Stoffen bestaan uit moleculen, ionen of atoomroosters.
Deze bestaan uit atomen.
Atomen bestaan uit een kern, die bestaat uit positief geladen protonen en neutrale neutronen. Om deze kern 'zweven' negatief geladen elektronen.
Elektronen zijn voor zover bekend elementaire deeltjes. Protonen en neutronen bestaan uit quarks. Er zijn zes 'smaken' quarks: top, bottom, up, down, strange, charm. Quarks bestaan in 3 'kleuren': rood, blauw, groen.
Verder zijn er nog materiedeeltjes als neutrino's (nauwelijks wisselwerking met andere deeltjes).
Er werken vier krachten in ons universum.
1) Zwaartekracht. De zwakste van alle krachten, maar wel degene met veruit de langste draagwijdte. De lading van de zwaartekracht is massa. Quarks (en dus protonen en neutronen) en elektronen hebben massa en trekken elkaar aan. Dit is alleen bij grote objecten meetbaar, omdat de kracht zo klein is. De zwaartekracht wordt misschien overgebracht door het wisselwerkingsdeeltje genaamd 'graviton'.
2) Zwakke kernkracht. De een-na-zwakste kracht, en met een zeer beperkte reikwijdte. Als ik me niet vergis is de lading van deze kracht 'smaak'. Quarks hebben een smaak en wisselwerken dmv deze kracht op elkaar. Zij is, geloof ik, verantwoordelijk voor bepaalde vormen van radioactiviteit. De kracht wordt overgebracht door W+, W- em Z0 deeltejs.
3) Electromagnetische kracht. De lading hiervan is electrische lading. Protonen en elektronen hebben deze en trekken elkaar aan/stoten elkaar af. Deze kracht zorgt ervoor dat atomen en molekulen bij elkaar blijven. Ze wordt overgedragen door middel van fotonen.
4) Sterke kernkracht. Veruit de sterkste van alle krachten heeft deze als lading 'kleur'. Quarks hebben kleuren en trekken elkaar daardoor aan. Deze kracht zorgt ervoor dat atoomkernen bij elkaar blijven. De kracht wordt overgedragen door gluonen, waarbij met het uitzenden en ontvangen van gluonen de kleuren van quarks steeds wisselen.
Nota bene: 'Kleur' en 'smaak' hebben niets te maken met wat jij normaal onder kleur en smaak verstaat. Ze zijn gewoon zo genoemd door een stelletje vage natuurkundigen.
Is dit wat je wou weten?
Lord Daemon
PS. Onzingast, als je niets te zeggen hebt, zeg dan niets.