[XP] Kan in XP setup C: niet formatteren.. d: wel

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-04 23:26
Hoi,

Ik heb elke keer ruzie met xp als ik wil formatteren

Vanuit dos lukt dit niet want dan herkent ie de ntfs schrijf niet

Dus wordt mij verteld dat je het gewoon met de XP setup kan doen.

Maar nu is het dus zo dat ik 1 80gb schrijf heb met;

C: 10GB
D: 64GB

beiden NTFS

In de XP setup kan ik als ik ervoor kies om op D: te installeren er WEL voor kiezen om te formatteren als NTFS (zowel gewoon als quick format)

Maar als ik C: kies dan kan ik dat NIET

Enige wat ik dna krijg is dat ik dus over ene bestaande windows heen installeer en dat alle mappen e.d weleens verwijdert kunnen worden.

Maar na de install komm ik dus weer in windows en ga ik naar C: en staan al mn mappen en program files er nog van de vorige installatie.

Met als gevolg dat ik nu zit met allemaal mappen van een installatie uit augustus en uit maart.

Deze mappen kan ik ook nog eens een keer niet verwijderen.

Oftewel:
-In dos kan ik C: niet formatteren (was met fat32 altijd zo simpel)
-Met de XP setup kan ik C: niet formatteren (D: wel en die heeft zelfde eigenschappen als C:)
-Ik blijf dus elke keer met allemaal oude zooi zitten die je niet kan verwijderen

Ik wil dus gewoon C: helemaal formatteren
Ik heb zelfs nog geprobeert om windows op D: te zetten en dan vanuit die windows op D: dan C: te formatteren. Heb ik op 2 manieren geprobeerd:

Start>Run> format c:

en gewoon met rechtermuisknop op c: schijf en dan format (zowel ntfs als fat32 geprobeerd)

andersom lukt dit wel (dus vanuit windows op C: d: formatteren)

Ik krijg dus gewoon c: niet geformatteerd.. ben er nu al 15 uur mee bezig maar ben niets opgeschoten

help please.
En niet te snel een slotje erop want zoals ik al zeg; bij mij gaat het dus niet zoals het hoort dus de gebruikeloijke oplossingen werken misschien niet in mijn geval

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-05 18:46

Gerco

Professional Newbie

Met PEBuilder maak je een bootCD die NTFS kan lezen, schrijven en dus ook formatteren, als dat ook niet helpt heb je een serieus probleem ;)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:35

BoAC

Memento mori

Waarschijnlijk komt dat doordat de setup-bestanden van XP-setup op de C-drive staan. Volgens mij kun je met een opstart-parameter de setup op te starten waarmee je aangeeft waar setup zijn tijdelijke bestanden mag neerzetten:

Booten met een win98 bootflop.
Naar de i386 directory gaan en winnt.exe opstarten met parameters.
Weet ze zo niet uit mijn hoofd maar staan in de documentatie van de CD.

/edit: Partition-magic is natuurlijk ook een oplossing (vanuit dos ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door BoAC op 10-11-2003 08:03 ]

• Hertog_Martin
Ah thnx, was die nog niet via de search tegengekomen

werd in meeste topics dus gezegd dat het met xp cd moest wat bij mij dus niet lukt.

Zal het even gaan proberen.. hoop dat het lukt, wordt echt gek hier 8)7

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:35

BoAC

Memento mori

Hoe start je trouwens de setup van XP op? Wanneer je boot van XP-CD moet je C wel kunnen formatteren. Is de eerste stap na licensence agreement. C-Partitie verwijderen en weer aanmaken.

• Hertog_Martin
Ik doe in dos met gebruik van win98 opstartdiskette:

Cd-romschijf letter:
cd I386
winnt.exe

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Geen bootable CD dus...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Tja, nogal wiedes....

Als je Windows opstart dan kun je NIET de patitie formatteren waar windows op geïnstalleerd staat. Met een beetje logisch nadenken had je dat kunnen weten...
't is gewoon een beveiliging. Goh, als je Windows zou kunnen verwijderen, dan kan je PC niets meer.
Dit effect zul je bij heel wat meer besturingssystemen hebben en maar goed ook...

Zoals eerder gesuggereerd: gewoon vanaf diskette of CD opstarten en vervolgens zal het wel lukken.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

je kunt het ook via fdisk doen.
staat ook bij non-dos partition delete :)
althans zo doe ik het altijd met fdisk de C leeggooien en dan XP met een bootcd erop gooien :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hertog_Martin schreef op 10 november 2003 @ 08:21:
Ik doe in dos met gebruik van win98 opstartdiskette:

Cd-romschijf letter:
cd I386
winnt.exe
Is je originele Windows CD soms stuk? Die is namelijk wel bootable.

En waarom wil je persé via een diskette je setup starten?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dvherk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10-2024
- Win9x boot flop (alleen prompt nodig)
- Zoek met google eens naar DELPART (ms tool)
- Waarschuwing: Erg krachtige tool, geen undelete optie!!
- Check welke partiie je weg wil gooien (omvang partie)
- Reboot met bootable XP CD-rom
- Maak nieuwe partitie aan in XP setup

denk dat je dan wel klaar ben ;)
suc6 and have fun!

Verwijderd

Als je het nou gewoon met een opstart CD-Rom van WindowsXP had geprobeerd was het al lang gelukt. Volgens mij zijn alle officiële WindowsXP CD's bootable, of vergis ik me nou?

• Hertog_Martin
Gerco schreef op 10 november 2003 @ 08:00:
Met PEBuilder maak je een bootCD die NTFS kan lezen, schrijven en dus ook formatteren, als dat ook niet helpt heb je een serieus probleem ;)
Nogmaals bedankt, het is gelukt!

En nee ik heb de officieele versie niet.
Heb wel officieele op mn laptop maar dat zijn nogal vage cd-rommetjes.

Maar het is gelukt.

Verwijderd

dvherk schreef op 10 november 2003 @ 08:53:
- Win9x boot flop (alleen prompt nodig)
- Zoek met google eens naar DELPART (ms tool)

suc6 and have fun!
Met Delpart haal je alle partitieinfo weg (wordt op 0 gezet), dat lijkt me niet de bedoeling.

• dvherk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10-2024
Verwijderd schreef op 10 november 2003 @ 09:28:
[...]

Met Delpart haal je alle partitieinfo weg (wordt op 0 gezet), dat lijkt me niet de bedoeling.
Mooie shit toch?!
Hij krijgt het nu ook niet voor elkaar ...??
Lijkt mij een goede moeglijkheid, aangezien je PER partitie kan bepalen of hij weg moet of niet. Een volledige disk weghalen is denk niet de bedoeling ;)

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik snap er nog steeds geen snars van, wat moet ik nu precies doen?

Op internet kan je ook nergens een DUIDELIJK stappenplan vinden om je complete PC te formatteren...

Verwijderd

alles weg?

xp cd erin: booten.
1e partitie selecteren, wegmikken
2e partitie selecteren, wegmikken
3e part etc...

duidelijk genoeg?

//edit:
en opnieuw partities aanmaken kan in dat zelfde menu :P

harde schijf kan je btw ook leeg halen door je partitietabel weg te mikken, maar da's al een heel klein beetje onduidelijker

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2004 17:29 ]

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb maar één partitie en tijdens de setup kan ik deze niet verwijderen omdat daar kopie-bestanden staan die voor de setup gebruikt worden. Partities aanmaken lukt niet, dat doet ie gewoonweg niet...

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Doe gewoon de XP cd erin, start de computer opnieuw op en dan vraagt ie of je XP wilt installeren.. Nog een paar keer verder klikken, en dan vraagt ie wat je met je vorige installatie oid wilt doen. Dan krijg je verderop de mogelijkheid om te formateren. Zo doe ik het altijd. Ik gebruik btw NTFS. Dus geen gedonder met floppy's oid, want daarmee ging het altijd fout.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

windows xp neem ik aan?

je moet niet beginnen met de install, maar meteen aan het allereerste begin (windows heeft dan nog geen bestanden gekopieerd) de boel weg mikken. gaat dat echt niet, dan heb je misschien een bootvirus te pakken ofzo.

maar op www.beginnersweb.nl staat het ergens heel duidelijk uitgelegd, beetje basic imo
Pagina: 1