Toon posts:

Criteria voor kennis software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een onderzoek te doen naar criteria waar een softwarepakket (bestaand of niet) aan moet voldoen. De software is bedoeld als ondersteuning van een zogenaamde kennisbrug.

Met kennisbrug bedoel ik metaforisch een brug tussen twee wallen. De ene wal is een kennis-instelling (school of onderzoeksinstituut) en de andere wal is de praktijk (een basischool-leraar, een verpleegafdeling).
Kort gezegd dus een brug tussen praktijk en kennisinstituut.

Ik wil onder meer onderzoeken welke informatiestromen er over deze brug zouden gaan met betrekking tot kennisuitwisseling en kennisontwikkeling. Maar mijn vraag is dus: wanneer je een softwarepakket hiervoor zou willen gaan gebruiken, waaraan zou dat pakket dan allemaal moeten voldoen? Schiet jou zo een criterium te binnen?

Verwijderd

Wat heb je zelf al bedacht?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-09 10:35

Boss

+1 Overgewaardeerd

Uitenidelijk zal je terechtkomen bij een wisselwerking tussen vraag en antwoord. Die dingen moet je dus gaan registreren.
En omdat je alles moet kunnen traceren, moet je bijhouden wie de vragen gesteld heeft, en wie het antwoord.

Om alles goed te kunnen terugvinden zal je vragen moeten kunnen indelen op categoriën (en eventueel sub categoriën). En omdat een vraag op meerdere categoriën van toepassing kan zijn moeten dat er dus weer meerdere zijn.

Er moet een functionaliteit in zitten om beheerders in te stellen die vragen kunnen toewijzen aan antwoorders. Antwoorders kunnen zien welke vragen er voor ze open staan. Er moet rapportage in zitten zodat je kan zien hoeveel openstaande vragen er zijn en wie van de antwoorders harder moet werken.

Dat soort dingen. Ik weet niet of het bovenstaande op jou van toepassing is, maar ik heb in het verleden wel zulke databases gemaakt, en die voldeden aan bovenstaande eisen.

Maar misschien bedoel je wel iets heel anders.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Nou op zich bedoel ik niet heel iets anders, maar het vraag en antwoord idee is zeker ook niet wat ik precies bedoel :)
De "klassieke" benadering ging uit van een vraag die uit de praktijk ontstond en doorgespeeld werd aan een kennisinstituut. Die deden dan een onderzoek en gaven antwoord op de vraag. Of dit nu wel of niet toepasbaar was in de praktijk werd eigenlijk niet naar gekeken.

De "nieuwe" situatie vereist een werkelijke kennisuitwisseling en betrokkenheid van beide partijen bij elkaars kennisontwikkeling. Het moet software zijn die voor een soort digitale community zorgt, gebaseerd op de gezamelijke interesse in het vakgebied. Een Community of Practice (E. Wenger) idee.

Het gaat dus niet zozeer om die persoon heeft een vraag en die andere persoon gaat antwoorden, maar meer om er is een vraag, laten we samen gaan kijken hoe een oplossing bedacht kan worden die ook toepasbaar is in de praktijk.

Hoe haal je de koffiekamer, kopieermachine en (congres)netwerk gesprekjes naar een digitale omgeving? Hopelijk is het wat duidelijker nu.

Een criterium is bijvoorbeeld dat de software een nieuws functie moet hebben. Zodat deelnemers direct kunnen zien wat er speelt in het vakgebied.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2003 10:08 ]

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dan ben je niet zozeer op zoek naar een kennissysteem maar meer naar een groupware omgeving? Dus een omgeving (via intra/inter net) waarin mensen ideeën, documenten, afspraken, notities en nieuws berichten kunnen delen? Een soort digitaal kantoor?

Die zijn er wel...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Het uitgangspunt is een kennisbrug. Specifieker gaat het over opleidingsinstituten (hogeschool of onderzoekscentrum bv) en de praktijk (een basisschoolleraar aan het werk bv)

De nieuwe situatie wil dat de kennis aan beide kanten heen en weer kan gaan om zodoende te innoveren en van elkaar te leren en elkaar te ondersteunen tijdens het proces van kennisvergaring en kennisvernieuwing.

Ik zoek naar criteria waar softwarepaketten (al dan niet bestaande) aan zouden moeten voldoen om deze kennisbrug te ondersteunen. Niet zozeer een heel digitaal kantoor (blackboard, livelink?) per se, maar gewoon kleine dingetjes waarvan jullie zeggen ja _dat_ zou ik om die en die reden in zo'n pakket willen zien.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

hm... ik denk dat je dan beter met de gebruikers kan gaan praten dan hier vragen. Die moeten het uiteindelijk gaan gebruiken en zullen dus ook allemaal wel goede (praktijk) ideeën hebben over dat soort software. Zij kennen de situatie beter dan wij!

Verwijderd

Topicstarter
Hehe ja het interviewen van betrokkenen ga ik ook doen. Los daarvan post ik dit topic. Ik wilde ook even peilen in hoeverre hier interesse in bestaat onder de tweakers. Er zijn hier vast mensen die in een organisatie werken die contact heeft met andere organisaties. Als deze organisaties hun kennis gaan delen en ontwikkelen, welk functionele onderdeel van een (web)applicatie zou daar dan geschikt voor kunnen zijn?
Pagina: 1