Toon posts:

[EDO RAM] Welk type is dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het stikkertje staat:

IBM 256MB 50ns (32Mx72) 3.3V H E

FRU: 01k7369
OPT: 01k8046
SAM 906

Hij heeft 18 chips aan beide zijden + aan allebij de kanten een klein chipje in het midden.

Een kennis had dit reepje in zijn pc gestopt die schijnbaar alleen maar sd-ram slikte. Ik wilde even kijken wat voor type geheugen het was. 'k heb echt alles geprobeert om er achter te komen.

Als ik zoek op "01k7369" of "01k8046" dan vind ik alleen een "PCs 1GB EDO ECC Memory Kit" van 4*256mb

Ook vond ik dit veel te dure reepje dat niet eens lijkt op die ik in mn handen heb:
http://www.shopping.com/xPF-IBM_256_MB_EDO_RAM_01K8046

Dit edo ram werkt op 3.3V. Daarom vraag ik me ook af of hij nog wel werkt omdat hij dus in een sdram slot heeft gezeten.
Ik kan hem zelf niet testen omdat ik geen pc heb staan waar EDO ram in kan.

Is er iemand die meer info over dit reepje heeft?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

omdat hij dus in een sdram slot heeft gezeten.
En het gaat om een 72pins Registred ECC EDO geheugenreepje @ 3,3V :? Hoe heeft hij dat reepje in een SDRAM slot gekregen? 8)7

Maar wat wil je nou exact weten? Of het reepje werkt??

Anyway, kijk verder ook eens in de FAQ van dit subforum. Daarin vind je een linkje naar de RAM FAQ, waarmee zeker een wereld voor je zal opengaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het even iets duidelijker uit leggen:

Volgens het stikkertje dat er op zit is het idd een "72pins Registred ECC EDO geheugenreepje @ 3,3V " dat er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://a1964.g.akamaitech.net/f/1964/452/24h/sc.dealtime.com/cctool/PrdImg/images/pr/177X150/00/01/34/09/f6/20187638.JPG

Maar als ik goed naar het reepje kijk (en daar hoef je niet eens goed voor te kijken) zie ik dat hij er totaal niet op lijkt.

Hij heeft namelijk 18 chips aan beide zijden + aan allebij de kanten een klein chipje in het midden. En als ik de pinnetjes tel kom ik uit op 168 pins.

Kortom, ik weet niet of het nu echt edo ram is.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Volgens mij heb je 168pins EDO RAM. Dat bestaat ook. Is niet zo nieuw meer, maar werd veel gebruikt in Pentium Pro systemen.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

je hebt denk ik in ieder geval een mobo nodig die ecc geheugen slikt, ik kom steeds uit op ECC buffered 3,3 volt

Verwijderd

Topicstarter
Die prijzen bevallen me wel... toch leuk als je er nx voor hebt betaald :)

'k Zal vanmiddag even op mijn werk kijken of we nog een mobo hebben liggen die EDO ram slikt..

Nu hopen dat hij nog werkt. (is die kans groot?, omdat hij namelijk in een gewoon sd bankje heeft gezeten)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wij hebben hier servers draaien (Compaq Proliant 7000) waarin ook 168 pins geheugen zit waarop EDO chippies zitten. In die tijd (1999) was er nog niks anders. Omdat het geheugen eigenlijk te traag is voor de PII 450 Xeon, moet het geheugen per 2 modules geplaatst worden zodat het als dual channel gebruikt wordt.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Beetje jammer dat ik er dan maar 1 reepje van heb. :'(
Is dit geheugen nu nog wel wat waard?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's afhankelijk van het chipset hoor :)

Wat betreft de prijs: kijk eens rond op ebay/marktplaats voor vergelijkbare producten :Y)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BalusC schreef op 10 november 2003 @ 10:05:
[...]
En het gaat om een 72pins Registred ECC EDO geheugenreepje @ 3,3V :? Hoe heeft hij dat reepje in een SDRAM slot gekregen? 8)7
Foei, die 72p slaat op het aantal bits :o

64b+8 parity bits, en dat hoort bij een 168p module :z

Verder wat het module betreft, eea wordt bepaald door of het buffered of registered is. Ik zou gokken op buffered, dan heb je een 256MB buffered EDO 3.3V 168p DIMM van 256MB te pakken. Dat soort reep werd vaak in Pentium Pro servers gebruikt en is nog vrij veel waard. Toevallig kwam ik van het weekend een 64MB buffered EDO 5V 168p DIMM tegen waar een winkel EUR 30 voor vroeg. Nu was 64MB daarvoor een beetje duur, maar gezien jouw 256MB module vier keer zo groot is, kun je uitgaan van zeker iets van EUR 50, maar misschien nog meer als je een koper kunt vinden die het zoekt.

In ieder geval heb je er geen twee of vier van nodig, vrijwel elke mobo die met deze krengen uitgerust kan worden heeft een 64b geheugenbus, dus kun je ze enkel plaatsen (alleen sommige zeer high-end chipsets doen aan interleaving met een 128b bus)

Rust slechts een vraag: als het buffered is zou je het helemaal niet in een unbuffered 3.3V DIMM slot (zoals op de meeste PC mobos zit) kunnen steken omdat de keying anders is. Kijk maar eens in de RAM FAQ voor uitleg, maar als het daarin paste zou het wel eens registered kunnen zijn, en dan is het een anders verhaal...

Registered EDO kun je gewoon in een LX/BX mobo stoppen, die 168p DIMM slots zijn niet specifiek SDRAM hoor, en 50ns wil rustig op 100MHz draaien :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1