andere kernel installeren, een tsc-versie. Die kun je via APT gewoon kant-en-klaar installeren hoor. Geen gecompileer nodig." -package.

Kan iemand me iets meer uitleggen over wat ik waar vind? Anders moet ik al die 8 cd's gaan downloaden...

[ Voor 38% gewijzigd door pierre-oord op 10-11-2003 20:44 ]

Verwijderd

pierre-oord schreef op 10 november 2003 @ 20:23:
edit:
eergassie, ik weet niet hoeveel je ervan weet, maar als ik er echt niet meer uitkom dan zal ik zeker ff een mailtje droppen. Wat weet je allemaal van linux? Kun je compileren, ken je alle commando's etc? Of ben je GUI gebruiker? En je hebt zeker niet de cd's liggen van de nieuwste debian?

Ik heb nu dus alleen de 1e cd, maar heb maar enkele packages, en niet bijvoorbeeld "voor debian kun je beter wel nog een andere kernel installeren, een tsc-versie. Die kun je via APT gewoon kant-en-klaar installeren hoor. Geen gecompileer nodig." -package.

Kan iemand me iets meer uitleggen over wat ik waar vind? Anders moet ik al die 8 cd's gaan downloaden...
Een kerneltje compileren is geen probleem alhoewel de driver voor die rtl8139 kaartjes meestal als module wordt meegenomen.

En heb alleen een gui op mijn workstations staan, server draait alleen console :)

/edit:
Voor die debian cd's moet ik even kijken in mijn rekje... :)

/edit2:
Ik heb alleen cd 1, 2 en 3 maar ik geloof dat die genoeg zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 20:57 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 20:55:
[...]

Een kerneltje compileren is geen probleem alhoewel de driver voor die rtl8139 kaartjes meestal als module wordt meegenomen.

En heb alleen een gui op mijn workstations staan, server draait alleen console :)

/edit:
Voor die debian cd's moet ik even kijken in mijn rekje... :)

/edit2:
Ik heb alleen cd 1, 2 en 3 maar ik geloof dat die genoeg zijn
ah, mooi. 1,2,3 staat het belangrijkste op las ik, hoe hoger hoe minder boeiend de software.

Ik heb je al een mailtje gestuurd; ik kom er anders echt niet uit :P jij hebt vast ook iemand gehad die er wat verstand van had. Zijn het wel de nieuwste versies? (3.0 r1 geloof ik?)

edit:
Misschien komt er op mijn PC ook ooit nog eens een linux met GUI. Probleem voor mij is dat er zo weinig op draait kwa spellen (of je moet het emuleren, enige opties, maar loopt het dan nog wel goed kwa performance) en eventueel office, ik wil wel álle mogelijkheden hebben van excel enzo. Maar da's voor later, eerst eens kijken of die server wil :)

Overigens heb ik naast de linux bak een laptop en normale PC staan, dus werken gaat snel opzich :)

[ Voor 24% gewijzigd door pierre-oord op 10-11-2003 21:11 ]

• sphere

sphere

Debian abuser

Je hoeft niet 7 isos van woody te leechen om Debian te kunnen gebruiken hoor. Heel veel zut staat al op de eerste iso, maar je kan ook gewoon alles leechen op het moment dat je het nodig hebt met apt-get install <package>

Lees man apt-get ff.

• pierre-oord
sphere2 schreef op 10 november 2003 @ 22:05:
Je hoeft niet 7 isos van woody te leechen om Debian te kunnen gebruiken hoor. Heel veel zut staat al op de eerste iso, maar je kan ook gewoon alles leechen op het moment dat je het nodig hebt met apt-get install <package>

Lees man apt-get ff.
Ik zal kijken, ik las idd van dat online downloaden enzo. Eerst eens het netwerk aan de gang krijgen, en kijken of ik kan downloaden :P. Kun je een browser installeren in een kale linux zonder GUI eigenlijk?

Verwijderd

Ehm ja met lynx, een text based browser :)

Maarre ik denk dat je dit wil om packages te downloaden?....In dat geval laat de browser maar achter wege, dat doet apt-get al voor je....

Verwijderd

Beste Pierre.

Ik (en velen met mij denk ik) waardeer je enthousiasme voor Linux.

Desondanks is het raadzaam om zèlf op "Linux-ontdekkingsreis" te gaan, en proberen in te gaan zien hoe een Linux systeem in elkaar zit. Als je je afvraagt wat voor jou de beste distributie is kun je het beste eens een beetje inlezen in "Welk OS (bv. linux distro) moet ik nemen".

Verder is het denk ik niet de bedoeling om je vorderingen op het installatiepad stap voor stap met ons te delen en te overleggen. Wanneer je echter tegen een probleem aan loopt wat je echt niet opgelost krijgt, dan zijn er hier een heleboel mensen die graag met je meedenken.

Enne, een grafische browser vereist minimaal een X-server en gdm ( een windowmanager als Gnome, XFCE, etc is ook erg handig). Volgens mij is het trouwens helemaal geen schande of zo om een grafische desktop op een server geïnstalleerde te hebben. Alleen wanneer jij dat nodig acht schakel je dan door naar runlevel 5 om het eea. te downloaden, browser etc. Wanneer je klaar bent geef je een telinit 3, en klaar ben je.

suc6!

Verwijderd

pierre-oord schreef op 10 november 2003 @ 20:23:
VNC werkt toch op op *nix ? Kan ik daar mooi wat dingen mee configgen, maar vooral natuurlijk FTP server die op afstand te beheren is, om de httpd.conf enzo te kunnen aanpassen als ik apache op die bak krijg, en een goede mailserver met webinterface, pop3 en smtp...
VNC werkt ook op *nix, maar dat is alleen bruikbaar als je toch met een GUI gaat werken. Ook via ftp je config files als httpd.conf bijhouden lijkt me niet zo heel handig. Beter kan je hiervoor ssh gebruiken om vanuit je windows desktop je linux bak te besturen via de commandline ...

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 23:36:
[...]

VNC werkt ook op *nix, maar dat is alleen bruikbaar als je toch met een GUI gaat werken. Ook via ftp je config files als httpd.conf bijhouden lijkt me niet zo heel handig. Beter kan je hiervoor ssh gebruiken om vanuit je windows desktop je linux bak te besturen via de commandline ...
Jah, zonder GUI ben ik dat idd van plan.

En ja, reply hiervoor heeft gelijk, ik ga wat boeken halen bij bibliotheek, daar hebben ze best veel van staan (eerder gehaald, maar door tijd niet eens gelezen :o )

Ik hoopte eigenlijk dat jullie me dé guide zouden kunnen geven waarin rustig staat uitgelegd hoe je een router maakt, en dan op de volgende manier:

1) Eerst maak je een nieuwe directory aan. Doe X om de inhoud van een dir te bekijken, en typ X op een nieuwe dir te maken.
2) Kopieren nu x.x naar x door in te typen "copy X X"

op die manier ;) zodat ik ook nog de commando's leer. Misschien dat die eergassie eens tijd heeft om hier te kijken.

Hoe hebben jullie het geleerd? Door iemand anders? Of echt door het lezen van een boek? Is er nog een boek dat jullie aanraden? (Een speciale voor debian, zonder GUI?).

O ja, en ik gebruik op die server bak dus geen GUI omdat het om een P-100 met 32MB mem (dat upgrade ik later nog) gaat. Als het ooit goed gaat werken, dan overweeg ik ook m'n grote server erop te laten overstappen.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:01
Er is hier wat onduidelijkheid over het begrip QoS, ik zou deze term gewoon links laten liggen want het wordt te algemeen gebruikt.

Ik ben zelf enthousiast gebruiker van traffic shaping onder linux. Het vergt wel een tijdsinvestering, maar het is allemaal niet zo moeilijk als je er stap voor stap aan begint.

Zelf had ik ook geen ervaring met linux (inmiddels wel). Dit was mijn leerpad:

1. Debian installeren (netwerkinstallatie, heb je 4 floppy's + internet voor nodig)
2. Zelf een kernel compileren (dit is nodig om een NAT router te bouwen)
3. Router werkend krijgen
4. Traffic shaping opties in de kernel toevoegen
5. Traffic shaping configureren

Al met al heeft de traffic shaping mij menig avondje gekost.
Nog een belangrijke tip: je huidige situatie is een werkende situatie. Plaats nooit te snel je "pruts" linux server als vervanging voor je huidige setup, want als er dan iets mis gaat of iets essentieels lukt je niet dan kun je snel gefrustreerd raken.

• pierre-oord
MetHod schreef op 11 november 2003 @ 09:21:
Er is hier wat onduidelijkheid over het begrip QoS, ik zou deze term gewoon links laten liggen want het wordt te algemeen gebruikt.

Ik ben zelf enthousiast gebruiker van traffic shaping onder linux. Het vergt wel een tijdsinvestering, maar het is allemaal niet zo moeilijk als je er stap voor stap aan begint.

Zelf had ik ook geen ervaring met linux (inmiddels wel). Dit was mijn leerpad:

1. Debian installeren (netwerkinstallatie, heb je 4 floppy's + internet voor nodig)
2. Zelf een kernel compileren (dit is nodig om een NAT router te bouwen)
3. Router werkend krijgen
4. Traffic shaping opties in de kernel toevoegen
5. Traffic shaping configureren

Al met al heeft de traffic shaping mij menig avondje gekost.
Nog een belangrijke tip: je huidige situatie is een werkende situatie. Plaats nooit te snel je "pruts" linux server als vervanging voor je huidige setup, want als er dan iets mis gaat of iets essentieels lukt je niet dan kun je snel gefrustreerd raken.
Dat weet ik, daarom laat ik eerst een P100 werken.

Maar heb je van deze aanwijzingen een handleiding op internet?
Installeren doe ik nu met 2 floppy's en CD1. Het lijkt nu trouwens alsof de installatie 10x langer duurt als gisteren, maar ja. Hoe compileer ik een kernel, etc. Guide, plz :D

• JaQ
  • Laatst online: 00:09

JaQ

hier heb jij je guide.

Er zijn denk ik nog maar 10.000 topics* hier over hoe je debian installeerd, hoe je een kernel bakt onder debian etc. Dat je niet met google zoekt, bijvoorbeeld naar installatie handleiding binnen nederlandse pagina's?, zodat dit je eerst hit is (en nee, deze zoektermen had je toch echt wel kunnen bedenken lijkt mij?), moet je zelf weten, maar dat je niet eens de faq van een forumdeel leest voordat je begint te vragen is toch wel bijzonder.

Misschien dat een product als clarck-connect wel zo wijs voor je is, aangezien je dan niet meteen veel over linux hoeft te leren (en te lezen dus). je hebt dan snel de oplossing die je wilt. Vervolgens kan je een partitie op je workstation gebruiken om linux te leren (dualboot anyone?) zodat je op je dooie akkertje alles kan uitzoeken en nalezen. Uiteraard is dit een van de plekken op het internet waar je vragen kan stellen als je een probleem hebt met je linux installatie. Dat doe ik zelf ook (en ook niet altijd van een briljant niveau), maar ik denk dat er in NOS toch iets sneller UTFS (in wat voor benaming dan ook) geroepen wordt (en terecht naar mijn mening, moet in P&W eigenlijk ook eens gebeuren).

* schatting

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Arnout
DrFrankenstoner schreef op 11 november 2003 @ 18:40:
hier heb jij je guide.

Misschien dat een product als clarck-connect wel zo wijs voor je is, aangezien je dan niet meteen veel over linux hoeft te leren (en te lezen dus).
DrFrankenstoner brengt het misschien ietwat bot maar er zit een kern van waarheid in. Behalve het bovenstaande dan; Debian is goed te doen en ik heb 't ook met de guide achter de link gedaan, ging prima. Je hebt alleen een goede internetverbinding + DHCP voor nodig. Suc6. :)

• pierre-oord
Ik zit druk te lezen op internet hoor, al een langere tijd... Debian installeren lukt ook wel, maar het gaat er mij om dat ik het GOED installeer, dus met de goede packages.

En wat DrFrankenstoner zegt is echt onzin... ik wil JUIST wat leren, in plaats van die standaard pakketten gebruiken. Als DrFrankenstoner het zo goed weet, WAAROM LEES DIE HET TOPIC DAN NIET EERST DOOR. En een dual boot heb ik al gehad, maar ik gebruik nu de volgende configuratie, wel zo handig:
-Eigen workstation om dingen op te zoeken en te lezen.
-Oude laptop om straks te checken of NAT en regels op linux bak werken.
-En de linux bak natuurlijk.

Mijn eigen bak heeft geen 2 netwerkkaarten, kan ik ook niet laten routeren en dingen lezen en testen tegelijk.

Ik draai altijd dualboot :Z, XP & 2K, en ook weleens linux erbij gehad, maar dan met GUI en ik ben er toen nog niet zo mee verder gegaan.

Die guide is wel aardig, alleen is het een oude installatie, en gaat het via netwerk wat ik dus niet doe.
Zo zit ik nu met iets vaags; een scherm wat ik bij de eerste omstallatie volgens mij maar kort had, maar wat nu al zo een uur zo staat:
------------------
Please wait
The installation program is building a list of all
directories containing a file "images-1.44/rescue.bin" that
can be used to install the kernel and modules.
-------------------

De CD lees wel af en toe, ik vermoed dat dit toch zo hoort en het gewoon een intensief proces is voor de oude CPU, en dat ik eerst de tijd vergeten ben :? Of hoort dit gewoon heel snel te gaan, en dit die PC nu in een loop vast?

Voor andere mensen die topics zoeken:
op http://www.iptables.org/ staat veel nederlandstalige info over het regelen van firewall regels. En ik kom net op deze pagina, en daar staat als ik zo lees op hoe je een NAT router maakt. Ik ga lezen.

En van die reacties als DrFrankenstoner kunnen natuurlijk achterwege blijven; ik ben blij dat anderen dat wel begrijpen, en het topic lezen :) thx tot nu toe mensen :)

edit:
die guide ziet er toch wel aardig uit, lijkt toch best op de nieuwere, ik pak hem erbij

Edit: Die laatste site die ik gaf van yolinux, daar staat dit:
route add -net 192.168.10.0 netmask 255.255.255.0 gw XXX.XXX.XXX.XXX dev eth1
Where XXX.XXX.XXX.XXX is the gateway to the internet as defined by your ISP or network operator.
Dat is nodig na het configgen van iptables. Als ik straks linux heb geinstalleerd en alles gaat lukken, vraag ik me dit af:Als m'n internet provider, Demon, van gateway wijzigd ligt het internet eruit... en ik krijg steeds mailtjes dat hun IP adressen van mail servers weer eens zijn gewijzigd, en of je ajb de hostnames wilt gebruiken. Nu krijg ik alles per DHCP van hun, de DNS-en, gateway. Die worden aan m'n netwerkkaart toegekend. Is er dan niet iets dynamisch in te stellen? Ik zoek heus wel hoor, maar als iemand hierop een kort antwoord heeft.

--------------------------------------------------------------------------

Okee mensen, een nieuw probleem; dat scherm met:
----------------------
Please wait
The installation program is building a list of all
directories containing a file "images-1.44/rescue.bin" that
can be used to install the kernel and modules.
--------------------------
In een grafische ascii voorstelling staat nu al 4 uur voor m'n neus. Het scherm ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nos/DesktopLinux/Reviews/odysseus/Debian/snapshot41.png
Plaatje komt uit de faq. Dat please wait moet in de titelbalk, en die tekst erin. Waarom gaat die niet door? Is m'n cd (plots?) kapot, terwijl die het eerst wel deed? Of is dit een ander vaag iets wat meer mensen hebben gehad, maar niks gevonden @ GoT of google met delen tekst uit dat venster.
CD speler spint af en toe op en hd ratelt dan ff, en dan begint het weer opnieuw na een halve minuut. Eerst duurde de installatie een uurtje ofzo... nu al 4 uur hier aan het loopen; iets is niet goed.

Ik heb gek genoeg helemaal niks veranderd, behalve een PCI netwerkkaart die ik heb toegevoegd. Maar dát mag toch niks uitmaken?

Het schiet niet op zo ;(

[ Voor 40% gewijzigd door pierre-oord op 11-11-2003 23:28 ]

• JaQ
  • Laatst online: 00:09

JaQ

Beste pierre-oord,

Ik heb het hele topic gelezen en dat is dus precies de reden van mijn reactie. Misschien is de reactie wat botter dan dat je verdient, aangezien je wel enthousiast bent (en dat moet ook), maar het uitzoeken van welke packages je wel of niet moet installeren om een goede router met firewall en trafic shaping (want dat wil je volgens mij) in elkaar te sleutelen is toch echt een uitzoekklusje waar je uit zou moeten komen en waar je de sites nog maar 2 keer voor zijn gewezen in dit topic.

je vind zelf steeds meer info, maar wel op diep niveau. Zoek je niet te moeilijk? Eerst je linux aan de gang krijgen en dan eens naar routing gaan kijken is misschien een iets logischer volgorde. Uiteraard ben ik ook alleen maar een dom persoon die zijn eigen firewall, routing en servers op debian heeft draaien in een productie omgeving te Amsterdam, dus zoveel weet ik er nou ook weer niet vanaf. Thuisgebruik is misschien wel iets te moeilijk voor mij. :+

Voor het installeren van Debian is je al eerder in dit topic aangeraden om de bootfloppies methode te gebruiken. Dat is niet voor niets. De hoofdreden (m.i. tenminste), is omdat je dan de nieuwste packages meteen geinstalleerd hebt en een kaal systeem hebt. Lekker makkelijk beginnen dus zonder dingen die je niet nodig hebt. Bovendien is het nog minder downloaden ook (1 x 116 MB zeg ik uit mijn hoofd) en daarna alleen nog maar .deb's downloaden die je nodig hebt. Daar heb je geen browser (dus ook geen gui) voor nodig, maar apt. Misschien dat je het van mij nu niet wilt aannemen, maar ik denk dat de bootfloppies methode (die overigens ondertussen een kleine cd zijn, alleen de methode heet nog steeds bootfloppies, dat is historisch zo gegroeid) de manier is die je zoekt. Je moet dus alleen een internetconnectie aan die bak kunnen geven (dhcp is niet eens nodig, statisch kan volgens mij ook)

Als je op die manier je systeem op hebt gezet, zou je eens rustig kunnen gaan grasduinen in de manual die ik je wees (deze dus) Daar staat netjes van alle onderdelen in wat ze doen, hoe je ze installeerd etc. Lees in ieder geval het stuk over apt, want apt heb je echt nodig. Daarna zou je met apt een nieuwe kernel kunnen installeren (en dus niet zelf compileren. Dat kan uiteraard wel, maar dan moet je weer een lading lezen en leren wat je in eerste instantie best over kan slaan). Welke je exact nodig hebt weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar daar is documentatie plenty over.

Je schreef eerder in je topic trouwens dat je eigenlijk een soort "stap voor stap" manual zocht, waardoor je meteen een beetje unix leerde. Ook werd je gentoo aangeraden om eens naar te kijken. Volgens mij heb je dat niet gedaan (maar daar kan ik me in vergissen). De installatiemanual van gentoo is namelijk precies dat. stap voor stap je systeem opbouwen met uitgekauwde commando's. Een heel systeem compileren op een P100 is echter geen grapje, ik raad je in dat geval aan om voor een stage3 tarbal te gaan, zodat je zo min mogelijk hoeft te compileren. (maar dat moet je uiteraard zelf weten).

offtopic:
Ik wil nog even terug komen op mijn eerste reactie. Als je goed leest wat er staat,is het precies wat je de hele tijd vraag, namelijk manuals over debian en trafic shaping. Ik ben vooraan begonnen. Je bent aardig overtuigd van je eigen kunnen en je denkt serieus dat je
wel even een linux install op "the hard way" in elkaar sleutelt. Uiteraard ben ik lang niet zo briljant als jij, dus heb ik er heel meer moeite voor moeten doen. Het zal wel komen omdat ik geen 16 meer ben en wat overdag afgeleid wordt door werk (dba, db-design en wat unix sysadmin werk) Uiteraard ben ik niet perfect en stel ik ook vragen die ik zelf had kunnen uitvinden. Alleen daar probeer ik GoT niet voor te gebruiken. De mensen in NOS kunnen dat over het algemeen niet zo heel goed waarderen als je niet goed zoekt en eigenlijk vraagt of iemand even stap voor stap compleet wil voorkauwen hoe je dat moet doen. Om eerlijk te zijn verbaasd het me nogal dat ik nog kan reageren in dit topic (is moto-moi een paar dagen vrij of zo? :+).

edit:

ik zie net trouwens dat je nog maar sinds Februari op zoek bent. Grappig dat je daar ook al naar freesco en clarconnect werd verwezen.

[ Voor 3% gewijzigd door JaQ op 12-11-2003 03:50 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• pierre-oord
Deze reply van je komt al wat vriendelijker over :)

Ik weet niet waar ik naar op zoek ben sinds frebruari? Je bedoelt bandbreedte limiteren?

Je schrijft een mooi stukje, ik zie nu ook meteen een voordeel van zo'n netwerk installatie behalve dat het lang duurt: Je hebt nu meteen de nieuwste packages. Kijk, ik dacht dat die op de cd niet zo snel zouden verouderen, maar het is idd geen windows ;)

Verder heb ik uitgevonden waarom debian blijft hangen bij dat scherm: En was een hardware confict. Ik kreeg weleens bij HDDC meldingen van een IRQ probleem bij m'n cdrom speler. Toen dacht ik aan de nieuwe realtek netwerkkaart die meestal IRC10 pakt. Na handmatig instellen in bios heb ikhet scherm in <1 sec gepasseerd :) .

Diegene die over dat tentoo begon, die ken ik iets beter, hij woont in de buurt. Ik zei dat het installeren idd makkelijk ging, veel automatisch enzo. Maar ik wil niet alleen een router opzetten, ik wil óók leren hoe dat onder de motorkap werkt; ik ben nog steeds blij dat ik met DOS 3.30 ben begonnen, en niet meteen in Win95 oid.

Natuurlijk doe ik niet zo even een linux install "the hard way". Maar wat heb ik eraan als ik tussen 10 distributies alle verschillen moet gaan vinden in het begin. Ik leer het liever goed. Kijk, een kernel compileren laat ik liever even zitten, zeker op die pentium bak want dat zal dan wel ff duren.

Overigens, de dikgedrukte en van jouw over een kaal systeem, dat heb je toch ook als je alleen de nodige packages installeert? Of zie ik wat over het hoofd?

Ik heb dus wel kennisgemaakt (eerder ook al) met de linux prompt, en vandaar dat ik de commando's enzo zoek over een NAT routing.

Overigens, ik beloof hierbij plechtig, en daar mogen jullie mij op terugwijzen, dat áls ik die router aan de gang krijg met bandbreedte limiteren, dan zal ik daarvoor een nederlandse guide schrijven :) en zo een hoop andere newbies helpen. Ik vind het niet erg om n00b te zijn, maar wil er wél snel vanaf, en dus niet "the easy way" met een freesco bak oid. Op deze manier kan ik nog meer met linux doen later.

Ik hoop dat ik eruit kom :) maar zo eenvoudig is het niet voor iemand die plots allemaal linux termen naar zich toe krijgt geslingerd.

edit:
En dat de modjes deze openlaten zal komen omdat dit een faq-able verzameldraadje zal gaan worden ;) jullie vinden het toch hoop ik niet erg als ik hier mijn probs post? Ik beloof een guide te maken :)

[ Voor 6% gewijzigd door pierre-oord op 12-11-2003 09:25 ]

Verwijderd

CBQ is een goed progie!!!

• pierre-oord
:?

edit:
Woei, weer een mooie pagina gevonden met stap voor stap nat router, en dat lijkt heel erg mee te vallen :P ipmasq installeren en het lijkt al te werken. Zo nog wel ff leren, maar dan doen. De PC heeft net z'n base packages gedownload, en is die nu aan het installeren. Ik moet zeggen dat dat aansturen van de netwerkkaart enzo in het zo vroege stadium van de installatie erg soepel verloopt :Y) valt me erg mee. Die pagina is trouwens http://users.pandora.be/p...working/debianrouter.html

edit2
WOEI
Hij routert! hij routert!

Ik ben blij, alles is gelukt, ik kan nu vanaf m'n laptop door m'n linux bak heen naar m'n server pingen.

Dus Laptop --> Linux NAT router --> Server windows kerio --> internet

Als ik nu m'n server ping, heb ik aangezet dat die packets met ICMP moet loggen, dus ook ping. Als ik nu op m'n laptop ping naar m'n externe internet IP adres, zie ik nu requests komen van 192.168.0.50 , het ip van de linux bak.

Betekend dit dan ook dat NAT goed werkt? Ik ben het laten werken door dit in etc/network/options te zetten: ip_forward=yes

Is dit dan nu NAT? Ik neem aan van wel, omdat ik anders het IP van de laptop in de log van kerio had gezien ipv de linux bak?

Ik heb alleen een klein probleem. Op http://www.tldp.org/HOWTO...rtc.iproute2.explore.html staat het commando "ip". Dat werkt bij mij niet; "bash: ip: command not found"
Staat het soms niet in het "path" net zoals bij dos? Ik kon geen zoekfuctie vinden. Ik gebruik ook MC nu, net NC van vroeger, werkt wel zo snel :)

[ Voor 123% gewijzigd door pierre-oord op 12-11-2003 18:33 ]

• Arnout
ip maakt onderdeel uit van iproute2 wat je als package kan installeren met apt-get.

Je router doet nu inderdaad NAT.

Wil je bandbreedte gaan beperken (zie topictitel ;)), dan ben je er nog niet.
Daarvoor zul je netfilter support in je kernel moeten opnemen. En kun je met iptables gaan werken, i.p.v. het verouderde ipchains wat je nu waarschijnlijk gebruikt. :)

• pierre-oord
MetHod schreef op 12 november 2003 @ 19:36:
ip maakt onderdeel uit van iproute2 wat je als package kan installeren met apt-get.

Je router doet nu inderdaad NAT.

Wil je bandbreedte gaan beperken (zie topictitel ;)), dan ben je er nog niet.
Daarvoor zul je netfilter support in je kernel moeten opnemen. En kun je met iptables gaan werken, i.p.v. het verouderde ipchains wat je nu waarschijnlijk gebruikt. :)
Ik zit daar nu onwijs mee te stoeien maar ik kom geen stap verder ;( gebruikt die nu dus die kettingen, ik wil tabellen :)

Maare, iproute2 zou erop moeten staan. Ik weleens dat commando uitvoeren dat dingen download, kijken of dat helpt.

edit;
met apt-cache search iproute2 krijg ik als resultaat alleen "ipmenu, a cursel iptables/iproute2 GUI' heb ik daar nog wat aan?

Er staan onder iptables nog meer GUI's. Is dat een GUI in ascii, of voor kde of grome oid?

ik zie ook firewall-easy, is dat nog wat, of is dat onzin.

Ik ga wel iptables downloaden, ik zie wel wat er gebeurd :P

Maar dat limiteren wordt nog een hele kunst geloof ik. Iedere hulp kan ik gebruiken! iig kan ik nu op internet met de bak enzo :)

edit2:
Als ik typ apt-get iptables krijg ik: "E: Invalid operation iptables"
Gaat iets niet goed..

edit3:
Als ik typ "iptables" krijg ik iets met de opties ervan. HEt is versie 1.2.6a. Het staat dus al geinstalleerd.

edit4:
m'n netwerk ligt er gewoon uit :S

Misschien heb ik iets gedaan waardoor er iet sniet goed staat. Af en toe kreeg ik niet op m'n scherm wat regels die zeiden dat een connectie naar de pc op een poort geweigerd was....

o_O

hulup, die regels komen zelfs in nano over het scherm! kan ik niks meer typen :S

mmm,gaat lekker. Als ik nu iptables typ zegtie of m'n kernel dat wel heeft geinstalleerd, en een grappig stukje "iptables, who?"

Alleen als ik de interfaces uitschakel krijg ik geen meldingen meer. Interfaces staat standaard ook uit. IP"s zie ik ook niet meer met ifconfig dan, alleen met mac adres.

*zucht* ik wil die bak best nog eens installeren hoor, lekker vers, maar ik zou het zó fijn vinden als iemand me dan kan helpen met hoe ik de commando's moet gebruiken.

Ik wil dus routen met iptables. En ik wil de up en download snelheid naar bepaalde ip adressen beperken, met verschillende waardes.
Dus iets van:
Standaard iedereen 10k up 30k down
IP adres die en die 20k up en 60k down
IP adres x 10k up & 50 k down

Op die manier. En natuurlijk een firewall (packet filter is toch zelfde?) om alle poorten te blokkeren, en alleen degene die ik toesta te gebruiken. Ook moet ik nog kunnen portmappen, zodat m'n mail, www, http, ftp, http@81 ook gewoon doorkomen...

[ Voor 70% gewijzigd door pierre-oord op 12-11-2003 20:48 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik denk dat je beter eens goed naar de howto's kunt gaan kijken, zoals ook in de NOS policy - updated 01/04/03 staat aangegeven.

Want dit soort dingen zijn wel erg basic hoor ;)

Slotje.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.